Wprowadzanie liter

czyli miejsce, w którym dyskutujemy o pracy w klasach I-III

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: Wprowadzanie liter

Postautor: haLayla » 2013-10-08, 21:10

iluka pisze:Poczytam Ci haLayla,
chimera pisze:Jakie narzędzie pisarskie preferujecie w pierwszych tygodniach/ miesiącach pierwszej klasy?


Wiem, wiem, nie o tym jest wątek. Chodziło mi raczej o zabawną obserwację, że pierwsze literki i ich stawianie, wraz z łączeniem to było doświadczenie niemalże mistyczne, fascynujące i absorbujące w pełni. Bo trzeba było najpierw właściwie zeszyt ustawić, a potem dobrze rękę poprowadzić, by znaki były równe i proporcjonalne. I tak zapisałem wiele zeszytów pismem nawet ładnym.

A teraz kreślimy te znaki bez żadnego namaszczenia, po prostu są, jako zwykłe narzędzie. Już nie piórem, a długopisem i ołówkiem kopiowym. Nadal proporcjonalne i równe, ale koszmarnie nieczytelne, a na dodatek tak do siebie podobne, że różnicę między "i", "m", "n", "w" oraz "u" wynika tylko z kontekstu :mrgreen:
<3

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: Wprowadzanie liter

Postautor: iluka » 2013-10-08, 22:36

Kaligrafia to sztuka nieco zapomniana, a niesłusznie. Kształtuje również charakter.

Sam widzisz, jak dobrze pamiętasz te początki...
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

maryniaa
Posty: 36
Rejestracja: 2013-05-01, 22:27
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: pomorskie

Re: Wprowadzanie liter

Postautor: maryniaa » 2013-10-17, 23:14

Zamierzam wprowadzić pióro w swojej klasie. Co proponujecie dla dzieci leworęcznych? Wiem, że istnieją pióra właśnie dla leworęcznych, ale jak jest z nimi w praktyce? Rzeczywiście pióro jest wygodne a tusz nie rozmazuje się? Czy macie inne spostrzeżenia?

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Wprowadzanie liter

Postautor: linczerka » 2013-10-17, 23:21

Leworęczni u mnie też piszą piórem. Nie mam żadnych zastrzeżeń. Atrament nie rozmazuje się. A nawet ładniejsze pismo piórem niż ołówkiem. Pióra dla leworęcznych rzeczywiście się sprawdzają.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: Wprowadzanie liter

Postautor: iluka » 2013-10-18, 15:14

U mnie w starszych klasach leworęczni piszą piórami.
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

chimera
Posty: 47
Rejestracja: 2013-03-26, 21:16
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: śląskie

Re: Wprowadzanie liter

Postautor: chimera » 2013-10-18, 17:46

U mnie również leworęczni pisali/piszą piórem. Nie wszyscy stosowali pióra dla osób leworęcznych. Nie było problemu z rozmazywaniem się atramentu.

Peonia
Posty: 620
Rejestracja: 2011-09-23, 16:35
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: łódzkie

Re: Wprowadzanie liter

Postautor: Peonia » 2013-10-18, 18:22

Ja tak szybko nie przechodzę na pióra i długopisy. Czekam zazwyczaj do lutego.

maryniaa
Posty: 36
Rejestracja: 2013-05-01, 22:27
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: pomorskie

Re: Wprowadzanie liter

Postautor: maryniaa » 2013-10-18, 23:24

Dziękuję za odpowiedzi :rotfl:


Peonia pisze:Ja tak szybko nie przechodzę na pióra i długopisy. Czekam zazwyczaj do lutego.

Ja wprowadzę w listopadzie, dla wybranych dzieci. Mam w klasie takich, którzy pięknie kaligrafują.
W grudniu jest pół miesiąca wolnego, w styczniu mamy ferie, więc w sumie to jakbym też wprowadzała w lutym :P

Peonia
Posty: 620
Rejestracja: 2011-09-23, 16:35
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: łódzkie

Re: Wprowadzanie liter

Postautor: Peonia » 2013-11-14, 17:40

Realizuję podręcznik "Tropiciele" WSiP. Wprowadzamy średnio 2 literki w tygodniu. Poznaliśmy już A, Ą, C, D, E, Ę, H, I, J, K, M, O, T, Ó, U. Natomiast z cyfr od 0-7.
Ciekawi mnie, jakie tempo wprowadzania liter i cyfr jest w innych publikacjach. Proszę, napiszcie.

A jak z czytaniem? Mam troje dzieci 6-letnich. Tylko jedno dziecko nie radzi sobie z czytaniem, ale jest to dziecko z Ukrainy, czy z Litwy (dokładnie nie wiem), więc wiadomo, że dziecko może mieć trudności. Ale z siedemnastu 7-latków aż 4 nie potrafi czytać. Nie ćwiczą czytania w domu. Pozostałe dzieci czytają biegle i to nowy tekst, przeznaczony dla nauczyciela. A jak jest u was w klasach pierwszych?

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Wprowadzanie liter

Postautor: linczerka » 2013-11-14, 20:40

Peonia, a ta czwórka dzieci prawidłowo dokonuje syntezy i analizy głoskowej?
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Peonia
Posty: 620
Rejestracja: 2011-09-23, 16:35
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: łódzkie

Re: Wprowadzanie liter

Postautor: Peonia » 2013-11-14, 22:56

No właśnie. Niby głoskują, dzielą wyrazy na sylaby, wyklaszczą sylaby i policzą, ułożą wyrazy z sylab, w ćwiczeniach w dobieraniu pierwszych liter do obrazków radzą sobie świetnie, układają z liter krótkie wyrazy np. do 6 liter, a gdy dochodzi do czytania to się zaczyna koszmar, bo zapominają, jak się nazywa zapisana niektóra literka. O czytaniu sylabowym w zasadzie nie ma mowy, mimo że prowadzę wiele ćwiczeń w czytaniu i śpiewaniu sylab i zlepków literowych z nowo poznanymi literkami. Zastanawiam się właśnie, czy nie powinno być wolniejsze tempo wprowadzania liter, np. jedna litera w tygodniu. Z drugiej strony pozostała grupa dzieci czyta fajnie i z wielką ochotą. Hmm...

Jeden chłopczyk potrafi przepisać tekst pisany bezbłędnie, naśladuje wiec to co widzi, robi to całkiem starannie, a gdy sam ma zapisać wyraz drukowany w liniaturze, albo z pamięci, to zapisuje go literami drukowanymi zupełnie odzwierciedlając małe i wielkie litery drukowane, i co najgorsze - błędu nie widzi. Pierwszy raz się z tym spotykam, że dziecko nawet literkę "a" małą też zapisuje jako drukowaną "a".

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Wprowadzanie liter

Postautor: linczerka » 2013-11-15, 06:49

Nie wydaje mi się, żeby przyczyną było szybkie wprowadzanie liter. Bardziej to wygląda na niewystarczające zdolności przetwarzania fonologicznego (ryzyko dysleksji). Z tego, co piszesz, to zaburzona percepcja słuchowa.
Pomyśl nad badaniami tych chłopców w poradni. Im szybciej tym lepiej.
Wskazana by była u chłopców metoda treningowej nauki czytania. Przynajmniej warto spróbować.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia


Wróć do „Edukacja wczesnoszkolna”

cron