Postautor: Piotr » 2006-08-16, 20:57
Do dociekliwej Internautki!Daję sobie możliwość swobodnego działania na dwóch polach tematycznych.Wydaje mi się,że jestem mniej tajemniczy,bo przynajmniej mam trochę odsłony -nazwisko,zainteresowania i wiek.Internet ma tę wadę,że pozwala działać [pozytywnie lub negatywnie;przyjażnie lub nie] z ukrycia.MNIE fascynuje czytanie tekstów,dzielenie się własnymi przemyśleniami i udział w dyskusji.Oto tak wygląda moja odpowiedż "pod tablicą".Piotr.Silnia.
P.S.Odbiorca znany choć nie wpisany.
[ Dodano: 2006-08-17, 17:31 ]
Kolejnym udanym przedsięwzięciem może być gazetka ścienna w/koło pracowni matematyki.By ona była żywotną i by budziła zainteresowanie braci szkolnej musi:[1] być prowadzona przez młodzież- o różnych uzdolnieniach okołomatematycznych (rysunkowe,fotograficzne.itd),[2] mieć coś z życia szkoły,klasy-propagując udane przedsięwzięcia i nie krzywdzić uczniów,którym nie wiedzie się z matmy,[3] propagować czasopisma naukowe kierowane do wieku odbiorców lub esencje ciekawych artykułów,[4] reagowanie na proponowane akcje,np."Święto liczby PI",Szkolny Dzień z Matematyką"-konkursy(indywidualne,mecze matematyczne,zespołowe,rodzinne),quizy,ankiety,itd,a dzień zakończony Matematycznym Balem.To gazetka jest okazją prezentacji podczas "wywiadówki".Tyle tu sposobności do pozytywnego wyżywania się uczniów nie tylko tych uzdolnionych matematycznie,tyle okazji do radości rodziców.Piotr.
[ Dodano: 2006-08-21, 16:34 ]
Jestem gotów każdego przekonywać,że współpraca z rodzicami przynosi efekty.W FAZIE POCZĄTKOWEJ:Przygotowując ucznia do matury prosi się go o pracę ze zbiorem zadań ,kupionym dla własnych potrzeb.Grupa jest liczna i proszę o mozaikę posiadanych zbiorów zadań - wymiana typów zadań.Nie ukrywam tego,że będę prosił rodziców o pozostawienie książek dla następnych roczników.KOLEJNA,NASTĘPNA FAZA: uczniowie mogą kserować zadania z pracownianych książek.Bogatsi i wygodniccy chcą mieć własne zbiory i tu sugeruję zakup nowych tytułów (z sugestią pozostawienia ich w pracowni)-skutkuje w ponad 60 %.Dobry klimat do pracy poznawczej przekonuje środowisko do celowości takiego działania:[1] wykorzystywanie na lekcjach powtórzeniowych i przygotowujących do klasówki,[2] materiał do pracy indywidualnej - uczeń czuje "siłę ssącą",bo chce maturę rozszerzoną pisać w okolicach 80%-100%,[3] opuszczenie kilku lekcji pozwala pobrać materiał ćwiczeniowy.Tworzące się grupy do realizacji powtórzenia działu lub do poprawienia oceny z minionego sprawdzianu -czerpią zadania żródłowe (prosząc o wskazówki,podglądając rozwiązania lub odpowiedzi).To Królowa Nauk wyznacza stopień trudności zadania,to uczeń podejmuje trud pracy.Piotr.
[ Dodano: 2006-08-31, 15:53 ]
Kiedy jest planowane powtórzenie (przygotowanie do sprawdzianu) warto tak przygotować lekcję,aby udział w niej przynosił różne korzyści różnym uczestnikom:[1] najlepiej przygotowanym,bo chcieli i zdążyli powtórzyć,bo pragną mieć dobre oceny (kierunek matura rozszerzona+studia techniczne),[2] dużej grupie tych,co nie zdołali się zebrać do solidnego powtórzenia,[3] małej grupie "opornych"i "odpornych na matmę",aby dać im szansę skorzystania z efektów pracy tych najlepszych (w tym dziele programowym).Powołuje się dwa zespoły {liczebność zależy od liczby "chętnych" do pracy w formie zespołowej} oraz zespół sędziów.Nauczyciel przygotowuje zadania -I tura:każy zespół dostaje tylezadań,aby po jednym mógł rozwiązać członek zespołu- prezentacja na tablicy.Rolą sędziów jest prosić o wypełnianie luk w prezentacji lub zadawanie pytań objaśniających (np.:treść definicji,treść twierdzenia,potrzebne założenia,itp).Sędziowie punktują prezentację- w ustalonej skali.Pytania po skończonym udziale sędziów mogą padać z widowni odpowiada prezenter lub nauczyciel na następnej lekcji,gdy treść pytania wykracza poza ramy zadania.TRZEBA ZAPLANOWAĆ KOLEJNE DWIE LEKCJE- z uszanowaniem przerwy.To piękna forma powtórzenia.Są nagrody i premie.Piotr.
P.S.Chętnie podyskutuję na temat owych nagród i premii.Bowiem uważam,że mogą to być punkty premiowe do sprawdzianu [w omawianym,powtarzanym dziale],mogą to być nagrody rzeczowe [np.:przybory do geometrii].I co jeszcze ???POGADAJMY.