awans zawodowy a kwalifikacje

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

agakub4
Posty: 1
Rejestracja: 2009-05-13, 18:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Przyroda
Lokalizacja: mazowieckie

awans zawodowy a kwalifikacje

Postautor: agakub4 » 2009-09-27, 13:04

witam wszystkich nurtuja mnie dwa pytania na ktore moze panstwo mi odpowiecie:
1.dyrektor wymaga ode mnie ukonczenia studii podyplomowych z zakresu przyrody bo powiedzial ze nie mam kwalifikacji do uczenia tego przedmiotu (mam natomiast ukonczona biologie) a zatrudnil mnie w 1/2 wymiarze godzin widzac moje kwalifikacje na C.V. i mu to nieprzeszkadzalo,czy dyrektor powinien mi to zrefundowac skoro wymaga ode mnie podwyzszenia moich kwalifikacji?
2.jestem obecnie nauczycielem kontraktowy a chce mnie znizyc do nauczyciela stazysty wiazac z tym nizsze wynagrodzenie poniewaz niemam odpowiednich kwalifikacji j.w. czy ma do tego prawo czy niepowinien tego robic?
Pozdrawiam

koma
Posty: 2551
Rejestracja: 2007-11-17, 00:26

Re: awans zawodowy a kwalifikacje

Postautor: koma » 2009-09-27, 19:30

Jeżeli uczysz w szkole podstawowej, powinnaś mieć ukończoną przyrodę. Dyrektor nie żąda od Ciebie podwyższenia kwalifikacji, ale w ogóle kwalifikacji. Zatrudnił Cie licząc chyba, że je uzupełnisz. To nie jest jego widzimisię, jak Ci sie wydaje.
Minęły czasy, gdy studia sie refundowało, najwyżej może Ci coś pomóc, jeżeli ma na to fundusze.
Dyrektor nie zniży Cię do stażysty, ale da pensję stażysty - przecież nie masz kwalifikacji.

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: awans zawodowy a kwalifikacje

Postautor: edzia » 2009-09-27, 20:55

A czy treści podstawowe i kierunkowe określone w standardzie kształcenia dla kierunku studiów z biologii obejmują treści nauczania przyrody?

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: awans zawodowy a kwalifikacje

Postautor: malgala » 2009-09-27, 21:18

edzia pisze:A czy treści podstawowe i kierunkowe określone w standardzie kształcenia dla kierunku studiów z biologii obejmują treści nauczania przyrody?

Obejmują, ale to nie wszystko. Do przyrody wrzucono również zagadnienia chemiczne, fizyczne i geograficzne.
Nasza biologiczka też musiała podyplomówkę z przyrody robić.

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: awans zawodowy a kwalifikacje

Postautor: edzia » 2009-09-27, 23:28

malgala pisze:Do przyrody wrzucono również zagadnienia chemiczne, fizyczne i geograficzne.
Rozumiem, ale czy na studiach z biologii ich nie ma?

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: awans zawodowy a kwalifikacje

Postautor: malgala » 2009-09-28, 06:24

Z tego co mówiła wynika, że tylko chemię miała.

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: awans zawodowy a kwalifikacje

Postautor: edzia » 2009-09-28, 08:04

OK.

Więc niech autorka wątku sprawdzi sobie, czy treści nauczania przyrody pokrywają się z treściami kształcenia na kierunku biologia. Nie mówię o przedmiocie kształcenia (chemia, fizyka itd), lecz o treściach.
http://www.abc.com.pl/serwis/du/2007/1166.htm

annek
Posty: 63
Rejestracja: 2007-08-27, 18:08

Re: awans zawodowy a kwalifikacje

Postautor: annek » 2009-09-28, 11:51

Jestem z wykształcenia geografem. Uczyłam także przyrody, pierwsze godziny dostałam w trakcie ostatniego (trzeciego) semestru studiów podyplomowych. Dyrektor chciał zaproponować mi je już rok wcześniej, ale po przejrzeniu indeksu, okazało się, że nie mam szans na uznanie zbliżenia (był to rok 2006).
Przychylam się do opinii komy. Uczenie geografii i przyrody to nie to samo. Oczywiście najbardziej komfortowe było dla mnie przekazywanie treści geograficznych. Wiedzę z zakresu treści biologii, chemii i fizyki musiałam uzupełnić, nie tylko na zajęciach studiów podyplomowych, ale również własnymi siłami. Poza tym (moim skromnym zdaniem), zajęcia z fizyki, chemii w trakcie studiów magisterskich z geografii, to nie to samo co zajęcia z dydaktyki chemii czy fizyki na studiach podyplomowych dla nauczycieli przyrody.
Oczywiście jest to tylko moja opinia, natomiast sytuacja autorki wątku powinna być jasna pod kątem prawnym. Dla mnie brakuje w tej sytuacji kwalifikacji. W grę wchodziłaby decyzja dyrektora o uznaniu kwalifikacji za wystarczające (z tego co się orientuję, leży to właśnie w rękach dyrekcji - jeśli się mylę poprawcie mnie).

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: awans zawodowy a kwalifikacje

Postautor: edzia » 2009-09-29, 00:04

ZAŁĄCZNIK Nr 12

Standardy kształcenia dla kierunku studiów:

Biologia

A. STUDIA PIERWSZEGO STOPNIA

(...)

2. SKŁADNIKI TREŚCI KSZTAŁCENIA W GRUPACH, MINIMALNA LICZBA GODZIN ZAJĘĆ ZORGANIZOWANYCH ORAZ MINIMALNA LICZBA PUNKTÓW ECTS

Godziny ECTS
A. GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH
Treści kształcenia w zakresie: 210 22
1. Matematyki 45
2. Fizyki i biofizyki 45
3. Chemii 120

B. GRUPA TREŚCI KIERUNKOWYCH
Treści kształcenia w zakresie: 675 71
1. Biologii molekularnej i biotechnologii
2. Budowy, funkcji i rozwoju organizmów
3. Różnorodności i ewolucji organizmów
4. Biologii środowiskowej


3. TREŚCI I EFEKTY KSZTAŁCENIA


A. GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH
1. Kształcenie w zakresie matematyki
Treści kształcenia: Ciągi i szeregi liczbowe. Rachunek macierzowy. Równania i układy równań liniowych. Rachunek różniczkowy i całkowy funkcji jednej i wielu zmiennych -pochodna, pochodna cząstkowa, pochodna kierunkowa, różniczka zupełna funkcji wielu zmiennych, całki pojedyncze, całki wielokrotne. Rozwiązywanie równań różniczkowych. Podstawy rachunku prawdopodobieństwa - zdarzenia losowe i prawdopodobieństwo, jednowymiarowe zmienne losowe dyskretne i ciągłe oraz ich rozkłady, funkcja gęstości prawdopodobieństwa i dystrybuanta. Średnia arytmetyczna, geometryczna i harmoniczna. Mediana i wartość modalna. Wariancja, odchylenie standardowe i współczynnik zmienności. Błąd standardowy i przedział ufności. Testowanie hipotez o różnicach między średnimi i związkach między zmiennymi.
Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: posługiwania się metodami matematycznymi w biologii; opisu matematycznego zjawisk oraz procesów fizycznych i chemicznych w przyrodzie
2. Kształcenie w zakresie fizyki i biofizyki
Treści kształcenia: Podstawowe zjawiska i procesy fizyczne. Podstawy mechaniki klasycznej. Elementy termodynamiki fenomenologicznej - wymiana ciepła, kalorymetria. Grawitacja. Elementy akustyki. Elektryczne i magnetyczne właściwości materii. Metody pomiaru wielkości elektrycznych, w tym potencjałów elektrycznych w żywych organizmach. Fale elektromagnetyczne. Promieniowanie jonizujące i jego oddziaływanie z materią. Elementy optyki falowej i geometrycznej. Mikroskopia optyczna i elektronowa. Spektroskopia atomowa i molekularna. Elementy fizyki jądrowej. Magnetyczny rezonans jądrowy. Podstawy krystalografii. Spektroskopia.
Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: rozumienia zjawisk i procesów fizycznych w przyrodzie; pomiaru lub określania podstawowych wielkości fizycznych.
3. Kształcenie w zakresie chemii
Treści kształcenia: Podstawowe pojęcia i prawa chemii. Układ okresowy pierwiastków, konfiguracja elektronowa atomów. Wiązania chemiczne. Budowa cząsteczek. Stechiometria. Charakterystyka związków nieorganicznych, organicznych i kompleksowych. Rodzaje reakcji chemicznych. Fazy: gazowa, ciekła i stała. Roztwory - roztwory elektrolitów. Podstawy termodynamiki chemicznej. Równowaga chemiczna - równowagi w roztworach elektrolitów, równowagi kwasowo-zasadowe. Podstawy kinetyki chemicznej. Elektrochemia - ogniwa, elektroliza. Elementy chemii analitycznej. Gospodarowanie chemikaliami.
Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: opisu właściwości pierwiastków i związków chemicznych; opisu reakcji chemicznych za pomocą równań; wykonywania obliczeń chemicznych; wykonywania analiz ilościowych i jakościowych w zakresie niezbędnym do wyjaśniania zjawisk i procesów biologicznych; bezpiecznego postępowania z chemikaliami.

(...)
B. STUDIA DRUGIEGO STOPNIA
(...)
2. SKŁADNIKI TREŚCI KSZTAŁCENIA W GRUPACH, MINIMALNA LICZBA GODZIN ZAJĘĆ ZORGANIZOWANYCH ORAZ MINIMALNA LICZBA PUNKTÓW ECTS

Godziny ECTS
A. GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH
Treści kształcenia w zakresie: 75 8
1. Metodologii nauk przyrodniczych 30
2. Metod statystycznych w biologii 30
3. Bioetyki 15
B. GRUPA TREŚCI KIERUNKOWYCH
Treści kształcenia w zakresie: 120 12
1. Technik mikroskopowych
2. Metod kultur in vitro
3. Paleobiologii
4. Technik rekonstrukcji filogenezy
5. Bioinformatyki
6. Ekologii roślin
7. Hydrobiologii
8. Technik znakowania cząsteczek biologicznych
9. Ekologii ewolucyjnej
10. Biologii wybranych grup organizmów
11. Endokrynologii
12. Biogeografii
13. Genetyki człowieka


3. TREŚCI I EFEKTY KSZTAŁCENIA

(...)
12. Kształcenie w zakresie biogeografii
Treści kształcenia: Sposoby rozprzestrzeniania się (dyspersji) roślin i zwierząt. Migracja, kolonizacja, ekspansja, inwazja. Wpływ czynników środowiskowych na rozmieszczenie roślin i zwierząt. Zasięgi geograficzne - kształt, wielkość, dynamika. Strefy klimatyczno-roślinne kuli ziemskiej. Kryteria wyróżniania jednostek fito- i zoogeograficznych. Flora i fauna głównych biomów świata. Kształtowanie się współczesnej szaty roślinnej i fauny Polski. Metody badania flory i fauny regionalnej.
Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: rozumienia mechanizmów kształtowania się zasięgów roślin i zwierząt; określania prawidłowości rozmieszczenia roślin i zwierząt na Ziemi; charakteryzowania najważniejszych jednostek biogeograficznych świata.
(...)


Wprawdzie nie znam treści nauczania z przyrody w szkole podstawowej, ale sądzę, że się pokrywają z ww. Ja na miejscu dyrektora szkoły uznałabym biologowi kwalifikacje do nauczania przyrody.

annek
Posty: 63
Rejestracja: 2007-08-27, 18:08

Re: awans zawodowy a kwalifikacje

Postautor: annek » 2009-09-29, 07:35

Edzia, nie mogę Ci odmówić mocnych argumentów, jednak nadal mam wątpliwości. W takim przypadku każdy biolog z góry powinien mieć prawo do uczenia przyrody, a jednak nie ma. Wypowiem się może co do treści geograficznych, bo na tym się znam.

SKŁADNIKI TREŚCI KSZTAŁCENIA W GRUPACH, MINIMALNA LICZBA GODZIN ZAJĘĆ ZORGANIZOWANYCH ORAZ MINIMALNA LICZBA PUNKTÓW ECTS
12. Biogeografii

Treści kształcenia: Sposoby rozprzestrzeniania się (dyspersji) roślin i zwierząt. Migracja, kolonizacja, ekspansja, inwazja. Wpływ czynników środowiskowych na rozmieszczenie roślin i zwierząt. Zasięgi geograficzne - kształt, wielkość, dynamika. Strefy klimatyczno-roślinne kuli ziemskiej. Kryteria wyróżniania jednostek fito- i zoogeograficznych. Flora i fauna głównych biomów świata. Kształtowanie się współczesnej szaty roślinnej i fauny Polski. Metody badania flory i fauny regionalnej.
Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: rozumienia mechanizmów kształtowania się zasięgów roślin i zwierząt; określania prawidłowości rozmieszczenia roślin i zwierząt na Ziemi; charakteryzowania najważniejszych jednostek biogeograficznych świata.

Podstawa programowa
(treści geograficzne)
4. Opis miejsca zamieszkania (formy terenu, skały, wody, gleba, roślinność).
5. Warunki życia ludzi w najbliższym otoczeniu.
6. Orientacja w terenie, szkic, plan, mapa.
7. Krajobraz najbliższej okolicy - obserwacje i opisy:
1) składniki naturalnego krajobrazu,
2) sposoby zagospodarowania obszaru,
3) ludzie i kultura,
4) zależność życia ludzi od czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych.
8. Krajobrazy nizinne, wyżynne i górskie:
1) środowisko i jego zagospodarowanie (na przykładzie wybranych krajobrazów Polski),
2) krajobrazy naturalne i przekształcone przez człowieka,
3) przykłady pozytywnego i negatywnego zagospodarowania przestrzeni,
4) krainy Polski.
9. Wybrane krajobrazy świata:
1) lądy i kontynenty,
2) oceany.

Pogrubiłam treści, które moim zdaniem się pokrywają. Dużo zależy od tego w jaki sposób na biologii są omawiane strefy klimatyczne.

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: awans zawodowy a kwalifikacje

Postautor: edzia » 2009-09-29, 10:04

Faktycznie, powinnam była najpierw porównać z treściami z przyrody. Jeśli tylko te się pokrywają, to szkoda. :(

Wydaje mi się jednak, że na mocy poprzednio obowiązującego rozporządzenia w sprawie kwalifikacji nauczycieli (do 31 sierpnia 2009 r.) dyrektor mógł zatrudnić kogoś po biologii na stanowisko nauczyciela przyrody, uznając jego kwalifikacje za wystarczające. Bez robienia podyplomówki z przyrody. Te niewielkie różnice w treściach można, uważam, "zrekompensować" nieporównywalnie większą wiedzą merytoryczną z zakresu biologii takiego nauczyciela w porównaniu z nauczycielem tylko po podyplomówce z przyrody.

annek
Posty: 63
Rejestracja: 2007-08-27, 18:08

Re: awans zawodowy a kwalifikacje

Postautor: annek » 2009-09-29, 16:46

edzia pisze: Te niewielkie różnice w treściach można, uważam, "zrekompensować" nieporównywalnie większą wiedzą merytoryczną z zakresu biologii takiego nauczyciela w porównaniu z nauczycielem tylko po podyplomówce z przyrody.


Z tym zdaniem zgadzam się całkowicie. Często podyplomówki z przyrody robią chemicy, fizycy, geografowie i nauczyciele biologii, czyli specjaliści z jednej z czterech części dzisiejszej przyrody. Moja większa wiedza z zakresu geografii niestety nie wystarczyła (a i z pozostałych przedmiotów jeszcze przed studiami podyplomowymi była na dobrym poziomie, jednak oceny na świadectwie maturalnym nie są w tej kwestii argumentem).
Mam wielu znajomych z tej grupy (uczą w zespołach szkół - gimnazjum+ sp) i musieli oni skończyć dodatkowe studia podyplomowe, żeby uczyć przyrody. Czyli w ich przypadku dyrektorzy mieli dokładnie takie same wymagania jak dyrektor autorki wątku.

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: awans zawodowy a kwalifikacje

Postautor: edzia » 2009-09-29, 17:18

annek pisze:Mam wielu znajomych z tej grupy (uczą w zespołach szkół - gimnazjum+ sp) i musieli oni skończyć dodatkowe studia podyplomowe, żeby uczyć przyrody. Czyli w ich przypadku dyrektorzy mieli dokładnie takie same wymagania jak dyrektor autorki wątku.
Jak dyrektor czegos nie wie, albo nie jest pewien, to dzwoni do kuratorium na przykład. A pańcie z kuratorium popatrzą w sufit ;) i zauważą na tej podstawie, że stoi jak byk, że to musi być jednak podyplomówka. No, czasem popatrzą i w przepisy, ale że z nikim nie skonsultują, nie poradzą się prawnika, bo same chcą być postrzegane jako kompetentne ;), czasem dla większej asekuracji każą jednak robić podyplomówki.

Podobnie rzecz się ma z ekonomistami, którym niektórzy dyrektorzy nie chcą uznać kwalifikacji do uczenia przedsiębiorczości w liceum, każąc robić podyplomówkę.


Wróć do „Prawo oświatowe”