- oceny w klasyfikacji śródrocznej ustala się według skali określonej w statucie szkoły (§ 11. 1. rozp. o ocenianiu), może więc być skala np. 1 – 10, ale chyba żadna szkoła tak nie cuduje
- przeprowadza się ją co najmniej raz w ciągu roku szkolnego, w terminach określonych w statucie szkoły (§ 11. 3.), może więc być przeprowadzana np. trzykrotnie. Jestem ciekawa, czy w którejś szkole jest więcej, niż jedna klasyfikacja śródroczna?
- nauczyciele na początku każdego roku szkolnego muszą informować uczniów oraz ich rodziców o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych (§ 4. 1.)
- ale już nie ma obowiązku informowania uczniów i jego rodziców o przewidywanych ocenach śródrocznych (§ 11. 9)
- nie ma obowiązku informowania ucznia i jego rodziców o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć i z zachowania (§ 4. 1.)
- uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły o ustaleniu rocznej oceny niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu jej ustalania, nie mogą zaś zgłosić tych zastrzeżeń odnośnie oceny śródrocznej (§ 19. 1.),
- po klasyfikacji śródrocznej nie przeprowadza się egzaminu poprawkowego (§ 21. 1.),
- arkusze ocen nie zawierają miejsca na wpisanie klasyfikacji śródrocznej.
Jaka jest zatem sytuacja ucznia, któremu nie ustalono śródrocznej oceny klasyfikacyjnej (nie został sklasyfikowany z jakiegoś przedmiotu)?
§ 17. 2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
3. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
Co w przypadku, jeśli uczeń nie zamierza zdawać egzaminu klasyfikacyjnego? Albo jeśli rada pedagogiczna nie wyrazi zgody?
I co dalej z takim uczniem?§ 17. 16. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany"
Jakie skutki dla ucznia ma taki stan?
Czy podczas klasyfikacji rocznej należy to wziąć pod uwagę?
Jeśli uczeń może być „spokojnie” nieklasyfikowany, to co z aspektem wychowawczym?
O ile dobrze rozumiem, jeśli uczeń nie jest sklasyfikowany w klasyfikacji rocznej, zostaje skreślony z listy uczniów (szkoła ponadgimnazjalna). Ale na półrocze?
Czy szczegółowe rozwiązania (jakie?) powinien przewidywać statut szkoły?
I co to znaczy:
Jak to stwierdzić, dlaczego „w miarę możliwości” i jak to w praktyce wygląda? Czy tu chodzi po prostu o jakieś wyrównawcze zajęcia dla tego ucznia?§ 16. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (semestralnej) stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym), szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.