Minister Edukacji Narodowej wydając w dniu 17 listopada 2010 r. rozporządzenia:
- w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,
- w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci
i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach;
od września 2011 roku nakłada na szkoły, przedszkola i placówki obowiązek zorganizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom.
Obowiązkiem dyrektorów będzie powołanie zespołów składających się z nauczycieli, wychowawców i specjalistów, których zadaniem będzie ustalenie zakresu, określenie zalecanych form, sposobów oraz okresów udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.
Po przeprowadzeniu diagnozy i określeniu potrzeb dziecka, powołane zespoły będą opracowywały programy edukacyjno-terapeutyczne (dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego) lub plany (dla dzieci posiadających opinie o potrzebie udzielenia pomocy psychologiczno- pedagogicznej) działań wspierających jego rozwój .
MEN zarekomendował książki autorstwa A.Franczyk i K.Krajewskiej „Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju”, „Skarbiec nauczyciela-terapeuty” i „Zabawy i ćwiczenia na cały rok” zawierające wskazówki oraz konkretne przykłady zabaw i ćwiczeń rozwijających i wspomagających funkcje psychomotoryczne.
Opisane w publikacjach zabawy i ćwiczenia są dużą pomocą w pracy terapeutycznej z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych; mogą być wykorzystane zarówno w pracy indywidualnej, jak też stanowić część zajęć z mniejszymi grupami dzieci. Podane przykłady będą pomocne nauczycielom, w konstruowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych i planów działań wspomagających.
W książkach tych autorki w sposób prosty i przystępny opisały pracę z dzieckiem o specjalnych i specyficznych potrzebach edukacyjnych. Liczne propozycje oraz opisy przypadków, przykładowe programy będą cenną wskazówką dla nauczycieli i specjalistów podczas realizacji założeń zawartych w w/w rozporządzeniach Ministra Edukacji Narodowej.