Butelki i sok

kącik miłośników "królowej nauk"

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

konto usunięte

Butelki i sok

Postautor: konto usunięte » 2013-11-27, 15:14

Mam pyt. do zadania (klasa 5):
Rozw. ucznia:
Rozlewamy 42 l soku do butelek o pojemności 3/4 l, wypełniając 7/8 objętości każdej butelki. Ile butelek musimy przygotować?

7/8*3/4=21/32
42:21/32=64

Czy nie powinnam zwrócić uwagi ze zapisujemy 3/4* 7/8? czy po prostu powiedzieć ze można tak i tak?
Ostatnio zmieniony 2013-12-27, 19:53 przez konto usunięte, łącznie zmieniany 1 raz.

konto usunięte

Re: Butelki i sok

Postautor: konto usunięte » 2013-11-27, 15:45

Albo np.
Gospodyni miała 2 i 1/4 kg mąki.n
Na kluski śląskie zużyła 1/3. Ile mąki jej zostało?
Czy można 2 i 1/4* 1/3?
Czy koniecznie musi być 1/3*2 i 1/4

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Butelki i sok

Postautor: linczerka » 2013-11-27, 17:18

Zuzia, kieruj się zasadą, że pomimo przemienności mnożenia, to wyniki oznaczają tyle samo, ale to nie jest to samo.
Masz 2 półki po 4 piłki i 4 półki po 2 piłki. Tyle samo piłek? A czy możesz zabrać (z drugiego zapisu) z trzeciej półki czwartą piłkę? No nie, bo jej nie ma. Tyle samo wcale nie oznacza to samo.
I podobnie w Twoich zadaniach.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

konto usunięte

Re: Butelki i sok

Postautor: konto usunięte » 2013-11-27, 17:19

Czyli rozwiązania są złe?

Awatar użytkownika
Higgs
Posty: 82
Rejestracja: 2013-07-16, 12:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka, Fizyka
Lokalizacja: Berlin

Re: Butelki i sok

Postautor: Higgs » 2013-11-27, 19:17

zuzia88 pisze:Czyli rozwiązania są złe?
Dobre są,. Nie masz tam jakichś zadań jeszcze z roladami i "światłą" kapustą do klusek? Ślinka mi już leci, mmmmm....
Gwizdanie czajnika powoduje wrzenie wody.

konto usunięte

Re: Butelki i sok

Postautor: konto usunięte » 2013-11-27, 19:23

Ale Linczerka uważa za są źle rozwiązane.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Butelki i sok

Postautor: linczerka » 2013-11-27, 20:24

Ależ ja nic takiego nie napisałam :)
Wytłumacz po prostu uczniom różnicę w interpretacji i tyle.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

konto usunięte

Re: Butelki i sok

Postautor: konto usunięte » 2013-11-27, 20:27

Czyli oba rozwiązania są dobre? bo już się gubię ;) gdyby na sprawdzianie bądź na kartkówce pojawiły się taki rozwiązania to uznać je za 100% poprawne?
Chodzi mi głównie o to: Gospodyni miała 2 i 1/4 kg mąki.
Na kluski śląskie zużyła 1/3. Ile mąki jej zostało?
2 i 1/4* 1/3

Awatar użytkownika
Higgs
Posty: 82
Rejestracja: 2013-07-16, 12:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka, Fizyka
Lokalizacja: Berlin

Re: Butelki i sok

Postautor: Higgs » 2013-11-27, 20:30

Przemienność w mnożeniu powiada, że rozwiązanie jest dobre. Przykład o odjęciu trzech piłek z półki jest mylny, jako że wykonujesz tutaj już następne działanie - odejmowanie. A odejmujesz od całości, czyli wyliczonego iloczynu, a nie rozdrabinasz problemu na nowo. Gdzie, na których półkach się piłki znajdują, jest teraz nieistotne, ma ich być po prostu o trzy mniej.
Gwizdanie czajnika powoduje wrzenie wody.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Butelki i sok

Postautor: linczerka » 2013-11-27, 21:07

Higgs, ależ oczywiście, że tak. Tyle tylko, że wyjdzie tyle samo, choć to nie jest to samo.
Tyle chciałam powiedzieć. Bo przecież czy masz 3 bukiety po 5 róż czy 5 bukietów po 3 róże to jest tyle samo, ale jednak różnica jest. Wystarczy narysować.
Często uczniowie właśnie mówią, że to jest to samo (przemienność mnożenia). A jednak nie to samo choć tyle samo i tę świadomość uczniowie powinni posiadać.
Swego czasu było zadanie (jakiś sprawdzian zewnętrzny) i do ilustracji dzieci miały napisać działanie. I różnie zapisywały, choć obliczenia prawidłowo dokonywały.
Czy mylę się?
Matematykiem nie jestem :) I nie zgadzam się, że jest to to samo.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Art.3.9.UoSO
Posty: 661
Rejestracja: 2009-09-13, 23:19
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Butelki i sok

Postautor: Art.3.9.UoSO » 2013-11-28, 17:36

zuzia88 pisze:Czyli oba rozwiązania są dobre? bo już się gubię ;) gdyby na sprawdzianie bądź na kartkówce pojawiły się taki rozwiązania to uznać je za 100% poprawne?
Chodzi mi głównie o to: Gospodyni miała 2 i 1/4 kg mąki.
Na kluski śląskie zużyła 1/3. Ile mąki jej zostało?
2 i 1/4* 1/3
Podobno aż 1/3 ludzkości zrozumie ułamki.

Awatar użytkownika
Higgs
Posty: 82
Rejestracja: 2013-07-16, 12:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka, Fizyka
Lokalizacja: Berlin

Re: Butelki i sok

Postautor: Higgs » 2013-11-28, 19:14

Art.3.9.UoSO pisze:
zuzia88 pisze:Czyli oba rozwiązania są dobre? bo już się gubię ;) gdyby na sprawdzianie bądź na kartkówce pojawiły się taki rozwiązania to uznać je za 100% poprawne?
Chodzi mi głównie o to: Gospodyni miała 2 i 1/4 kg mąki.
Na kluski śląskie zużyła 1/3. Ile mąki jej zostało?
2 i 1/4* 1/3
Podobno aż 1/3 ludzkości zrozumie ułamki.
A 2/3 nie wie, jak smakują kluski śląskie...
Gwizdanie czajnika powoduje wrzenie wody.

konto usunięte

Re: Butelki i sok

Postautor: konto usunięte » 2013-11-28, 19:41

??

konto usunięte

Re: Butelki i sok

Postautor: konto usunięte » 2013-11-28, 19:51

Czyli na pewno oba zapisy są dobre?

Awatar użytkownika
Higgs
Posty: 82
Rejestracja: 2013-07-16, 12:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka, Fizyka
Lokalizacja: Berlin

Re: Butelki i sok

Postautor: Higgs » 2013-11-28, 21:08

zuzia88 pisze:Czyli na pewno oba zapisy są dobre?
TAAAAAAAAAAAAAAAAAAK !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gwizdanie czajnika powoduje wrzenie wody.


Wróć do „Matematyka”