Liczby całkowite - w dodawaniu i odejmowaniu:metody!

kącik miłośników "królowej nauk"

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
Piotr
Posty: 157
Rejestracja: 2006-08-14, 21:36

Liczby całkowite - w dodawaniu i odejmowaniu:metody!

Postautor: Piotr » 2006-09-15, 21:20

Działania : -6+8 oraz +3-7 ,ale też: -2-5 można z powodzeniem realizować spacerując po osi liczbowej (dodawanie ,to kroki w prawo,zaś odejmowanie ,to kroki w lewo). Im zdolniejszy uczeń tym szybciej pracuje w wyobrażni i pamięciowo,a słabszy niech jeżdzi paluszkiem na rysunku osi liczbowej. Miłym i pożytecznym jest liczenie w słupku pisząc minus nad wszystkimi cyframi tejże liczby: -126+47-68 . Oto w kolumnie jedności mamy: -6+7-8=-7; w kolumnie dziesiątek: -2+4-6=-4,w kolumnie setek: - 1 .Wynikiem jest liczba /-147/. Jestem przekonany,że ten sposób należy OFEROWAĆ i ĆWICZYĆ.O znaku liczby decyduje znak cyfry pierwszej od lewej [pomyśl :dlaczego?]. Piotr.
P.S.Spacer po osi dla liczb dwucyfrowych,to odpowiedż na pytanie "Czy idę w kierunku zera? ". Jeżeli TAK,to :"Czy przejdę dalej niż to zero (ile kroków?)? ,czy zatrzymam się przed zerem (ile kroków przed zerem?)?.Oddalanie się od zera jest "prostsze w obsłudze".

[ Dodano: 2006-09-15, 21:51 ]
Ćwiczenia,które pobudzą ucznia średniego i pozwolą tworzyć nowe problemy uczniom aktywnym. TYP I : oblicz brakującą liczbę oznaczoną literą -2+5-7+A=0 ;+4-8-B=-10. Trudniejsze (wg apetytu odbiorców)
[-4+C]:2=-5
TYP II : Tu należy otworzyć radosną twórczość młodych poprzez KONKURSY - między rzędami (zadania układa rząd dla rzędu); przy tablicy - dwóch uczniów oblicza wybrane przykłady z klasy (nauczyciel podaje punktową wagę przykładu)- różny może być system wyłonienia zwyciężcy,który otrzyma ocenę bdb z klasówki. TYP III : Można wyłonić mistrza rachunków spośród równoległych klas szóstych - BO TO JEST NA CZASIE.Piotr.
P.S. Będę wielce rad,jeżeli choć jeden bywalec tego Forum napisze o lekcji z proponowanym typem ćwiczeń.Czekam, :roll: ,czekam , :lol: ,czekam :oops: .

[ Dodano: 2006-09-15, 21:52 ]
Ćwiczenia,które pobudzą ucznia średniego i pozwolą tworzyć nowe problemy uczniom aktywnym. TYP I : oblicz brakującą liczbę oznaczoną literą -2+5-7+A=0 ;+4-8-B=-10. Trudniejsze (wg apetytu odbiorców)
[-4+C]:2=-5
TYP II : Tu należy otworzyć radosną twórczość młodych poprzez KONKURSY - między rzędami (zadania układa rząd dla rzędu); przy tablicy - dwóch uczniów oblicza wybrane przykłady z klasy (nauczyciel podaje punktową wagę przykładu)- różny może być system wyłonienia zwyciężcy,który otrzyma ocenę bdb z klasówki. TYP III : Można wyłonić mistrza rachunków spośród równoległych klas szóstych - BO TO JEST NA CZASIE.Piotr.
P.S. Będę wielce rad,jeżeli choć jeden bywalec tego Forum napisze o lekcji z proponowanym typem ćwiczeń.Czekam, :roll: ,czekam , :lol: ,czekam :oops: .

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Liczby całkowite - w dodawaniu i odejmowaniu:metody!

Postautor: malgala » 2007-07-31, 14:33

Piotrze, podobne ćwiczenia od wielu lat stosuję na swoich lekcjach. Z dobrym skutkiem oczywiście. Uczniowie uwielbiają współzawodnictwo między rzędami lub gupami. Bardzo się przy tym angażują.
Do Twojej wypowiedzi dodam jeszcze coś, co jest doskonałą pomocą dla najsłabszych uczniów w nauce dodawania i odejmowania liczb całkowitych - suwak liczbowy. Zrobiłam z listewek nawet jeden odpowiednio długi pozwalający na wykonywanie tych działań w przedziale <-200,200>. Krótsze mogą sobie uczniowie przygotować samodzielnie ze sztywnego kartonu.

Awatar użytkownika
Piotr
Posty: 157
Rejestracja: 2006-08-14, 21:36

"Wychowanie zdrowotne w edukacji matematycznej"- z

Postautor: Piotr » 2007-07-31, 15:41

Są na rynku księgarskim dwie wielce przydatne pozycje książkowe (Wydawnictwa IMPULS):
="Wychowanie zdrowotne w edukacji matematycznej dla klas 1-3 szkoły podstawowej"',
="Wychowanie zdrowotne w edukacji matematycznej dla klas 4-6 szkoły podstawowej".
Pierwszym z autorów wymieniany jest Cezary Stypułkowski (i inni).
Nie idzie o to , aby kupnem tej pozycji obciążać uczniów , ale aby były w bibliotece szkolnej do wyłącznej dyspozycji nauczyciela przedmiotu.Wystarczy ksero i już uczniowie mają do dyspozycji piękne i przemyślane zadania- twórczość nauczyciela polega wówczas na metodycznym opracowaniu form wykorzystania "tej kopalni zadań i problemów". [Kupując w każdym semestrze po kilka pozycji , w krótkim okresie czasu można mieć piękną i bogatą biblioteczkę pracownianą.Pusta biblioteczka jest etykietą -przypiętą,przypisaną,przyklejoną -nauczycielowi przedmiotu.]
Kto jest w posiadaniu w/w pozycji - niech podyskutuje o formach wykorzystania zawartych tam zadań: wykluczam "ich dyktowanie",bo to w XXI wieku nie przystoi.
Piotr.


Wróć do „Matematyka”