Modelowanie pojęć matematycznych

kącik miłośników "królowej nauk"

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Marta_1981
Posty: 3
Rejestracja: 2014-01-21, 22:26
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: śląskie

Modelowanie pojęć matematycznych

Postautor: Marta_1981 » 2014-01-21, 22:37

Witam.
Mam pytanie: Co kryje się pod jakże ciekawym pojęciem: modelowanie pojęć matematycznych? Z góry dziękuję za wszelkie wskazówki.

Art.3.9.UoSO
Posty: 661
Rejestracja: 2009-09-13, 23:19
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Modelowanie pojęć matematycznych

Postautor: Art.3.9.UoSO » 2014-01-22, 17:36

Pewnie chodzi o arcyciekawe tworzenie modelu pojęcia matematycznego.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Modelowanie pojęć matematycznych

Postautor: linczerka » 2014-01-22, 18:28

Pewnie chodzi o arcyciekawe tworzenie modelu pojęcia matematycznego.

To w miarę nowa idea w nauczaniu. W sumie nazwa idei, bo dla niektórych, to nie żadna nowość. Nie wiem, jak w klasach starszych. Ale generalnie opiera się na tzw. dwuskładniowej strukturze. Pierwszy składnik to bieżąca wiedza uczniów, teoretyczna. W drugim składniku, na podstawie tej wiedzy, uczniowie mogą sami dochodzić do matematyzacji pojęć, wyprowadzenia wzoru. Nie podaje się "gotowych" reguł matematycznych. W klasach młodszych: figury (dzieci na podstawie klocków opisują własności wszystkich figur) - I składnik modelowania. W drugim dzieci próbują zdefiniować np. pojęcie kwadratu wybierając tylko właściwe informacje z wcześniej zdobytej wiedzy.
Chyba, że mnie źle uczono :)
Dużo podpowie model heurystyczny. To on jest tym pierwszym składnikiem.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Awatar użytkownika
Higgs
Posty: 82
Rejestracja: 2013-07-16, 12:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka, Fizyka
Lokalizacja: Berlin

Re: Modelowanie pojęć matematycznych

Postautor: Higgs » 2014-01-22, 20:20

Podpowiem: To, co u nas od dawna już nazywa się modeowaniem matematycznym, to odniesienie teoretycznych relacii matematycznych na problemy życia codziennego. Inaczej mówiąc to układanie i rozwiązywanie złożonych zadań tekstowych w odniesieniu do danego problemu. Przykład: rachunek różniczkowy do obliczania prędkości chwilowej, twierdzenie Pitagorasa do obliczenia odległości pomiędzy punktami w przestrzeni itp.
http://innowacyjnenauczanie.netstrefa.p ... tematyczne
Gwizdanie czajnika powoduje wrzenie wody.

Marta_1981
Posty: 3
Rejestracja: 2014-01-21, 22:26
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: śląskie

Re: Modelowanie pojęć matematycznych

Postautor: Marta_1981 » 2014-01-26, 16:08

Dzięki serdecznie. Tak też myślałam, że to po prostu modelowanie matematyczne, ale lepiej dopytać, jeżeli nie ma się pewności. W takim razie pozostało mi tylko znaleźć jakiś ciekawy temat i zrealizować to na lekcji w gimnazjum. Pewnie będzie to rozwiązywanie równań. Chyba, że macie ciekawsze pomysły :).

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Modelowanie pojęć matematycznych

Postautor: malgala » 2014-01-26, 16:45

Marta_1981 pisze:Pewnie będzie to rozwiązywanie równań.

Może być. Chociaż nie tyle samo rozwiązywanie, co raczej rozwiązywanie zadań tekstowych przy pomocy równań. Ale to bardziej matematyzowanie treści niż pojęć.

A nie myślałaś na przykład o symetriach lub wielokątach w układzie współrzędnych?

Marta_1981
Posty: 3
Rejestracja: 2014-01-21, 22:26
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: śląskie

Re: Modelowanie pojęć matematycznych

Postautor: Marta_1981 » 2014-01-26, 21:17

W sumie nie mam za dużego wyboru Muszę to zrealizować w klasie I gimnazjum, bo tylko w takich uczę. A do zrealizowania przez ten rok pozostały mi wyrażenia algebraiczne, równania i na koniec okrąg i koło.


Wróć do „Matematyka”