Myślenie o" nowym " w programach matematyki szkoln

kącik miłośników "królowej nauk"

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
Piotr
Posty: 157
Rejestracja: 2006-08-14, 21:36

Myślenie o" nowym " w programach matematyki szkoln

Postautor: Piotr » 2006-10-02, 22:59

Można dyskutować w środowiskach opiniotwórczych na w/w temat i jest przesądzony brak zgodności . Wydaje się , że można byłoby coś wprowadzić do programów szkolnych kółek matematycznych w szkołach średnich . Tu istnieje pełna samodzielność nauczyciela prowadzącego to kółko , bowiem nie ma zwyczaju korzystania z udziału osób z wykształceniem wyższym i chętnych do przeprowadzenia cyklu spotkań (np. bezpłatnie,bo to rodzic ucznia tejże szkoły ;konkretny temat na konkretną liczbę spotkań ). Oto hasła godne uwagi : [1] przekształcenia geometryczne , [2] relacje 2-argumentowe , [3] szeregi liczbowe , [3] macierze i wyznaczniki , [4] matematyka finansowa , [5] liczby zespolone ,
[6] równania różniczkowe I rzędu, [7] statystyka opisowa . Funkcją klasy matematyczno - informatyczne , matematyczno - fizyczne , matematyczno - geograficzne , itp .Z obserwacji
wynika , że wielu uczniów szybko odkryła , że minęła się z wyborem inni rezygnowali ze zdawania rozszerzonej matematyki na maturze . Ukoronowaniem jest ALARM UCZELNI TECHNICZNYCH . Może lepiej zmienić siatkę godzin przekładając akcent na godziny kółek matematycznych i na zajęcia fekultatywne + przygotowanie do zdawania rozszerzonej matematyki (będzie mniej jednostek unieszczęśliwionych). :cry: Piotr.
P.S. Czytelniku ! Czy problem Cię poruszył , pobudził , zmartwił , a może przypomniał lata szkolne -lekcje matematyki ????? Napisz ! Napisz ! Napisz ! :cool:

[ Dodano: 2006-10-03, 14:32 ]
To wołanie o zmiany w funkcjonowaniu nauczycieli matematyki , ma na celu ulżenie uczniom w procesie przyswajania wiedzy. Proszę zauważyć , że do tej pory proces polegał na redukcji liczby godzin i dokładaniu haseł programowych . Za tym nie szły ani środki finansowe , ani środki techniczne - tylko bujanie społeczeństwa komputeryzacją szkół .(Znam placówki , w których nauczyciel wyłączył internet , bo uczniowie "uciekali" w niedozwolone "zakamarki" .Pociągnięcie tak proste , jak prymitywne.) Póżniej przedstawię możliwości realizacji haseł , przy braku kilku godzin , ale z koniecznym wsparciem technicznym = ksero + komputer + internet . JUŻ DZIŚ APELEJĘ O MINIMALIZACJĘ techniki
"kreda + tablica + ścierka ! :lol: Piotr.
P.S. Koleż anko ! Kolego ! Po przeczytaniu napisz swoją myśl - nie wstydż się zabrać głos , bo temat jest przyszłościowy. I nie jest prawdą , że szybciej będzie realizowany w dużych placówkach.

Awatar użytkownika
silnia
Posty: 42
Rejestracja: 2006-08-14, 21:48

Jak środki techniczne mogą usprawnić rozwiązywanie zadań ?

Postautor: silnia » 2006-10-03, 18:02

:wink: Oto w jednej (ale nie jedynej) z wyższych uczelni technicznych w Niemczech : przedmiot matematyka ma 1 godzinę w tygodniowym grafiku zajęć studentów. Prowadzący zajęcia jest obecny w internecie - prezentuje metody całkowania i podaje wzorcowe przykłady i przykłady analogiczne do pracy samodzielnej . Egzamin jest z tych zamieszczonych przykładów - pierwsze podejście (średnio oblewają najwyżej 2-3 osoby) i drugie podejście i niepowodzenie , to odbiór dokumentów (u nas : "maraton" odwołań , komisów , itd ). Również wiem , że nikt ze studiujących nie żałuje tego , który oblał egzamin . Studenci mogą przesyłać sobie rozwiązania i pomagąć sobie w opanowania metod rozwiązywania .
:smile: Teraz wracam myślą do naszych realiów szkoły średniej : [1] mogłyby w szkołach funkcjonować Internetowe Giełdy Zadaniowe (wszak szkoły szczycą się posiadaniem takowych pracowni ) , które systematycznie ubogacane stanowić mogą pomoc dydaktyczną.
Również w okresie "żniw" (klasówek) mając program - uczeń zainteresowany i chętny do pracy mógłby w domu wylosować zadania na tematyczny sprawdzian [ z tej samej Bazy Zadań , losowałby też nauczyciel = gra uczciwa i bez emocji ] . OBOWIĄZKIEM nauczycieli matematyki byłoby umieszczanie przykładowych metod rozwiązywania typów zadań. Oczywiście są takie "perełki " w księgarniach (K.Sikora - "Rozwiąż przez analogie",
T Stanisz, A.Żwirbla - "Parametr i moduł w zadaniach dla szkół średnich ; "102 równania różniczkowe I rzędu z pełnymi rozwiązaniami krok po kroku ... " , i inne z tej serii w 4 zeszytach) . Są zbiory zadań z dawnych egzaminów wstępnych na studia z pełnymi rozwiązaniami , ale drogie i nie każdego ucznia stać na taki wydatek- zaś praca w internecie jest dużo tańsza i wygodniejsza. :wink: Silnia .
P.S. Czy boimy się tego , że dobrze pracujący uczeń może [ jak kiedyś K.F.Gauss] stać się uczniem sprawiającym kłopoty (te kłopoty pozytywne) - może prześcignąć Mistrza ???


Wróć do „Matematyka”