Awans zawodowy, publikacje nauczycieli, nauczyciele
Strona głównaForumSklep
 
   
 
 

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Obliczenia zegarowe
Autor Wiadomość
iTulka 


Przedmiot nauczania: edukacja wcz.
Dołączyła: 16 Maj 2010
Posty: 385
Post nr 1, Wysłany: 2010-09-05, 19:11   Obliczenia zegarowe

Przeszukałam cały dział "matematyka", lecz nie znalazłam odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie, przepraszam, jeśli źle szukałam, a odpowiedź już jest :oops:

Drodzy matematycy, w zadaniu należało obliczyć czas nauki dziewczynki, która zaczęła się uczyć o godzinie 15.30, a skończyła o 17.30. Czy dopuszczalny jest następujący zapis:
17.30 - 15.30 = 2godz.
Takie rozwiązanie znalazłam w przewodniku metodycznym, jednak budzi ono moje zastrzeżenia. Brzmi to bez sensu: siedemnasta trzydzieści odjąć piętnasta trzydzieści równa się dwie godziny.
Co innego, gdy np. sumujemy liczbę godzin 24godz.+13godz.=37godz., ale w tym zapisie wyżej nie wiadomo skąd wzięła się ta jednostka w wyniku :roll:
Jak zapisać rozwiązanie?
 
 
malgala 
Administracja
matematyk-optymista


Przedmiot nauczania: matematyka
Wiek: 63
Dołączyła: 30 Lip 2007
Posty: 7138
Skąd: łódzkie
Post nr 2, Wysłany: 2010-09-05, 20:37   

Zapisałabym tak:
17godzin30minut - 15godzin30minut = 2godziny
_________________

 
 
 
iTulka 


Przedmiot nauczania: edukacja wcz.
Dołączyła: 16 Maj 2010
Posty: 385
Post nr 3, Wysłany: 2010-09-05, 20:49   

No tak, to już czytelny zapis. Dzięki, malgalo.
A czy spotkałaś się kiedyś z opinią, że godzin nie powinno się dodawać/odejmować? Jeśli tak, to w jakich przypadkach?
 
 
malgala 
Administracja
matematyk-optymista


Przedmiot nauczania: matematyka
Wiek: 63
Dołączyła: 30 Lip 2007
Posty: 7138
Skąd: łódzkie
Post nr 4, Wysłany: 2010-09-05, 21:01   

iTulka napisał/a:
A czy spotkałaś się kiedyś z opinią, że godzin nie powinno się dodawać/odejmować?

W takim zapisie zegarowym 17:30 - 15:30, to tak. Przecież ten zapis (17;30) wskazuje konkretną godzinę.
Obliczenia zegarowe sprowadzają się raczej do udzielenia odpowiedzi na pytania "ile godzin upłynęło?", "ile czasu potrzeba?" i podobne. Sprowadzają się więc do obliczenia czasu.
Zapis 17:30 wskazuje konkretną godzinę, ale oznacza on również, że dzień trwa już 17 godzin i 30 minut.
Nawet zadanie typu "Jest godzina 12:25. Która godzina będzie za 3 godziny i 20 minut" należałoby rozwiązać moim zdaniem następująco:
12 godzin 25 minut + 3 godziny 20 minut = 15 godzin 45 minut
i dopiero ten zapis zinterpretować, że będzie godzina 15:45.
_________________

 
 
 
iTulka 


Przedmiot nauczania: edukacja wcz.
Dołączyła: 16 Maj 2010
Posty: 385
Post nr 5, Wysłany: 2010-09-05, 21:29   

malgala napisał/a:
Przecież ten zapis (17;30) wskazuje konkretną godzinę.

No właśnie to mi nie dawało spokoju.
malgala napisał/a:
Zapis 17:30 wskazuje konkretną godzinę, ale oznacza on również, że dzień trwa już 17 godzin i 30 minut.
Nawet zadanie typu "Jest godzina 12:25. Która godzina będzie za 3 godziny i 20 minut" należałoby rozwiązać moim zdaniem następująco:
12 godzin 25 minut + 3 godziny 20 minut = 15 godzin 45 minut
i dopiero ten zapis zinterpretować, że będzie godzina 15:45.

Masz rację, najbezpieczniej i najlogiczniej sprowadzić wszystko do godzin i minut, a potem obliczać. Że ja wcześniej na to nie wpadłam :lol:
A twórcy przewodników to już w ogóle powinni się wstydzić.
 
 
[student]haLayla 


Wiek: 24
Dołączył: 23 Sie 2008
Posty: 3164
Ostrzeżeń:
 1/3/6
Post nr 6, Wysłany: 2010-09-05, 21:39   

A nie bezpieczniej byłoby sprowadzić wszystko do minut, a po wykonaniu działania zamienić na godziny? Jeżeli mamy równy rachunek, tj. odjęcie dwóch godzin, to może się to wydawać zbyteczne. Ale jeżeli mamy minut np. 47 i dodajemy do nich 35 minut? Ktoś, może z rozpędu potraktować godzinę jako pełną setkę minut.
_________________
<3
 
 
iTulka 


Przedmiot nauczania: edukacja wcz.
Dołączyła: 16 Maj 2010
Posty: 385
Post nr 7, Wysłany: 2010-09-05, 21:43   

haLayla napisał/a:
A nie bezpieczniej byłoby sprowadzić wszystko do minut, a po wykonaniu działania zamienić na godziny?

Hi, hi ;) Nie wiem, czy Cię dobrze rozumiem, ale sprowadzić wszystko do minut, czyli 17:30, to ile to minut? :D Moje dzieciaki tego nie obliczą ;)
Czasem to co dla nas oczywiste, najtrudniej maluchom wyjaśnić tak, by nie namieszać.
 
 
malgala 
Administracja
matematyk-optymista


Przedmiot nauczania: matematyka
Wiek: 63
Dołączyła: 30 Lip 2007
Posty: 7138
Skąd: łódzkie
Post nr 8, Wysłany: 2010-09-05, 21:43   

iTulka napisał/a:
Że ja wcześniej na to nie wpadłam :lol:


iTulka, w ubiegłym wieku ładnych kilka lat uczyłam w klasach II-VIII.
W klasie III wiele uwagi poświęcało się na obliczenia zegarowe i kalendarzowe.
Przewodników dla nauczyciela nie było. Może dzięki temu nie miałam wątpliwości :mrgreen:
Teraz przewodniki są. Owszem, przeglądam je. Czasami skorzystam z jakiegoś pomysłu. Głównie jednak polegam na własnym doświadczeniu.
_________________

 
 
 
iTulka 


Przedmiot nauczania: edukacja wcz.
Dołączyła: 16 Maj 2010
Posty: 385
Post nr 9, Wysłany: 2010-09-05, 21:50   

malgala napisał/a:
Przewodników dla nauczyciela nie było. Może dzięki temu nie miałam wątpliwości

Ja również zaglądam do nich sporadycznie, gdyż mam swoje koncepcje na zajęcia, ale najczęściej właśnie zerkam na propozycje rozwiązań zadań matematycznych - nigdy nie czułam się w tej dziedzinie wybitną specjalistką :oops: . I właśnie niedawno zerknęłam... i ujrzałam taki dziwny twór. Ale i tak plus dla mnie, bo inne koleżanki nawet nie dostrzegły, że coś jest nie tak :mrgreen:
 
 
JHN 


Przedmiot nauczania: Matematyka
Wiek: 58
Dołączył: 05 Cze 2010
Posty: 174
Skąd: mazowieckie
Post nr 10, Wysłany: 2010-09-06, 21:26   Re: Obliczenia zegarowe

A jak u dzieci z ułamkami?
17 30/60 - 15 30/60 = 2
Pozdrawiam
PS. W silnik forum można by było wcisnąć kod LaTeX-a? Nawet tylko dla wtajemniczonych!
_________________
Szacunek? Dam Ci go tyle, ile dostałem od Ciebie!
Broń inteligentnego człowieka walczącego z otaczającą go głupotą: sarkazm.
 
 
iTulka 


Przedmiot nauczania: edukacja wcz.
Dołączyła: 16 Maj 2010
Posty: 385
Post nr 11, Wysłany: 2010-09-06, 21:39   

JHN napisał/a:
A jak u dzieci z ułamkami?
17 30/60 - 15 30/60 = 2

Sposób mi się podoba, ale jakbym im coś takiego napisała, to by chyba był płacz ;)
Ułamki poznajemy pod koniec trzeciej klasy, zapisując jedynie 1/2, 1/3, 1/4, 2/4. A i to nieobowiązkowo.
 
 
wrotkap 


Przedmiot nauczania: matematyka
Wiek: 34
Dołączył: 19 Paź 2007
Posty: 129
Post nr 12, Wysłany: 2011-02-09, 11:39   

może jeszcze tak:
od 15.30 do 16 jest pół godziny
od 16 do 17 jest godzina
od 17 do 17.30 pół godziny
razem więc 2 godziny.

Sprawdza się w każdych warunkach, jest logiczne i obrazowe dla uczniów
_________________
Żyj tak, abyś nie musiał się czerwienić, zwłaszcza przez samym sobą.
 
 
jaga111 

Wiek: 38
Dołączyła: 23 Mar 2010
Posty: 66
Post nr 13, Wysłany: 2011-02-13, 17:38   

też tak robię i to się sprawdza. Dzieciaki nie popełniają wtedy błędów.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  



login
hasło
 
   Program druk świadectw Polub nas na Facebooku!



Zdobądź zaświadczenie do dokumentacji składanej w komisji kwalifikacyjnej.

Zaświadczenie o umiejętności posługiwania się technologią komputerową i informacyjną

Zbiory testów: polski, angielski, matematyka, niemiecki
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Skocz na górę

 
Ministerstwo Edukacji Narodowej Centrum Edukacji Szkolnej Center of School Education
Copyright © 1995-2012 Centrum Edukacji Szkolnej