Przeksztalcanie wzorow.

kącik miłośników "królowej nauk"

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

justyna89
Posty: 44
Rejestracja: 2010-05-27, 16:15
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka, Informatyka
Lokalizacja: dolnośląskie

Przeksztalcanie wzorow.

Postautor: justyna89 » 2010-11-25, 12:15

Witam!
jestem studentka matematyki i na zajecia z metodyki mam przygotowac temat "przkesztalcanie wzorow" i mam do Panstwa pytanie, jak wprowadzacie ten temat w gimnazjum?(ja mam jakis pomysl ale nie wiem czy do konca jest dobry) oraz z jakimi problemami borykaja sie uczniowie przy tym temacie.
z gory bardzo dziekauje za pomoc.
Pozdrawiam Justyna
:)

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Przeksztalcanie wzorow.

Postautor: malgala » 2010-11-25, 19:02

Napisz jaki to pomysł.
Może wtedy coś doradzimy.

justyna89
Posty: 44
Rejestracja: 2010-05-27, 16:15
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka, Informatyka
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: Przeksztalcanie wzorow.

Postautor: justyna89 » 2010-11-25, 19:08

ogolnie ta prezentacja ma byc na 10 min. ma zawierac co jest w podstawie programowej, czesc merytoryczna oraz problemy uczniow z tym tematem.
mysle ze zaczelabym od zadania geometrycznego, np zwiazanego z prostakatem, obliccnyc dlugosc bokow na podstawie danego obwod oraz jednego z bokow, pozniej przeszlabym do czesci teoretycznej na konkretnych wzorach pokazalabym jak je sie przeksztalca aby dostac to co mamy podane w tresci zadania.

no i nie wiem kompletnie jakie dzieci maja z tym problemy?
:)

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Przeksztalcanie wzorow.

Postautor: malgala » 2010-11-25, 19:25

Zdecydowana większość uczniów ma poważne problemy z przekształcaniem wzorów.
Jeżeli chcesz zacząć od zadania geometrycznego, to na początek proponuję prostsze. Wyznaczenie boku prostokąta, gdy dane jest jego pole i jeden z boków. Najpierw na konkretnym przykładzie, potem zapis literowy i wyznaczenie a i b ze wzoru P=ab. Następne może dotyczyć wyznaczenia podstawy lub wysokości trójkąta ze wzoru na jego pole.
Wskaż analogię między dowolnym wzorem a równaniem z jedną niewiadomą oraz podkreśl, że przekształcenie wzoru sprowadza się właśnie do rozwiązania tego równania.
Weź też pod uwagę podstawowe wzory z fizyki, na przykład na drogę w ruchu jednostajnym czy pracę.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Przeksztalcanie wzorow.

Postautor: malgala » 2010-11-25, 19:27

justyna89, używaj polskich znaków i wielkich liter po kropce.
Jako przyszły nauczyciel powinnaś również zwracać dużą uwagę na staranność językową we wszystkich swoich wypowiedziach, tych na forum również.

justyna89
Posty: 44
Rejestracja: 2010-05-27, 16:15
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka, Informatyka
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: Przeksztalcanie wzorow.

Postautor: justyna89 » 2010-11-25, 19:28

na czym te problemy polegaja??
Mam tylko 10 minut czasu wiec to jest niewiele, ale wlasnie tak chce zrobic przez analogie dojsc do meritum. Dziekuje za sugestie:)

Niestety internet robi swoje, ale walcze z tym.
:)

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Przeksztalcanie wzorow.

Postautor: malgala » 2010-11-25, 19:39

:D cieszę się, że walczysz. Tak trzymaj.
A problemy? Przede wszystkim trudno im uchwycić analogię z równaniem. Trzeba to wiele razy przypomnieć. W równaniach są przyzwyczajeni do oznaczania niewiadomej literą x, y lub z. Tu muszą przyjąć inne jej oznaczenie. Poza tym w równaniu była tylko niewiadoma i konkretne liczby więc początkowo danych wielkości oznaczonych literami nie potrafią sobie utożsamić z liczbami.

justyna89
Posty: 44
Rejestracja: 2010-05-27, 16:15
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka, Informatyka
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: Przeksztalcanie wzorow.

Postautor: justyna89 » 2010-11-25, 19:40

A czy mogłabym użyć słowa paramter, to im ułatwi?
:)

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Przeksztalcanie wzorow.

Postautor: malgala » 2010-11-25, 20:18

Raczej nie. Musieliby mieć najpierw jakieś pojęcie o rozwiązywaniu równań z parametrem, a to już wykracza nieco poza podstawę programową. Owszem, są przykłady takich równań, ale na ocenę bardzo dobrą i celującą.
Wprowadzając jakieś nowe zagadnienie trzeba to zrobić tak, aby nawet ten słaby uczeń miał szansę je zrozumieć.
Raczej radzę używać określenia niewiadoma.


Wróć do „Matematyka”