tablica interaktywna na lekcji języka angielskiego

czyli miejsce dla filologów

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

ala.forum
Posty: 191
Rejestracja: 2009-07-31, 12:21
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: warmińsko-mazurskie

tablica interaktywna na lekcji języka angielskiego

Postautor: ala.forum » 2010-03-08, 18:04

ktos korzystał? korzysta?
jakie wrażenia?

Awatar użytkownika
Jolly Roger
Posty: 1650
Rejestracja: 2007-12-15, 18:34

Re: tablica interaktywna na lekcji języka angielskiego

Postautor: Jolly Roger » 2010-03-08, 19:02

droga* nowinka,Czar pryska przy bliższym poznaniu.
Do tablicy potrzeba dobrego oprogramowania. NA dobrą sprawę jest to tylko jeszcze jedna pomoc i nie zastąpi nauczyciela. Raczej skierowana do młodszych uczniów, bo dla nich ważniejsze, ze coś się rusza, popiskuje i mruczy.
Sporo cwiczeń i zabaw, które można zrobić w formie planszowo - obrazkowej teraz jest skompilowane na CD. Niemniej puzzle, wypełnianie, dopasowywanie, wykreślanki to można robić na tradycyjnej tablicy i nie trzeba mieć sprzętu za kilka tysięcy i czas na rozkładanie i składanie tego sprzętu odpada.

Sadzę, że przy dobrym oprogramowaniu może być to świetne narzędzie dla nauczycieli fizyki, chemii czy historii.

Co oferują programy z wydawnictw trudno porównać, ale wątpię, żeby było coś ponad to co znajduję w sieci plus ewentualnie własne jakieś prezentacje, karaoke czy ćwiczenia na podstawie fragm filmów. Mam za to doświadczenia jak wyglądają produkcje DVD, które wydawnictwa oferują w niebotycznych cenach. I oceniam je raczej nisko.








*DIY i mozna tanio. Były juz tematy i linki
We gonna ride the sea,
we pray to the wind and the glory
That's why we are raging wild and free

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: tablica interaktywna na lekcji języka angielskiego

Postautor: vuem » 2010-03-08, 23:14

Przeciwnie. Bardzo pozytywne mam odczucia. Pracuję z tym na okrągło od kilku lat.

1. Nie zastąpi nauczyciela, to oczywiste. Zresztą nie jest to rzecz zaprojektowana do samodzielnej nauki przedmiotu, tylko jako pomoc podczas zajęć.

2. Nie zgadzam się też, że skierowana do młodszych uczniów tylko. Z powodzeniem używam z nastolatkami i dorosłymi.

To nie jest kwestia tego, że coś mruczy, czy popiskuje. To nie tylko jakieś proste zabawy graficzne.

Wspomniałeś puzzle, zadania na wypełnianie, jakieś gry planszowe.
Można by zrobić listę zadań i zabaw znacznie dłuższą.

3. Nic nie trzeba składać. Tablica jak i projektor mogą być zamontowane na stałe. Uruchamiasz dwuklikiem na laptop i pilota

4. Kilka tysięcy wzwyż, najczęściej chyba ok. 10.

5. Nie tylko fizyka, chemia, czy historia. Doskonała pomoc dla językowców.

6. Trudno jest mi się wypowiadać na temat pomocy oferowanych fizykom, czy chemikom, ale znam jednak kilka zestawów oprogramowania do j. angielskiego. To jest ponad to co można znaleźć w sieci.

Porównując tzw. wersje DVD danego podręcznika do oprogramowania tablicowego różnica jest jak niebo i ziemia.


DVD / cd-rom zazwyczaj oferują lekcje oparte na wideo i proste ćwiczenia leksykalno-gramatyczne.

Takie oprogramowanie zawiera:

Podręcznik w wersji elektronicznej, a w nim:

- możliwość powiększania dowolnego obszaru i zaznaczania, opisywania elementów tekstu, czy grafiki. Niby takie nic, ale bardzo zwiększa szanse na skoncentrowanie całej grupy na danym fragmencie,

- odnośniki do każdego dostępnego ćwiczenia w ramach lekcji z tego podręcznika, tj. audio, wideo, dodatkowa gramatyka, dodatkowe ćwiczenia słownictwa, dodatkowe ćwiczenia komunikacyjne - wszystko, co dotyczy danego unitu dostępne pod jednym kliknięciem.

- możliwość zapisywania modyfikowanych stron i wracania do nich, również etapami, zgodnie z zapisem lekcji - przydatne przy powtórkach

i parę jeszcze funkcji, nie chce mi się wszystkiego opisywać.



Tablica umożliwia tez pisanie, na wszelkie możliwe sposoby, funkcje graficzne przydatne przy korzystaniu z jakiegokolwiek stymulusa.

Każda fotka, filmik, grafika, dokument tekstowy, strona internetowa, czy program multimedialny może być za jego pomocą prezentowany, opisywany, oznaczany i zapisywany w kilku formatach.

Choćby przykładowo opis ilustracji dla maturzystów.

Można opisać elementy, zrobić notatki zaznaczyć ważne fragmenty i zapisać to, czy to dostępnym dla uczestników kursu serwisie, czy wysłać na ich maile - ułatwia to życie.

Nagrania audio, czy wideo mogą być odtwarzane wraz z wyświetlaniem tekstu, można jednym kliknięciem przejśc do ćwiczeń słownictwa, czy zwrotów tam wykorzystanych.

Nie rezygnuję z materiałów internetowych, czy własnych tworzonych od ładnych paru lat w formie elektronicznej.
Nie uważam by tablica ta powinna zastąpić aktywne prowadzenie notatek przez uczniów, bez ich zaangażowania wszak nic nie osiągniemy, ale tablica mi to bardzo ułatwia i usprawnia, sprawia też, że zajęcia są atrakcyjniejsze. Uczniowie chętniej i łatwiej koncentrują się na pracy, która staje się efektywniejsza.

Oczywiście, nie zastąpi to nauczyciela. Może być jedynie efektownym gadżetem, ale jeśli mądrze wykorzystana, to będzie pomocą nie do przecenienia.


No i nawet jeśli przyjąć, że mi nie potrzeba więcej niczego ponad to, co oferuje internet, to pozostaje jedna kwestia.

Jak wygodnie i efektywnie przedstawić materiał z internetu grupie składającej sie z kilku-kilkunastu osób?

Projektor wyświetli co trzeba, ale nadal trzeba będzie ślęczeć nad laptopem machając myszą.
Trudniej operować bogatym, różnorodnym i często zmienianym materiałem, młodszych trudno i niewygodnie zaangażować bezpośrednio do pracy.


W końcu, gdy porównać różne oferowane programy, to można znaleźć pewnie lepsze i gorsze, ale jeśli wziąć pod uwagę te oferowane przez najbardziej znane wydawnictwa: Oxford, Longman, czy Express Publishing, to pomimo tego, że czasem pewne elementy zaprojektowałbym inaczej, to jednak ocena moja jest wysoka.

Przepraszam za chaos, ale późno jest i chciałem coś szybko skrobnąć.

pozdrawiam:)

Awatar użytkownika
renati23
Administrator
Posty: 3073
Rejestracja: 2007-06-08, 18:48
Przedmiot: Inne

Re: tablica interaktywna na lekcji języka angielskiego

Postautor: renati23 » 2010-03-09, 17:55

Moje pierwsze wrażenie - nauczyciel musi się nieźle nabiegać :P :P :P

karox
Posty: 2
Rejestracja: 2010-03-09, 22:31
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: zachodniopomorskie

Re: tablica interaktywna na lekcji języka angielskiego

Postautor: karox » 2010-03-09, 23:09

Zamierzam kupić do szkoły jęz. tablicę interaktywną. Jak pewnie wszyscy wiedzą, jest to spory wydatek. Gdy do tego doliczy się koszt oprogramowania do podręczników, z których się korzysta w szkole, to wychodzą olbrzymie kwoty! Stad moje pytanie do osób korzystających z tablicy interaktywnej. Jak duże znaczenie ma oprogramowanie do poszczególnych podręczników? Czy sama tablica (+możliwości jakie daje) nie wystarczy, by uatrakcyjnić zajęcia? Czy może nie ma sensu wydawać tyle kasy na samą tablicę bez kupowania oprogramowania do podręczników?

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: tablica interaktywna na lekcji języka angielskiego

Postautor: vuem » 2010-03-10, 06:31

Jeśli nie jesteś pewien tego, jak długo będziesz pracować z danym podręcznikiem, to oczywiście nie ma sensu rzucać się na oprogramowanie do niego.

I bez tego moim zdaniem jakość zajęć wzrasta, w tym atrakcyjność, no i o wygodzie nauczyciela nie zapominajmy;) ...wbrew temu co pisze Renati23. :wink:

Wszystkie pomoce , które dotychczas używałeś masz w jednym miejscu, w wersji elektronicznej, czyli łatwej do modyfikowania, a przede wszystkim wykorzystujesz je w sposób zwiększający znacznie uwagę uczących sięm i łatwiej do nich docierasz.

Oczywiście można "latać" po sali z flashcardami i sam tak kiedyś robiłem, ba, sam je robiłem z "Przyjaciółkowych" wycinanek, ale świat idzie do przodu;)

Co do możliwości oprogramowania tablicy, tu znajdziesz jedno z polecanych, jest tam 30-dniowy trial:
http://www2.smarttech.com/st/en-US/Prod ... efault.htm



Pracuje z tablicą niemal we wszystkich swoich grupach, również i bez podręcznikowego softu.

Osobiście nie wyobrażam sobie już sobie pracy bez tego. Kiedyś wystarczał mi (bo musiał) magnetofon, wycinanki i jakieś wytwarzane chałupniczym sposobem photocopiable materials;)

Później dostałem flashcardy - to był postęp, wyżebrałem rzutnik, foliogramy drukowałem, w międzyczasie jakie wideo zostało zamienione na dvd.

Potem komputer z projektorem.

Teraz tablica. Normalny chyba postęp.

Co jutro?

Surogaci :mrgreen:

Zwróć uwagę na oferty wszystkich firm, potrafią się różnić cenowo.

ktosiek
Posty: 5
Rejestracja: 2010-02-13, 14:40
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: tablica interaktywna na lekcji języka angielskiego

Postautor: ktosiek » 2010-03-10, 18:21

karox pisze:Zamierzam kupić do szkoły jęz. tablicę interaktywną. Jak pewnie wszyscy wiedzą, jest to spory wydatek. Gdy do tego doliczy się koszt oprogramowania do podręczników, z których się korzysta w szkole, to wychodzą olbrzymie kwoty! Stad moje pytanie do osób korzystających z tablicy interaktywnej. Jak duże znaczenie ma oprogramowanie do poszczególnych podręczników? Czy sama tablica (+możliwości jakie daje) nie wystarczy, by uatrakcyjnić zajęcia? Czy może nie ma sensu wydawać tyle kasy na samą tablicę bez kupowania oprogramowania do podręczników?


Wcale nie taki spory wydatek - jedynie parę groszy! Po co kupować tablicę skoro można taką samemu stworzyć. Całkowity koszt to jakieś 150 zł... zamiast 11500 - zera mi się nie pomyliły :lol2: .
Zerknij tu: LINK oraz tu: LINK

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: tablica interaktywna na lekcji języka angielskiego

Postautor: vuem » 2010-03-10, 20:09

No cóż, zamiast kupować samochód można też zamontować kółka i motorek do kajaka;)
Tablice powinny być znacznie tańsze i pewnie ceny będą z czasem spadać, ale jednak chyba jakość trochę inna.

Jeśli ktoś potrafi to zrobić, potrafi zadbać o "serwis" to uważam to za świetny pomysł.

Zdaje mi się, że jednak w większości szkół łatwiej będzie skroić projekt na jakieś fundusze, czy wyprosić te pieniądze u organu prowadzącego niż odnieść sukces w majsterkowaniu.

(nie dorabiam u żadnego producenta, jakby co :mrgreen: )

karox
Posty: 2
Rejestracja: 2010-03-09, 22:31
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: zachodniopomorskie

Re: tablica interaktywna na lekcji języka angielskiego

Postautor: karox » 2010-03-10, 20:36

Dzięki bardzo za opinię :) Sama raczej tablicy nie zmontuję, choć faktycznie koszt sporo niższy, ale to oprogramowanie do podręczników na razie sobie daruję.

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: tablica interaktywna na lekcji języka angielskiego

Postautor: vuem » 2010-03-12, 22:54


olla26
Posty: 3
Rejestracja: 2010-03-20, 08:16
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: śląskie

Re: tablica interaktywna na lekcji języka angielskiego

Postautor: olla26 » 2010-03-20, 08:30

Ja też już od ponad roku korzystam z tego cuda techniki i zarówno mi jak i moim uczniom bardzo się lekcje podobają. Są szybkie i bardzo wiele się na nich dzieje. Szkoła na razie posiada jedną, mobilną tablicę, ale przymierza się do zakupu kolejnych. Mobilna tablica wg mnie jest lepsza niż stacjonarna. w kilku klasach są laptopy i rzutniki zatem jeśli muszę opuścić moją informatyczno-językową biorę tylko małą skrzyneczkę i kabel ze wskaźnikiem. Ot cały problem. Podręczniki z których korzystam mają rewelacyjne oprogramowanie zatem goodbye noszenie magnetofonu, książek i flashcardów :lol: Osobiście bardzo polecam taki sprzęt!
I nie potrzebne jest do mobilnej tablicy interaktywnej jakieś nie wiadomo jakie dobre oprogramowanie.

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: tablica interaktywna na lekcji języka angielskiego

Postautor: vuem » 2010-03-20, 18:36

Mobilna ma ten feler, że nie lubi tłoku, czy ruchliwego belfra...poruszenie zmusza do ponownej kalibracji.

olla26
Posty: 3
Rejestracja: 2010-03-20, 08:16
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: śląskie

Re: tablica interaktywna na lekcji języka angielskiego

Postautor: olla26 » 2010-03-20, 22:05

Jeżeli stoi sobie spokojnie na biurku to nie przeszkadza jej co robię pod tablicą :rotfl:

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: tablica interaktywna na lekcji języka angielskiego

Postautor: vuem » 2010-03-20, 22:08

Bardziej jej przeszkadza, co robisz przy biurku za to;)

Co to za maleństwo, że na biurku stoi?

olla26
Posty: 3
Rejestracja: 2010-03-20, 08:16
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: śląskie

Re: tablica interaktywna na lekcji języka angielskiego

Postautor: olla26 » 2010-03-20, 22:16

jest to skrzyneczka, pudełko wielkości 10x15 cm, którą podpina się do komputera. Ja mam ją zawsze na biurku bo tak mi jest najwygodniej. Te które teraz zamierzamy dokupić przypina się do tablicy i wtedy w ogóle nie ma problemu. :lol: jeśli ktoś jest zainteresowany jak to działa to zamieszczam linka do strony, na dole jest filmik z prezentacją mobilnej tablicy interaktywnej.

http://www.systemyprezentacji.pl/index. ... wny-e-beam

chciałam jeszcze dodać, że uczę też pierwszaki, które często biegają po klasie i nie kalibruję jej po każdej lekcji :lol:


Wróć do „Języki obce”