Kolejny projekt: warunki i sposoby oceniania

czyli miejsce, w którym dyskutujemy o pracy w klasach I-III

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

embe
Posty: 10
Rejestracja: 2014-05-06, 08:56
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Kolejny projekt: warunki i sposoby oceniania

Postautor: embe » 2014-07-28, 13:06

Projekt:
Art. 44d. 1. W klasach I–III szkoły podstawowej oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania mają formę opisową.

Uzasadnienie:
Zmiany w stosunku do obecnego stanu prawnego polegają na (...) wprowadzeniu zasady, że w klasach I – III szkoły podstawowej wszystkie oceny, czyli zarówno oceny bieżące, jak i oceny klasyfikacyjne (śródroczne i roczne) mają formę opisową (dotychczas oceny bieżące mogły być ustalane według skali i formach określonych w statucie szkoły). Forma opisowa w postaci przekazywanych uczniowi opinii zawierających informacje o tym, co uczeń zrobił dobrze, co i jak powinien poprawić i jak ma się dalej uczyć, pozwala efektywniej wykorzystywać informacje płynące z oceny oraz pozytywnie wpływa na funkcjonowanie ucznia w szkole i jego motywację do nauki. Ocena powinna informować ucznia i jego rodziców o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych, a także pomóc uczniowi pokonać trudności w nauce poprzez wskazanie błędów i sposobów radzenia sobie z nimi (...).

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Kolejny projekt: warunki i sposoby oceniania

Postautor: linczerka » 2014-07-28, 14:03

embe pisze:oceny bieżące

:mrgreen:
Autor projektu powinien iść na praktykę do klasy pierwszej na 2-3 miesiące.
I sam spróbować tego chleba. Pod słowem mama w klasie pierwszej niezłą można napisać opisówkę (bieżącą ocenę) na pół strony.
http://www.portalsamorzadowy.pl/edukacj ... 61636.html
Rozumiem ideę, ale to zakrawa na przerost formy nad treścią.
W klasie pierwszej takowe oceny będą więcej zajmowały miejsca w zeszycie dziecka niż sama praca dziecka.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Lavender
Posty: 34
Rejestracja: 2014-07-12, 21:13
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: małopolskie

Re: Kolejny projekt: warunki i sposoby oceniania

Postautor: Lavender » 2014-07-28, 15:06

Oni chcą wszystko zbiurokratyzowac :-) nie wyobrażam sobie zeby juz teraz nauczyciel stawiał stopień nie uzasadniając go i nie określając postępów i braków ucznia.... Ale nakaz całkowitego zrezygnowanie z punktowych, obrazkowych systemów wprowadzi tylko zamęt ;-)

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: Kolejny projekt: warunki i sposoby oceniania

Postautor: iluka » 2014-07-28, 15:51

Koniec z ocenami w szkole dla najmłodszych dzieci,
Jak to? Dopiero teraz?? W mojej szkole od dobrych kilkunastu lat już nie ma! Coś się moje koleżanki z 1-3 pospieszyły - prekursorki jedne!! :evil:
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: Kolejny projekt: warunki i sposoby oceniania

Postautor: iluka » 2014-07-28, 15:57

Lavender pisze:nie wyobrażam sobie zeby juz teraz nauczyciel stawiał stopień nie uzasadniając go i nie określając postępów i braków ucznia....
Dalej idą w pomysłach, że nic na gębę. Rodzic będzie się bronił, że nidostało dziecko i on informacji - jak mu tak będzie pasowało. A nauczyciel jeszcze musi pewnie mieć dowód, że zapoznał:((( Ciekawe... większość ma kłopoty z podpisem przy ocenie w zeszycie - a wpisuje każdą: data, ocena i za co...
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

aglod
Posty: 36
Rejestracja: 2010-09-22, 09:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Kolejny projekt: warunki i sposoby oceniania

Postautor: aglod » 2014-07-28, 21:12

Od kilku lat mamy w ocenie bieżącej punkty, początkowo 1-10 teraz 1-6. Osobiście nie cierpię stawiać ocen, te wyrażone cyframi, obrazkami czy literkami zawsze wydają mi się mało sprawiedliwe. Niestety wiem, że rodzice nawet nie czytają naszych ocen opisowych stawianych na świadectwie, zdarza się, że nawet ich nie rozumieją do końca.
Pracowałam już w systemie oceny cyfrowej jako bieżącej, też nie narzekałam, dzieci przyzwyczaiły się. W pierwszej klasie pisałam: brawo, wspaniale, super, itp, później oceny były dłuższe wskazywały co dobre, nad czym popracować i w jaki sposób.

Na ostatnim szkoleniu z oceniania, prelegent mówił, że najlepsze jest ocena +opis tzw. ocenianie kształtujące.


Wróć do „Edukacja wczesnoszkolna”