Awans zawodowy, publikacje nauczycieli, nauczyciele
Strona głównaForumSklep
 
   
 
 

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: malgala
2007-10-13, 10:45
dostosowanie wymagań...
Autor Wiadomość
Nosferata 
Administracja
pseudomoderatorka :)


Przedmiot nauczania: historia
Wiek: 33
Dołączyła: 23 Lut 2006
Posty: 248
Post nr 1, Wysłany: 2007-09-13, 20:34   dostosowanie wymagań...

ot co ...moderatorka czuje się w temacie zagubiona ...

jak pewnie wiecie , wymaga sie od Nas, dostosowania wymagań z naszego przedmiotu ....dla uczniów z opinia /orzeczeniem z poradni psychologiczno - pedagogicznej

dzisiejsza rada poświęcona była temu problemowi ...mimo obecności "specjalisty' temat dla mnie nadal mglisty ....

mam 14 klas ...blisko 50 uczniów ma stwierdzone : dysleksje, dysgrafie, obniżenie wymagań z wszystkich przedmiotów, obniżenie tempa pracy....

jak to wygląda w praktyce ? pisać nowe programy nauczania dla tych uczniów ?
 
 
 
Kaja

Dołączył: 21 Maj 2007
Posty: 13
Post nr 2, Wysłany: 2007-09-13, 21:14   

Dla uczniow z orzeczeniem trzeba realizować oddzielny program, albo napisać albo skorzystać z gotowych programów szkoły specjalnej
Jeśli chodzi o opinie, to nie trzeba pisać oddzielnych programów, ale dostosowywać pracę z uczniem do jego możliwości- czyli, jednego częściej pytać, zadawać prostsze pytania, innemu liczyć inaczej błędy w pracach pisemnych (dyslektyk itp). Uczniowie z opinią zdają taki sam test na koniec nauki, a z orzeczeniem inny. Więc dla tych z opinią taki sam program jak dla wszystkich, a dla tych z orzeczeniem inny- zgodnie ze stopniem upośledzenia.
Przynajmniej tak jest u nas
Pozdrawiam
_________________
Kaja
 
 
malgala 
Administracja
matematyk-optymista


Przedmiot nauczania: matematyka
Wiek: 63
Dołączyła: 30 Lip 2007
Posty: 7130
Skąd: łódzkie
Post nr 3, Wysłany: 2007-09-13, 21:48   

Uczniowie z orzeczeniem o upośledzeniu w stopniu lekkim realizują tę samą podstawę programową co pozostali.
Dla tych uczniów przygotowuję osobny plan wynikowy ( w praktyce wygląda to tak, że z normalnego planu wynikowego wybieram zagadnienia na ocenę dopuszczającą i dostateczną i rozpisuję je dla nich na pełną skalę ocen). W przypadku tych uczniów stosuję inne metody i formy pracy. Ponieważ nie mogę zostawić całej klasy a zajmować się w tym czasie jedną lub dwiema osobami, przydzielam im opiekunów spośrod lepszych uczniów. Przygotowuję odrębne zadania, zilustrowane odpowiednimi przykladami. Uczeń siedzi na lekcji ze swoim opiekunem i ten, po wykonaniu własnej pracy (gdy ma na to chwilę czsu) kontroluje pracę podopiecznego i ewentualnie mu pomaga.
A opinie to tak, jak napisała Kaja.
_________________

 
 
 
IAO 
psycholog


Dołączył: 17 Wrz 2007
Posty: 34
Skąd: Chełm
Post nr 4, Wysłany: 2007-09-17, 23:21   

Kaja napisał/a:
Uczniowie z opinią zdają taki sam test na koniec nauki, a z orzeczeniem inny. Więc dla tych z opinią taki sam program jak dla wszystkich, a dla tych z orzeczeniem inny- zgodnie ze stopniem upośledzenia.

Pamiętajmy jednak, że istnieje taka kategoria, jak opinia o dostosowaniu wymagań egzaminacyjnych (np. ze względu na stan zdrowia).

Generalnie sprawa orzeczeń i opinii stwierdzających jest z mojej strony, jako wydającego, bardzo zagmatwana. Przepisy w ww. kwestiach zmieniają się co roku, czasem w absurdalnym kierunku.

miwues ma rację pisząc, że dostosowanie wymagań edukacyjnych to dość ogólna instrukcja. Niekoniecznie jednak jest to wadą. Pamiętajmy, że wymagania dostosowuje się z różnych przyczyn. Często są to niższe możliwości intelektualne, stan zdrowia, również zaniedbanie. W takich sytuacjach przydaje się umiejętność czytania opinii.
 
 
dushka 


Przedmiot nauczania: oligofrenopedagog
Wiek: 35
Dołączyła: 03 Sie 2006
Posty: 3496
Skąd: inąd...?
Post nr 5, Wysłany: 2007-10-14, 12:44   

Program dla dzieci integracyjnych pisze w danej klasie wychowawca - pedagog wspomagający. Musi zawrzeć w nim metody pracy z danym dzieckiem, dostosowanie wymagań - jak to ma wyglądać itd.

Natomiast to dostosowanie/obnizenie - to 2 różne pojęcia. Zdrowe intelektualnie dziecko,. które nie ma orzeczenia o upośledzeniu umysłowym, nie może iść programem szkoły specjalnej.

[ Dodano: 14 Listopad 2007, 17:42 ]
Kaja napisał/a:
Dla uczniów z orzeczeniem trzeba realizować oddzielny program, albo napisać albo skorzystać z gotowych programów szkoły specjalnej


Nie zgadzam sie. Programem szkoły specjalnej idą wyłącznie uczniowie z upośledzeniem umysłowym (inny program jest dla UU lekkiego, inny dla umiarkowanego/znacznego/głębokiego). Poza tym nawet uczeń z UU lekkim nie musi iść programem szkoły specjalnej, często wystarczy sama modyfikacja programu używanego dla danej klasy!

Kaja napisał/a:
Uczniowie z opinią zdają taki sam test na koniec nauki, a z orzeczeniem inny.


Kolejna bzdura. Wszyscy uczniowie zdają taki sam test, natomiast wyjątki podam poniżej: Tekst pochodzi ze strony www.oke.krakow.pl)

Dostosowanie warunków

1. Zróżnicowane w formie zestawy egzaminacyjne dla zdających stosownie do ich potrzeb (np. arkusze oznaczone symbolem: A4, A5, A6, A7, A8).



Uczniowie z upośledzeniem w stopniu lekkim (praca z arkuszem dostosowanym o symbolu - A8)

1. Możliwość wydłużenia czasu pracy lecz nie więcej niż o 50% czasu regulaminowego, zgodznie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu PPP (osobna sala).

2. Możliwość pomocy nauczyciela wspomagającego, zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu PPP (osobna sala).


Uczniowie niewidomi (praca z arkuszem dostosowanym w piśmie Braille'a, o symbolu - A6)

1. Uczeń ma prawo do dodatkowego wyposażenia, zgodnie z zaleceniami poradni i potrzebami zdających np.: maszyny do pisania Braille’a lub specjalnie dostosowanego komputera lub/i kubarytmy oraz folie z przyborami do rysowania.

2. Możliwość wydłużenia czasu pracy lecz nie więcej niż o 50% czasu regulaminowego, zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu PPP (osobna sala).

3. Możliwość zapewnienia pomocy nauczyciela wspomagającego w czytaniu i pisaniu np. dla uczenia, który nie opanował jeszcze pisma Braille’a. Przebieg sprawdzianu z udziałem nauczyciela wspomagającego w pisaniu powinien być zarejestrowany w formie nagrania audio.


Uczniowie słabo widzący (praca z arkuszem dostosowanym o symbolach: A4 z czcionką 16 pkt. lub A5 z czcionką 24 pkt.)

1. Uczeń ma prawo do dodatkowego wyposażenia, zgodnie z zaleceniami poradni i potrzebami zdających np.: przybory optyczne, z których uczeń korzysta na co dzień oraz dodatkowe oświetlenie.

2. Możliwość wydłużenia czasu pracy lecz nie więcej niż o 50% czasu regulaminowego, zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu PPP (osobna sala).

3. Możliwość pomocy nauczyciela wspomagającego w pisaniu (osobna sala+nagranie audio) lub/i czytaniu (osobna sala).


Uczniowie słabo słyszący i niesłyszący (praca z arkuszem dostosowanym o symbolu - A7)

1. Uczeń może korzystać z pomocy nauczyciela wspomagającego, który jeden raz przekazuje treść informacji z pierwszej strony zestawu egzaminacyjnego najlepszymi dla ucznia metodami (fonogesty, język migowy)

2. Możliwość wydłużenia czasu pracy lecz nie więcej niż o 50% czasu regulaminowego, zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu PPP (osobna sala).


Uczniowie niepełnosprawni ruchowo - w tym z dziecięcym porażeniem mózgowym (praca z arkuszem standardowym o symbolu - A1)

1. Dostosowanie warunków organizacyjnych, w tym przystosowanie stanowiska pracy oraz zapisywanie odpowiedzi za pomocą komputera odłączonego od wewnętrznej i zewnętrznej sieci, z którego usunięto programy korekty językowej

2. Uczeń może skorzystać z pomocy nauczyciela wspomagającego przy odczytywaniu poleceń i zapisywaniu odpowiedzi (warunki dostosowania nie powinny odbiegać od tych, do których uczeń został wdrożony w toku edukacji szkolnej) (osobna sala + nagranie audio)

3. Możliwość wydłużenia czasu pracy lecz nie więcej niż o 50% czasu regulaminowego, zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu PPP (osobna sala).


Uczniowie z przewlekłymi chorobami somatycznymi (A1)

1. Dostosowanie warunków organizacyjnych zgodnie z zaleceniami lekarza

2. Możliwość wydłużenia czasu pracy lecz nie więcej niż o 50% czasu regulaminowego, zgodnie z zaleceniami zawartymi na zaświadczeniu lekarskim (osobna sala).



Uczniowie z autyzmem (praca z arkuszem standardowym, o symbolu A1)

1. Możliwość wydłużenia czasu pracy lecz nie więcej niż o 50% czasu regulaminowego, zgodznie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu PPP (osobna sala).

2. Uczeń może otrzymać wsparcie nauczyciela, który ukierunkowuje jego uwagę na wykonaniu zadań (osobna sala)

Uczniowie ze zdiagnozowanymi specyficznymi trudnościami w uczeniu się tj.: dysleksja, dysortografia, dysgrafia (dysleksja rozwojowa). (praca z arkuszem standardowym, o symbolu A1)

( Instrukcja uzupełniająca do Procedury organizowania i przeprowadzania sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w roku szkolnym 2006/2007 dotycząca uczniów z dysleksją korzystających z pomocy nauczyciela wspomagającego w czytaniu.)


1. Problemy z czytaniem i rozumieniem czytanego tekstu (dysleksja właściwa): Pisanie sprawdzianu w oddzielnej sali, w której członek komisji egzaminacyjnej na początku jeden raz głośno odczyta instrukcję oraz treść zadań, a uczniowie będą mogli równocześnie śledzić wzrokiem tekst zapisany w arkuszu. Możliwość wydłużenia czasu pracy, lecz nie więcej niż o 50% czasu regulaminowego. Czasu przeznaczonego na odczytanie treści arkusza nie wlicza się do czasu trwania sprawdzianu.

2. Niski poziom graficzny pisma (dysgrafia): pisanie samodzielnie formułowanych odpowiedzi do zadań drukowanymi literami, co zwiększa czytelność pisma. Jeżeli pismo jest nieczytelne, możliwe jest zapisywanie odpowiedzi za pomocą komputera z usuniętymi programami korekty językowej odłączonego od sieci wewnętrznej i zewnętrznej. Możliwość wydłużenia czasu pracy o 50% lecz nie więcej niż o 50% czasu regulaminowego, zgodnie z zaleceniami zawartymi w opinii PPP.

3. Problemy ze stosowaniem zasad ortografii i interpunkcji, z uwzględnianiem struktury różnych form wypowiedzi, z prawidłowością graficzną zapisu obliczeń i z zachowaniem orientacji przestrzennej (dysortografia): samodzielnie formułowane przez uczniów wypowiedzi za zdania otwarte są punktowane z zastosowaniem kryteriów dostosowanych do dysfunkcji uczniów. Możliwość wydłużenia czasu pracy lecz nie więcej niż o 50% czasu regulaminowego, zgodnie z zaleceniami zawartymi w opini PPP.

*** W każdym przypadku wydłużenia czasu trwania sprawdzianu/egzaminu, należy zapewnić uczniom odrębną salę egzaminacyjną. ***


Kaja napisał/a:
Więc dla tych z opinią taki sam program jak dla wszystkich, a dla tych z orzeczeniem inny- zgodnie ze stopniem upośledzenia.



Orzeczenia wydawane są nie tylko dla uczniów z upośledzeniem umysłowym.
 
 
anmar 

Dołączyła: 20 Sie 2007
Posty: 172
Skąd: kujawsko- pomorskie
Post nr 6, Wysłany: 2009-08-31, 01:13   Dostosowanie dla lekko

Siedzę i robię dostosowanie programu dla uczniów z lekką niepełnosprawnością w szkole masowej. Poradźcie, czy taki układ może być:
Blok tematyczny
Temat
Działania edukacyjne
Wymagania: podstawowe / ponadpodstawowe
_________________
Leges ab omnibus intellegi debant
 
 
orifielka 

Wiek: 34
Dołączyła: 17 Maj 2009
Posty: 10
Skąd: warmińsko-mazurskie
Post nr 7, Wysłany: 2009-09-06, 10:16   

U nas robi się to w ten sposób, ze na planie wynikowym zaznacza sie wymagania konieczne, które uczeń powinien osiagnać. Piszę z perspektywy polonisty-piszemy dość szczegółowe plany, więc nie ma potrzeby pisać uczniom z orzeczeniem o upośl. w st. lekkim odrębnego. Może też tak dasz radę. Szkoda czasu i papieru :)
 
 
basia.k 

Przedmiot nauczania: Matematyka
Wiek: 50
Dołączyła: 10 Wrz 2008
Posty: 3
Skąd: podkarpackie
Post nr 8, Wysłany: 2009-09-06, 18:35   

z jakich podręczników korzystacie i jak poradziliście sobie z napisaniem rozkładów z matematyki w gimnazjum dla lekko up. w szkole specjalnej? Do tej pory korzystałam z programów H.Siwek, ale nijak się to ma do wymagań w nowej podstawie.
 
 
brzoskwinka 

Przedmiot nauczania: Matematyka
Wiek: 31
Dołączyła: 08 Wrz 2009
Posty: 4
Skąd: pomorskie
Post nr 9, Wysłany: 2009-09-08, 18:00   

Też się nad tym mocno zastanawiam. Dotyczy to nie tylko matematyki, ale wszystkich pozostałych przedmiotów w klasie I. Ktoś w ministerstwie upadł mocno na głowę i stwierdził chyba, że dość szkolnictwa specjalnego. Za 3 lata egzamin taki sam dla wszystkich uczniów.
 
 
synapsa 

Wiek: 37
Dołączyła: 31 Mar 2009
Posty: 234
Post nr 10, Wysłany: 2009-10-27, 14:01   

Mam pytanie w tym temacie. Czy dostosowanie arkusza egzaminacyjnego (S -A8) i warunków sprawdzianu po klasie szóstej dla ucznia z upośledzeniem lekkim następuje na podstawie opinii czy orzeczenia? a może i jednego i drugiego?
 
 
dushka 


Przedmiot nauczania: oligofrenopedagog
Wiek: 35
Dołączyła: 03 Sie 2006
Posty: 3496
Skąd: inąd...?
Post nr 11, Wysłany: 2009-10-27, 15:12   

Nie istnieje opinia o upośledzeniu. Decyduje wyłącznie o tym orzeczenie, mało tego - nie wiem, czy to tylko wymysł naszej szkoły, czy przepis ogólny, ale by uczeń mógł pisać dostosowany arkusz rodzic musi złożyć pisemną prośbę - mimo posiadania orzeczenia.
 
 
synapsa 

Wiek: 37
Dołączyła: 31 Mar 2009
Posty: 234
Post nr 12, Wysłany: 2009-10-27, 15:20   

dushka napisał/a:
by uczeń mógł pisać dostosowany arkusz rodzic musi złożyć pisemną prośbę - mimo posiadania orzeczenia
to nie wymysł, to procedury OKE. Pytam, bo u nas różne pomysły niektórym przychodzą do głowy :) dobrze, że można się na forum upewnić :) A więc dobrze rozumuję, że upośledzenie lekkie jest rodzajem niepełnosprawności o której orzeka zespół orzeczników w PPP?
 
 
dushka 


Przedmiot nauczania: oligofrenopedagog
Wiek: 35
Dołączyła: 03 Sie 2006
Posty: 3496
Skąd: inąd...?
Post nr 13, Wysłany: 2009-10-27, 18:53   

Dokładnie :) opinia tak naprawdę nic nie znaczy, ja takich opinii piszę na pęczki i jest to przecież tylko swojego rodzaju ocena ucznia, natomiast orzeczenie to już jakiś dokument prawny, prawda? Opinią to tak naprawdę można sobie pupcię podetrzeć ;)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  



login
hasło
 
   Program druk świadectw



Zdobądź zaświadczenie do dokumentacji składanej w komisji kwalifikacyjnej.

Zaświadczenie o umiejętności posługiwania się technologią komputerową i informacyjną

Zbiory testów: polski, angielski, matematyka, niemiecki
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Skocz na górę

 
Ministerstwo Edukacji Narodowej Centrum Edukacji Szkolnej Center of School Education
Copyright © 1995-2012 Centrum Edukacji Szkolnej