Nauczycielka, z miasta (przyjmuję, iż na wsi można spotkać więcej ludzi mówiących niepoprawnie - fakt, nie obraza). Humanistka. Bardzo dużo czyta. I.... ręce opadają.
Post nr 33, Wysłany: 2009-03-02, 15:13
Bardzo się cieszę, że został poruszony temat poprawności językowej. Nasz ojczysty język jest piękny, ale bardzo trudny! Oj, bardzo trudny! Chyba nie ma na świecie człowieka, który nie popełnia błędów. Nie powinniśmy się obrażać na forum, bo mamy cel przed sobą: uczenie młodych ludzi poprawnego posługiwania się językiem polskim. A jeśli chodzi o błędy, które mnie drażnią, to jest to brak odmiany nazwisk.
Mnie języka niemieckiego uczy kobieta, która nie odróżnia pojęcia "liczba" od "cyfra", polonistka zaś wali pleonazm za pleonazmem... O jej zwrocie "duża litera" - zamiast "wielka" - to już nie wspomnę (wiem, że dzisiaj to już chyba nawet zgodnie z tym, co PWN podaje, jest wymienne, ale - na Boga - to nauczyciel polskiego!).
Nie znam się na interpunkcji. Robię gafy gramatyczne i stylistyczne. Raczej nieświadomie choć czasem zupełnie "specjalnie."
orty poprawia za mnie komputer choć one rzadko mi zdarzają się.
jestem za tym, aby dbać o język ojczysty, ale przeciwny zbytniemu puryzmowi językowemu. Język jest żywą materią. wciąż ewoluuje, zmienia się przeobraża. Jeszcze 20-30 lat temu słowo fajnie było niemile widziane. Dzisiaj jest zupełnie zwyczajne.
Lubuje się w regionalizmach. Jak widzę, ze ktoś pisze "rozumię" to od razu wyczuwam swojaka Mam świadomość pewnego zaśmiecenia swojego języka. Trudno mi to wyeliminować. Zwłaszcza, ze nic w tym kierunku nie robię. Za to lubię się bawić językiem i wymyślać neologizmy.
Nie przesadzajmy z nowomową. Trzymajmy fason, ale nie przesadzajmy, że tylko jeden wzór jest ostatecznie nie do podważenia.
_________________ We gonna ride the sea,
we pray to the wind and the glory
That's why we are raging wild and free