scenariusz lekcji dla klasy II

wymiana pomysłów, czyli jak prowadzić dobre, inspirujące i ciekawe lekcje

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

patrycjaxx
Posty: 3
Rejestracja: 2013-03-24, 14:46
Kto: student
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: śląskie

scenariusz lekcji dla klasy II

Postautor: patrycjaxx » 2013-03-24, 16:13

Witajcie! Jestem tutaj nowa :)
Studiuję pedagogikę (1rok) i we wtorek mam poprowadzić zajęcia na zaliczenie ćwiczeń. Przygotowałam scenariusz zajęć dla klasy II ale nie wiem czy nie popełniłam gdzieś błędu, czy coś nie powinno być inaczej, czy może czegoś nie powinno być wcale? Będę wdzięczna za każdą wskazówkę, bo pierwszy raz przygotowuję scenariusz a wytycznych dostaliśmy naprawdę niewiele..
Pomożecie? :)

OTO SCENARIUSZ:

SCENARIUSZ LEKCJI DLA KLASY II SZKOŁY PODSTAWOWEJ

Ośrodek tematyczny: Bezpieczeństwo

Temat zajęć: „Zasady zachowania się na drodze. Znaki drogowe”

Cele lekcji:
-uczeń potrafi przedstawić znaczenie niektórych znaków drogowych
-potrafi wyjaśnić, czym są znaki drogowe
-zna podstawowe zasady zachowania się pieszego na jezdni (w mieście i poza miastem)
- wykorzystuje wiadomości i umiejętności z zakresu poruszania się po drodze w praktyce

Formy lekcji:
-podająca
-operacyjna
-problemowa

Formy pracy:
-grupowa
-zbiorowa

Środki dydaktyczne: karty pracy nr. 1 i nr. 2 do pracy w grupach i pracy zbiorowej, plansze ze znakami drogowymi, kartki papieru, flamastry, kredki

Przebieg zajęć:

1. Faza wstępna (organizacyjna):
-sprawdzenie obecności,
-wpisanie tematu zajęć,
-kartkówka/odpowiedź ustna

2. Faza główna:
-zapisanie tematu na tablicy
-wprowadzenie do tematu bezpiecznego poruszania się po drogach, wspólne czytanie wiersza:


Na chodniku przystań bokiem.
Popatrz w lewo bystrym okiem.
Skieruj w prawo wzrok sokoli.
Znów na lewo spójrz powoli.
Jezdnia wolna więc swobodnie
Mogą po niej przejść przechodnie.

-podział klasy na cztery zespoły, rozdanie kart pracy nr. 1, wybranie przez nauczyciela kilku osób do prezentacji pracy
-ciąg dalszy w czterech zespołach: każdy zespół otrzymuje jedno pojęcie do zdefiniowania: znak drogowy, zasada, zakaz, nakaz; prezentacja definicji przez liderów każdej z grup
-prezentacja przez nauczyciela rodzajów znaków: znaki informacyjne, ostrzegawcze, zakazu i nakazu. Objaśnienie ich charakterystycznych cech
-czytanie przez nauczyciela wiersza o znakach i powtarzanie go przez dzieci:

Trójkąty żółte z brzegiem czerwonym,
z rysunkiem czarnym jak pióra kawcze
mówią: „Uważaj na mój rysunek!”,
bo to są ZNAKI OSTRZEGAWCZE.
Te duże koła z brzegiem czerwonym,
Które z daleka widać od razu,
„Nie wolno!” – krzyczą głosem donośnym,
bo to są właśnie ZNAKI ZAKAZU.
A prostokąty oraz kwadraty,
te z tłem niebieskim stojące z gracją
INFORMACYJNE są to ZNAKI,
bo zawsze służą informacją.
Inne zaś koła – z niebieską twarzą
i białą strzałką jak ptasi pazur,
mówią stanowczo: „Jedź jak ci każę!”,
dlatego są to ZNAKI NAKAZU.


-ponowny podział na cztery zespoły, rozdanie kart pracy nr. 2
-do jakiej grupy znaków należy znak z karty pracy nr. 2?

3. Faza końcowa
-uczniowie rysują na kartkach wybrany znak, który dziś poznali i najbardziej im się spodobał
-czy mają jakieś pytania
-zadanie domowe
-ocenienie aktywności

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4456
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: scenariusz lekcji dla klasy II

Postautor: linczerka » 2013-03-24, 16:36

To narzucony "szablon" scenariusza?
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

patrycjaxx
Posty: 3
Rejestracja: 2013-03-24, 14:46
Kto: student
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: śląskie

Re: scenariusz lekcji dla klasy II

Postautor: patrycjaxx » 2013-03-24, 16:41

linczerka pisze:To narzucony "szablon" scenariusza?


powiedzmy. z tego co mi wiadomo na 100% to mieliśmy wyróżnić te 3 fazy lekcji (wstepna, główna i końcowa). reszta to już moje kombinowanie :)

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4456
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: scenariusz lekcji dla klasy II

Postautor: linczerka » 2013-03-24, 16:49

Faza wstępna do poprawki. Tu wskazane nawiązanie do zajęć poprzez np. piosenkę o znakach drogowych, zagadki, krzyżówkę albo np. wejście do klasy i ławek po ustawionych znakach drogowych. Pomyłki wykorzystasz do zajęć ewentualnie niech to (wyjście z klasy po znakach) będzie ewaluacją.
Zapomnij o kartkówce na "dzień dobry" - bo po co i kiedy ją sprawdzisz? Co będą robić dzieci, gdy będziesz sprawdzać?
Już na początku fazy II sugerowałabym podział klasy na 4 grupy według rodzajów znaków.
Dzieci mogą mieć problem ze zdefiniowaniem słowa zasada. Może zamień np. na słowo informacja lub sygnalizator?
Ty nie prezentuj, tylko niech dzieciaki same spróbują posegregować znaki. Najwyżej omówicie i poprawicie błędy.
Wykasuj formę podającą, ma być czynnościowa lub ćwiczeń praktycznych.
A po co "ponowny" podział klasy? Stata cennego czasu.
I jeszcze pomyśl nad indywidualizacją nauczania.
Każdy dzieciak w grupie niech narysuje (pokoloruje) znak drogowy. Później niech dzieciaki posegregują znaki. I każda grupa (dobrana na początku według grup znaków) wybierze znaki, które "jej podlegają". Tu przy okazji spacerek między stolikami - ruch!
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

izkaolek
Posty: 93
Rejestracja: 2012-01-23, 14:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne, Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: mazowieckie

Re: scenariusz lekcji dla klasy II

Postautor: izkaolek » 2013-03-24, 18:47

Podająca, operacyjna, problemowa to metody pracy, a formy to: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Pisząc scenariusze na zaliczenie podczas studiów musiałam ująć cele ogólne (wychowawcze, dydaktyczne) i cele operacyjne ( czyli dotyczące ucznia, jego umiejętności). Może u Ciebie tego nie ma?
U nas jeszcze wymagana była data przeprowadzania zajęć i imię oraz nazwisko prowadzącego.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4456
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: scenariusz lekcji dla klasy II

Postautor: linczerka » 2013-03-24, 19:06

izkaolek, słusznie, przeoczyłam.
Jest na I roku, to może tak nie wymagają? Choć cele operacyjne są wymagane.
patrycjo, popraw tam, gdzie masz formy lekcji i formy pracy - jak pisze izkaolek
No i może jeszcze coś twórczego? Może dzieci same zaprojektują jakiś znak? Tu jest dużo możliwości.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

patrycjaxx
Posty: 3
Rejestracja: 2013-03-24, 14:46
Kto: student
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: śląskie

Re: scenariusz lekcji dla klasy II

Postautor: patrycjaxx » 2013-03-24, 22:40

dziękuję Wam bardzo przede wszystkim za poświęcony czas:) już zaczęłam zmieniać według wskazówek i faktycznie coś mi się przypomina o tych celach operacyjnych i ogólnych więc też zaraz się za to zabiorę. Co do form i metod- od początku coś mi nie pasowało bo w jakimś scenariuszu widziałam właśnie, że było tak, jak pisze izkaolek, ale koleś podał "formy pracy" i "formy lekcji".. najwyraźniej jego błąd :) jeszcze raz serdecznie dziękuję za pomoc !


Wróć do „Metody dydaktyczne, scenariusze, konspekty, materiały”