Scenariusz lekcji: JAK SOBIE RADZIĆ Z AGRESJĄ I PRZEMOCĄ?

wymiana pomysłów, czyli jak prowadzić dobre, inspirujące i ciekawe lekcje

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
Margolcia
Posty: 2
Rejestracja: 2008-12-07, 15:01
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia
Lokalizacja: świętokrzyskie

Scenariusz lekcji: JAK SOBIE RADZIĆ Z AGRESJĄ I PRZEMOCĄ?

Postautor: Margolcia » 2008-12-07, 15:17

SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWAWCZEJ W KLASIE II GIMNAZJUM

TEMAT: JAK SOBIE RADZIĆ Z AGRESJĄ I PRZEMOCĄ?


Cele:
a) ogólny:
-kształtowanie umiejętności radzenia sobie z agresją i przemocą;
b) szczegółowe:
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania agresji;
- opanowanie umiejętności skutecznego odmawiania;
- poznanie sposobów obrony przed agresją i przemocą.

Metody dydaktyczne:

- zabawa pt. "Marionetka";
- ćwiczenie -odmawianie;
- pogadanka na podstawie opisu sytuacji.

Środki dydaktyczne:
- plansza „Sześć sposobów odmawiania”;
-Karta pracy „Przykładowe sposoby obrony przed agresją”;
-Opisy sytuacji.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Rundka wstępna.

Wszyscy uczniowie kolejno odpowiadają na pytanie: Co miłego wydarzyło się wczoraj w Twoim życiu?

2. Zabawa "Marionetka".

Nauczyciel proponuje zabawę, dzięki której uczniowie mają zrozumieć, że niektórzy ludzie, nie potrafią odmawiać, bronić swojego zdania. Ochotnik staje w środku kręgu i odgrywa w zabawie rolę marionetki. Pozostali uczniowie podchodzą do niego i przez pięć minut bawią się jego ciałem, zmieniając "marionetce" układ rąk, nóg. "Marionetka" nie protestuje.
Uczeń "marionetka" dzieli się z grupą odczuciami, których doświadczył, odgrywając swą rolę. Pozostałe osoby wypowiadają się, czy robienie czegoś wbrew własnej woli jest przyjemne.

3.Omówienie planszy pt. "Sześć sposobów odmawiania"


Nauczyciel posługuje się (wcześniej przygotowaną) planszą "Sześć sposobów odmawiania" Wyjaśnia młodzieży, jak przedstawione na niej strategie odmawiania można wykorzystać w codziennym życiu.

Sześć sposobów odmawiania:
1. Powiedz "nie".
2. Zmień temat.
3. Odejdź.
4. Zignoruj propozycję.
5. Podsuń lepszy pomysł.
6. Powiedz coś śmiesznego.

4.Ćwiczenie - odmawianie.

Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda grupa otrzymuje tekst - opis sytuacji, w której jedna osoba jest nakłaniana do określonego postępowania (KARTA PRACY 1). Uczniowie mają za zadanie sformułować na podstawie otrzymanego tekstu odpowiedź odmowną, adekwatną do opisanej sytuacji (czas przeznaczony na realizację zadania - 5 min.). Poszczególne grupy kolejno prezentują klasie swój tekst oraz własne propozycje rozwiązania problemów w nich przedstawionych. Uczniowie dzielą się z klasą odczuciami, które towarzyszyły im w trakcie ćwiczenia.

5.Pogadanka na podstawie opisu sytuacji.

Nauczyciel przedstawia klasie opis sytuacji (KARTA PRACY 2). Uczniowie odpowiadają na pytania pomocnicze:
- Jakich uczuć doświadczał Michał, a jakich Adam?
- Jakie mogą być skutki tej sytuacji dla Adama (np. obawianie się kolegów, poczucie krzywdy, lęk przed uczęszczaniem do szkoły), a jakie dla Michała? (np. lęk przed zemstą kolegi).
- Jakie normy społeczne zostały naruszone?
- Jakie były motywy postępowania chłopców: Marcina, Bartka, Łukasza i Michała?
- Czy chłopcy pomyśleli o konsekwencjach swego postępowania?
- Czy chłopcy zastanawiali się, jakie będą ich późniejsze kontakty, oraz co powiedzą rodzice?

6.Przykładowe sposoby obrony przed agresją

Nauczyciel prezentuje uczniom listę przykładowych sposobów obrony przed agresją (KARTA PRACY 3). Uczniowie kolejno zapisują na tablicy lub odczytują zadania. Podsumowując, nauczyciel podkreśla, że agresja jest zjawiskiem negatywnym i nie wolno dawać na nią przyzwolenia.

7.Rundka końcowa.

Każdy uczeń kończy zdanie: Na dzisiejszych zajęciach ważne dla mnie było…. .


KARTA PRACY 1


A.

Ania z Kasią dokuczają Beacie. Próbują namówić Izę, aby ta robiła to samo. Dziewczynka nie chce zachowywać się wobec Izy tak, jak koleżanki, bo wie, ze to jest przemoc. Co powinna w tej sytuacji zrobić?

B.

Koledzy z klasy Marka kradną sąsiadom jabłka z sadu. Namawiają Marka, by się do nich przyłączył. Jak może zareagować Marek na propozycję kolegów?

C.

Basia namawia Olę do wspólnych wagarów. Ola nie chce uciekać z lekcji, gdyż boi się konsekwencji. Nie chciałaby też sprawić przykrości swoim rodzicom. Co może zrobić Ola w takiej sytuacji?


KARTA PRACY 2

OPIS SYTUACJI:

Michał chciałby mieć swoją paczkę. Właśnie poznał Marcina, Bartka i Łukasza. Chłopcy są od niego starsi, imponują mu swoją siłą i zaradnością. Zależy mu na tym, żeby go polubili i przyjęli do swojego grona. Marcin, Bartek i Łukasz zapowiedzieli, że przyjmą go do grupy, ale musi pokazać, że na to zasługuje. Umówili się na środę na godzinę 16.OO w parku. Michał nie mógł się doczekać tego dnia. Był bardzo ciekawy, jakie chłopcy mają wobec niego plany. Ci zażądali od Michała, aby udowodnił swoją siłę i pobił Adama z równoległej klasy, który rzekomo powiedział wychowawcy, iż Marcin, Bartek i Łukasz zniszczyli kwiaty na korytarzu szkolnym. Michał pobił Adama do tego stopnia, że chłopiec znalazł się w szpitalu.

KARTA PRACY 3

PRZYKŁADOWE SPOSOBY OBRONY PRZED AGRESJĄ

-Postawa osoby pewnej siebie, ale nie chojraka,
-Rezygnacja z prowokacyjnych zaczepek,
-Ucieczka,
-Zgłoszenie faktu prześladowania rodzicom, wychowawcy, pedagogowi,
-Telefon na policję,
-Nieodpowiadanie na zaczepki,
-Unikanie niebezpiecznych miejsc,
-Zapewnienie sobie opieki osoby dorosłej, najlepiej mężczyzny, gdy musimy wracać po ciemku do domu,
-W przypadku prześladowań zmiana klasy, szkoły,
-Nieprzyznawanie się do posiadania pieniędzy lub przedmiotów mogących wzbudzać pożądanie,
-Trenowanie technik samoobrony,
-Nagłośnienie sprawy w prasie,
-Niewpuszczanie do mieszkania obcych osób,
-Nieuleganie osobom próbującym nas zastraszyć.

trochę poprawiłam odstępy i pogrubiłam pewne elementy aby były lepiej widoczne - renati23
Ostatnio zmieniony 2008-12-07, 16:06 przez Margolcia, łącznie zmieniany 1 raz.

Wróć do „Metody dydaktyczne, scenariusze, konspekty, materiały”