METODY PRZYCIAGANIA UWAGI UCZNIOW NA LEKCJACH

wymiana pomysłów, czyli jak prowadzić dobre, inspirujące i ciekawe lekcje

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

gia
Posty: 1
Rejestracja: 2007-04-28, 22:45

METODY PRZYCIAGANIA UWAGI UCZNIOW NA LEKCJACH

Postautor: gia » 2007-04-28, 23:02

Potrzebuje kilku metod, rad dotyczacych koncentracji uczniów na zajęciach. Jaka metoda wydaje się byc najlepsza??Biorac pod uwage ze jest to np: ostatnia godzina lekcyjna a za oknem świeci słońce . Jak ich zachęcić do współpracy???

Awatar użytkownika
arte
Posty: 129
Rejestracja: 2007-04-04, 13:10
Lokalizacja: mazowieckie

Re: METODY PRZYCIAGANIA UWAGI UCZNIOW NA LEKCJACH

Postautor: arte » 2007-04-29, 02:23

to już chyba zależy od klasy i od dnia bo jeśli się zainteresują to nawet najżmudniejsze ćwiczenie uczniowie wykonają, metoda nie zawsze musi być najlepsza, dużo chyba wniesie nauczyciel (zapał , entuzjazm)

Lisner
Posty: 7
Rejestracja: 2007-07-05, 23:42

Re: METODY PRZYCIAGANIA UWAGI UCZNIOW NA LEKCJACH

Postautor: Lisner » 2007-07-06, 12:39

Ja zawsze stosuje metodę nagród i kar. Skutkuje, szczególnie ta pierwsza, jeśli chodzi o popołudniowe godziny.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8182
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: METODY PRZYCIAGANIA UWAGI UCZNIOW NA LEKCJACH

Postautor: malgala » 2007-07-31, 11:27

W moim przypadku najbardziej skutkuje wtedy jakiś żart, anegdota związana z omawianym zagadnieniem lub nawet tylko sytuacją szkolną. Pozwala to nie tylko uczniom, ale również mnie zapomnieć o prażącym za oknem słońcu lub zmęczeniu długim pobytem w szkole. Potem to już tylko kwestia odpowiedniego skierowania uwagi na właściwe tory. Gdy jest naprawdę ciężki dzień i dla mnie i dla uczniów i podane wyżej sposoby nie skutkują rezygnuję z omawiania trudnych zagadnień wymagających wiele wysiłku i uwagi na rzecz jakiegoś konkursu zadaniowego czy nawet zabaw matematycznych. Z doświadczenia wiem, że nic na siłę.
Spytacie pewnie co w takim razie z realizacją programu. W początkowym okresie swojej pracy zawodowej uważałam, że na takie luźniejsze lekcje nie mogę sobie pozwolić, bo się nie wyrobię. I faktycznie czasami było trudno zmieścić się w czasie z materiałem. Teraz, gdy nie myślę o uciekającym czasie i nie liczę ile mi jeszcze lekcji do końca roku zostało, tych problemów nie mam. Mam natomiast jeszcze czas na powtórzenie i usystematyzowanie wiadomości w każdej klasie.

akinomka
Posty: 276
Rejestracja: 2006-04-13, 10:54

Re: METODY PRZYCIAGANIA UWAGI UCZNIOW NA LEKCJACH

Postautor: akinomka » 2007-07-31, 23:50

Na razie króciutko, potem trochę więcej: wydaje mi się (bo co ja mogę powiedzieć po swojej zaledwie dwuletniej praktyce? :P), że bardzo dobrym sposobem jest zaangażowanie uczniów:

- wyciągnięcie ucznia/uczniów na środek klasy z konkretnym zadaniem;

- po narysowaniu rysunku przedstawiającego nastrój wiersza, niech wyjdzie na środek i go omówi klasie;

- przygotowanie przez nich plakatów ilustrujących temat;

-przedstawienie scenek związanych z tematem.

Inna rzecz to rozmowa o temacie na przykładach z życia wziętych, można opowiedzieć historię swoją lub znajomych. Klasa będzie słuchać, potem podawać własne przykłady.
Aby zacząć biegać, trzeba najpierw nauczyć się chodzić.

Marzena82
Posty: 184
Rejestracja: 2007-08-09, 21:51

Re: METODY PRZYCIAGANIA UWAGI UCZNIOW NA LEKCJACH

Postautor: Marzena82 » 2007-11-20, 15:11

Hej gia, mogę polecić Ci książki naprawdę godne uwagi:
1. "Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie"
2. " Jak aktywizować uczniów" - Krystyna Rau i Ewa Ziętkiewicz
PoZdRaWiAm CiEpŁo - Marzena ;)

Awatar użytkownika
agama18
Posty: 51
Rejestracja: 2007-11-11, 17:35

Re: METODY PRZYCIAGANIA UWAGI UCZNIOW NA LEKCJACH

Postautor: agama18 » 2007-11-20, 16:44

akinomka pisze:-przedstawienie scenek związanych z tematem.

Inna rzecz to rozmowa o temacie na przykładach z życia wziętych, można opowiedzieć historię swoją lub znajomych. Klasa będzie słuchać, potem podawać własne przykłady.


Jako uczennica stwierdzam, że tego typu zajęcia są interesujące i to przyciąga naszą uwagę na lekcjach :D

[ Dodano: 20 Listopad 2007, 15:45 ]
malgala pisze:W moim przypadku najbardziej skutkuje wtedy jakiś żart, anegdota związana z omawianym zagadnieniem lub nawet tylko sytuacją szkolną.


Ten sposób też jest dobry :D

[ Dodano: 20 Listopad 2007, 15:51 ]
Dużo też zależy od tego jak nauczyciele sie wypowiadają ich sposób mówienia. Najważniejsze żeby nie było to monotonne bo po 20 minutach to się nudzi. Moim zdaniem powinno być więcej zadań, ćwiczeń teoretycznych bo to wtedy zachęca nas do myślenia i jakby to jeszcze było nagradzane oceną :D to wtedy pobudza do pracy :D

Awatar użytkownika
wrotkap
Posty: 131
Rejestracja: 2007-10-20, 00:34

Re: METODY PRZYCIAGANIA UWAGI UCZNIOW NA LEKCJACH

Postautor: wrotkap » 2007-11-21, 19:22

agama18 pisze:Moim zdaniem powinno być więcej zadań, ćwiczeń teoretycznych bo to wtedy zachęca nas do myślenia i jakby to jeszcze było nagradzane oceną :D to wtedy pobudza do pracy :D


W niektórych wątkach na forum przejawia się inny pogląd. Uczniowie pytają, po co się uczyć, co z tego będą mieli. Chyba takie teoretyczne rozważania nie zadowolą ich. Oni wolą (tak mi sie wydaje) liczyć praktyczne "rzeczy".

Reasumując, trzeba znaleźć złoty środek, jak mawiali już w starożytności. Sposób prowadzenia lekcji w dużej mierze zależy od grupy, z jaką się prowadzi zajęcia.
Żyj tak, abyś nie musiał się czerwienić, zwłaszcza przez samym sobą.

słonek
Posty: 83
Rejestracja: 2008-06-05, 13:49
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: METODY PRZYCIAGANIA UWAGI UCZNIOW NA LEKCJACH

Postautor: słonek » 2008-06-05, 15:04

malgala - szacunek. :) Naprawdę zaimponowałaś mi. :)

Mag
Posty: 69
Rejestracja: 2008-08-15, 12:43
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Fizyka
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: METODY PRZYCIAGANIA UWAGI UCZNIOW NA LEKCJACH

Postautor: Mag » 2008-09-24, 19:25

miwues pisze:Do podanych w wątku pozycji książkowych dodaję (moim zdaniem lepszą):
http://ceo.rsi.pl/dokument.php?dzial=1545&id=18653


link się nie otwiera, może podasz tytuł i autora?

Mag
Posty: 69
Rejestracja: 2008-08-15, 12:43
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Fizyka
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: METODY PRZYCIAGANIA UWAGI UCZNIOW NA LEKCJACH

Postautor: Mag » 2008-09-26, 09:56

miwues pisze:Chyba chodziło o to:
http://www.lideria.pl/sklep/opis?nr=88152

Merrill Harmin "Duch klasy. Jak motywować uczniów do nauki?"



Dziękuję!

marcos
Posty: 7
Rejestracja: 2008-10-21, 19:44
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: łódzkie

Re: METODY PRZYCIAGANIA UWAGI UCZNIOW NA LEKCJACH

Postautor: marcos » 2008-11-16, 23:14

Wydaje mi się, że trzeba wyjść poza to czego nauczono nas na studiach. Niestety nie ma znaczenia, czy studia kończyło się naście lat temu, czy całkiem niedawno. Do chwili obecnej potencjalni nauczyciele przygotowywani są do pracy w taki sposób, aby zaprogramować ucznia (zapisać informacje w jego głowie jak na dyskietce) Takiego ucznia potrzebowała epoka industrialna.
Czasy się zmieniły, wchodzimy w epokę informacyjną, gdzie kartą przetargową będzie posiadanie informacji, umiejętność znalezienia jej, zinterpretowania i wykorzystania. Oczekiwania wobec umiejętności ucznia są więc zupełnie inne. Godne uwagi tematy to generacja Y, digital natives, digital immigrants, metoda Webquest, konstruktywizm. Kilka linków: http://elearning-20.blogspot.com/2006/1 ... t-cz1.html
http://www.e-mentor.edu.pl/artykul_v2.p ... =13&id=239
http://www.edunews.pl/index.php?option= ... &Itemid=16

Awatar użytkownika
Jolly Roger
Posty: 1671
Rejestracja: 2007-12-15, 18:34

Re: METODY PRZYCIAGANIA UWAGI UCZNIOW NA LEKCJACH

Postautor: Jolly Roger » 2008-11-17, 15:42

marcos pisze:Wydaje mi się, że trzeba wyjść poza to czego nauczono nas na studiach. Niestety nie ma znaczenia, czy studia kończyło się naście lat temu, czy całkiem niedawno. Do chwili obecnej potencjalni nauczyciele przygotowywani są do pracy w taki sposób, aby zaprogramować ucznia (zapisać informacje w jego głowie jak na dyskietce) Takiego ucznia potrzebowała epoka industrialna.
Czasy się zmieniły, wchodzimy w epokę informacyjną, gdzie kartą przetargową będzie posiadanie informacji, umiejętność znalezienia jej, zinterpretowania i wykorzystania. Oczekiwania wobec umiejętności ucznia są więc zupełnie inne. Godne uwagi tematy to generacja Y, digital natives, digital immigrants, metoda Webquest, konstruktywizm. Kilka linków: http://elearning-20.blogspot.com/2006/1 ... t-cz1.html
http://www.e-mentor.edu.pl/artykul_v2.p ... =13&id=239
http://www.edunews.pl/index.php?option= ... &Itemid=16


Najpierw sobie wyobraziłeś jak wygląda edukacja, a potem okładasz tego gnoma kijem. tymczasem te nowoczesne podejście to tylko nowe opakowanie starej szkoły, która uczyła analizy, logiki. Sowieckie upowszechnienie sprawiło, że nauka miała być dla każdego. Wartość produkcji masowej jest znana. Coś za coś. Wartość produkcji masowej nie zależy tylko od narzędzi, ale tez od materiału oraz rzemieślnika, który obrabia materiał.
We gonna ride the sea,
we pray to the wind and the glory
That's why we are raging wild and free

marcos
Posty: 7
Rejestracja: 2008-10-21, 19:44
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: łódzkie

Re: METODY PRZYCIAGANIA UWAGI UCZNIOW NA LEKCJACH

Postautor: marcos » 2008-11-17, 17:17

Raczej sobie nie wyobraziłem, wiem jak wygląda edukacja w Polsce, ponieważ pracuję w szkole ponad 20 lat. Wiem również jaka jest inercja szkoły (organizmu żywego) na jakiekolwiek zmiany. Sowieci byli dość dawno, jednak najwięcej czasu zajmują zmiany społeczne. Laptopy, które otrzymają gimnazjaliści nie zmienią sytuacji, tak samo jak pięknie wyposażone pracownie informatyczne, w których odbywają się tylko zajęcia z informatyki. W mojej szkole są już dwie, jedna dla informatyka, a druga ... zamknięta, bo pozostali nauczyciele nie wiedzą w jaki sposób można wykorzystać komputery do pracy na swoim przedmiocie. W materiale nastąpiły zmiany w percepcji informacji. Przyczyną jest zapping i hypertekst, co spowodowało nielinearne kodowanie informacji. Materiał woli kodowanie obrazów i dźwięku, natomiast nie lubi czytać długich tekstów (książka). Nauczyciel i uczeń to obecnie zupełnie inne dwa światy, zawsze tak było, lecz obecnie jest to bardziej wyraźne. Komputer, iPod, telefon komórkowy i Internet są źródłami wiedzy i narzędziami, których obecni uczniowie używają. Uważam, że jeżeli nauczyciel nie będzie wykorzystywał tych samych narzędzi, które tak bardzo fascynują współczesnego ucznia, to przepaść między nauczycielem a uczniem będzie rosła.

Awatar użytkownika
Jolly Roger
Posty: 1671
Rejestracja: 2007-12-15, 18:34

Re: METODY PRZYCIAGANIA UWAGI UCZNIOW NA LEKCJACH

Postautor: Jolly Roger » 2008-11-17, 19:55

marcos w dużej mierze się zgadzam. Świat nam odjeżdża, a władza się zastanawia ile Gombrowicza powinno być. Od ponad dekady słychać o zmianie w metodyce o potrzebie odejścia od metod podających i... potem okazuje się, że dydaktyk na wyższej uczelni pamięta Bieruta, a wizytator z kuratorium za największy problem uważa niezgodność numeru lekcji w dzienniku z numerem lekcji w zeszycie. Do tego negatywna selekcja do zawodu oraz demotywacyjny system awansu w połączeniu z coraz bardziej roszczeniowo nastawionym społeczeństwem i przepełnionymi klasami gdzie uczeń "Ma Prawa" ale już obowiązków mniej i wychodzi, że Armia Czerwona wyjechała z Polski, ale sowiety w edukacji zadomowiły się na dobre.


Druga sprawa to żeby umieć szukać trzeba wiedzieć jeszcze co z czym. Dlatego uczeń powinien ze szkoły wynieść elementarna wiedzę, a ta elementarna wiedza pewnie będzie rózna dla każdego nauczyciela.
We gonna ride the sea,

we pray to the wind and the glory

That's why we are raging wild and free


Wróć do „Metody dydaktyczne, scenariusze, konspekty, materiały”