Kosepet lekcji w klasie 4...KOMIKSY...

wymiana pomysłów, czyli jak prowadzić dobre, inspirujące i ciekawe lekcje

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

BeataStudentka
Posty: 11
Rejestracja: 2009-02-21, 17:04
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: łódzkie

Kosepet lekcji w klasie 4...KOMIKSY...

Postautor: BeataStudentka » 2009-03-06, 16:00

Drodzy nauczyciele! Jestem studentką 2 roku filologii polskiej. Za miesiąc mam ćwiczenia w szkole podstawowej. No właśnie...został mi przydzielony temat, a raczej hasło "komiks". Hmm....Bardzo bym chciała, żeby dzieciaki brały aktywny udział w lekcji...niestety nie mam jakiś większych i oryginalnych pomysłów:/ Jesli ktoś z Państwa jest mi w stanie pomóc będę bardzo wdzięczna:). Pozdrawiam!

Awatar użytkownika
Jolly Roger
Posty: 1671
Rejestracja: 2007-12-15, 18:34

Re: Kosepet lekcji w klasie 4...KOMIKSY...

Postautor: Jolly Roger » 2009-03-06, 16:31

a masz jakikolwiek pomysł?

Napisz. podpowiemy co poprawić :lol:
We gonna ride the sea,
we pray to the wind and the glory
That's why we are raging wild and free

BeataStudentka
Posty: 11
Rejestracja: 2009-02-21, 17:04
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: łódzkie

Re: Kosepet lekcji w klasie 4...KOMIKSY...

Postautor: BeataStudentka » 2009-03-06, 17:10

Mam! zadam prace domową, żeby narysowli swój komiks :lol2: . Pogadanka na temt a komiksow, kto jest waszym najlepszym bohaterem i dlaczego, itd. Ale chciałabym, zeby to była lekcja aktywizująca!no i nie wiem co dalej :D

Awatar użytkownika
Ingeborga
Posty: 1591
Rejestracja: 2007-10-16, 20:32

Re: Kosepet lekcji w klasie 4...KOMIKSY...

Postautor: Ingeborga » 2009-03-06, 17:32

Beata, pamiętam taką jedną lekcję z podstawówki nt. komiksów. Zostaliśmy podzieleni wg dziennika na dwie grupy i mieliśmy dyskutować - jedni jako obrońcy książek, drudzy - komiksów. Argumety padały różne - komiksy są pewną formą sztuki współczesnej, łatwe w odbiorze, zrozumiałe dla każdego itp. - odnośnie książek - mogą dotyczyć różnych tematów, nie da się z encyklopedii zrobić komiksu, książki uczą, rozwijają wyobraźnię, wzbogacają słownictwo itd.
Może to się przyda :)

Teraz w lo też mieliśmy raz lekcję nt. komiksów, ale ta byłaby dla dzieci z sp chyba za trudna.
...

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8182
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Kosepet lekcji w klasie 4...KOMIKSY...

Postautor: malgala » 2009-03-06, 17:41

Jeżeli chcesz zaktywizować uczniów, to dzieciaki muszą ten temat poczuć i się nim bawić.
Pracę domową taką zadać możesz na zakończenie lekcji, ale pamiętaj, że nie każdy ma zdolności plastyczne, więc może to być praca nieobowiązkowa (dla chętnych). Wprowadzić w temat też jakoś musisz. Krótka rozmowa na temat ich ulubionych komiksów raczej niż pogadanka, wyjaśnienie pojęcia, omówienie zasad tworzenia.
A teraz pomyśl, jak tę najbardziej angażującą uczniów część lekcji przeprowadzić, żeby wszyscy mieli w niej swój udział.
Jak będziesz miała jakiś pomysł, to go przedyskutujemy.
I napisz która to klasa. Polonistką nie jestem, więc nie wiem, w której te zagadnienia są omawiane. Inaczej jednak trzeba zaplanować lekcję w klasie IV, inaczej w V i jeszcze inaczej w VI.

Majrzena
Posty: 89
Rejestracja: 2008-12-08, 19:31
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: lubuskie

Re: Kosepet lekcji w klasie 4...KOMIKSY...

Postautor: Majrzena » 2009-03-06, 18:01

Możesz np. z dzieciakami zaobserwować, w jaki sposób autorzy komiksu wprowadzają tekst (chodzi mi o rodzaje "dymków" itd.), jak akcentuje się emocje postaci. Można też stworzyć z nimi charakterystykę "przeciętnego" bohatera. Nic więcej nie przychodzi mi do głowy - pracuję z dużo starszymi uczniami. Przede wszystkim jednak próbuj połączyć swoje zajęcia z tym, co klasa robiła poprzednio. Jeśli, przykładowo, omawiali fraszki Kochanowskiego, możesz prosić ich o narysowanie komiksu wg wybranego tekstu.
Powodzenia.

BeataStudentka
Posty: 11
Rejestracja: 2009-02-21, 17:04
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: łódzkie

Re: Kosepet lekcji w klasie 4...KOMIKSY...

Postautor: BeataStudentka » 2009-03-06, 18:19

Dziekuje wszystkim za odpoweidzi. Juz mi cos zaczyna switac w głowie;)

Awatar użytkownika
Andulencja
Posty: 915
Rejestracja: 2008-08-13, 20:21
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: lubelskie

Re: Kosepet lekcji w klasie 4...KOMIKSY...

Postautor: Andulencja » 2009-03-06, 22:33

Komiks świetnie wychodzi jako mini drama.
Moje dzieciaki kiedyś odegrały Romea i Julię (po angielsku) po przeczytaniu komiksu pod tym właśnie tytułem

Awatar użytkownika
eoine
Posty: 50
Rejestracja: 2007-09-10, 20:42
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: Kosepet lekcji w klasie 4...KOMIKSY...

Postautor: eoine » 2009-03-10, 16:45

Po omówieniu zasad tworzenia komiksów (stosowanie dymków /dialogi i myśli/, wyrazów dźwiękonaśladowczych itd.) i rozmowie o ulubionych bohaterach, dzieci mogą w zespołach narysować komiks do jakiegoś króciutkiego opowiadania z podręcznika, bajki itp.
Możesz też przygotować np. 2-3 obrazki dotyczące jakiejś sytuacji (np. rozmowa z koleżanką, nauczycielem, gra w piłkę itp.), do których dzieci dorysują ciąg dalszy i dopiszą dialogi. Oczywiście Ty będziesz kontrolować i pomagać. A w zespołach na pewno znajdą się osoby, które umieją rysować, kolorować, układać dialogi..., tak więc każdy będzie aktywny i postara się coś wnieść w pracę grupy.

Aleksandra08
Posty: 101
Rejestracja: 2008-12-29, 20:29
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: lubuskie

Re: Kosepet lekcji w klasie 4...KOMIKSY...

Postautor: Aleksandra08 » 2009-03-11, 20:19

Ja pokazuję dzieciom to, jak komiks ewoluował przez lata. Mam stare komiksy, np. pierwsze wydanie "Koziołka Matołka" ( możesz je sobie gdzieś wypożyczyc ). Potem pokazuję nowe i dyskutujemy o tym, co się zmieniło przez te lata. Dochodzimy w ten sposób do środków wyrazu. Omawiam wówczas kwestie narracji, dialogi, myśli, ruch, dźwięk (dźwiękonaśladownictwo), następstwo czasowe... Wszystko pokazuję na komiksach, które mam w klasie. Dzieci mogą też mie swoje, jeśli wcześniej im to zadasz. Przyniosą tego całe tony - zapewniam. :)
Później proszę, by uczniowie w domu narysowali komiks do wybranego (wcześniej omówionego) tekstu.
Tłumaczę zad. dom. Przypominam, że musi byc okładka, strona tytułowa (i co powinno się na nich znaleźc). Tyle w klasie 4.
W szóstej przypominam to (już bez rysowania) i mówimy też o bohaterach komiksowych (są nieśmiertelni, nie starzeją się, nie podlagają prawom fizyki, istnieją tylko tu i teraz - nie pamiętają innych przygód, w których występowali i inne takie...)
Z szóstoklasistami rozmawiam też o tym, co jest wartościowsze - komiks, czy jednak książka (i dlaczego), co dłużej się pamięta, jakim językiem posługują się twórcy itp. Na pewno będziesz wiedziała, jak pokierowac dalej dyskusją.
Oczywiście w każdej klasie możesz i powinnaś poruszyc temat ulubionych komiksowych bohaterów.
Może to, co napisałam, przyda Ci się na coś. :D
Powodzenia.

BeataStudentka
Posty: 11
Rejestracja: 2009-02-21, 17:04
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: łódzkie

cd. problemów studentki:P

Postautor: BeataStudentka » 2009-04-06, 20:59

postanowiłam zadać na lekcj uczniom 3ćw. :cz.1.
Uczniowie dostają komisky, analizyją je.Zastanawiają się czym charakteryzuje się historyjka obrazkowa,jako odrębna forma wypowiedzi plastyczno - literackiej. 5 min.
-nauczyciel rozdaje uczniom kartki i stawia przed nimi zadanie : Napisz w formię krótkich wypowiedzi czym jest komiks? Z jakich elementów się składa?5min.
-Samodzielna praca dzieci. Nauczyciel udziela korekty w
zależności od potrzeb ( wyjasnia elemanty składowe komiksu). 5 min.
cz. 2. praca w grupach.
-uczniowie układają z zrobionych przez nauczyciela puzzli komiks: 5 min.+ 3 min.
1.etap : uczniowie muszą ułożyć w odpowiedniej kolejności kadry komiksu.
2. Uczniowie odczytują z podziałem na rolę komiks.
ćw. 3.
Uczniowie dostają wcześniej przygotowany przez nauczyciela komiks. Ich zadaniem jest przyporządkowanie tekstu (dialogów,monologu, didaskali) w puste "dymki".Po wykonaniu zadania wskazani uczniowie odczytują utworzoną przez siebie historyjkę.10 min.

Tylko zastanawiam się czy dla 4 klasy nie będzię to za trudne? Także mam mały problem z dobraniem odpowiednich komiksów, żeby teamtycznie były odpowiednie dla takich dzieci:/ Co Państwo sądzą o takich ćwiczeniach?


Wróć do „Metody dydaktyczne, scenariusze, konspekty, materiały”