SCENARIUSZ LEKCJI
Gimnazjum w ...
Klasa I b, c
Język polski
Prowadząca: Agnieszka ...
Program nauczania: Słowa jak klucze II
Temat: Nie tylko Krasicki pisał bajki- odkrywamy tajemnice utworów Zając i żaba i Żona uparta Adama Mickiewicza.
Cele ogólne:
-Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem.
-Bogacenie zasobu słownictwa charakteryzującego, opisującego, oceniającego.
-Kształcenie umiejętności redagowania krótkich, zwięzłych form wypowiedzi-monolog wewnętrzny, ogłoszenie.
-Rozwijanie umiejętności współpracy uczniów w grupie.
-Przeciwdziałanie izolacji niektórych uczniów.
-Stworzenie szansy na pokonanie własnej nieśmiałości.
Cele operacyjne:
Uczeń:
-Rozumie przeczytane utwory.
-Dostrzega cechy zewnętrzne i wewnętrzne bohatera, potrafi je nazwać, próbuje ocenić zachowanie postaci, dokonuje częściowej jej charakterystyki.
-Rozumie pojęcie morału, poprawnie go formułuje.
-Umiejętnie sporządza monolog wewnętrzny i ogłoszenie.
-Pracuje w grupie, dzięki czemu rozwija umiejętność współdziałania i podejmowania decyzji uzgodnionych z pozostałymi członkami zespołu.
-Docenia pracę kolegów, uważnie słucha wypowiedzi przedstawicieli grup.
Forma pracy:
Praca grupowa jednolita, zbiorowa.
Metody pracy:
Zajęcia praktyczne (redagowanie monologu wewnętrznego i ogłoszenia), rozmowa nauczyciela z uczniami w trakcie prezentowania wyników pracy.
Środki dydaktyczne:
Bajki Mickiewicza Zając i żaba oraz Żona uparta zamieszczone w podręczniku autorstwa Witolda Bobińskiego Świat w słowach i obrazach 2. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy pierwszej gimnazjum. Warszawa 2002, s. 51-52, zestawy zadań przygotowane przez nauczyciela dla poszczególnych grup.
Przebieg lekcji:
I Ogniwo wstępne:
-Przywitanie, nawiązanie do omawianych bajek Krasickiego. (ok. 5 minut)
-Podanie tematu lekcji oraz jej celu. (ok.2 minut)
II Ogniwo centralne:
-Głośna lektura bajki Zając i żaba ( ok. 3 minut)
-Treść bajki, bohaterowie, morał-zapis propozycji w tabeli (ok. 5 minut)
Jakie zdarzenia zostały przedstawione w bajce? Kto występuje w utworze? Odnajdziemy morał? Jest podany wprost?
-Podział klasy na cztery grupy, przydzielenie zadań: spróbuj napisać monolog wewnętrzny zająca, praca uczniów (ok. 7 minut)
-Wypowiedzi przedstawicieli zespołów (ok.5 minut)
-Głośna lektura bajki Żona uparta (ok.2 minut)
-Treść bajki, bohaterowie, morał-notatka w formie tabeli (ok.5 minut)
Jakie zdarzenia zostały przedstawione w bajce? Kto występuje w utworze? Odnajdziemy morał? Jest podany wprost?
-Praca w grupach-redagowanie ogłoszenia: Poszukiwana żona uparta (ok. 5 minut)
-Prezentacja wyników pracy uczniów ( ok.5 minut)
III Ogniwo końcowe:
-Podsumowanie wiadomości
-Zadanie domowe:
Każda z grup przygotowuje inscenizację bajki Żona uparta.