Postautor: malgala » 2007-10-10, 21:58
Majeczka, wklejam swój stary. Może skorzystasz. Tylko tabela mi się nie wkleiła, ale chyba się dopatrzysz o co chodzi.
PROGRAM
WEWNĄTRZSZKOLNEGO DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Zespołu Szkół Ogólnokształcących w ....................................
Założenia WDN:
WDN jest aktywnym podejściem nauczycieli do rozwiązywania istniejących w szkole problemów i doskonaleniem kwalifikacji zawodowych w takim zakresie, aby umieć im stawić czoła.
Wymaga od nauczycieli (całej społeczności szkolnej) poczucia autonomii i zrozumienia, że odpowiedzialność za funkcjonowanie szkoły spoczywa w ich rękach.
Preferuje dialog i akcentuje zespołowe uczenie się, w którym ważny jest nie tylko efekt, ale i sam proces zmiany osób biorących w nim udział.
Ma charakter ciągły i nie jest ograniczony w czasie.
WDN nie wyklucza doskonalenia nauczycieli poza murami szkoły lub w szkole, a także we współdziałaniu z nauczycielami z innych placówek.
Następstwem doskonalenia kwalifikacji zawodowych nauczycieli powinna być zmiana praktyki szkolnej. Jest to miarą efektywności WDN.
Program WDN obejmuje trzy podstawowe sfery działalności Szkoły:
• dydaktyczną
• wychowawczą
• opiekuńczą
Cele WDN:
główny:
wzrost efektywności pracy szkoły.
szczegółowe:
poprawa procesu nauczania i uczenia;
propagowanie pracy zespołowej;
doskonalenie umiejętności i metod pracy z uczniami;
osobiste doskonalenie się;
doskonalenie umiejętności komunikacji, rozwijanie współpracy w zespole;
rozwijanie współpracy z rodzicami;
efektywniejsze rozwiązywanie problemów szkolnych i wychowawczych.
Formy :
warsztaty
posiedzenia samokształceniowe RP
diagnoza wybranych obszarów
udział w doskonaleniu zewnętrznym
ewaluacja
Metody:
Metody wspierające pracę nad zagadnieniami merytorycznymi (burza mózgów, debata, studium przypadku, prowokacje myślowe)
Metody organizowania pracy w grupie (wizualizacja celów i treści zajęć, diagnoza potrzeb uczestników).
Metody przydatne do tworzenia dobrego klimatu pracy (łańcuch skojarzeń, wizualizacja, autorefleksja).
Obszary tematyczne WDN:
Nauczanie i wychowanie (doskonalenie warsztatu i metod pracy nauczycieli).
Doskonalenie zawodowe nauczycieli (awans zawodowy, udział w kursach, szkoleniach, studia magisterskie i podyplomowe).
Praca Rady Pedagogicznej.
Program Wychowawczy Szkoły.
Wewnątrzszkolny System Oceniania.
Wewnętrzne mierzenie jakości pracy szkoły.
Współpraca z rodzicami – rodzice w szkole.
Ewaluacja.
Szkolny plan doskonalenia na rok szkolny 2004/5, 2005/6 i 2006/7
Zadania Sposób realizacji Termin realizacji Odpowiedzialny
Diagnoza potrzeb w zakresie doskonalenia Ankieta, rozmowy, analiza dokumentów
Wrzesień Lider WDN
Opracowanie programu pracy dydaktyczno-wychowawczej ZSO Konsultacje, diagnoza Wrzesień Powołany zespół
Aktualizacja WSO Analiza dokumentu, wprowadzenie poprawek Październik 2004 Powołany zespół
Wypracowanie przedmiotowego systemu oceniania i narzędzi pomiaru dydaktycznego:
- określanie celów operacyjnych
- poznanie zasad opracowania przedmiotowych kryteriów oceniania z uwzględnieniem założeń przyjętych w WSO
- opracowanie kryteriów oceniania z poszczególnych przedmiotów
- poznanie zasad opracowywania narzędzi pomiaru dydaktycznego
- opracowanie narzędzi pomiaru osiągnięć ucznia
- analiza narzędzi pomiaru
Warsztaty Wrzesień – październik 2004 Nauczyciele
Opracowanie planów wynikowych dla każdej z klas kształcenia zintegrowanego oraz z poszczególnych przedmiotów nauczania w II i III etapie kształcenia
Praca indywidualna nauczycieli Wrzesień - październik Nauczyciele
Opracowanie planu rozwoju Szkoły Konsultacje, dyskusje w zespole roboczym Grudzień 2004, styczeń 2005 Powołany zespół
Opracowanie harmonogramu rad szkoleniowych Diagnoza potrzeb Wrzesień
Dyrektor, lider
Ustalenie zestawu programów nauczania Konsultacje Sierpień Dyrektor, nauczyciele
Ustalenie listy prenumerowanych czasopism Dyskusje, konsultacje Listopad
Bibliotekarz
Bieżące analizowanie prawa oświatowego Praca samodzielna, dyskusje, konferencje RP Na bieżąco Dyrektor, nauczyciele
Organizacja szkolnych i międzyszkolnych konkursów Opracowanie programu i regulaminu, przeprowadzenie konkursu, ewaluacja W ustalonym terminie Organizator konkursu
Przeprowadzenie badania poziomu kompetencji w klasie trzeciej, sprawdzianów próbnych w klasie szóstej, próbnych egzaminów gimnazjalnych w klasie trzeciej
Opracowanie testów, przeprowadzenie sprawdzianów, opracowanie raportów W ustalonym terminie Dyrektor, nauczyciele
Analiza sprawdzianów zewnętrznych Analiza wyników, opracowanie raportów, wnioski czerwiec Powołany zespół
Ewaluacja pracy szkoły – przygotowanie narzędzi do badań praca w zespole ds. mierzenia jakości pracy szkoły W ustalonym terminie Powołany zespół