Przedmiotowy system oceniania

wymiana pomysłów, czyli jak prowadzić dobre, inspirujące i ciekawe lekcje

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

jarko
Posty: 219
Rejestracja: 2010-09-18, 22:13
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Informatyka, Historia
Lokalizacja: świętokrzyskie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: jarko » 2010-10-10, 21:04

http://www.wmodn.olsztyn.pl/elk/dokumen ... niania.pdf

42 stronicowe pso z religii w ładnym opakowaniu, chyba na dyplomowanego :)
pod koniec kilka cytatów o ocenianiu!
w tym ten"Biada szkole, która po to, aby uczyć musi uciekać się do oceniania."
Jak wiadomo lekcje religii są ocenianie i to ocenianie dośc specyficzne miało komentarze przy okazji awantury o średnią.
Tak się zastanawiam czy ja już jestem paranoikiem czy powinienem sie uszczypnąć i uważać aby dopiero nie wdepnąć w paranoję

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: vuem » 2010-10-11, 22:24

jarko pisze:42 stronicowe pso z religii w ładnym opakowaniu, chyba na dyplomowanego :)


Myślę, że to bliżej do zaliczenia technologii informacyjnej w 2 klasie gimnazjum. :mrgreen:

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: iluka » 2013-11-09, 21:22

Macie procentowe widełki w PSO albo Statucie?
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: malgala » 2013-11-09, 21:35

W PSO mam, ale nie dotyczą kartkówek.
W statucie nie powinno ich być, bo nikt nie może narzucać nauczycielowi sposobu oceniania.

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: vuem » 2013-11-09, 22:00

malgala pisze:W statucie nie powinno ich być, bo nikt nie może narzucać nauczycielowi sposobu oceniania.


A ja uparcie twierdzę, że skoro to ci sami nauczyciele uchwalą taki zapis, to czemu nie? ;)

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: iluka » 2013-11-09, 22:22

Uchwalą jednomyślnie :shock:
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: malgala » 2013-11-09, 22:46

vuem pisze:A ja uparcie twierdzę, że skoro to ci sami nauczyciele uchwalą taki zapis, to czemu nie?

A co będzie jak od września nowy nauczyciel przyjdzie?
Ma się dostosować, czy statut do nowelizacji?

koma
Posty: 2551
Rejestracja: 2007-11-17, 00:26

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: koma » 2013-11-09, 23:21

Powinien się dostosować do postanowień statutu - to nie przeczy jego autonomiczności.
Te same "widełki" procentowe porządkują sprawę oceniania i - moim zdaniem - wypływają z filozofii oceniania. Uczeń wie, że zawsze za to samo otrzyma tyle samo. Ocena pełni funkcję informacyjną, więc przy stałych widełkach uczeń wie, w którym miejscu jest.

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: vuem » 2013-11-10, 00:26

iluka pisze:Uchwalą jednomyślnie :shock:


A czemu nie?

malgala pisze:A co będzie jak od września nowy nauczyciel przyjdzie?
Ma się dostosować, czy statut do nowelizacji?


problem Malgalo w tym, że moi adwersarze w takiej dyskusji zawsze zakładają, że każdy nauczyciel chce koniecznie mieć inną skalę ocen niż reszta świata.
A ja zakładam, że możliwe jest grono zgodne i zdarzają się nauczyciele, którzy nie czują potrzeby "odstawania" od skali, która i tak pewnie jest taka sama w przypadku 90% nauczycieli. Ci bez problemu akceptują np zmianę rzędu 10% w tę lub inna stronę.

Stosujesz jakąś specyficzną? Za ile procent dajesz dop? Za 80%?

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: iluka » 2013-11-10, 01:09

vuem pisze:A czemu nie?
Niepoprawny optymista z Ciebie :D
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: malgala » 2013-11-10, 09:06

vuem pisze:A ja zakładam, że możliwe jest grono zgodne i zdarzają się nauczyciele, którzy nie czują potrzeby "odstawania" od skali, która i tak pewnie jest taka sama w przypadku 90% nauczycieli. Ci bez problemu akceptują np zmianę rzędu 10% w tę lub inna stronę.

Skala, jaka by nie była, dotyczy oceniania sprawdzianów.
I nikt mnie nie przekona, że wszystkie sprawdziany są sobie równe i według jednakowej skali można je oceniać.
Wszystko zależy od tego jakie zagadnienia dany sprawdzian obejmuje.
Jeżeli są to wiadomości i umiejętności podstawowe, niezbędne w toku dalszej nauki, to nie mogę zastosować takiej samej skali jak w przypadku sprawdzianu obejmującego znacznie szerszy zakres materiału, którego bardzo dobre opanowanie nie jest niezbędne do zrozumienia kolejnych zagadnień.

koma pisze:Te same "widełki" procentowe porządkują sprawę oceniania i - moim zdaniem - wypływają z filozofii oceniania. Uczeń wie, że zawsze za to samo otrzyma tyle samo.

A jakim cudem?
Gdyby tak było, to wszystkie sprawdziany musiałyby być porównywalne (a już w obrębie tego samego przedmiotu nie są) i nie zależeć od specyfiki przedmiotu.

Jedyne, co powinno w tym zakresie funkcjonować, to porozumienie nauczycieli uczących w klasach równoległych, polegające na wspólnym ustaleniu progów dla sprawdzianów obejmujących ten sam zakres materiału.

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: vuem » 2013-11-10, 10:06

malgala pisze:I nikt mnie nie przekona, że wszystkie sprawdziany są sobie równe i według jednakowej skali można je oceniać.
Wszystko zależy od tego jakie zagadnienia dany sprawdzian obejmuje.
Jeżeli są to wiadomości i umiejętności podstawowe, niezbędne w toku dalszej nauki, to nie mogę zastosować takiej samej skali jak w przypadku sprawdzianu obejmującego znacznie szerszy zakres materiału, którego bardzo dobre opanowanie nie jest niezbędne do zrozumienia kolejnych zagadnień.


Ale oczywiście, że można.

Jeśli nawet materiał, który testujesz jest łatwiejszy i oczekujesz przyswojenia na poziomie "80%", to przecież możesz bez problemu tak stworzyć polecenia, by to"80%" wypadło około "30%" testu.

Po drugie, czemu widzisz konieczność różnicowania? Dla postawienia poprzeczki w każdym sprawdzianie na mniej więcej równym (pod względem wysiłku intelektualnego) poziomie?

A czemu? Nie może być łatwiejszych i trudniejszych sprawdzianów? Skoro przecież dana umiejętność, czy partia wiedzy jest ŁATWIEJSZA, to naturalnie większość klasy otrzymuje bez większego wysiłku bardzo dobre oceny.
I nie ma w tej sytuacji przecież niczego nienormalnego.

... pomijam już problem doraźnego ustalania skali, dyskutowania z uczniami, czemu znów na piątkę trzeba mieć inną liczbę punktów.
No i nie trzeba kruszyć kopii w imię "autonomii nauczyciela" jeśli pojawi się pomysł z unifikowania skali w PSO, czy WSO.

malgala pisze:A jakim cudem?
Gdyby tak było, to wszystkie sprawdziany musiałyby być porównywalne (a już w obrębie tego samego przedmiotu nie są) i nie zależeć od specyfiki przedmiotu.


To o czym piszesz to technika wykonania sprawdzianu.

Bez względu na przedmiot osoba, która osiąga wyniki prawie idealne otrzymuje piątkę.
Osoba, która co piąty raz "trafia" otrzymuje lufę.
Gdzie tu widzisz pole dla specyfiki przedmiotu

Mam wrażenie, że ta autonomia nauczyciela, zakaz narzucania itd to hasła powtarzane w imię ... chyba jedynie podkreślenia siły urzędnika państwowego, któremu nawet dyrektor może podskoczyć ;)

Znam wiele przypadków zunifikowania skali na poziomie WSO! i nikt nie ma z tym problemu.

Specyfika testu? To się go tworzy w specyficzny sposób. A uczeń wie, że "musi zdobyć 80%", bo dostateczne nie interesują".


malgala pisze:Jedyne, co powinno w tym zakresie funkcjonować, to porozumienie nauczycieli uczących w klasach równoległych, polegające na wspólnym ustaleniu progów dla sprawdzianów obejmujących ten sam zakres materiału.


Czy zmieniasz skalę ze względu na klasę? Co roku poprzeczka o 10% wyżej?
Przecież to można zrobić na poziomie zawartości testu z palcem w ... ;)

Inny zakres materiału wymaga innej skali? Tzn żeby zdać do następnej klasy muszę zaliczyć trygonometrię na 35%, a geometrię na 45%?
A po co, że tak zapytam?

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: iluka » 2013-11-10, 11:10

malgala pisze:Jedyne, co powinno w tym zakresie funkcjonować, to porozumienie nauczycieli uczących w klasach równoległych, polegające na wspólnym ustaleniu progów dla sprawdzianów obejmujących ten sam zakres materiału.
I z tym się zgadzam całkowicie i wprowadzam w życie :)
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

koma
Posty: 2551
Rejestracja: 2007-11-17, 00:26

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: koma » 2013-11-10, 12:12

Zgadzam się z vuemem "w całej rozciągłości".

Mówiąc w skrócie: to sprawdzian trzeba dostosować - a nie procenty do sprawdzianu.
W każdym sprawdzianie powinny być zadania na pełną skalę ocen, zatem i te procenty powinny być takie same, aby ocena pełniła swoją rolę.

U mnie granicą jest 45% - zgodnie z interpretacją wyników testu zewnętrznego: uczeń, który uzyskał poniżej 50% punktów możliwych, nie będzie miał sukcesu na kolejnym poziomie kształcenia.
Zatem te 30% przy trudnym sprawdzianie, a 80% przy łatwym nie ma racji bytu.
Piszmy sprawdzian tak, aby nie był trudny/łatwy. On powinien być adekwatny.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: malgala » 2013-11-10, 20:04

koma, to może tak - czy dyktando to sprawdzian, czy nie?
Jeżeli tak, to załóżmy, że robisz dyktando zawierające 100 wyrazów.
Jaką ocenę postawisz uczniowi, który 45 wyrazów napisał bezbłędnie, a w pozostałych 55 są błędy ortograficzne?


Wróć do „Metody dydaktyczne, scenariusze, konspekty, materiały”