Przedmiotowy system oceniania

wymiana pomysłów, czyli jak prowadzić dobre, inspirujące i ciekawe lekcje

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

jarko
Posty: 219
Rejestracja: 2010-09-18, 22:13
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Informatyka, Historia
Lokalizacja: świętokrzyskie

Przedmiotowy system oceniania

Postautor: jarko » 2010-10-04, 23:37

Tak sądzę, że polska myśl pedogogiczna co roku wzbogacana jest o kolejne wiekopomne dzieło w postaci nowego, lepszego PSO. Mam taką propozycję aby ogłosic konkurs na najdłuższe PSO mierzone ilością stron, w końcu w tym wypadku nie liczy się treść tylko ilość ściętych drzew. Nie bójmy się powiedzieć, że nasza biuropedagogika jest w czołówce światowej. Hej, liczę na was, kto da więcej? Zwycięzcy funduję prywatną nagrodę rzeczową, piszę żartem ale nagroda będzie serio.
Najdłuższy jaki widziałem miał 13 stron ale specjalnie wiele nie widziałem, tylko kilka.
KTO DA WIĘCEJ NIŻ 13

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: vuem » 2010-10-05, 07:28

Nie mam już dostępu do tamtego sekretariatu, ale coś ponad 20 mi się kojarzy...no ale głowy sobie nie dam uciąć...
W każdym razie, ja nie mam czego szukać w tym konkursie :cry:

jarko
Posty: 219
Rejestracja: 2010-09-18, 22:13
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Informatyka, Historia
Lokalizacja: świętokrzyskie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: jarko » 2010-10-09, 16:02

Jest 400 tysięcy nauczycieli. Jeśli przeciętnie każdy z nich ma 5 przedmiotowych systemów nauczania to daje 2 miliony systemów. ktos spyta skąd liczba 5. Są tacy nauczyciele, co do każdej klasy drukują osobno ponieważ w pso zawierają konkretny materiał do przerobienia. I tak mają inne pso do nauczania chemii w klasie 2 i inne w klasie 3 etc.
2 miliony pso razy przeciętnie 10 stron to daje 20 milionów kartek, bo z reguły drukują jednostronnie. 20 milionów kartek to 40 tysięcy ryz a 500 kartek ryza. Jedna ryza ma grubość 10 cm, ułożone jedna na drugą utworzyłyby górę papieru o wysokości 4 kilometrów.
A gdyby tak iść z postępem i corocznie zwiększać długośc każdego pso o jedna stronę (kartkę) to ile drzew rocznie poszłoby na marne?

jarko
Posty: 219
Rejestracja: 2010-09-18, 22:13
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Informatyka, Historia
Lokalizacja: świętokrzyskie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: jarko » 2010-10-09, 18:06

miwues pisze:
jarko pisze:Jeśli przeciętnie każdy z nich ma 5 przedmiotowych systemów nauczania

Najprostsze rozwiązanie: nauczyciel na początku roku szkolnego podaje uczniom swoje wymagania ustnie. Rozporządzenie nie wymaga formy pisemnej.

Zjadamy własny ogon - ale na własne życzenie.

A toś mnie oświecił, dzięki. Ten ogon zjadamy bezrefleksyjnie przyjmując z pokorą polecenia przedłożenia pso na piśmie. Ciekawe w ilu szkołach wystarczy PSO przedstawić ustnie.

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: vuem » 2010-10-09, 19:49

Zdarza się :wink: Choć na mój gust w większości nie. I kwestie prawne nie mają znaczenia, bo ilu nauczycieli jest w stanie skutecznie się poleceniu dyrektora przeciwstawić?

Forma pisemna nie jest problemem. Wystarczy zachować zdrowy rozsądek, mieć normalnego w miarę dyrektora i jest OK.

Forma ta jest nawet wskazana, ustny przekaż uleci, do rodziców nie dotrze w ogóle.
Zdeponowanie go w szkole, a i coraz częściej umieszczenie na stronie szkoły, ten problem załatwia.

jarko
Posty: 219
Rejestracja: 2010-09-18, 22:13
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Informatyka, Historia
Lokalizacja: świętokrzyskie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: jarko » 2010-10-09, 20:25

Coś co kiedyś uchodziło na gębę dziś przybiera biurokratyczną postać. Dla dobra ucznia etc. Banialuki. Wyobraźcie sobie ucznia który przeczyta wszystkie pso, to gruba książka. Czyż nie sensowniej by przeczytał coś bardziej przydatnego?
Tak się porobiło, że belfer musi udowadniać, że nie jest garbaty. Uczeń już nie. Słyszeliście o sprawdzianie z pso? Mi tu pachnie Pawko Morozowem.

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: vuem » 2010-10-09, 20:31

Mnie nie chodzi o to, by uczeń uczył się tego pso na pamięć, ba, nawet nie musi czytać, skoro i tak poddaje się jego rygorom.
Jeśli ma wątpliwości, składa reklamację wyjaśniam niejasności i po ptokach.

Po prostu nie widzę w tym problemu, by tę kartkę papieru dostarczyć.


Sprawdzian z pso? Dal kogo? Nauczycieli, czy uczniów?

jarko
Posty: 219
Rejestracja: 2010-09-18, 22:13
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Informatyka, Historia
Lokalizacja: świętokrzyskie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: jarko » 2010-10-09, 20:37

Wychodziłoby na to, że dla jednych i drugich :) sprawdzian
Kwestionuję sam pomysł, który w zamyśle podważa uczciwość nauczyciela, widocznie sobie zasłużyliśmy częstym i głupim postępowaniem. No i biurokracji pomogła technika, powszechne ksera, drukarki....

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: vuem » 2010-10-09, 20:38

Bareja wiecznie żywy :mrgreen:

jarko
Posty: 219
Rejestracja: 2010-09-18, 22:13
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Informatyka, Historia
Lokalizacja: świętokrzyskie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: jarko » 2010-10-09, 20:43

Ciekawe jak to jest w innych krajach, może ktoś coś wie na ten temat.
Przeraża mnie lekkość z jaka poddajemy się biurokratycznym zapędom. Taki mi się śni pedagogiczny horror, że z każdej lekcji piszę sprawozdanie, a może jeszcze z dyżurów i wycieczek i apeli :)

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: edzia » 2010-10-10, 00:36

jarko pisze:Ciekawe w ilu szkołach wystarczy PSO przedstawić ustnie.
U nas wystarczy.

jarko
Posty: 219
Rejestracja: 2010-09-18, 22:13
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Informatyka, Historia
Lokalizacja: świętokrzyskie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: jarko » 2010-10-10, 10:43

miwues pisze:Koniecznie trzeba też stosować tzw. pojęcia niedookreślone, terminy nieostre, aby było jasne, że ocenianie to nie arytmetyka i o treści oceny ostatecznie musi decydować nauczyciel.
Niniejszy przedmiotowy system oceniania nie jest aktem prawnym, lecz spisem najważniejszych wymagań edukacyjnych nauczyciela. Pisemna forma nie wyklucza formułowania przez nauczyciela ustnych wymagań bieżących wobec uczniów, zgodnie z ustawową autonomią dydaktyczną i wychowawczą nauczyciela.
Konkretyzowanie wymagań spisanych w przedmiotowym systemie oceniania, odnoszenie ich do codziennej praktyki pedagogicznej, jak również ostateczna interpretacja powyższych zapisów należy do nauczyciela przedmiotu, który zawsze ma na względzie przede wszystkim cele nauczania.

To mi się podoba, tylko, że ja ostatnio pracuję w takich miejscach, że święty Biurokracy mózg mi niszczy i zaczynam myśleć po biurokracemu.
Podam przykład beznadziejnej konkretyzacji zawarty w WSO. Jest tam określona ściśle widełkami procentowymi ocena z prac pisemnych. Tj. tyle procent punktów to taka ocena. No i niby ja mam być zgodny. Wybaczcie ale takie głupoty mi nie w głowie, sam układam pytania, jedne trudniejsze inne łatwiejsze, sam ustalam od ilu punktów jaka ocenę stawiam i nie mam zamiaru dopasowywać każdego sprawdzianu do jakiejś tabeli. I co popełniam przestępstwo? Niech przyjdą i aresztują....
I na samym końcu zaglądnąłem do rozporządzenia. Nie operuje ono pojęciem "przedmiotowy sytem oceniania" . Ale mam zlasowany mózg, że nie wpadłem na to wcześniej. Jeszcze raz dzięki miwues. Ciekawe kto wymyślił to pojęcie pso, papierowy sposób jego sporządzania i rozliczania. Winien jest wycięcia hektarów lasu i pogorszenia stanu zdrowia społeczeństwa.

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: edzia » 2010-10-10, 18:00

jarko pisze:Ciekawe kto wymyślił to pojęcie pso, papierowy sposób jego sporządzania i rozliczania.
Stawiam na wydawnictwa, które chciały konkurować dając nauczycielom jakieś gotowe materiały. I potem się to dziadostwo tak rozpleniło, że teraz niektórzy traktują "swoje" (a tak naprawdę autorów podręcznika) PSO niemal jak powszechnie obowiązujący akt prawny. Jeśli więc w PSO stoi, że ocenę dobry daje się za 60 % zdobytych punktów, to nauczyciel tak da, choćby wewnętrznie czuł, że powinien zdecydowanie ostrzej oceniać.


A swoją drogą rozporządzenie mówi:
"§ 4. 1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych."


Więc jeśli już tworzyć jakieś PSO, to uważam, że właśnie te (i tylko te) trzy punkty powinny być tam rozwinięte.

Zastanawiam się jeszcze, na ile szczegółowo powinny być przedstawione wymagania, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1. Czy nie można tego punktu załatwić lakonicznym "cząstkowe wymagania programowe będą formułowane na bieżąco, a ocenę bardzo dobry otrzyma uczeń, który będzie systematyczny i spełni wymagania cząstkowe w stopniu bardzo dobrym, ocenę dobry otrzyma... itd."?
Sama mniej więcej tak właśnie robię. ;)

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: vuem » 2010-10-10, 18:14

edzia pisze:Zastanawiam się jeszcze, na ile szczegółowo powinny być przedstawione wymagania, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1.


Szczegółowego, wiążącego zapisu jakoś sobie Edziu nie wyobrażam, w moim przypadku musiałby ten zapis się zmieniać wg kolejnych lat nauki, poziomu zaawansowania, a nawet konkretnej partii programu i sposobu jego realizacji.

Jednak nie ignorowałbym potencjału punktu 2 i 3-ciego. Zboczeniec mógłby i o nich książkę napisać. :mrgreen:

jarko
Posty: 219
Rejestracja: 2010-09-18, 22:13
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Informatyka, Historia
Lokalizacja: świętokrzyskie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: jarko » 2010-10-10, 20:23

Co tam w PSO piszczy. A prawie rozkład lekcji a może więcej. Dokładne wyliczenia jakie zwiazki ma umiec na 5, a jakie tylko na 2, i tak na każda ocenę i do każdej klasy inne pso bo inna treść programowa.
Teraz mam prośbę, jak ktoś zauważy pojęcie "pso"w oficjalnym dokumencie ministerstwa niech da tutaj znać, podobnie z dokumentem kuratoryjnym który zawiera takie pojęcie. Może żyjemy w nierzeczywistym świecie robiąc coś czego od nas nikt nie wymaga. Taka szkolna paranoja?
Ten punkt 3 to można załatwić w ten sposób, że WSO przewiduje tylko jeden tryb a nauczyciel informuje, że jedziemy według WSO. Bo po cholerę robić sobie kłopoty?


Wróć do „Metody dydaktyczne, scenariusze, konspekty, materiały”