Przedmiotowy system oceniania

wymiana pomysłów, czyli jak prowadzić dobre, inspirujące i ciekawe lekcje

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: vuem » 2013-11-10, 22:18

malgala pisze:Jaką ocenę postawisz uczniowi, który 45 wyrazów napisał bezbłędnie, a w pozostałych 55 są błędy ortograficzne?


A czemu ocena ma być wyrażona liczbą błędów w stosunku do ogółu słów?

A może by tak w stosunku do 10 albo 20 wyrazów? Wszystko zależy od wymagań, poziomu uczniów, wieku itd.
Ale zawsze można założyć, że po przekroczeniu np. "50% wymagań" stawiamy dost.

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: iluka » 2013-11-10, 22:34

W dyktandzie skala procentowa nie funkcjonuje :o
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: malgala » 2013-11-11, 09:43

vuem pisze:A czemu ocena ma być wyrażona liczbą błędów w stosunku do ogółu słów?

Skoro wszystkie sprawdziany mają podlegać jednakowej skali procentowej, to jak chcesz to zrobić inaczej?
vuem pisze:A może by tak w stosunku do 10 albo 20 wyrazów?

A to już będzie zupełnie inna skala, a przecież jesteście zwolennikami sztywnej określonej w statucie i obowiązującej wszystkich nauczycieli, niezależnie od specyfiki przedmiotu i sprawdzianu oraz wieku uczniów.

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: vuem » 2013-11-11, 10:08

iluka pisze:W dyktandzie skala procentowa nie funkcjonuje :o


A niby czemu nie? Nie da się? ;)

malgala pisze:Skoro wszystkie sprawdziany mają podlegać jednakowej skali procentowej, to jak chcesz to zrobić inaczej?


Jak napisałem wczesniej.

W najłatwiejszym dzielisz przez wszystkie 100 słów.
W trudniejszym daną liczbę błędów "akceptowanych" przy danym progu dzielisz przez np. 2.
itd.

malgala pisze:A to już będzie zupełnie inna skala, a przecież jesteście zwolennikami sztywnej określonej w statucie i obowiązującej wszystkich nauczycieli, niezależnie od specyfiki przedmiotu i sprawdzianu oraz wieku uczniów.


Ta sama Malgalo.

Nie rozumiesz o czym piszę. I mylisz zunifikowana skalę ze "zunifikowanym poziomem wymagań".

Ja pisałem wyraźnie, że skalę można przyjąć taką sama , a sterować poziomem trudności testu, jeśli chcesz postawić niższe lub wyższe wymagania.
Ja często zmieniam gotowe testy dostosowując je do danej grupy, ale za każdym razem stawiam jeszcze czwórkę za 80%.
Uczniowie też wolą mieć stałą skalę.

Specyfika przedmiotu oznacza własne progi wymagań, oczekiwań co do treści i formy.

Natomiast gdy to przełożyć na punkty/procenty, to się okaże, że nie ma problemu z tym, by mieć taką samą skalę ocen, co inni.

JA NIE TWIERDZĘ, ŻE WSZYSCY MUSZĄ MIEĆ TAKĄ SAMĄ SKALĘ.

POLEMIZUJĘ Z LUDŹMI, KTÓRZY UPARCIE TWIERDZĄ, ŻE TAKIEJ SAMEJ SKALI MIEĆ NIE MOŻNA. ;)

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: malgala » 2013-11-11, 10:19

vuem pisze:W najłatwiejszym dzielisz przez wszystkie 100 słów.
W trudniejszym daną liczbę błędów "akceptowanych" przy danym progu dzielisz przez np. 2. itd.

Niestety, matematycznie to już nie jest ta sama skala procentowa.
Nie dostosowujesz tu sprawdzianu do stałej skali.
Odwrotnie - skalę procentową dostosowujesz do trudności sprawdzianu.

Awatar użytkownika
Andulencja
Posty: 913
Rejestracja: 2008-08-13, 20:21
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: lubelskie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: Andulencja » 2013-11-11, 11:30

Kilka lat temu wspólnie wypracowaliśmy skalę procentową do testów i zapisaliśmy ją w statucie.

Układam różne testy (łatwiejsze i trudniejsze) ale uczeń zawsze za 51% dostanie 3, a za 90% - 5.
Jest to jasne dla każdego ucznia, jak również to, że z polskiego, angielskiego, fizyki, biologii, itp. zawsze test zostanie oceniony w ten sam sposób. Zdobędzie 35% punktów - ma 2.

Awatar użytkownika
Andulencja
Posty: 913
Rejestracja: 2008-08-13, 20:21
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: lubelskie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: Andulencja » 2013-11-11, 11:34

Wiem też, ze z j.polskiego oceniane są też tak dyktanda. Opracowana jest punktacji w zależności od rodzajów błędów (nie pamiętam szczegółów, ale chodziło o błędy interpunkcyjne i ortograficzne, ale tu też były jeszcze jakieś podziały).

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: malgala » 2013-11-11, 13:36

Andulencja, ma sens wypracowanie wspólnych ustaleń w gronie nauczycieli tego samego przedmiotu, ale nie wsadzajmy do jednego worka sprawdzianu z funkcji liniowych z dyktandem, rozprawki z kartkówką z tabliczki mnożenia lub ze słówek.

Dawno temu takie progi procentowe u nas w statucie funkcjonowały.
Niestety, wywoływało to lawinę skarg rodziców w przypadku oceniania kartkówek praktyczne ze wszystkich przedmiotów.
Podam przykład matematyki.
Kartkówka ze znajomości tabliczki mnożenia.
Uczeń ma troszkę ponad połowę dobrze, reszta źle lub brak wyników.
Stawiam niedostateczny.
Przychodzi rodzic z pretensjami, bo" według zapisu w statucie powinno być 3".
Tłumaczę, że przecież znajomość tylko połowy tabliczki mnożenia nie świadczy o tym, że uczeń ją umie.
"Ale ze statutu wynika, że ma dostać 3"
Tłumaczę dalej, że to jest tak samo jak znajomość tylko połowy alfabetu. Podaję przykłady, że wystarczy nie znać tylko kilku liter i ani nie przeczyta się całej masy słów, ani ich nie napisze.
Identyczne sytuacje dotyczyły również pozostałych przedmiotów.

Zapisu progów procentowych od wielu już lat w statucie nie mamy, co zupełnie nie przeszkadza nam stosować podobną skalę w przypadku dłuższych sprawdzianów i każdy ma ją zapisaną w swoim PSO.
Jednocześnie każdy ma zapis, że podana skala nie dotyczy krótkich, kilkuminutowych kartkówek, których zasady oceniania ustalane są dla każdej z nich odrębnie.

Awatar użytkownika
Andulencja
Posty: 913
Rejestracja: 2008-08-13, 20:21
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: lubelskie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: Andulencja » 2013-11-11, 17:06

malgala pisze:Zapisu progów procentowych od wielu już lat w statucie nie mamy, co zupełnie nie przeszkadza nam stosować podobną skalę w przypadku dłuższych sprawdzianów i każdy ma ją zapisaną w swoim PSO.
Jednocześnie każdy ma zapis, że podana skala nie dotyczy krótkich, kilkuminutowych kartkówek, których zasady oceniania ustalane są dla każdej z nich odrębnie.

Jak pisałam wyżej taką skalę procentową mamy TYLKO do testów / sprawdzianów.Nie oceniam kartkówek, czy nie odpytuję według tej skali.
A naprawdę nie widzę problemu w jednej punktacji dla sprawdzianów z różnych przedmiotów.
Jeżeli ustaliliśmy, że 35% jest wystarczającym poziomem do otrzymania oceny dopuszczającej, to czy to będzie sprawdzian z fizyki, biologii, czy angielskiego.
To nauczyciel układa test. I to on układając ustala poziom trudności.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: linczerka » 2013-11-11, 17:14

Tak z ciekawości zapytam..
Dzieci z dysfunkcjami tak samo oceniacie?
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: vuem » 2013-11-11, 17:23

malgala pisze:Niestety, matematycznie to już nie jest ta sama skala procentowa.
Nie dostosowujesz tu sprawdzianu do stałej skali.
Odwrotnie - skalę procentową dostosowujesz do trudności sprawdzianu.


nie wiem co rozumiesz Malgalo przez termin "matematycznie".

ja rozumiem to tak:

Jeśli wyrażę liczbą (naturalną ;)) ilość błędów, to mogę przyjąć, że dzielę je przez ogólna liczbę słów.
Wtedy, łatwo mi ustalić, że przy 20% błędów daję 4+.
W innym przypadku (chcę zaostrzyć wymagania, bo test nieco łatwiejszy), dzielę to przez dwa i tę sama ocenę otrzymuję przy max 10% błędów.
W czym problem?

Inny przykład.
Transofrmacvje językowe.
Wiem, że z zasady daję dost za 60%.
każdy błąd obniża ocenę za jeden przykład o 0,25 punktu.
W każdym przykładzie mam dwa błędy, a więc połowę możliwych punktów do zdobycia, czyli wynik ogólny to 50%. Daję powiedzmy 3-.
W innym, ponieważ znacznie trudniejszy to test, taki sam błąd - powiedzmy, że ortograf - tym razem jest mniejszym grzechem, więc obniża punkty o 0,10 punktu i w wtedy przy dwóch takich samych błędach mam 0,80 punktu.
Jesli taki poziom utrzymuje w każdym przykładzie, to uzyskuje 80% wyniku, czyli przykładowo db.
W czym problem? ;)


W ten sposób można bez problemu ustalić współną skalę we wszystkich przedmiotach. POtrzeba jedynie niewielkiego wysiłku nauczycieli.
SKORO JEST TO MOŻLIWE W EGZAMINACH, NP. NA MATURZE, GDZIE BEZ WZGLĘDU NA TO, CZY JEST TO JĘZ. POLSKI, MATEMATYKA, CZY JĘZYK OBCY PRÓG ZDAWALNOŚCI JEST NA TYM SAMYM POZIOMIE.
JEŚLI W REKRUTACJI UCZELNIE BEZ PROBLEMU MOGĄ STOSOWAĆ IDENTYCZNĄ SKALĘ OCEN, TO W CZYM PROBLEM NA POZIOMIE SZKOŁY?

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: vuem » 2013-11-11, 17:26

linczerka pisze:Dzieci z dysfunkcjami tak samo oceniacie?


Albo sam test albo jego system oceniania dostosowuję do specyficznych potrzeb takich uczniów.
Nie wszystkie sprawdziany bynajmniej i nie zawsze w taki sam sposób.

Awatar użytkownika
Andulencja
Posty: 913
Rejestracja: 2008-08-13, 20:21
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: lubelskie

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: Andulencja » 2013-11-11, 18:55

linczerka pisze:Tak z ciekawości zapytam..
Dzieci z dysfunkcjami tak samo oceniacie?

Oczywiście. Dzieciaki z dysfunkcjami oceniane są wg tej samej skali. Oczywiście dla nich przygotowuje się inne arkusze testowe. Znam orzeczenia i opinie i przygotowuję odpowiednie dla nich testy.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: linczerka » 2013-11-11, 19:45

Ot, byłam ciekawa, jak to jest na wyższych szczeblach edukacji. :)
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: Przedmiotowy system oceniania

Postautor: edzia » 2013-11-14, 21:15

vuem pisze:problem Malgalo w tym, że moi adwersarze w takiej dyskusji zawsze zakładają, że każdy nauczyciel chce koniecznie mieć inną skalę ocen niż reszta świata.
A ja zakładam, że możliwe jest grono zgodne i zdarzają się nauczyciele, którzy nie czują potrzeby "odstawania" od skali, która i tak pewnie jest taka sama w przypadku 90% nauczycieli. Ci bez problemu akceptują np zmianę rzędu 10% w tę lub inna stronę.
Choćby nie wiem jak zgodne było grono, to NIE MA PRAWA ustalać wspólnej statutowej skali oceniania sprawdzianów, gdyż brak jest podstawy prawnej do takiego zapisu. Poza tym statut uchwala się za pomocą głosowania zwykłą większością głosów, a więc możliwy jest potencjalny głos przeciw czy głos wstrzymujący się. Dodatkowo rotacja kadrowa wymuszałaby głosowanie nad tym statutowym zapisem przy okazji każdej zmiany w arkuszu organizacyjnym.

Vuem, małośmy się jeszcze dawniej o to kłócili? ;)


Wróć do „Metody dydaktyczne, scenariusze, konspekty, materiały”