nowy nauczyciel i podrecznik

wymiana pomysłów, czyli jak prowadzić dobre, inspirujące i ciekawe lekcje

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

marynia32
Posty: 24
Rejestracja: 2011-11-17, 21:32
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia
Lokalizacja: warmińsko-mazurskie

Re: nowy nauczyciel i podrecznik

Postautor: marynia32 » 2011-11-23, 16:10

nie mam ochoty zmieniac stylu, miuwes pomysl o zamążpójściu!albo zmien zachowanie, bo twoje standardy na to wskazuja.
dziekuje wszystkim za pomoc

Awatar użytkownika
ann
Posty: 905
Rejestracja: 2008-01-21, 21:18
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Informatyka, WOS
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Re: nowy nauczyciel i podrecznik

Postautor: ann » 2011-11-23, 16:42

marynia32 pisze: miuwes pomysl o zamążpójściu!

To chyba jednak nie w tym kraju XD
Prywatnie żyję tak, jak każdy:
Jem, piję, sypiam, patrzę w gwiazdy

Awatar użytkownika
SZYSZKA88
Posty: 57
Rejestracja: 2010-10-24, 19:51
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: nowy nauczyciel i podrecznik

Postautor: SZYSZKA88 » 2011-11-23, 17:36

Peonia pisze:Powinnaś się cieszyć, że masz na to godziny


Dokładnie. Ja widzę 'nadmiar' godzin wyłącznie jako zaletę. Jest tyle świetnych zagadnień, które chciałoby się z uczniami przerobić, ale niestety brakuje czasu...

marynia32
Posty: 24
Rejestracja: 2011-11-17, 21:32
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia
Lokalizacja: warmińsko-mazurskie

Re: nowy nauczyciel i podrecznik

Postautor: marynia32 » 2011-11-23, 17:39

uzyskalam tutaj wiele ciekawych odpowiedzi, tylko miuwes ciągle nadaje jak basso continuo!

edzia
Posty: 4784
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: nowy nauczyciel i podrecznik

Postautor: edzia » 2011-11-23, 19:37

Peonia pisze:Trzeba tylko chcieć i umieć planować działania, a nie realizować tylko podręcznik.
To jedna z ciekawszych rad w tym wątku, @maryniu32. ;)

Moraw
Posty: 101
Rejestracja: 2011-04-12, 17:58
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, WOS
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Re: nowy nauczyciel i podrecznik

Postautor: Moraw » 2011-11-23, 19:55

A można wiedzieć na jakim podręczniku pracujesz?: )
Zwykle brakuje czasu na realizację materiału, więc trochę mnie to zdziwiło.
[center]Historia testis temporum, lux veritatis, vita memoriae, magistra vitae- Marcus Tullius Cicero [/center]

edzia
Posty: 4784
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: nowy nauczyciel i podrecznik

Postautor: edzia » 2011-11-23, 20:11

Moraw pisze:A można wiedzieć na jakim podręczniku pracujesz?: )
Zwykle brakuje czasu na realizację materiału, więc trochę mnie to zdziwiło.
Moraw, nie rozumiesz, że to nie od podręcznika zależy, lecz od nauczyciela? A dokładniej od tego, jak potrafi planować lekcje, jak dba o utrwalenie materiału, o wiedzę i umiejętności uczniów itp.

Może być też tak, że @marynia ma tak zdolną klasę, że "przerabia" z nimi podręczniki w mig, bez koniecznych w typowych sytuacjach powtórzeń. ;)

Jeśli tak, to trafiła kosa na kamień z tą składnią zdań, ortografią, interpunkcją i stylistyką. Współczuję przy tak zdolnej klasie. ;)

marynia32
Posty: 24
Rejestracja: 2011-11-17, 21:32
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia
Lokalizacja: warmińsko-mazurskie

Re: nowy nauczyciel i podrecznik

Postautor: marynia32 » 2011-11-23, 20:34

klasy, które mam są bardzo zdolne, chłopacy oglądają programy historyczne, discovery i o Rzymie dużo wiedzą, bardzo zdolne dzieci. dlaczego mam mówić, że nie są, skoro są?

Awatar użytkownika
SZYSZKA88
Posty: 57
Rejestracja: 2010-10-24, 19:51
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: nowy nauczyciel i podrecznik

Postautor: SZYSZKA88 » 2011-11-23, 21:09

marynia32 pisze:chłopacy oglądają programy historyczne, discovery i o Rzymie dużo wiedzą, bardzo zdolne dzieci.


No way... :D Teraz to już nie wierzę, że nauczyciel to napisał :lol:

Moraw
Posty: 101
Rejestracja: 2011-04-12, 17:58
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, WOS
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Re: nowy nauczyciel i podrecznik

Postautor: Moraw » 2011-11-23, 22:43

edzia pisze:Moraw, nie rozumiesz, że to nie od podręcznika zależy, lecz od nauczyciela? A dokładniej od tego, jak potrafi planować lekcje, jak dba o utrwalenie materiału, o wiedzę i umiejętności uczniów itp.

Może być też tak, że @marynia ma tak zdolną klasę, że "przerabia" z nimi podręczniki w mig, bez koniecznych w typowych sytuacjach powtórzeń. ;)

Jeśli tak, to trafiła kosa na kamień z tą składnią zdań, ortografią, interpunkcją i stylistyką. Współczuję przy tak zdolnej klasie. ;)


Wiem, że od nauczyciela, chodziło mi bardziej o program- podstawa czy rozszerzenie. Jeśli postawa i podręcznik Operonu, to ograniczając się do materiału w nim przedstawionego (co jest oczywiście złe) można, tak sądzę, przerobić go w krótszym czasie (w tym przypadku to tylko moja subiektywna ocena, ze względu na awersję do podręczników Operonu). Być może tak jest ze wszystkimi podręcznikami, nie jestem testerem w tej materii, więc nigdy tego dokładnie nie sprawdzę.
Nauczając historii, wg mnie dość trudno o zbyt dużo czasu na przerobienie treści, sam mam problem z jego brakiem . Z drugiej strony, moja koncepcja realizacji materiału jest zupełnie inna, gdyż w zasadzie nie realizuje treści z podręcznika na lekcjach, bo bezcelowe jest powtarzanie tego samego. Oczywiście sięga się do niego w przypadku tekstów źródłowych, elementów ikonograficznych lub gdy trzeba znaleźć jakieś konkretne informacje. Treści podręcznikowe zostawiam uczniom jako domową lekturę, a na lekcjach zajmujemy się ich uszczegóławianiem, jest też miejsce na różnego rodzaju ciekawostki (uczę np. w klasie biol- med, gdzie zawsze zajmujemy się kwestią medycyny, czy w mojej humanistyczno- prawnej poruszamy kwestie związane z prawem i ustawodawstwem), do tego jakieś filmy (niekoniecznie "cudowne" Discovery :)), referaty, recenzje, bardziej szczeółową analizę różnych zjawisk, wydarzeń (np. "rozkładanie na czynniki pierwsze" bitwy pod Maratonem :D), znajdzie się też troszkę czas na historię alternatywną, czy inne formy aktywności uczniów. Jest co robić, a suche teksty z podręcznika w mojej ocenie, lepiej jeśli pozostaną podstawową bazą do rozszerzania. Oczywiście zdarzają się klasy niechętne na tego typu organizację pracy, jak moja cudowna I mi, więc tam opieram się głównie na podręczniku, dodając tylko czasem niezbędne elementy, ale na filmy i ich omawianie też jest miejsce.
Zachęcam więc do rozszerzania treści podręcznikowych i uatrakcyjnianie tego typu formami realizację treści programowych.
[center]Historia testis temporum, lux veritatis, vita memoriae, magistra vitae- Marcus Tullius Cicero [/center]

edzia
Posty: 4784
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: nowy nauczyciel i podrecznik

Postautor: edzia » 2011-11-24, 18:22

Moraw pisze:moja koncepcja realizacji materiału jest zupełnie inna, gdyż w zasadzie nie realizuje treści z podręcznika na lekcjach, bo bezcelowe jest powtarzanie tego samego. Oczywiście sięga się do niego w przypadku tekstów źródłowych, elementów ikonograficznych lub gdy trzeba znaleźć jakieś konkretne informacje. Treści podręcznikowe zostawiam uczniom jako domową lekturę, a na lekcjach zajmujemy się ich uszczegóławianiem, jest też miejsce na różnego rodzaju ciekawostki
Gdyby @marynia wkładała tyle serca w swoją pracę, nie miałaby problemu opisanego w tym wątku.

koma
Posty: 2507
Rejestracja: 2007-11-17, 00:26

Re: nowy nauczyciel i podrecznik

Postautor: koma » 2011-11-24, 19:22

To jakaś podpucha...

Niemożliwe, aby nauczycielka realizował podręcznik zamiast programu :rotfl:

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4148
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: nowy nauczyciel i podrecznik

Postautor: vuem » 2012-01-11, 07:33

Nowa podstawa programowa jest dostępna, możesz się z nią zapoznać, bez łażenia na szkolenia. Dyrekcja powinna Ci choćby link podpowiedzieć, ale jeśli tego nie zrobiła do tej pory, a Ty nie chcesz czekać, to szukaj.
Program nauczania piszesz albo wybierasz tak, by z podstawą był zgodny.
Dobierasz do tego pomoce,w tym podręcznik.


Na dobrą sprawę dosłownie każde wydawnictwo o tym trąbi, łazi z reklamówkami...nie tylko Klett... :wink:


Wróć do „Metody dydaktyczne, scenariusze, konspekty, materiały”