ADHD?

o tym jakie są, jak sobie z nimi radzić, jak wychowywać bez porażek

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

tucji
Posty: 13
Rejestracja: 2007-09-19, 15:57

ADHD?

Postautor: tucji » 2007-09-24, 19:45

Czy ktos ma sprawdzone metody pracy z dzieckiem z ADHD?
moj polega na powierzaniu mu roznych obowiazkow, np. przyniesienie kredy, starcie tablicy itp., to troche skutkuje spokojem i leciutkim zaangazowaniem na lekcji ale jak bardziej go zaktywowac do pracy :>
tucji

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2234
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: ADHD?

Postautor: Basiek70 » 2007-09-24, 20:11

krótkie rzeczowe jednoetapowe polecenia
system umów
wyznaczanie drobnych celów i nagradzanie osiągnięcia ich
to co robisz, czyli umożliwienie ruchu na lekcji, to b. pomaga
w młodszych klasach wszystkim przydadzą się ćwiczenia śródlekcyjne, w starszych też, niekoniecznie zabawa ruchowa, ale miniquiz, coś co oderwie na moment od lekcji, wszyscy mogą skorzystać. Ja ze swoimi dziecmi np. tańczylam menueta (3 minuty trwa)
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.
Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,
który jest tylko realistą."

Marzena82
Posty: 184
Rejestracja: 2007-08-09, 21:51

Re: ADHD?

Postautor: Marzena82 » 2007-09-24, 20:51

Wskazania do pracy z uczniem z nadpobudliwością psychoruchową.
Przygotowane przez Specjalistyczną Poradnię Psychologiczno Pedagogiczna w Katowicach.

1. Ustalenie i funkcjonowanie hierarchii w szkole – częste przypominanie o tym uczniom.
2. Uzyskanie informacji o problemach i formach pomocy dla uczniów z nadpobudliwością.
3. Okazywanie uczniom szacunku, akceptacji i cierpliwości.
4. Akceptowanie ucznia, lecz nie jego zachowań.
5. Indywidualizacja pracy i stała bezpośrednia praca z uczniem.
6. Zapewnienie uczniowi miejsca w pierwszej ławce, blisko nauczyciela, uczeń powinien siedzieć sam lub z bardzo spokojnym uczniem.
7. Poznanie indywidualnych stylów uczenia się wśród wszystkich uczniów w klasie i dobranie odpowiednich technik do głównych stylów występujących w klasie.
8. Rozpoczynanie zajęć lekcyjnych od ćwiczeń odprężających, a następnie kinestetycznych.
9. Opracowanie wspólnie z uczniem systemu zasad, reguł i związanych z nim nagród i konsekwencji, system nagród i konsekwencji powinien być zrozumiały dla ucznia.
10. Umieszczanie aktualnie obowiązujących zasad w formie graficznej na widocznym dla ucznia miejscu w klasie.
11. Stałe przypominanie uczniowi o zasadach.
12. Korzystanie w czasie lekcji z pomocy ucznia nadpobudliwego w wykonywaniu prostych czynności.
13. Dostosowanie tempa pracy do możliwości ucznia.
14. Ograniczenie ilości bodźców dochodzących do ucznia.
15. Zastosowanie metod, które skutecznie skupiają uwagę ucznia, na tym, co w danej chwili uważamy za najważniejsze(np. poprzez wyróżnianie najważniejszych informacji – podczas przekazywania zagadnienia, zaznaczenie fragmentu słowami – sygnałem: uwaga, ważne, podkreślenie innym kolorem, używanie pomocy wizualnych).
16. Stosowanie odpowiedniego systemu komunikacji: proste, krótkie zwroty, słowa-symbole stosowane często w celu lepszej koncentracji uwagi, lub polecenia rozpoczęcia czynności przez ucznia.
17. Przedstawienie na początku lekcji planu, kolejności poszczególnych etapów, w przypadku zmiany poinformowanie o tym.
18. Włączenie ucznia do aktywnego udziału w lekcji.
19. Wyznaczenie uczniowi konkretnego celu i podzielenie zadania na mniejsze możliwe do zrealizowania etapy.
20. Udzielanie uczniowi komunikatów zwrotnych dotyczących zachowania i wykonywanego zadania.
21. Pomaganie uczniowi w skupieniu się na wykonywaniu jednej czynności.
22. Wydawanie uczniowi na raz tylko jednego polecenia.
23. Skracanie zadań poprzez dzielenie ich na mniejsze zadania cząstkowe.
24. Zadawanie mniejszej partii materiału na raz.
25. Prezentowanie materiału na konkretnych przykładach, zanim zostanie podane bardziej ogólne twierdzenie.
26. Sprawdzanie, czy uczniowie rozumieją słowa używane do prezentowania nowego materiału.
27. Formułowanie informacji dotyczącej pracy domowej w jasny i przejrzysty sposób.
28. Zmniejszenie ilości materiału przepisywanego z tablicy lub z książek.
29. Zachęcanie ucznia do pytań i komentarzy.
30. Przed rozpoczęciem wykonywania zadania poproszenie ucznia, aby powtórzył polecenie.
31. Sprawdzanie w trakcie i pod koniec lekcji, czy uczeń zdążył wszystko zanotować, czy zapisał, co ma zrobić w domu, co przynieść na następny dzień do szkoły, termin sprawdzianu itp.
32. Staranie się pobudzać zainteresowania ucznia i angażować go w bardzo konkretne działania.
33. Często przypominać, że istnieją reguły, dopiero po kilku przypomnieniach stosować konsekwencje.
34. Pomaganie uczniowi w planowaniu swojej pracy.
35. W razie trudności proponowanie uczniowi alternatywne rozwiązywanie zadania.
36. Motywowanie do uczenia się, uwzględniając:
- nabywanie wiedzy i umiejętności w konkretnej dziedzinie oraz poznanie, jak można to robić szybciej lepiej i łatwiej.
- rozwijanie ogólnej umiejętności myślenia, czyli jak stosować te same, lub pokrewne koncepcje w różnych dziedzinach.
- rozwijanie indywidualnych umiejętności i postaw, tak aby można je było łatwo zastosować w różnych działaniach.
37. W programie nauczania uwzględnianie przede wszystkim:
- doskonalenie umiejętności życiowych.
- szacunek dla siebie i rozwój osobisty.
- rozwijanie konkretnych zdolności naukowych, fizycznych, artystycznych.
- Nauczanie, jak się uczyć.
38. Stosowanie zasady, że uczeń łatwiej zapamiętuje nowy, ciekawy, zwięźle przekazany materiał.
39. Dbanie o poprawę analizy słuchowej i wzrokowej poprzez stymulację polisensoryczną, wielokrotne powtarzanie ćwiczeń, modyfikowanie poszczególnych zadań i ćwiczeń, korzystanie z nowych ciekawych technik.
40. W klasach I – III pozwalanie uczniowi na uzgodnione formy aktywności fizycznej, staranie się o przyciąganie jego uwagi.
41. Przewidywanie, kiedy nastąpi niepożądane impulsywne zachowanie i powstrzymywanie ucznia przed wykonaniem takiej czynności, mówiąc jednocześnie o następstwach i konsekwencjach.
42. Staranie się, o wprowadzenie nowych technik dotyczących zapamiętywania.
43. Szukanie i przekazywanie uczniowi możliwych do zaakceptowania przez otoczenie form rozładowania nadpobudliwości, złości lub agresji.
44. Dokonywanie specjalnej modyfikacji ćwiczeń i zadań.
45. Skracanie zadania poprzez dzielenie go na mniejsze zadania cząstkowe oraz skracanie prac domowych do mniejszej ilości zadań.
46. Stosowanie specjalnych metod podczas sprawdzania wiadomości (dzielenie dłuższych sprawdzianów na części, wydłużenie czasu odpowiedzi, przypominanie o sprawdzaniu).
47. Chwalenie ucznia przynajmniej jeden raz dziennie.
PoZdRaWiAm CiEpŁo - Marzena ;)

tucji
Posty: 13
Rejestracja: 2007-09-19, 15:57

Re: ADHD?

Postautor: tucji » 2007-09-24, 22:00

wieeeeeelkie dzieki :cheers:
przeanalizuje i zaczne dzialac
tucji


Awatar użytkownika
kamela
Posty: 47
Rejestracja: 2007-08-19, 20:06

Re: ADHD?

Postautor: kamela » 2007-09-30, 22:48

Wskazówki, które podała Marzena82 są świetne. Ja chciałabym Ci tucji powiedzieć jeszcze o paru innych rzeczach, które zaobserwowałam.
Nie daj się nigdy sprowokować ani wyprowadzić z równowagi. Mów zawsze stanowczym, ale spokojnym głosem. Bądź zawsze konsekwentna w tym co mówisz i co robisz. Sprawdź, czy ma zapisaną pracę domową, bo w domu rodzice potem nie mogą dopilnować by odrobił lekkcje, jeśli nie widzą zapisanej pracy domowej. Chwal choćby za najmniejsze postępy, nawet gdy wydaje Ci się, że uczeń w tym wieku powinien robić to sam. Naprawdę pochwała u tych dzieci czyni cuda.
A najważniejszą rzeczą według mnie jest współpraca z rodzicami. Oni znają swoje dziecko najlepiej. Dowiedz się o nim jak najwięcej: jak reaguje w sytuacjach trudnych dla niego, jak pracuje w domu, jakie metody pracy stosują rodzice, czy mają system nagradzania, itp. Razem osiągniecie więcej.
:flower:

katarzyna66
Posty: 23
Rejestracja: 2007-10-16, 08:33

Re: ADHD?

Postautor: katarzyna66 » 2007-10-22, 09:45

O Tak! Błagam! Współpracujcie z rodzicami! Bądźcie z nami w kontakcie. NIe uciekajcie na nasz widok (zdażyło mi się to już nie raz).

Nie zamieniajcie zeszytu kontaktu z rodzicami w dzienniczek uwag!

Bardzo, bardzo proszę!

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2234
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: ADHD?

Postautor: Basiek70 » 2007-10-22, 18:14

To istotne, żeby dziecku pisać zarówno uwagi, jak i pochwały.
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.

Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,

który jest tylko realistą."

Awatar użytkownika
kamela
Posty: 47
Rejestracja: 2007-08-19, 20:06

Re: ADHD?

Postautor: kamela » 2007-10-22, 22:16

Katarzyno66, czy Twoje dziecko ma ADHD? Tak wywnioskowałam, bo piszesz o zeszycie do kontaktów z rodzicami.

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: ADHD?

Postautor: dushka » 2007-10-22, 22:25

No wiesz, w mojej szkole taki zeszyt to obowiązek - każde dziecko go ma, i chore, i zdrowe.

katarzyna66
Posty: 23
Rejestracja: 2007-10-16, 08:33

Re: ADHD?

Postautor: katarzyna66 » 2007-10-23, 11:05

To bardzo Ci zazdroszczę Dushko. Ja ciągle mam problemy z kontaktem z nauczycielami... Tak, mój syn ma zdiagnozowane ADHD.

Awatar użytkownika
kamela
Posty: 47
Rejestracja: 2007-08-19, 20:06

Re: ADHD?

Postautor: kamela » 2007-10-23, 18:03

Dushko u nas nie ma takich zeszytów, ale słyszałam o nich. Uważam, że dobra to rzecz, ale zapewne pochłania trochę czasu.
Katarzyno rozumiem co czujesz, bo mój syn ma również ADHD. Ale teraz w gimnazjum jest lepiej.

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: ADHD?

Postautor: dushka » 2007-10-23, 18:13

Czy ja wiem? Nawet nie - szalenie wygodna rzecz, bo również dzieci w nim zapisują ważne informacje - co mają przynieść dodatkowo, jakie pieniądze, o któej jest wycieczka itp.

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2234
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: ADHD?

Postautor: Basiek70 » 2007-10-23, 19:46

Taki zeszyt kontaktów (ja go nazwałam zeszyt korespondencji z rodzicami) to zastępstwo dla dzienniczka. Wpiosywane są w nim ogłoszenia, informacje, uwagi, pochwały, wszystko. Pochłanianie czasu? nie zauważyłam. Opłaca się. Tylko stanowiąc jeden front z rodzicami mamy efekty pracy. Nie szkoda mi czasu na rozmowy z nimi, na wpisywanie w zeszyty spostrzeżeń i propozycji. W ostatecznym rozrachunku zysków jest dużo więcej :)
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.

Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,

który jest tylko realistą."

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: ADHD?

Postautor: dushka » 2007-10-23, 19:49

Ja mam zarówno zeszyt informacji, jak i dzienniczek - ten ostatni tylko do wpisywania ocen jest :)


Wróć do „Problemy dydaktyczno-wychowawcze”

cron