Regulamin i zasady na pierwszej lekcji

o tym jakie są, jak sobie z nimi radzić, jak wychowywać bez porażek

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Vasa
Posty: 8
Rejestracja: 2014-08-31, 12:59
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: mazowieckie

pomysł na pierwszą lekcję

Postautor: Vasa » 2014-08-31, 13:40

Drodzy Nauczyciele,

od jakiegoś czasu czytam wątki na forum dotyczące utrzymania dyscypliny, budowania autorytetu nauczyciela, rad dla początkujących nauczycieli. Sięgnęłam też do kilku książek, również takich, które Wy polecaliście. Jutro rozpoczynam pracę w integracyjnej szkole podstawowej, będę uczyć klasy IV-VI.
Mam kilka wątpliwości dotyczących sposobu przedstawienia zasad na pierwszej lekcji.
Najpierw się przedstawię, potem chcę od razu przejść do przedstawienia ogólnych zasad, takich jak proponuje Robert MacKenzie w książce Kiedy pozwolić, a kiedy zabronić w klasie, tj.:
1. Współpracuj ze swoim nauczycielem i kolegami/koleżankami z klasy.
2. Szanuj prawa i własność innych.
3. Wypełniaj swoje uczniowskie obowiązki.

Uczniowie zapiszą te zasady w zeszycie, żeby choć odrobinę im się utrwaliły.

I teraz mam kilka dylematów:
1.Czy oprócz tego powinnam wygłosić zasady szczegółowe, np. jeśli masz pytanie, podnieś rękę, nie wolno żuć gumy, jeść ani pić podczas lekcji, to nauczyciel zaczyna i kończy lekcję, itd.? Wszystkie te zasady i tak zawierają się w zasadach ogólnych, do których zawsze mogę się odwołać. A może lepiej od razu zaserwować wszystkie konkrety? Czy nie jest bardzo prawdopodobne, że jeśli tak zrobię, to pominę część "szczegółowych" zasad i potem uczniowie mogą się czepiać: A tego w zasadach nie było! Po co te zasady na początku, skoro ciągle wymyśla Pani nowe?
Jak wynika z Waszego doświadczenia?
2. MacKenzie zaleca podanie od razu procedur, które będą stosowane, jeśli ktoś złamie którąś z zasad. Jest jednak wiele rodzajów konsekwencji, które uczeń łamiący zasady będzie musiał ponieść i wydaje mi się na podstawie lektury forum, że należy dostosować konsekwencję do rodzaju przewinienia, zatem jaki sens ma podawanie procedur od razu na początku? Przecież nie jestem w stanie przewidzieć tego, która zasada i w jaki sposób zostanie złamana.
3. Czy w takim razie w ogóle mówić, jakie będą konsekwencje łamania zasad (nie chodzi mi o kwestie dot. nauki, lecz zachowania, konsekwencje związane z nauką podam konkretne, np. co za brak zadania, a co za brak książki, itp.)? Czy lepiej nie zapowiadać, a dopiero w razie potrzeby stosować odpowiednie?
4. Co sądzicie o zasadach ogólnych proponowanych przez MacKenziego?

Po przedstawieniu tych zasad chcę omówić sposób wchodzenia i wychodzenia z klasy, narysować na tablicy symbole związane z każdym etapem tej procedury, np. siadanie to symbol krzesła, ustawianie się w parach - 2 ludziki obok siebie; a następnie przećwiczyć to z klasą.
Czy ten pomysł ma w ogóle sens?

Następnie przejdę do omówienia zasad oceniania. I tu mam pytanie:
czy muszę przedstawiać cały PSO? Wydaje mi się, że to nie ma sensu, wymieniałbym tylko najważniejsze punkty i odpowiedziała na ewentualne pytania uczniów.
I jak lepiej zrobić: czy przygotować im zasady oceniania skserowane i kazać wkleić, czy podyktować? Rodzice muszą to podpisać, prawda?

I jeszcze jedna sprawa: nie mam swojej sali, więc przedstawionych zasad nie będę miała gdzie wywiesić. Czy wystarczy, że będę je miała zawsze na biurku i w razie potrzeby będę przypominała, którą zasadę uczeń złamał? Czy to ma sens?

Jeśli jeszcze starczy mi czasu, zrobię ciekawe ćwiczenie wprowadzające do nauki mojego przedmiotu.

Będę Wam bardzo wdzięczna za odpowiedź na moje liczne pytania oraz za rady!

Awatar użytkownika
sharkinator
Posty: 347
Rejestracja: 2011-09-24, 20:06
Kto: nauczyciel
Przedmiot: geografia, przyroda, wychowanie fizyczne
Lokalizacja: Kraków

Re: Regulamin i zasady na pierwszej lekcji

Postautor: sharkinator » 2014-08-31, 13:56

Mam podobny dylemat.

Czy na pierwszej lekcji poruszać tylko kwestie organizacyjne? Czy może zacząć już pierwszy, wstępny temat? A może tylko w klasie I trzeba poświęcić całą jednostkę lekcyjną, a w klasach wyższych pół lekcji na kwestie formalne, a drugie pół ruszyć z materiałem?

lenaskaw
Posty: 121
Rejestracja: 2007-12-25, 11:52
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: Regulamin i zasady na pierwszej lekcji

Postautor: lenaskaw » 2014-08-31, 14:05

Za każdym razem na pierwszej lekcji tzw organizacyjnej wykładam lub przypominam zasady pracy i zachowania na lekcji. Wiadomo w gimnazjum czy w starszych klasach szkoły podstawowej je tylko przypominam lub pytam uczniów jakie są zasady, zaś w kl. IV tłumaczę i tłumaczę, aż zrozumieją. Trochę to trwa, aż się nauczą, ale warto, bo potem nie mam problemów z dyscypliną i zasadami panującymi na lekcjach. Powtórka to dobry temat na kolejną lekcję. Jeżeli uczycie w tej samej sali wszystkie zespoły możecie napisać regulamin, przedstawić omawiając z uczniami punkty, a później zawiesić go w widocznym miejscu. :D

Vasa
Posty: 8
Rejestracja: 2014-08-31, 12:59
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Regulamin i zasady na pierwszej lekcji

Postautor: Vasa » 2014-08-31, 19:03

lenaskaw pisze:Za każdym razem na pierwszej lekcji tzw organizacyjnej wykładam lub przypominam zasady pracy i zachowania na lekcji.


Tak, ale w jaki sposób? Czy są to zasady konkretne, czy ogólne, mówisz je po kolei, dyktujesz, czy każesz wkleić?

Co sądzisz o moim sposobie i kolejności wprowadzania zasad?

Vasa
Posty: 8
Rejestracja: 2014-08-31, 12:59
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Regulamin i zasady na pierwszej lekcji

Postautor: Vasa » 2014-08-31, 19:08

sharkinator pisze:Mam podobny dylemat.

Czy na pierwszej lekcji poruszać tylko kwestie organizacyjne? Czy może zacząć już pierwszy, wstępny temat? A może tylko w klasie I trzeba poświęcić całą jednostkę lekcyjną, a w klasach wyższych pół lekcji na kwestie formalne, a drugie pół ruszyć z materiałem?


Ale mój dylemat tego w ogóle nie dotyczy, więc nie jest podobny;) Nie chcę, żeby się namieszało.

Może nie wyraziłam się dosyć jasno, ale chodziło mi o rady w konkretnych kwestiach dot. samego wprowadzania zasad. Zadałam konkretne pytania, byłabym Wam bardzo wdzięczna za odpowiedzi na nie, bo pierwsze lekcje tuż tuż...

psyikoty
Posty: 106
Rejestracja: 2014-06-07, 15:18
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Regulamin i zasady na pierwszej lekcji

Postautor: psyikoty » 2014-08-31, 19:13

Vasa, czy wy nie macie w szkole regulaminu oceniania zachowania? Tam powinno być dużo odpowiedzi na Twoje pytania.
Wg mnie to za dużo się przejmujesz teorią tego jakiegoś Mckenziego. spokojnie wytłumacz dzieciom jakie masz zasady, podaj przykłady konkretne zachowań nieodpowiednich. Motywuj pozytywnie, nie wtłaczaj wszystkiego w jakieś sztywne ramy teorii.

lenaskaw
Posty: 121
Rejestracja: 2007-12-25, 11:52
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: Regulamin i zasady na pierwszej lekcji

Postautor: lenaskaw » 2014-08-31, 19:38

Vasa, Nie dyktuję, bo nie mam na to czasu. Daję wydrukowane do podpisu rodzicom i wklejenia do zeszytu, żeby mieć pod ręką. Jak chcesz to wyślę ci moje na pocztę. Podaj na prywatną wiadomość swój adres.

Vasa
Posty: 8
Rejestracja: 2014-08-31, 12:59
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Regulamin i zasady na pierwszej lekcji

Postautor: Vasa » 2014-08-31, 21:01

psyikoty pisze:Vasa, czy wy nie macie w szkole regulaminu oceniania zachowania? Tam powinno być dużo odpowiedzi na Twoje pytania.


No na moje pytania niestety tam odpowiedzi nie ma:/
psyikoty pisze:Wg mnie to za dużo się przejmujesz teorią tego jakiegoś Mckenziego.

Często jego książka była tu przywoływana w dyskusjach jako przykład dobrej literatury dla początkujących nauczycieli, dlatego tak się przejęłam:)


psyikoty pisze:spokojnie wytłumacz dzieciom jakie masz zasady, podaj przykłady konkretne zachowań nieodpowiednich. Motywuj pozytywnie, nie wtłaczaj wszystkiego w jakieś sztywne ramy teorii.


Wytłumaczę.
Wiem, że należy motywować pozytywnie, ale wszędzie trąbią, że na początku trzeba ostro, że trzeba pokazać uczniom jakie zasady obowiązują i jak wyciągam konsekwencje, dlatego skupiam się na kwestii dyscypliny.
Problem w tym, że z natury jestem życzliwą i serdeczną osobą i ponoć na kilometr to ode mnie się wyczuwa, więc tej surowości, którą trzeba na początku pokazać muszę się nauczyć, będę musiała ją trochę zagrać, żeby mi na głowę nie weszli.
I stąd to moje dociekanie, jak dokładnie zasady sformułować i jak przedstawić, żeby nie było falstartu.

Vasa
Posty: 8
Rejestracja: 2014-08-31, 12:59
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Regulamin i zasady na pierwszej lekcji

Postautor: Vasa » 2014-08-31, 21:04

A co myślicie o moim pomyśle z przećwiczeniem wchodzenia do klasy i zajmowania miejsc?

psyikoty
Posty: 106
Rejestracja: 2014-06-07, 15:18
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Regulamin i zasady na pierwszej lekcji

Postautor: psyikoty » 2014-08-31, 21:06

A dajże Ty spokój z ostrym początkiem. Po pierwsze to bez sensu wg mnie, co ma dać? chcesz dzieci zastraszyć? po drugie, trudno ci będzie udawać inną osobę niż jesteś. Będziesz się męczyć a dzieci wyczują fałsz i twoje napięcie.
Co do tematu. To zasady powinny być jasne i jawne od początku.

Vasa pisze:Po przedstawieniu tych zasad chcę omówić sposób wchodzenia i wychodzenia z klasy, narysować na tablicy symbole związane z każdym etapem tej procedury, np. siadanie to symbol krzesła, ustawianie się w parach - 2 ludziki obok siebie; a następnie przećwiczyć to z klasą.
Czy ten pomysł ma w ogóle sens?


tego nie rozumiem w ogóle, będziesz ich uczyć jak wchodzić do klasy i siadać w ławkach??? naprawdę używasz słowa "procedura" na wchodzenie do klasy? O losie... biedne dzieci...

Z PSO zapoznać w najważniejszych kwestiach, dzieci i tak połowę zaraz zapomną. Najlepiej dać skserowane żeby wkleili do zeszytu.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Regulamin i zasady na pierwszej lekcji

Postautor: malgala » 2014-08-31, 22:06

Vasa pisze:Wiem, że należy motywować pozytywnie, ale wszędzie trąbią, że na początku trzeba ostro, że trzeba pokazać uczniom jakie zasady obowiązują i jak wyciągam konsekwencje, dlatego skupiam się na kwestii dyscypliny.

Od początku trzeba być konsekwentnym, co nie oznacza ostrym.
A zasady?
Przedstaw im na początek te najważniejsze, czyli jakiego zachowania oczekujesz na lekcjach, a jakiego nie będziesz akceptowała.
Reszta wyjdzie w trakcie.

marcmarta
Posty: 5
Rejestracja: 2014-08-27, 12:20
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Regulamin i zasady na pierwszej lekcji

Postautor: marcmarta » 2014-08-31, 22:18

malgala pisze:Od początku trzeba być konsekwentnym, co nie oznacza ostrym.
A zasady?
Przedstaw im na początek te najważniejsze, czyli jakiego zachowania oczekujesz na lekcjach, a jakiego nie będziesz akceptowała.
Reszta wyjdzie w trakcie.


Możesz podać kilka konkretnych przykładów na tą konsekwencje, żebyśmy dobrze zrozumieli? Szkoła średnia

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Regulamin i zasady na pierwszej lekcji

Postautor: malgala » 2014-08-31, 22:34

marcmarta pisze:Możesz podać kilka konkretnych przykładów na tą konsekwencje, żebyśmy dobrze zrozumieli? Szkoła średnia

Ale ja pisałam o konieczności konsekwentnego wymagania ustalonych przez nauczyciela zasad, a nie rodzajach konsekwencji, jakie mogą ponieść uczniowie. To są zupełnie inne działania. Te drugie zależą od wielu czynników.

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2234
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: Regulamin i zasady na pierwszej lekcji

Postautor: Basiek70 » 2014-08-31, 23:14

Vasa pisze:Problem w tym, że z natury jestem życzliwą i serdeczną osobą i ponoć na kilometr to ode mnie się wyczuwa, więc tej surowości, którą trzeba na początku pokazać muszę się nauczyć, będę musiała ją trochę zagrać, żeby mi na głowę nie weszli.


broń Cię Boże udawać kogoś, kim nie jesteś!
dzieciaki wyczują fałsz na kilometr i od razu stracisz szacunek - za udawanie właśnie
bycie życzliwym i serdecznym to zaleta, nie wada
przy tym jednak trzeba być sprawiedliwym i konsekwentnym
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.
Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,
który jest tylko realistą."

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: Regulamin i zasady na pierwszej lekcji

Postautor: iluka » 2014-08-31, 23:16

Vasa pisze:Często jego książka była tu przywoływana
Pierwsze widzę :)
Vasa pisze:Wiem, że należy motywować pozytywnie
To cudownie.
Vasa pisze:wszędzie trąbią, że na początku trzeba ostro
Nie zauważyłam.
Vasa pisze:tej surowości, którą trzeba na początku pokazać muszę się nauczyć, będę musiała ją trochę zagrać,
Jeszcze Ci nic nie zrobili, a już surowości?? A fałsz nawet małe dziecko wyczuje :oops:
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho


Wróć do „Problemy dydaktyczno-wychowawcze”