plus i minus pod koniec kazdych zajec

o tym jakie są, jak sobie z nimi radzić, jak wychowywać bez porażek

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

paweleczek666
Posty: 22
Rejestracja: 2008-07-02, 13:02
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: wielkopolskie

plus i minus pod koniec kazdych zajec

Postautor: paweleczek666 » 2008-08-30, 19:09

Mam nastepujacą kwestie do 'ogarnięcia'.
Prawde mowiac to dopiero zaczynam przygode z nauczaniem, bedzie to szkola srednia. Zastanawiam sie nad nastepujaca rzecza, ktora moglbym wprowadzic w klasie w celu 'motywacji' ucznia, otóż:
ponformowac uczniow, ze na kazdych zajeciach, na koniec wystawiam za aktywnosc jednego plusa (mozliwe ze wiecej) i na pewno jednego (nie więcej) minusa. Ale za co minus? Otóż po prostu podczas zajeć, na przyklad idąc dalej z programem przy okazji zadaje sie pytania na biezaco odnosnie rzeczy ktore byly na poprzednich zajeciach, wtedy pewnie jezeli nikt sie nie zglasza to wybieram osobe. jezeli taka osoba nie odpowie, zadam to pytanie nastepnej osobie. Ale ta ktora nie odpowiedzial, bedzie brana pod uwage na nominowaną na minusa.
W ostatecznosci mysle 3 minusy to raczej wiadomo co, i 3 plusy to tez dobra ocenka.
Czy to jest dobry sposob na zmotywowanie uczniow? Mozliwe ze warto wprowadzic jakies zmiany co do tego:-) A moze przesadzam?
pozdrawiam

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: plus i minus pod koniec kazdych zajec

Postautor: dushka » 2008-08-30, 19:11

A dlaczego na koniec zajęć? Takie rzeczy mówisz od razu po "akcji" - uczeń zasłużył, od razu ma plusa, nie zasłużył - od razu minus.

paweleczek666
Posty: 22
Rejestracja: 2008-07-02, 13:02
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: plus i minus pod koniec kazdych zajec

Postautor: paweleczek666 » 2008-08-30, 20:02

Dlaczego na koniec?
Poniewaz minus bedzie tylko jeden, a wiec do konca zajec nikt nie bedzie czul sie pewny, 'zawsze moze znalezc sie inny kolega ktory dostanie minusa, a nie ja'. a jezeli w polowie zajec oglosze ze juz Jasiek dostanie dzis minusa, wtedy reszta przestanie sie obawiac, a tak zawsze jest ta niepewnosc do konca:-)

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: plus i minus pod koniec kazdych zajec

Postautor: dushka » 2008-08-30, 20:16

A to czemu chcesz sie do jednego ograniczyć? Przeważnie - 3 minusy to 1, 3 plusy to 5.

Awatar użytkownika
Ewryl
Posty: 107
Rejestracja: 2008-08-30, 14:51
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: plus i minus pod koniec kazdych zajec

Postautor: Ewryl » 2008-08-30, 20:18

Wydaje mi się, że koledze chodzi o to, żeby podczas jednych zajęć wystawić jednego minusa tylko jendemu uczniowi z całej klasy. Dlatego chciałby to zrobić na końcu lekcji, żeby wszyscy uczniowie mieli świadomość, że mogą to być właśnie oni i się pilnowali z właściwą pracą na lekcji :wink:

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: plus i minus pod koniec kazdych zajec

Postautor: dushka » 2008-08-30, 20:39

Dla mnie bez sensu. A jeśli 10 uczniów zasłuży w trakcie zajęć na minusa, to co?

Awatar użytkownika
Ewryl
Posty: 107
Rejestracja: 2008-08-30, 14:51
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: plus i minus pod koniec kazdych zajec

Postautor: Ewryl » 2008-08-30, 20:57

Również uważam, że to trochę bez sensu. Tym bardziej, że uczeń powinien być w pełni świadom za co on tego minusa dostał i dostać go zaraz po fakcie.

motylek8
Posty: 365
Rejestracja: 2008-02-04, 14:51
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: plus i minus pod koniec kazdych zajec

Postautor: motylek8 » 2008-08-30, 21:13

Ponadto, jeśli dany uczeń na początku czegoś nie będzie wiedział, to i tak nie będzie chciał pracować przez pozostałą część lekcji, bo i tak już wie, że dostanie minusa.

paweleczek666
Posty: 22
Rejestracja: 2008-07-02, 13:02
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: plus i minus pod koniec kazdych zajec

Postautor: paweleczek666 » 2008-08-30, 21:23

Dla mnie bez sensu. A jeśli 10 uczniów zasłuży w trakcie zajęć na minusa, to co? -->> o tym nie pomyslalem.. ale zawsze wsrod nich bedzie ten ktory powie najmniej (wiec on dostanie ostatecznie minusa) a na reszte bede mial oko np na nastepnych zajeciach? Moze to jest jakies rozwiązanie? Poniewaz
Ale odnosnie tego czy uczen bedzie swiadom czy nie bedzie swiadom dlaczego minus, to mysle, ze powinien byc, bo przeciez nauczyciel nie bedzie 'wymyslał'
Ogolnie chodzi mi o jakies oddzialywanie na psychike uczniow, zeby po prostu udzielali sie na zajeciach. Nie jest moim celem wylapywac na siłe kogo kto dostanie tego minusa. Oczywiscie jezeli beda takie zajecia gdzie nie bedzie nauczyciel zadawal duzo pytan, to nikt nie zostanie tak zle zachecony do pracy. Ale jezeli pojawia sie pytania, to uczniowie beda wiedzieli ze warto sie zglaszac i miec wiedzę:-) Czy dobrze rozumuje?

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: plus i minus pod koniec kazdych zajec

Postautor: edzia » 2008-08-30, 21:34

paweleczek666 pisze:Nie jest moim celem wylapywac na siłe kogo kto dostanie tego minusa
A ja już myślałam, że na każdej lekcji ktoś obowiązkowo dostanie minusa :mrgreen:

paweleczek666 pisze:Ale jezeli pojawia sie pytania, to uczniowie beda wiedzieli ze warto sie zglaszac i miec wiedzę
Nie zawsze wiedza idzie w parze ze zgłaszaniem się - są tacy, co mając wiedzę i tak się nie zgłoszą (choćby z przekory), a są tacy, co zgłoszą się z byle czym, byleby tylko coś powiedzieć.

Moim zdaniem warto pod koniec zajęć podsumować aktywność uczniów i nagrodzić aktywnych "za całokształt". Minusy raczej na bieżąco.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: plus i minus pod koniec kazdych zajec

Postautor: malgala » 2008-08-30, 21:36

paweleczek666 pisze:Ogolnie chodzi mi o jakies oddzialywanie na psychike uczniow, zeby po prostu udzielali sie na zajeciach.

Metodą plusów i minusów tego nie osiągniesz. Musisz ich autentycznie zainteresować lekcją, prowadzić ją we właściwym tempie, pamiętać że są uczniowie słabsi i zdolniejsi i nikt na lekcji nie powinien się nudzić. Lepszy uczeń, jeżeli wykona szybko swoją pracę i nie będzie miał dodatkowego zajęcia, zniechęci się lub z nudów zacznie przeszkadzać.

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: plus i minus pod koniec kazdych zajec

Postautor: edzia » 2008-08-30, 21:48

A w ogóle to w szkole średniej plusy i minusy rozdawałabym bardzo oszczędnie.

Anita@
Posty: 122
Rejestracja: 2008-04-12, 23:09
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: mazowieckie

Re: plus i minus pod koniec kazdych zajec

Postautor: Anita@ » 2008-08-31, 14:35

Słyszałam o takiej metodzie (podobno dobrze się sprawdza), że nauczyciel na początku lekcji pyta wyrywkowo uczniów po 1 pytaniu z ostatnich tematów i za każde pytanie uczeń doastaje plusa lub minusa. Ocena jest wystawiana dopiero na koniec semestru na podstawie zebranych plusów i minusów. wydaje mi się, że tym sposobem mozna zmotywować uczniów do powtarzania materiału i słuchania odpowiedzi uczniów, bo pytania mogą się powtarzać.


Wróć do „Problemy dydaktyczno-wychowawcze”