Praca z uczniami z opinią o obniżeniu/dostosowaniu wymagań

o tym jakie są, jak sobie z nimi radzić, jak wychowywać bez porażek

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

thelead
Posty: 8
Rejestracja: 2008-12-17, 20:04
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: podkarpackie

Praca z uczniami z opinią o obniżeniu/dostosowaniu wymagań

Postautor: thelead » 2008-12-18, 01:22

Witam mam problem z uczniami posiadającymi opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Posiadam w klasach, które uczę dwóch takich chłopców i tak naprawdę jestem wobec nich bezradny.
Skupię się na jednym, choć obydwaj mają podobne problemy. Uczeń, o którym mowa prawie nie umie czytać (I kl gimnazjum), jesli uda mu się przebrnąć przez tekst i tak nie jest w stanie go odtworzyć, ba ma nawet problem z odtworzeniem treści przeczytanego przed chwilą kilkuzdaniowego akapitu. Wszelkiego rodzaju próby pracy z nim na zasadzie budowania logicznego toku rozumowania, czy operowania pojęciami abstrakcyjnymi to już w ogóle rzecz nie do przeskoczenia. Ponadto jego pismo jest praktycznie nieczytelne, jeszcze pół biedy jęśli chodzi o prace pisemne na oceny, te może oddać napisane na komputerze (Choć i tu jest problem bo budowanie spójnej wypowiedzi czy przynajmniej średnio poprawnych zdań w ogóle takze go przerasta). Co jednak z jego notatkami w zeszycie, w jaki sposób ma z nich skorzystać skoro samo czytanie sprawia mu tyle trudności, a odczytanie własnego pisma jest dla niego praktycznie nieosiągalne.

I tu rodzi się moje pytanie: co znaczy "obniżenie/dostosowanie wymagań"? Jak to realizować, bo chyba jednak podstawa programowa i zakres wiedzy w niej zawarty takich uczniów obowiązuje? Co mogę zrobić, żeby zwiększyć ich szanse na otrzymanie solidnego wykształcenia?

Prosiłbym Was o podanie namiarów na jakąś solidną lekturę na ten temat (to co udało mi się do tej pory dostać jest miałkie i niewiele mi pomogło) oraz, o ile to możliwe, jakieś wskazówki metodyczne wypraktykowane przez Was.

konrad86
Posty: 205
Rejestracja: 2009-01-06, 18:18
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: Praca z uczniami z opinią o obniżeniu/dostosowaniu wymagań

Postautor: konrad86 » 2009-01-14, 14:29

Jeśli uczeń nie ma poważnych zaburzeń, bowiem nie wynika, że chodzi do szkoły specjalnej to trzeba zmobilizować rodziców do większej pracy nad dzieckiem. W dużej mierze zaświadczenie z poradni o dysgrafii, dysleksji rodzice i dziecko traktują, jako „bilet wolnej jazdy” z klasy do klasy. Obniżenie/dostosowanie wymagań to na przykład inni piszą pracę domowa na 1, 5 strony, a takie dziecko na stronę. Jest też trochę inny, łagodniejszy, system punktacji na sprawdzianach. Co zrobić, aby dziecko miało większą szansę zyskania solidnego wykształcenia? Według mnie traktować dziecko poważnie (nie jak kogoś gorszego), pomagać, budować w nim poczucie wartości oraz rozmawiać na różne tematy, gdy jest czas. Materiały i inne wskazówki merytoryczne to najlepiej szukać w poradniach psychologiczno – pedagogicznych.

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Praca z uczniami z opinią o obniżeniu/dostosowaniu wymagań

Postautor: dushka » 2009-01-14, 17:20

Obniżenie nie jest tożsame z dostosowaniem.

DOSTOSOWANIE - oznacza powiększoną czcionkę (lub np. inny rodzaj czcionki czy tylko duże, drukowane litery), więcej czasu na wykonanie zadania czy sprawdzianu, mniejsza ilość zadań (pisząc wypracowanie niech użyje 10 zdań, a nie 20 np.), skrócić tekst źródłowy, czasem - nie brać pod uwagę błędów ort. wynikających z np. wady wymowy (uczeń wadliwie wymawia głoski szeleszczące, myli np. sz-s, cz-c).

OBNIŻENIE - szczerze mówiąc nie spotkałam się jeszcze z takim orzeczeniem/opinią, która nakazywałaby obniżenie wymagań, jeśli uczeń nie jest upośledzony. Bo to już poważniejsza sprawa - uczniowie czytają całą lekturę, a ja dziecku z uu daję do przeczytania np. 2 rozdziały. Pisze dyktando proste po przeanalizowaniu go wcześniej, a nie takie samo, jak cała klasa. ITD.

Ale ja jestem ped. specjalnym w klasie integracyjnej, mogę poświęcić czas poszczególnym dzieciakom, nie jestem sama na lekcji. Wypracowania - może pisać z wykorzystaniem wcześniej podanych wyrazów lub podanych przykładów, jak zaczynać zdania.


Swoją drogą - opinia jest, fajnie. Ale poradnia nie bierze pod uwagę, że co - dziecko traktuje się specjalnie a potem przychodzi sprawdzian 6 klasy, egzamin gimnazjalny i co? Uczeń zmuszony jest zmagać się z zadaniami na równi z innymi. Chore to. Wychodzi na to, że z jednej strony czasem opinia dziecku pomaga (nie mówię o przypadku, gdy uczeń ma "lewą" opinię, naciągniętą), a z drugiej - tylko szkodzi. Bo potem nikt z dzieckiem się nie patyczkuje.


Co do notatek - jeśli są max. nieczytelne, a uczeń CHCE pracować, spróbowałabym xerować - na zasadzie: część tekstu może napisać na podstawie książki, cześć - dostanie ode mnie. Ale nie w przypadku ucznia olewającego ;) Ucznia dać do 1 ławki, którą można postawić w trakcie lekcji b. blisko tablicy.

Awatar użytkownika
Andulencja
Posty: 913
Rejestracja: 2008-08-13, 20:21
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: lubelskie

Re: Praca z uczniami z opinią o obniżeniu/dostosowaniu wymagań

Postautor: Andulencja » 2009-01-14, 20:09

OBNIŻENIE - szczerze mówiąc nie spotkałam się jeszcze z takim orzeczeniem/opinią, która nakazywałaby obniżenie wymagań, jeśli uczeń nie jest upośledzony. Bo to już poważniejsza sprawa - uczniowie czytają całą lekturę, a ja dziecku z uu daję do przeczytania np. 2 rozdziały. Pisze dyktando proste po przeanalizowaniu go wcześniej, a nie takie samo, jak cała klasa. ITD.
Nienawidzę tego stwierdzenia w opiniach, bo według mnie jest to szkodzenie uczniowi. U mnie w gimnazjum często pojawiały się dzieciaki z opinią o obniżeniu wymagań i jeśli n-l ściśle przestrzegał zaleceń poradni, to na koniec gimnazjum, gdy dzieciak pisał normalnyegzamin okazywało się, że niewiele umie.

thelead
Posty: 8
Rejestracja: 2008-12-17, 20:04
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Praca z uczniami z opinią o obniżeniu/dostosowaniu wymagań

Postautor: thelead » 2009-01-14, 23:40

Na początek wielkie dzięki za pomoc

i wszystko się zgadza, wiele z form pracy które pastwo zaproponowali stosuję od początku mojej pracy z tymi uczniami. Cóż z tego jednak skoro możliwości tych chłopców przekracza przeczytanie ze zrozumieniem 1 akapitu tekstu, zaraz po przeczytaniu nie są w stanie odpowiedziec na żadne pytanie z tym tekstem związne więc czuję się bezradny.

I w zasadzie boli mnie to co już powyżej zostało napisane, bo cóz z tego ze ja w tej chwili nagnę reguły pod ucznia skoro za chwile stanie on przed tematem egzaminu gimnazjalnego.

I tu dochodze do mojego drugiego pytania, mianowicie jak przedstawia się kwestia relacji pomiędzy podstawą programową a uczniem z opinią? Czy obowiązuje go ten sam zasób wiedzy? A jeśli tak to może podpowie mi ktoś jak moge egzekwowac czy pracować z takim uczniem żeby skutecznie taką wiedzę przyswoił skoro ma on problem z odtworzeniem przeczytanych treści, że o terminach, kategoriach literackich czy językowych w ogóle nie wspomnę.

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Praca z uczniami z opinią o obniżeniu/dostosowaniu wymagań

Postautor: dushka » 2009-01-15, 16:21

Ten sam zasób wiedzy, ale podanej tak, jak napisałam w punkcie o DOSTOSOWANIU.

A powiedz mi, czy ci uczniowie na pewno nie mają upośledzenia? Co to w ogóle za szkoła jest - integracyjna czy zwykła?

thelead
Posty: 8
Rejestracja: 2008-12-17, 20:04
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Praca z uczniami z opinią o obniżeniu/dostosowaniu wymagań

Postautor: thelead » 2009-01-18, 14:33

Cóż szkoła jest "zwykła", co do uczniów jeden z nich niedosłyszy, drugi w opinii nie ma wpisanych żadnych uszczerbków, kłopot jest w tym, że obaj mają starusieńkie opinie z poradni, ten niedosłyszący jeszcze z okresu nauczania początkowego, drugi z 4 klasy (uczę w gimnazjum). Niby wychowawcy i pedagog walczą o aktualne badania, ale żaden nie stwarza problemów wychowawczych więc szczególnej determinacji w tym nie ma.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Praca z uczniami z opinią o obniżeniu/dostosowaniu wymagań

Postautor: malgala » 2009-01-18, 15:26

thelead pisze:obaj mają starusieńkie opinie z poradni, ten niedosłyszący jeszcze z okresu nauczania początkowego, drugi z 4 klasy (uczę w gimnazjum)

Wydaje mi się, że opinie te są już nieaktualne i nie powinno się brać ich pod uwagę.
Inna sprawa, to jak chłopcom pomóc. Przede wszystkim należy przekonać rodziców o konieczności powtórzenia badań. Być może tym razem dostaną orzeczenie i wtedy egzamin gimnazjalny piszą inny.

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Praca z uczniami z opinią o obniżeniu/dostosowaniu wymagań

Postautor: dushka » 2009-01-18, 15:29

No bo wychowawca i zresztą szkoła wcale nie są potrzebne do nowych badań. Załatwianie leży w gestii rodzica, wychowawca może jedynie swoją opinię wystawić i podać poradni.



Wróć do „Problemy dydaktyczno-wychowawcze”

cron