Postautor: malgala » 2015-08-04, 17:39
Co sześć lat otrzymuję wychowawstwo w klasie czwartej.
Pierwsza godzina wychowawcza:
1. Rozmowa na temat "Jak wyobrażam sobie naukę w klasie IV?" I tu swobodne wypowiedzi uczniów o ich oczekiwaniach, postanowieniach, obawach.
2. Następnie pytam o ich zainteresowania.
3. Opowiadam im o tym, co ich czeka na drugim etapie edukacyjnym, starając się jednocześnie rozwiać ich obawy i rozbudzić zainteresowanie (mówię o zajęciach pozalekcyjnych, w których mogą uczestniczyć, o współredagowaniu szkolnej strony internetowej, o pracy organizacji uczniowskich, o możliwości skorzystania z dodatkowej pomocy w przypadku trudności szkolnych)
I to by było wszystko na pierwszą godzinę wychowawczą.
Jak się dzieci rozgada, to na więcej czasu nie starczy.
Na koniec proszę o przygotowanie na następną lekcję ich propozycji - co jako klasa chcieliby w tym roku szkolnym zrobić, w czym wziąć udział, co zorganizować dla innych.
Kolejna lekcja, to wspólne omówienie tych propozycji (powstaje robocza wersja planu pracy klasy) oraz wybory zarządu samorządu klasowego. Jak już wiedzą, co zamierzają robić, to łatwiej wybrać osoby, które te działania będą koordynować.
Trzecią godzinę wychowawczą przeznaczam na omówienie praw i obowiązków ucznia oraz szkolnych zasad oceny zachowania (wskazanie i dokładne omówienie zapisów w statucie).
I jeszcze taka moja uwaga.
Na początku dzieci mogą być albo zbyt onieśmielone, albo z każdym drobiazgiem do Ciebie przybiegać, o wszystko pytać.
W pierwszym przypadku staraj się ich ośmielić. W drugim postaw na większą samodzielność. Jak chcą coś zrobić, to niech przyjdą z gotowym planem, a nie z każdym drobiazgiem, ale to stopniowo, bo zbyt gwałtownie można łatwo ich zniechęcić.