Początki Wychowawstwa - IV klasa

dyskusja o dobrych lekcjach wychowawczych oraz skutecznych sposobach kierowania zespołem klasowym

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Marcin1978
Posty: 9
Rejestracja: 2015-08-02, 12:02
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Język angielski, Język niemiecki, ...
Lokalizacja: pomorskie

Początki Wychowawstwa - IV klasa

Postautor: Marcin1978 » 2015-08-02, 12:17

Witajcie!

Zaczynam pracę w podstawówce i dostałem wychowawstwo IV klasy. Jakie rzeczy muszę przygotować na I-wszą lekcję wychowawczą? Nie mam jeszcze pomysłu na I-szą lekcję wychowawczą. Może mnie ktoś poratować jakimiś sugestiami? Czym jest teczka wychowawcy i co powinienem przygotować na I-szą lekcję? Będę wdzięczny za wszelkie podpowiedzi i sugestie.
Pozdrawiam
Marcin

qjaf
Posty: 367
Rejestracja: 2010-04-09, 11:07
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Technika, WOS
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: Początki Wychowawstwa - IV klasa

Postautor: qjaf » 2015-08-03, 20:03

Wychowawca nigdy nie bylem, ale proponuje zebys omowil regulamin, kwestie zachowania w szkole, takie szkolne BHP. Zawsze mozesz troche o sobie powiedziec i przyblizyc swoja postac klasie. Generalnie na poczatek sprawy organizacyjne i dot. bezpieczenstwa.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Początki Wychowawstwa - IV klasa

Postautor: linczerka » 2015-08-03, 22:37

Też nie jestem z tej branży, ale...
1.Przygotuj karteczki do wypełnienia - te informacje, które powinny być w dzienniku.
2.Poznaj dzieci (jakaś ankieta lub zabawy integracyjne typu bingo?). Będzie wiadomo, kto ładnie recytuje, kto śpiewa, kto dobry organizator itd.
3.Wybór samorządu klasowego
4.Zapoznaj z tematyką godzin wychowawczych
5.Porozmawiaj z poprzednim wychowawcą - poda kilka istotnych informacji
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Początki Wychowawstwa - IV klasa

Postautor: malgala » 2015-08-04, 17:39

Co sześć lat otrzymuję wychowawstwo w klasie czwartej.
Pierwsza godzina wychowawcza:
1. Rozmowa na temat "Jak wyobrażam sobie naukę w klasie IV?" I tu swobodne wypowiedzi uczniów o ich oczekiwaniach, postanowieniach, obawach.
2. Następnie pytam o ich zainteresowania.
3. Opowiadam im o tym, co ich czeka na drugim etapie edukacyjnym, starając się jednocześnie rozwiać ich obawy i rozbudzić zainteresowanie (mówię o zajęciach pozalekcyjnych, w których mogą uczestniczyć, o współredagowaniu szkolnej strony internetowej, o pracy organizacji uczniowskich, o możliwości skorzystania z dodatkowej pomocy w przypadku trudności szkolnych)

I to by było wszystko na pierwszą godzinę wychowawczą.
Jak się dzieci rozgada, to na więcej czasu nie starczy.

Na koniec proszę o przygotowanie na następną lekcję ich propozycji - co jako klasa chcieliby w tym roku szkolnym zrobić, w czym wziąć udział, co zorganizować dla innych.

Kolejna lekcja, to wspólne omówienie tych propozycji (powstaje robocza wersja planu pracy klasy) oraz wybory zarządu samorządu klasowego. Jak już wiedzą, co zamierzają robić, to łatwiej wybrać osoby, które te działania będą koordynować.

Trzecią godzinę wychowawczą przeznaczam na omówienie praw i obowiązków ucznia oraz szkolnych zasad oceny zachowania (wskazanie i dokładne omówienie zapisów w statucie).

I jeszcze taka moja uwaga.
Na początku dzieci mogą być albo zbyt onieśmielone, albo z każdym drobiazgiem do Ciebie przybiegać, o wszystko pytać.
W pierwszym przypadku staraj się ich ośmielić. W drugim postaw na większą samodzielność. Jak chcą coś zrobić, to niech przyjdą z gotowym planem, a nie z każdym drobiazgiem, ale to stopniowo, bo zbyt gwałtownie można łatwo ich zniechęcić.

julka8
Posty: 43
Rejestracja: 2015-08-15, 12:22
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: śląskie

Re: Początki Wychowawstwa - IV klasa

Postautor: julka8 » 2015-08-15, 12:40

W klasach pierwszych SP, GIM czy LO uczniowie się nie znają,są onieśmieleni, zaniepokojeni nową szkołą i sytuacją - pierwsze lekcje można wykorzystać na integracje zespołu. W czwartej klasie jest nieco inna sytuacja, zazwyczaj wszystkie dzieci się znają ( to nauczyciele są nowi) Czasami w klasie pojawia się nowy uczeń - z przeprowadzki lub drugoroczny. Warto zwrócić na niego uwagę, pomóc mu zintegrować się z klasą. Jest to również okazja, aby pozostali uczniowie przedstawili się i opowiedzieli coś o sobie - nie tylko nauczycielowi-wychowawcy.


Wróć do „Wychowawca klasy”

cron