Egzamin na mianowanego 2014 - pytania i odpowiedzi

rady, wskazówki, wymiana doświadczeń

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Iza2109
Posty: 50
Rejestracja: 2015-07-01, 12:05
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Egzamin na mianowanego 2014 - pytania i odpowiedzi

Postautor: Iza2109 » 2015-07-14, 08:12

Ma moze ktos w skrocie opisane w jaki sposob w szkole organizuje sie pomoc psychologiczno pedagogiczna?
Pani z kuratorium w mojej komisji jest specjalistka z tej dziedziny.
Wiem ktore rozporzadzenie ale chcialam tak na chlopski rozum.

chimera
Posty: 47
Rejestracja: 2013-03-26, 21:16
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: śląskie

Re: Egzamin na mianowanego 2014 - pytania i odpowiedzi

Postautor: chimera » 2015-07-14, 12:04

slim13 pisze:pomyślcie jutro o mnie ciepło koło 11 :)

dobranoc :)


Już pewnie po :) Czekamy na relację.

Ja również dzisiaj miałam egzamin. Nikt z kuratorium nie dotarł, więc było o jedną pytającą osobę mniej. Moje pytania:
- Jakie są najważniejsze dokumenty regulujące pracę w szkole?
- Jaką ostatnio przeczytałam książkę i jak ona może wpłynąć na moją pracę?
- Jakie efekty przyniósł mój autorski program?

Pani dyrektor i przedstawiciel organu prowadzącego nie mieli pytań.

Miałam dla każdego członka komisji małe albumy składające się tylko ze zdjęć z podpisami. Poza tym nie miałam ze sobą żadnych materiałów. Nie wiem, ile trwała całość, ale zaczęłam o 9:00, a jak odwiozłam panią dyrektor do szkoły i spojrzałam za zegarek to była 9:28, więc musiało być ekspresowo ;)

chimera
Posty: 47
Rejestracja: 2013-03-26, 21:16
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: śląskie

Re: Egzamin na mianowanego 2014 - pytania i odpowiedzi

Postautor: chimera » 2015-07-14, 12:12

Z moich notatek na temat pomocy:

Pomoc psychologiczno - pedagogiczna polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia.
- korzystanie z pomocy jest dobrowolne i nieodpłatne;
- wychowawca planuje i koordynuje, a pedagog i psycholog wspierają;
- pomoc udzielana jest we współpracy z rodzicami, poradniami;
- zajęcia rozwijające uzdolnienia (liczba uczestników nie może przekraczać 8);
- zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze (liczba uczestników nie może przekraczać 8);
- tworzenie IPET-ów dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;
- współpraca z pedagogiem i psychologiem w sytuacjach kryzysowych;
- nauczyciel w I-III prowadzi obserwację w kierunku ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się oraz szczególnych uzdolnień.

Iza2109
Posty: 50
Rejestracja: 2015-07-01, 12:05
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Egzamin na mianowanego 2014 - pytania i odpowiedzi

Postautor: Iza2109 » 2015-07-14, 12:38

Ja również dzisiaj miałam egzamin. Nikt z kuratorium nie dotarł, więc było o jedną pytającą osobę mniej. Moje pytania:
- Jakie są najważniejsze dokumenty regulujące pracę w szkole?
- Jaką ostatnio przeczytałam książkę i jak ona może wpłynąć na moją pracę?
- Jakie efekty przyniósł mój autorski program?


Chimera gratulacje!!!
Oj, nie chcialabym dostac pytania o ksiazke :(
Pierwsze banalne. Wystarczylo ze powiedziala Karta i Ustawa o Systemie Oswiaty?
Co do 3 pytania sie nie wypowiadam bo nie posiadam autorskiego programu.
A czy moze byc tak ze nie ma na egzaminie nikogo z kuratorium?

slim13
Posty: 27
Rejestracja: 2015-06-20, 22:03
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: świętokrzyskie

Re: Egzamin na mianowanego 2014 - pytania i odpowiedzi

Postautor: slim13 » 2015-07-14, 13:10

uffffff już po :) zdałam

Sprawozdanie przerwała mi pani przewodnicząca po 3 punkcie
3 pytania:
1. pani ekspert -zadania samorządu świetlicowego
2. pani ekspert - jakie problemy środowiskowe spotykam dzieci
3. pan z Kuratorium - kompetencje rady pedagogicznej

slim13
Posty: 27
Rejestracja: 2015-06-20, 22:03
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: świętokrzyskie

Re: Egzamin na mianowanego 2014 - pytania i odpowiedzi

Postautor: slim13 » 2015-07-14, 13:11

chimera gratulacje :)

Iza2109
Posty: 50
Rejestracja: 2015-07-01, 12:05
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Egzamin na mianowanego 2014 - pytania i odpowiedzi

Postautor: Iza2109 » 2015-07-14, 13:29

Slim gratuluję!!! Macie juz wakacje, fajnie.
Ja jeszcze dzisiaj i jutro sie doszkalam a w czwartek sie okaze co i jak.
Tez chcialabym dostac pytanie o kompetencje Rady Pedagogicznej :)

chimera
Posty: 47
Rejestracja: 2013-03-26, 21:16
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: śląskie

Re: Egzamin na mianowanego 2014 - pytania i odpowiedzi

Postautor: chimera » 2015-07-14, 13:36

slim i nawzajem :D

Ustawa i Karta owszem, ale dodałam również dokumenty wewnątrzszkolne.
W prezentacji wspomniałam, że czytałam literaturę pedagogiczną i psychologiczną, więc byłam przygotowana, że mogą o to dopytywać. Muszę przyznać, że tak modyfikowałam swoje wystąpienie, żeby nie wyczerpać całego tematu, w którym czułam się dobrze, bo liczyłam, że będą o te rzeczy dopytywać, a to, co jest moją słabą stroną raczej pomijałam (w sensie: prowadzę zajęcia rewalidacyjne i niby fajnie, mogę się tym pochwalić, ale od strony prawnej i organizacyjnej byłam do tego raczej słabo przygotowana i nie błyszczałam wiedzą, więc wolałam ominąć to zagadnienie).
Pani dyrektor wtrącała swoje uwagi podczas mojej prezentacji, na szczęście nie wybijała mnie tym z rytmu ;)

Może nie być przedstawiciela kuratorium.

Iza, jak widać każdy ma swoje preferencje :D Ja nie chciałam pytania o kompetencje rady pedagogicznej i na szczęście tak było, ale Tobie w takim razie go życzę :D

pryzma
Posty: 37
Rejestracja: 2010-10-05, 20:00
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język niemiecki
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Egzamin na mianowanego 2014 - pytania i odpowiedzi

Postautor: pryzma » 2015-07-14, 14:19

Czyli lepiej się nie rozgadywać, jak się ma coś fajnego do opisania, w nadziei, ze o to dopytają?

Im bliżej piątku tym mi bardziej słabo ... no nie da się bez stresu ...

chimera
Posty: 47
Rejestracja: 2013-03-26, 21:16
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: śląskie

Re: Egzamin na mianowanego 2014 - pytania i odpowiedzi

Postautor: chimera » 2015-07-14, 14:33

Absolutnie nie narzucam tej koncepcji :)

Chwaliłam się swoimi pomocami, zajęciami, itp., ale w pierwotnej wersji prezentacji wszystko chciałam od razu opisywać i raz, że trwało to bardzo długo, a dwa - uznałam w pewnym momencie, że jak już wszystko komisji opiszę to będą mnie pytać o inne rzeczy ;)
Wspomniałam o autorskich zajęciach pozalekcyjnych (miałam z nich również kilka zdjęć) i akurat to zaciekawiło komisję, więc dopytywali. Podobnie jedynie zaznaczyłam, że czytałam literaturę (w pierwszej wersji od razu chciałam podać tytuł książki i co mi się w niej podobało) i też o to dopytali. Miałam kilka takich punktów zaczepnych, które swobodnie mogłam rozwinąć w razie gdyby kogoś zaciekawiły. Natomiast podałam kilka konkretów z prawa oświatowego, mając nadzieję, że skoro w prezentacji wykażę się ich znajomością to zaspokoję ciekawość komisji i tak też było ;)

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4499
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Egzamin na mianowanego 2014 - pytania i odpowiedzi

Postautor: linczerka » 2015-07-14, 15:15

Odnośnie pomocy pp - jest jeszcze pomoc specjalistyczna.
Na podstawie opinii poradni i zaleceń. To zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, socjoterapeutyczne, dla dzieci niedostosowanych społecznie.
Zajęcia prowadzą specjaliści. W rozporządzeniu jest o tym mowa.
Na te zajęcia Organ Prowadzący uruchamia godziny.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

mikilukasza
Posty: 37
Rejestracja: 2010-03-06, 20:58
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: pomorskie

Re: Egzamin na mianowanego 2014 - pytania i odpowiedzi

Postautor: mikilukasza » 2015-07-14, 17:54

Ufff... Skrót myślowy powala.
Ja jeszcze męczę szlif w prezentacji.
Pozwolę sobie zapytać... Jak podczas prezentacji -lepiej przesuwać slajdy samodzielnie stojąc blisko laptopa czy ustawić czasowo i nauczyć się na pamięć, ile czasu, na który? Wpadam powoli w panikę!
Codziennie zaglądam w pismo, które przyszło z urzędu, żeby sprawdzić datę i godzinę czy na pewno nic nie przeoczyłam? Nie sądziłam, że to taki koszmarek... :D

Iza2109
Posty: 50
Rejestracja: 2015-07-01, 12:05
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Egzamin na mianowanego 2014 - pytania i odpowiedzi

Postautor: Iza2109 » 2015-07-14, 18:34

Jezeli chodzi o prezentacje to ja osobiście uwazam ze lepiej samemu przerzucac. Trzeba pamietac ze to jest wielki stres (przynajmniej dla mnie) i moze byc tak ze sie zatne i bede musiala sie chwile zastanowic.

mikilukasza
Posty: 37
Rejestracja: 2010-03-06, 20:58
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: pomorskie

Re: Egzamin na mianowanego 2014 - pytania i odpowiedzi

Postautor: mikilukasza » 2015-07-14, 19:05

Iza2109 pisze:Jezeli chodzi o prezentacje to ja osobiście uwazam ze lepiej samemu przerzucac. Trzeba pamietac ze to jest wielki stres (przynajmniej dla mnie) i moze byc tak ze sie zatne i bede musiala sie chwile zastanowic.

Też tak mi się wydaje, ale z drugiej strony martwię się jak tam będzie wszystko rozmieszczone? I czy będę miała blisko do sprzętu itp, itd.
1. Jeszcze chętnie dopytam o taką organizację samego egzaminu? Czy do zdającego należy przygotowanie jakiegoś poczęstunku czy coś w tym stylu? Czy wręcza się na koniec po kwiatku?
Pytam gdyż u nas podobno nic takiego nie ma (tak mówiły dziewczyny z poprzednich lat); idzie się tylko na egzamin z ewentualnymi dokumentami, które chce się przedstawić komisji.A w innej części Polski u mojej kuzynki dziewczyny wcześniej składały się na ciasto i kwiaty i przed egzaminem ustawiały w sali poczęstunek dla komisji a na koniec wręczały po kwiatku. Ja osobiście tego nie popieram obie strony powinny być skupione na meritum a nie na jedzeniu ale jestem ciekawa czy nie dałam plamy jak się nie zorientowałam jak jest u mnie w tym roku?
2. Pytanie w sprawie przejść i zdjęć. Czy lepiej w prezentacji umieszczać jedno zdjęcie na całą stronę, czy pomniejszonych lepiej jak jest kilka do danego zagadnienia? Ja mam w niektórych slajdach po 4-6 i wydaje mi się, że to trochę "bałagan"; tak kolorowo na tych stronach. A co z przejściami zdjęć? Lepiej jak wyświetla się cała strona i nic nie "fruwa" czy lepiej jak zdjęci będą sobie wyskakiwały znienacka?
Przepraszam Was za tą lawinę pytań i jednocześnie dziękuję. Jesteście ogromnym wsparciem!
Mój stres już sięga zenitu a mam jeszcze lekko ponad tydzień.
Pozdrawiam.

chimera
Posty: 47
Rejestracja: 2013-03-26, 21:16
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: śląskie

Re: Egzamin na mianowanego 2014 - pytania i odpowiedzi

Postautor: chimera » 2015-07-14, 19:30

1. Najlepiej zorientować się u osób, które zdawały w poprzednich latach. Co miasto to inne zwyczaje. Co więcej, szkoły w danym mieście też różnią się podejściem. Moje prywatne zdanie jest takie, że to egzamin i kwiaty czy inne prezenty niezbyt się w to wpisują, ale moja pani dyrektor sugeruje, że należy podziękować. Dlatego też ode mnie był mały zestaw czekoladek dla każdego (uznałam, że tym razem lepiej będzie jeśli poskromię swoje buntownicze podejście). Jednak tak jak mówię - najlepiej dopytaj u siebie. Na samym egzaminie na stole komisja miała jakieś słodycze i kawę. Popijali sobie podczas mojego nawijania ;) Etapami wyglądało u mnie tak: zaprosili, przedstawiciel organu prowadzącego przedstawił komisję, zasady i poprosił o prezentację dorobku zawodowego. Potem było moje "5 minut" ;), pytania komisji, poproszono mnie o poczekanie na zewnątrz, zaprosili, przedstawili wynik. Podziękowałam, pobiegłam po czekoladki i wróciłam do komisji.

2. Zacznę od tego, że bardzo podziwiam osoby, które decydują się na prezentację multimedialną. O ile same wystąpienia raczej mnie nie stresują to gdybym miała obsługiwać sprzęt to byłabym bardzo zdenerwowana. Też chciałam pokazać coś więcej, dlatego przygotowałam albumy. Jak już to też sugeruję samodzielne przerzucanie slajdów. U mnie, o czym już wspominałam, w trakcie prezentacji pani dyrektor dopowiadała swoje komentarze, więc choćby to zaburzało przygotowany plan. Poza tym nie wiem jak Ty/Wy się przygotowujecie, ale ja nie uczyłam się na pamięć tylko miałam w głowie poukładane mniej więcej co ma być po czym. Ostatecznie i tak powiedziałam ciut inne rzeczy niż np. wczoraj wieczorem. Trochę zależy jak komisja reaguje. Jak widziałam, że z czegoś się śmieją albo jest zainteresowanie daną pomocą, metodą lub działaniem to rozwijałam temat. Także sprzęt i prezentacja to wyzwanie, ale dzięki temu temat wykorzystania nowoczesnych technologii jest już liźnięty ;)


Wróć do „Awans zawodowy nauczyciela”