Postautor: woma78 » 2015-08-13, 12:25
Znalazłam takie opracowanie z centrum kształcenia w Koszalinie, wyraźnie pisze o ewentualnym wpisie do zestawu programów, czyli nie musi być zatwierdzony przez radę pedagogiczną.
trochę się wszystko rozeszło bo to jest kopia ze slajdów:
§8 ust.2 pkt.4 a opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych Opis może zawierać podstawowe informacje o opracowaniu programu nauczania/ innowacji programowej, np.
Idea wiodąca innowacji/koncepcja programu
Cele ogólne
Cele szczegółowe (kształcenia i wychowania)
Materiał/treści wprowadzane w czasie realizacji innowacji/programu (mogą być zgodne z podstawą programową lub wykraczające)
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
(mogą być zgodne z podstawą programową lub wykraczające)
Metody, formy pracy/sposoby osiągania celów (z uwzględnieniem indywidualizacji pracy)
Opis przewidywanych osiągnięć ucznia po realizacji innowacji
Ewaluacja programu/innowacji
Rozporządzeniu MENiSz dnia 9 kwietnia 2002 rw sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki Rozporządzenie MEN z dnia 24 sierpnia 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki Komorowska H. : O programach prawie wszystko. WSiP, Warszawa, 1999 r. WraggE. : Trzy wymiary programu. WSiP, Warszawa, 2001 r. OrnsteinA., HunkinsF. : Program szkolny. WSiP, Warszawa, 1998 r. DylakStanisław, Wprowadzenie do konstruowania szkolnych programów nauczania,Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2000.
§8 ust.2 pkt.4 a opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych
[b]Opis powinien także zawierać informacje o wdrożeniu programu/innowacji programowej:
termin wdrożenia, klasę, grupę, w której program był realizowany
był realizowany
informacje o ewentualnym wpisie do szkolnego zestawu programów, akceptacji przez dyrektora, harmonogram wdrożenia, przebieg działań
[/b]
sposoby ewaluacji programu
§8 ust.2 pkt.4 a opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych
Analiza uzyskanych efektów po wdrożeniu programu/innowacji programowej może zawierać wyniki ewaluacji. Może to być, np.: badanie osiągnięć dydaktycznych, analiza ankiet dla uczniów, rodziców, wyniki egzaminu zewnętrznego w zakresie umiejętności, które program rozwijał, analiza ocen semestralnych, rocznych, zestawienie wyników dydaktycznych diagnozy wstępnej i końcowej.
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
końcowej.
W przypadku programów wychowawczych może to być informacja o zaobserwowanych działaniach pozytywnych lub redukcji zachowań negatywnych, analiza rozmów z uczniami i /lub ich rodzicami, innymi nauczycielami o przeciwdziałaniu niepożądanym sytuacjom, efektach oddziaływań profilaktycznych, opiekuńczych. Można również dokonać analizy wytworów uczniowskich (prac plastycznych, literackich), analizy dokumentów (np. dziennika lekcyjnego w zakresie frekwencji, uwag o zachowaniach agresywnych).
Przykładowy opis i analiza realizacji zadań z §8 ust.2 pkt.4 a oraz uzyskanych efektów
Opis programu/innowacji programowej Koncepcja programu opiera się na…. Cele ogólne: Szczegółowe cele: Uczniowie:
samodzielnie tworzą gazetkę szkolną
prowadzą i nagrywają wywiady
filmują krótkie scenki z życia szkoły
…… Materiał/Treści
Gatunki dziennikarskie, podstawowe terminy i pojęcia
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
Gatunki dziennikarskie, podstawowe terminy i pojęcia
Specyfika prowadzenia wywiadu na żywo
…………
Metody/sposoby osiągania celów
Organizacja: Zajęcia z „mediów” prowadzone będą 1 raz w tygodniu na zajęciach dodatkowych dla chętnych uczniów (z godzin z art. 42 KN)
Opis przewidywanych osiągnięć ucznia W wyniku prowadzenia programu uczeń:
pozna podstawowe gatunki dziennikarskie
…………..
Ewaluacja –popularność gazetki szkolnej …………………….
Przykładowy opis i analiza realizacji zadań z §8 ust.2 pkt.4 a oraz uzyskanych efektów
Opis wdrożenia programu:
Program działań dydaktycznych, realizowany na zajęciach dodatkowych. „W świecie mediów” został poprzedzony zdiagnozowaniem zainteresowań dzieci. Już w klasie III uczniowie wykazywali .............................
Program został zrealizowany w latach 2010/2013 w klasie, w której uczyłam języka polskiego. Zajęcia nieobowiązkowe z uczniami były prowadzone 1 raz w tygodniu.
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
uczniami były prowadzone 1 raz w tygodniu.
Analiza uzyskanych efektów:
Ewaluacja programu dowiodła, że był udany i założone cele wychowawcze i dydaktyczne udało się osiągnąć. Wyniki testu kończącego wskazały, że uczniowie w 90% opanowali: ……………….. Przygotowane przez nich projekty dowiodły, że ………………….Wyniki ankiety, pokazują, że …………………. Wykorzystane w ewaluacji programu narzędzia przedstawiam poniżej wraz z wykresami, itp.