Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe
Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego obejmują:
1. Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach; w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1a Karty Nauczyciela - umiejętność samodzielnego opracowania indywidualnych planów pracy z dzieckiem i prowadzenia karty pobytu dziecka oraz aktywnego działania w zespole do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanków.
1. Jak dokonuje pan/pani ewaluacji własnych działań? Jaki jest jej cel i wnioski do dalszej pracy.
2. Proszę podać konkretny przykład i sposób ewaluacji swoich dowolnych działań.
3. Jak wyglądała ewaluacja skuteczności zajęć matematycznych z wykorzystaniem komputera, które pan/pani przeprowadził/a?
4. Jak pan/pani dokonuje ewaluacji wdrażanego przez siebie programu klasy autorskiej?
5. Jak pan/pani przygotowuje się we wrześniu do pracy z zespołem klasowym?
6. Z jakiego programu i podręcznika pan/pani korzysta i co zadecydowało o jego wyborze?
7. Czym się pan/pani kieruje wybierając program nauczania?
8. W jaki sposób pan/pani ocenia uczniów ( co jest głownie brane pod uwagę )?
9. Jakie są pana/pani kryteria oceny wypowiedzi ustnej?
10. Jakie metody stosuję pan/pani w nauczaniu języka obcego?
11. Proszę omówić, jakie są ścieżki edukacyjne i opisać, jak je pan/pani realizuje.
12. Jakie metody stosuje pan/pani podczas prowadzenia zajęć?
13. Skoro pracuje pan/pani często metodą projektu, proszę powiedzieć, jakie są jej efekty dla uczniów.
14. Jakie kursy doskonalące są niezbędne do poprawy jakości pracy nauczyciela?
15. Jak planuje pan/pani swą pracę wychowawczą z nową klasą? A jak pracę dydaktyczną?
16. Jakie efekty przyniósł wdrożony przez pana/panią program komputerowy?
17. Jaka jest różnica między metodami, formami i technikami nauczenia?
18. Które z ukończonych szkoleń najbardziej wpłynęło na jakość pana/pani pracy?
19. Co w codziennej pracy dydaktycznej i wychowawczej przydało się panu/pani po ukończeniu kursów i szkoleń?
20. Jak dokonuje pan/pani diagnozy dydaktycznej uczniów?
21. Jak pan/pani konstruuje konspekt i co on musi zawierać?
22. Czy stosuje pan/pani rekapitulację wtórną i w jaki sposób?
23. Czego nauczył/a się pan/pani piastując funkcję wychowawcy?
24. W jaki sposób sprawuje pan/pani funkcję opiekuna gazetki szkolnej oraz jakie stosuje metody, by uczniowie czytali lektury?
25. Jakie są najnowsze trendy w nauczaniu języka angielskiego i co o tym pan/pani myśli? (pytanie dla nauczyciela j. angielskiego).
26. Jak modyfikacja PSO wpływa na pana/pani pracę?
27. Jak wyposaża pan/pani swą pracownię?
Pytania na mianowanego
2. Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.
1. Jakie działania pan/pani podjął/a w ramach współpracy z środowiskiem lokalnym?
2. Co robi pan/pani dla środowiska lokalnego?
3. Czy zna pan/pani środowisko lokalne uczniów i jak je ocenia?
4. Jak pracuje pan/pani z uczniem zdolnym?
5. Jakie metody pracy stosuje pan/pani z uczniem mającym trudności w nauce?
6. Jaki był cel zajęć dodatkowych prowadzone przez pana/panią?
7. Jak organizuje pan/pani pracę w zespołach klasowych o zróżnicowanym poziomie osiągnięć edukacyjnych?
8. Jak łączy pan/pani rozpoznawanie potrzeb rozwojowych uczniów z potrzebami środowiska lokalnego?
9. Jakie stosuje pan/pani formy współpracy z rodzicami?
10. W jaki sposób, oprócz wywiadówek, przekazuje pan/pani rodzicom informacje o postępach dzieci?
11. Jak współpraca z rodzicami wpływa ma na pana/pani pracę z dziećmi?
12. Jakie stosuje pan/pani formy pracy z klasą realizując tematykę zapobiegania zagrożeniom cywilizacyjnym?
13. W jaki sposób kształtuje pan/ pani wśród uczniów postawy obywatelskie?
3. Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
1. Z jakich środków informacyjnych, oprócz Internetu i komputera, korzysta pan/pani w pracy zawodowej?
2. Jak wykorzystuje pan/pani komputer w swej pracy zawodowej? Jakie programy komputerowe wykorzystuje pan/pani w swej pracy?
3. W jaki sposób wykorzystuje pan/pani technikę komputerową przy realizowaniu zadań szkoły?
4. Jak wykorzystuje pan pani multimedia w swej pracy zawodowej?
5. Z jakiego języka korzysta pan/pani tworząc z uczniami strony WWW ? ( pytanie skierowane do nauczyciela informatyki).
6. Jakich sprawności językowych można uczyć korzystając na lekcjach z Internetu?
4 . Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań.
1. Największy sukces wychowawczy - jego geneza?
2. Co uważa pan/pani za swój największy sukces zawodowy ?
3. Jaka jest funkcja oceny?
4. Jak indywidualizuje pan/pani pracę z uczniami?
5. J ak pan/pani integruje społeczność klasową?
6. Jak radzi sobie pan/pani z przejawami agresji u uczniów?
7. Jakie pozycje z literatury poleciłby/poleciłaby pan/pani nauczycielom pracującym z dziećmi z mózgowym porażeniem dziecięcym?
8. Proszę przedstawić skuteczne według pana/pani metody wychowawcze.
9. Jak przygotowywał/a się pan/pani do zajęć z uczniami z dysfunkcjami?
10. Na czym polega kinezjologia edukacyjna Dennisona? (stażysta ukończył kurs na ten temat).
11. Jak rozwiązał/a pan/pani trudny przypadek wychowawczy?
12. Jakie są formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów?
13. Jak pan/pani motywuje uczniów do nauki języka angielskiego?
14. W jaki sposób dokonuje pan/pani ewaluacji postępów uczniów dyslektycznych?
15. Proszę opisać konkretną sytuację, w której pomógł/a pan/pani uczniowi - przy współpracy z instytucjami: jakie to były instytucje?
16. Jakie cechy powinien mieć dobry wychowawca?
17. Jak wykorzystuje pan/pani zdobytą wiedzę pedagogiczno-psychologiczną w pracy wychowawczej?
18. Proszę omówić książka lub artykuł, które zainspirowały pana/panią do pracy.
19. Proszę zrecenzować poznaną przez siebie ostatnio lekturę z zakresu pedagogiki lub psychologii .
20. Na podstawie jakiej literatury opierał/a się pan/pani tworząc scenariusze zajęć psychoedukacyjnych dla uczniów?
5. Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
1. Ile czasu musi minąć od momentu uzyskania mianowania, by nauczyciel mógł złożyć wniosek o uzyskanie stopnia nauczyciela dyplomowanego? Ile trwa staż na nauczyciela dyplomowanego?
2. Jakie dokumenty regulują proces awansu zawodowego?
3. Jakie są zadania dyrektora szkoły w związku z realizacją stażu na mianowanego?
4. Proszę podać nazwę aktu prawnego regulującego zasady awansu zawodowego.
5. Jaka jest różnica między nauczycielem kontraktowym, a mianowanym?
6. Co panu/pani da posiadanie stopnia nauczyciela mianowanego?
7. Jakie korzyści wynikają dla nauczyciela z uzyskania mianowania?
8. Proszę podać różnice między starym rozporządzeniem o ocenianiu, a nowym z września 2004.
9. Jaka jest procedura w pana/pani szkole w przypadku postępowania z uczniem opuszczającym dużo godzin lekcyjnych?
10. Jakie najważniejsze dokumenty wewnętrzne szkoły określają jej charakter i zadania?
11. Na podstawie jakich dokumentów funkcjonuje pańska szkoła?
12. Jakie są najważniejsze akty prawne regulujące działania szkoły?
13. Proszę wymienić najważniejsze dokumenty regulujące prace szkoły.
14. Jakie dokumenty powinien poznać nauczyciel przedmiotu?
15. Proszę wymienić dokumenty wewnątrzszkolne.
16. Jakie są kompetencje rady pedagogicznej?
17. Co może uchwalać rada pedagogiczna?
18. Jak stosuje pan/pani w swej pracy przepisy BHP?
19. Co to jest Karta Nauczyciela?
20. Jaka jest różnica między Ustawą o systemie oświaty, a Kartą Nauczyciela?
21. Co to jest obowiązek szkolny, a co obowiązek nauki?
22. Jakie są obowiązki i prawa nauczyciela?
23. Napisał pan/pani program własny. Proszę podać, jakie są przepisy i procedury jego wdrażania.
24. Jakie zespoły funkcjonują w pana/pani w szkole?
25. Kiedy nauczyciel może otrzymać zasiłek na zagospodarowanie?
26. W jakim dokumencie znajdzie pan/pani informację o obowiązku nauki?
27. Co pan/pani zrobi, jak nie zda tego egzaminu?'
28. Czy każdą ocenę końcową uczeń może poprawić?
29. Co sądzi pan/pani o zmianie przepisów, które dopuszczałyby możliwość niepromowania uczniów do następnej klasy za nieodpowiednie zachowanie?
30. W tworzeniu jakich dokumentów szkolnych brał/brała pan/pani udział ?
31. Proszę wymienić minimum 6 rozporządzeń dotyczących oświaty i szkolnictwa.
32. Czy nauczyciel kontraktowy może uczyć według własnego programu autorskiego?
33. Jak jest różnica między indywidualnym nauczaniem, a indywidualnym tokiem nauczania?
34. W jakich dokumentach są zapisane obowiązki nauczyciela?
35. Jakie są składniki pensji zasadniczej?
36. Jakie świadczenia socjalne przysługują nauczycielom?
37. Kim jest dyrektor szkoły dla nauczycieli?
38. Kim/czym dla szkoły jest kurator oświaty?
39. Kim/czym dla szkoły jest urząd miasta?
40. Na czym się pan/pani opiera tworząc swój plan wychowawczy?
41. Jakie dokumenty są potrzebne, kiedy jedzie pan/pani na wycieczkę szkolną w kraju i zagranicą?
42. Jaka jest różnica między Radą Szkoły, a Radą Rodziców?
43. Jaka jest różnica miedzy zadaniami wójta i kuratora w odniesieniu do szkoły?
44. Jakie prawa ucznia powinny znale�ć się w statucie? Jakie wyższe akty prawne gwarantują uczniom prawa?
45. Gdzie znajdzie pan/pani regulamin oceniania stworzony dla pańskiej szkoły?
46. Jaka jest procedura postępowania z uczniem sprawiającym trudności wychowawcze?
47. Jakie szkolne dokumenty brał/a pan/pani pod uwagę pisząc plan opieki psychologicznej?
48. Co sądzi pan/pani o przepisach regulujących prowadzenie zajęć Wychowanie do życia w rodzinie?
49. Ile trwa rok szkolny?
50. Jakie akty prawne regulują pracę pedagoga w szkole i ile wynosi czas pracy nauczyciela?
51. Proszę podać nazwę organu sprawującego nadzór pedagogiczny, prowadzącego szkołę, nazwisko kuratora w swoim kuratorium.
Ponadto pojawiły się pytania związane z sukcesami/porażkami przedstawionymi w sprawozdaniu i prezentacji; dotyczące ukończonych kursów i szkoleń, metod stosowanych w pracy zawodowej oraz związane z oświatą w ogólności:
1. Czego się pan/pani nauczył/nauczyła się w trakcie stażu?
2. Jakich środków dydaktycznych brakowało panu/pani w pracy,
3. Co sądzi pan/pani o ostatniej decyzji ministra Giertycha o amnestii dla tych co nie zdali matury?
4. Jak uwzględnia pan/pani swoje doświadczenia, jako egzaminatora w pracy z uczniami?
5. Jakie są pana/pani refleksje na temat nowej matury wewnętrznej.
6. Jak pan/pani wykorzysta w szkole wiedzę zdobytą na studiach podyplomowych, na które uczęszcza?
7. Co sądzi pan/pani o prawie do samodzielnego usprawiedliwiania się przez uczniów pełnoletnich?
8. Jakie są pana/pani dalsze plany zawodowe?
9. Jak wykorzystuje pan/pani pozostałe godziny z 40 (poza godzinami dydaktycznymi)?
10. Dlaczego studiuje pan/pani podyplomowo?