Zmiany w ustawie o systemie oświaty

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
zmzm99
Posty: 502
Rejestracja: 2015-02-02, 12:37
Kto: rodzic
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Zmiany w ustawie o systemie oświaty

Postautor: zmzm99 » 2015-02-03, 23:45

linczerka pisze:Rozporządzenie MEN w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
Drugie rozporządzenie MEN dotyczy warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania..., w którym pierwsze paragrafy dotyczą indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.

A proszę przytoczyć zapis, w którym jest jasno określone, że uczniom ze specyficznymi problemami (szczególnie dysleksja) obniża się podstawę. Nie pytam o treści nauczania, które się dostosowuje, tylko o podstawę.
Proszę wziąć pod uwagę, że podstawa ta obowiązuje ucznia z uu w stopniu lekkim. Uczeń ze specyficznymi trudnościami wykazuje pewne dysfunkcje. Stąd dostosowania, by mógł tę podstawę zrealizować.

No tak. Nie został wskazany przepis, w którym występuje zdanie "Dostosowanie wymagań nie polega na obniżeniu podstawy programowej" więc wszyscy czytelnicy upewnili się, że takiego przepisu nie ma. Należy też trzymać się faktów i uwzględniać, że w rozporządzeniu o podstawie programowej jest jedynie wyrażenie, że się ją określa. Nie ma tam słowa o tym, że nauczyciel jest zobowiązany ją uwzględniać. Oczywiście dlatego, że obowiązek uwzględniania podstawy programowej został wprowadzony innym przepisem, mianowicie rozporządzeniem w sprawie oceniania uczniów. W § 2.2. jest napisane, że "Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę". Jednak uczeń nie ma obowiązku samodzielnego zapoznania się z tymi wymaganiami, lecz zgodnie z przepisem§ 4. 1. cytowanego rozporządzenia "Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć
edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania". Na tym etapie analizowania przepisów wszystkich uczniów obowiązują wymagania wynikające z realizowanego przez nauczyciela programu nauczania. Program ten musi uwzględniać podstawę programową ( patrz § 2.2 cytowany wyżej) , a to oznacza, że po uwzględnieniu tych przepisów, jak na razie wszystkich uczniów obowiązują wymagania z podstawy programowej. Jednak na mocy innego przepisu, z obowiązku tego zostali zwolnieni między innymi uczniowie ze zdiagnozowanymi specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Ten przepis to § 6. 1 a. cytowanego rozporządzenia, który brzmi" Nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
3) posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni
specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej - na podstawie tej opinii"
W tym przepisie nie ma słowa o dostosowaniu metod pracy z uczniem do jego potrzeb, bo zagadnienie to rozstrzyga innym przepis i nie należy tych przepisów mylić. Przepis ten wprowadza wyraźnie kryterium dostosowania. Wskazuje, że wymagania musza być dostosowane do możliwości psychofizycznych ucznia. Tam nie ma zapisu, że nie wolno zejść poniżej podstawy programowej, bo gdyby taki zakaz miał obowiązywać, musiałby być w tym miejscu expressis verbis podany. Tak więc, skoro wymagania trzeba dostosować do możliwości ucznia, a te nie pozwalają na przerobienie całości materiału objętego podstawą programową, koniecznym jest zejście poniżej podstawy. Jeśli nauczyciel nie uwzględni tego przepisu i ustali dla ucznia wymagania, którym on nie ma szans sprostać, edukacja ucznia legnie w gruzach. Bardzo proszę czytelników, będących nauczycielami, o wyjaśnienie, dlaczego większość nauczycieli, w tym wszyscy zabierający głos w tym wątku, otwarcie głoszą, że nie zejdą poniżej podstawy programowej, chociaż wiedzą, że jest to niezgodne z opisanymi przepisami i szkodliwe dla ucznia. Proszę łaskawie napisać, czym się Państwo kierujecie, że jest to silniejsze, niż przepisy prawa oświatowego i dobro ucznia?

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Zmiany w ustawie o systemie oświaty

Postautor: vuem » 2015-02-04, 08:48

zmzm99 pisze:dyslektyków nie należy uważać za osoby z trudnościami w uczeniu się, lecz za osoby posiadające odmienne zdolności. Warto poczytać Ronalda Davisa, żeby dowiedzieć się, że dyslektycy nie potrafią posługiwać się słowami jako nośnikami informacji. Myślą obrazami i pojęciami. Wtedy być może dotrze do Pani, że głoszenie, że dyslektyk, który potrafi przyswoić sobie jedynie 10 % podstawy programowej jest upośledzony umysłowo, jest nie tylko absurdem ale też okrucieństwem.


Mam wrażenie, choć może nie dość uważnie przejrzałem rozmowę, że nikt z tym nie dyskutuje, ze słów przecież wprost wynika stwierdzenie również Malgali, że dyslektykom nie stawia się obniżonych wymagań, tylko w odmienny mniej lub bardziej sposób.
Obniżenie tych wymagań oznaczałoby uznanie za upośledzenie,a więc okrucieństwo.

Co do stwierdzenia o "załatwianiu sobie orzeczenia", to naprawdę jest pewna grupa osób, która brak odpowiedniej pracy próbuje tłumaczyć obiektywnymi trudnościami i próbuje uzyskać "ulgę". Opieram to na obserwacjach i zasłyszanych słowach od samych zainteresowanych.
Potwierdzają to zresztą prace egzaminacyjne, które sprawdzam, a są oznaczone magiczną literką D.

Proszę nie traktować tego jako analizę przypadku Twoich dzieci, a sytuacji "globalnej".

P.S. Temat sam w sobie bardzo ciekawy.

Awatar użytkownika
zmzm99
Posty: 502
Rejestracja: 2015-02-02, 12:37
Kto: rodzic
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Zmiany w ustawie o systemie oświaty

Postautor: zmzm99 » 2015-02-04, 11:30

vuem pisze:Obniżenie tych wymagań oznaczałoby uznanie za upośledzenie,a więc okrucieństwo.
P.S. Temat sam w sobie bardzo ciekawy.

Z Pańskiej wypowiedzi mniemam, że wyjątkowe okrucieństwo wobec dyslektyków przejawił Parlament Europejski, który wydał oświadczenie:

Wtorek, 13 listopada 2007 r. - Strasburg Wersja ostateczna
"Dys'kryminacja i wykluczenie społeczne dzieci "dys-" P6_TA(2007)0506 P6_DCL(2007)0064

Oświadczenie pisemne w sprawie "dys'kryminacji i wykluczenia społecznego dzieci "dys-"
Parlament Europejski ,
– uwzględniając art. 116 Regulaminu,
A. mając na uwadze, że według danych szacunkowych, że ponad 10% dzieci jest dotkniętych co roku zaburzeniami "dys-" (dysfazją, dyspraksją, dysleksją, dyskalkulią oraz zaburzeniami uwagi, itp.), przy czym dane statystyczne na ten temat wymagają uściślenia,
B. mając na uwadze, że zaburzenia "dys-", które bardzo wcześnie zakłócają komunikację, pozostają niezidentyfikowane w wielu państwach członkowskich,
C. mając na uwadze, że badania nad zaburzeniami "dys-", w tym w ramach 7 programu ramowego w dziedzinie badań, muszą być wzmożone,
D. mając na uwadze, że jedynie wczesne, intensywne i wielodyscyplinarne zajęcie się takimi dziećmi (w zwykłym środowisku szkolnym przy zastosowaniu wspomagania lub w wyspecjalizowanych ośrodkach) pozwala uniknąć ich "dys'kryminacji,
1. wzywa Komisję i Radę do:
– opracowania karty dzieci "dys-"
– poparcia uznania zaburzeń "dys-" za inwalidztwo
– propagowania najlepszych praktyk w zakresie:
– dostępności informacji,
– wczesnego ustalania, wykrywania, systematycznego diagnozowania oraz otaczania opieką
– skutecznych struktur pedagogicznych w środowisku szkolnym lub specjalistycznym dla dzieci, młodzieży i młodych osób dorosłych,
– odpowiednich struktur kształcenia zawodowego,
– promowania i popierania tworzenia europejskiej sieci wielodyscyplinarnej zajmującej się specyficznymi trudnościami z nauką (learning specific difficulties); tym samym zbierania i analizowania informacji i stwarzania korzystnych warunków dla koordynowania działań transgranicznych i dialogu między instytucjami.

2. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszego oświadczenia wraz z nazwiskami sygnatariuszy Radzie, Komisji oraz parlamentom państw członkowskich:
Lista sygnatariuszy
Adamou, Allister, Anastase, Andersson, Andrejevs, Andria, Andrikienė, Angelilli, Arnaoutakis, Athanasiu, Attwooll, Aubert, Audy, Aylward, Baco, Baeva, Barón Crespo, Barsi-Pataky, Battilocchio, Bauer, Beaupuy, Beazley, Becsey, Belder, Belet, Belohorská, Beňová, Berend, Berlinguer, Bielan, Bösch, Bonde, Bonsignore, Borghezio, Borrell Fontelles, Bourlanges, Bourzai, Bowis, Braghetto, Brejc, Brepoels, Breyer, Březina, Brie, Brok, Buitenweg, Bulfon, Bullmann, van den Burg, Burke, Buruiană-Aprodu, Bushill-Matthews, Busquin, Busuttil, Cabrnoch, Callanan, Camre, Cappato, Carlotti, Carlshamre, Casa, Casaca, Cashman, Casini, Castiglione, Cavada, Chatzimarkakis, Chmielewski, Christensen, Ciornei, Claeys, Cocilovo, Cohn-Bendit, Corbett, Corda, Cornillet, Correia, Costa, Cottigny, Cramer, Creţu Gabriela, Crowley, Czarnecki Marek Aleksander, Czarnecki Ryszard, Daul, Dehaene, De Keyser, Demetriou, Deprez, De Sarnez, Descamps, Désir, Deva, De Veyrac, Dičkutė, Dillen, Dimitrakopoulos, Dîncu, Dombrovskis, Doorn, Douay, Dover, Doyle, Drčar Murko, Duchoň, Dührkop Dührkop, Duka-Zólyomi, Dumitrescu, Ebner, Estrela, Ettl, Evans Jill, Ferrari, Ferreira Elisa, Figueiredo, Flasarová, Flautre, Foglietta, Foltyn-Kubicka, Fontaine, Ford, Fourtou, Fraga Estévez, Gahler, Gaľa, Ganţ, Gaubert, Gauzès, Gawronski, Gentvilas, Geremek, Geringer de Oedenberg, Gibault, Gierek, Gklavakis, Gollnisch, Gomes, Gottardi, Grabowska, Grabowski, Graça Moura, de Grandes Pascual, Grech, Griesbeck, Gröner, de Groen-Kouwenhoven, Grosch, Grossetête, Guellec, Guerreiro, Guidoni, Gurmai, Gutiérrez-Cortines, Hammerstein, Handzlik, Harbour, Harkin, Hassi, Hazan, Heaton-Harris, Hellvig, Henin, Hennicot-Schoepges, Herczog, Herranz García, Higgins, Holm, Honeyball, Horáček, Howitt, Hudacký, Hughes, Hutchinson, Hyusmenova, in 't Veld, Isler Béguin, Itälä, Jäätteenmäki, Jałowiecki, Janowski, Járóka, Jarzembowski, Juknevičienė, Kaczmarek, Kallenbach, Kamiński, Karas, Karatzaferis, Kaufmann, Kauppi, Kazak, Klamt, Klich, Koch, Kónya-Hamar, Korhola, Kósáné Kovács, Koterec, Kozlík, Krasts, Kratsa-Tsagaropoulou, Kristovskis, Krupa, Kuc, Kudrycka, Kuhne, Kułakowski, Kuźmiuk, Laignel, Lamassoure, Landsbergis, Lang, De Lange, Laperrouze, Lavarra, Le Foll, Lehideux, Leichtfried, Le Pen Jean-Marie, Le Pen Marine, Lévai, Lewandowski, Liberadzki, Libicki, Lienemann, Liotard, Lipietz, Locatelli, López-Istúriz White, Losco, Louis, Lucas, Lulling, Lynne, Lyubcheva, McCarthy, McDonald, McGuinness, McMillan-Scott, Madeira, Maldeikis, Maňka, Mantovani, Marinescu, Markov, Marques, Martin David, Martinez, Masiel, Maštálka, Mathieu, Matsakis, Matsis, Matsouka, Mavrommatis, Medina Ortega, Meijer, Méndez de Vigo, Menéndez del Valle, Meyer Pleite, Miguélez Ramos, Mihalache, Mikko, Mikolášik, Mitchell, Morgantini, Morillon, Morin, Musacchio, Muscardini, Muscat, Musotto, Myller, Napoletano, Navarro, Neris, Nicholson, Niebler, van Nistelrooij, Novak, Occhetto, Özdemir, Olajos, Olbrycht, Ó Neachtain, Onesta, Oomen-Ruijten, Ortuondo Larrea, Őry, Oviir, Paasilinna, Paleckis, Panayotopoulos-Cassiotou, Pannella, Panzeri, Paparizov, Papastamkos, Patriciello, Peterle, Petre, Piecyk, Pīks, Pinior, Piotrowski, Pirker, Pleštinská, Podgorean, Podkański, Poignant, Popeangă, Portas, Posselt, Prets, Pribetich, Protasiewicz, Rack, Raeva, Ransdorf, Remek, Resetarits, Ribeiro e Castro, Riera Madurell, Ries, Rivera, Rocard, Rogalski, Roithová, Romagnoli, Romeva i Rueda, Rosati, Roszkowski, Rouček, Rudi Ubeda, Rühle, Rutowicz, Ryan, Saïfi, Sakalas, Saks, Salafranca Sánchez-Neyra, Sârbu, Sartori, Saryusz-Wolski, Savi, Sbarbati, Schaldemose, Schapira, Scheele, Schenardi, Schlyter, Schmidt Frithjof, Schmidt Olle, Schöpflin, Schröder, Seeber, Seppänen, Siekierski, Silva Peneda, Simpson, Sinnott, Skinner, Smith, Sommer, Sonik, Sornosa Martínez, Staes, Staniszewska, Starkevičiūtė, Šťastný, Stauner, Stavreva, Sterckx, Stevenson, Stihler, Stubb, Sturdy, Sudre, Surján, Svensson, Szabó, Szájer, Szejna, Szymański, Tajani, Takkula, Tannock, Tarabella, Thyssen, Ţicău, Ţîrle, Titley, Toia, Toma, Tomaszewska, Tomczak, Toubon, Trakatellis, Trautmann, Triantaphyllides, Turmes, Tzampazi, Vanhecke, Van Lancker, Vatanen, Vaugrenard, Veneto, Vergnaud, Vidal-Quadras, de Villiers, Vlasto, Voggenhuber, Wallis, Watson, Weber Henri, Weisgerber, Wijkman, Willmott, Wojciechowski Bernard, Wojciechowski Janusz, Wortmann-Kool, Wurtz, Záborská, Zaleski, Zani, Zapałowski, Ždanoka, Zdravkova, Železný, Zimmer, Zingaretti, Zvěřina, Zwiefka

Europosłowie postulują opracowanie, karty dziecka "dys" oraz uznanie dysleksji za inwalidztwo. Inny świat niż Pański i jakże, jak mniemam, Pana zdaniem okrutny dla dyslektyków. Dla kompletności informacji wkleiłem listę Europosłów, którzy podpisali się pod wnioskiem o wydanie tego oświadczenia, żeby było wiadomo z nazwiska, kogo należy zaliczać do okrutników.
We współczesnej Europie funkcjonuje, jak się wydaje zupełnie obcy Polskiemu nauczycielowi pogląd, iż okrucieństwem wobec człowieka, który jest w określony sposób "inny", jest brak zrozumienia inności i jej akceptacji. Z moich doświadczeń oraz wypowiedzi na tym forum wynika, że w Polskiej szkole wszyscy mają obowiązek być tacy sami, a misją nauczyciela jest wymaganie od wszystkich tego samego, chociaż czasem w inny sposób. Znam zdarzenie, w którym rodzice, oboje nauczyciele spakowali rzeczy osiemnastoletniej córki i wystawili je za drzwi. Powodem było przyznanie się córki, że jest lesbijką i ma stałą partnerkę. Powiedzieli jej, że może skontaktować się z rodziną, dopiero wtedy, gdy będzie miała męża i dwoje dzieci. Głosili, że jako doświadczeni pedagodzy dobrze wiedzą, czego i jak wymagać od dziecka. Skoczyło się to samobójstwem córki. Przepraszam, że podaje tak drastyczny przykład ilustrujący zasadę stawiania wszystkim takich samych wymagań, ale pochodzi on z życia, które często potrafi szokować.

Awatar użytkownika
zmzm99
Posty: 502
Rejestracja: 2015-02-02, 12:37
Kto: rodzic
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Zmiany w ustawie o systemie oświaty

Postautor: zmzm99 » 2015-02-04, 12:50

[quote="vuem"
stwierdzenie również Malgali, że dyslektykom nie stawia się obniżonych wymagań, tylko w odmienny mniej lub bardziej sposób.
Obniżenie tych wymagań oznaczałoby uznanie za upośledzenie,a więc okrucieństwo.
P.S. Temat sam w sobie bardzo ciekawy.[/quote]

Podstawa programowa stawia uczniowi szkoły podstawowej m.in. następujące wymagania:
3. Czytanie:
1) głośne i wyraziste, z uwzględnieniem zasad kultury żywego słowa,
2) ciche ze zrozumieniem,
3) różnych rodzajów tekstów z uwzględnianiem celu (takiego jak: informacja, przeżycie, perswazja itp.).

Rzeczywistość: Uczeń szkoły podstawowej z nasiloną dysleksją rozwojową, ale w normie intelektualnej" nie posługuje się słowem pisanym jako nośnikiem informacji, stąd w ogóle nie jest w stanie czytać, ani cicho, ani głośno, ani ze zrozumieniem. Pewne szczątkowe przejawy czytania i pisania występują wyłącznie na zajęciach specjalistycznych. W warszawskich szkołach nauczyciele bardzo często zwalniają takiego ucznia z obowiązku pisania i czytania na lekcjach języka polskiego, czyli obniżają wymagania wynikające z podstawy programowej. Pani Malgalia twierdzi, że obniżać wymagań nie wolno lecz sformułować jej w odmienny sposób. Proszę uprzejmie Panią Malgalię o wyjaśnienie, w jaki odmienny sposób można sformułować uczniowi nie potrafiącemu czytać wymagania nakładające na niego obowiązek posiadania umiejętności czytania.

Podstawa programowa wymaga od ucznia szkoły podstawowej posiadania umiejętności pisania:
1) tekstów kierowanych do różnych adresatów i w różnych celach,
2) w związku z potrzebami codziennej komunikacji, ekspresji własnych doznań, z literaturą i tekstami kultury wysokiej oraz masowej,
3) w różnych prostych formach,
4) z troską o kompozycję (plan, tytuł, akapit), sprawność stylistyczną oraz poprawność gramatyczną, interpunkcyjną i ortograficzną, a także estetykę tekstu.

Rzeczywistość: Uczeń szkoły podstawowej z nasiloną dysleksją rozwojową, ale w normie intelektualnej" nie posługuje się słowem pisanym jako nośnikiem informacji, stąd w ogóle nie jest w stanie pisać. Pewne szczątkowe przejawy pisania występują wyłącznie na zajęciach specjalistycznych. Potrafi przez godzinę napisać jedno zdanie, czasem dwa. Zwykle nauczyciele zwalniają takiego ucznia z obowiązku pisania na lekcjach czy w domu, bo wiedzą, że on i tak niczego nie napisze. Obniżają więc wymagania podstawy programowej. Proszę uprzejmie Panią Malgalię o wyjaśnienie, w jaki odmienny sposób można sformułować uczniowi nie potrafiącemu pisać wymagania nakładające na niego posiadanie umiejętności czytania.

Podstawa programowa przewiduje, że uczeń szkoły podstawowej powinien przeczytać
utwory zaproponowane przez uczniów i nauczyciela (w całości po dwa duże teksty literackie w klasie IV, po trzy w klasach V i VI). Tymczasem uczeń z nasiloną dysleksją jest w stanie przeczytać jedno lub dwa zdania dziennie, których nie zrozumie i nie potrafi powtórzyć. Nauczyciele, nie mając innego wyjścia, zwalniają takiego ucznia z obowiązku czytania lektur, czyli obniżają mu wymagania z podstawy programowej. Proszę uprzejmie Panią Malgalię o wyjaśnienie, w jaki odmienny sposób można sformułować uczniowi nie potrafiącemu czytać wymagania nakładające na niego obowiązek czytania lektur

Podstawa programowa przewiduje konieczność poznania przez ucznia gimnazjum chronologii starożytności, elementów historii i geografii świata starożytnego oraz wybranych zagadnień z życia codziennego Greków i Rzymian. Tymczasem uczeń z bardzo silnymi objawami ADHD żyje pod naporem bodźców, których nie jest w stanie selekcjonować. Jeśłi jest wspomagany farmakologicznie jest w stanie pracować intelektualnie łącznie nie więcej niż godzinę dziennie. Ma często dni, w których nie może podjąć żadnej pracy szkolnej. Taki uczeń podświadomie, w sposób od niego niezależny jest w stanie przyjąć jedynie wiedzę, którą ze swojego punktu widzenia uważa za przydatną w życiu. Jeśli chodzi o chronologię starożytności, elementy historii i geografii świata starożytnego oraz wybrane zagadnienia z życia codziennego Greków i Rzymian zapamiętuje dokładnie zero przekazanych mu zagadnień. Z reguły nauczyciele zwalniają takiego ucznia z obowiązku ich znania czyli obniżają wymagania podstawy programowej. Mani Malgalia twierdzi, że obniżyć nie można tylko należy sformułować je w odmienny sposób. Proszę uprzejmie Panią Malgalię o podanie w jaki odmienny sposób można sformułować wymagania edukacyjne z działów, w których wiedza ucznia wynosi zero i jednocześnie nie obniżać wymagań z podstawy programowej.

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Zmiany w ustawie o systemie oświaty

Postautor: vuem » 2015-02-04, 15:20

zmzm99 pisze:Z Pańskiej wypowiedzi mniemam, że wyjątkowe okrucieństwo wobec dyslektyków przejawił Parlament


Słowo "okrucieństwo" nie jest moim pomysłem, zacytowałem. Pół żartem, pół serio. Stąd nie jest to mój świat.

Pisząc o swoich uczniach z tego typu problemami (choć nie tak nasilonych, jak sugerujesz) chyba dałem wyraz temu, że w polskich szkołach istnieje zrozumienie dla inności i w ramach realizowania programu opartego na obowiązującej podstawie programowej jak i dostosowaniu wymagań mogę bez problemu osiągnąć z nimi sukces.

Nie zgadzam się też z opinią, że wszyscy muszą być tacy sami. Jedynym tego przejawem jest konieczność zdawania egzaminu zewnętrznego, który ma zunifikowana formę i w przypadku trudności dyslektycznych ma pewne udogodnienia dla tych osób.
nie potrafię odnieść się do problemu dzieci w edukacji wczesnoszkolnej, "nie moja działka".
Zakładam, że Malgala chciała powiedzieć, że każdy uczeń może mieć do czynienia z wydarzeniami w starożytności wg pewnej chronologii (bez okrojenia podstawy programowej) jednak wymagania mogą być obniżone, a więc takiemu uczniowi nie stawia się zadań, które go przerastają z przyczyn obiektywnych. Stąd istnienie arkuszy dla uczniów z autyzmem, Aspergerem, czy słabosłyszących.

Mam wrażenie też, że próbujemy dyskutować o dys-funkcjach w skali globalnej, ale jako argumentu używa się jedynie zaburzeń wysokiego stopnia. Trochę się dlatego gubię w tym temacie.

Przykład rodziców córki-lesbijki wydaje mi się przerysowany, nieadekwatny do omawiania ogólnego problemu tu opisywanego. W ten sposób można zanegować wszystko powołując się na - mylne moim zdaniem przekonanie - że polska szkoła traktuje dzieci jak w Korei Płn wbijają wszystkim to samo i w taki sam sposób.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Zmiany w ustawie o systemie oświaty

Postautor: malgala » 2015-02-04, 18:14

vuem pisze:Zakładam, że Malgala chciała powiedzieć, że każdy uczeń może mieć do czynienia z wydarzeniami w starożytności wg pewnej chronologii (bez okrojenia podstawy programowej) jednak wymagania mogą być obniżone, a więc takiemu uczniowi nie stawia się zadań, które go przerastają z przyczyn obiektywnych.

Historia to też nie moja działka, chociaż kiedyś jej uczyłam. Nie było wtedy jeszcze rozporządzenia o ppp, dysleksja też nie była diagnozowana, a i tak zdawaliśmy sobie sprawę z tego, ze pomimo starań i wysiłku pewnych rzeczy uczeń nie jest w stanie przeskoczyć. Eksperymentowaliśmy. Miałam uczennicę, która nie była w stanie zapamiętać nawet krótkich uporządkowanych ciągów liczb. W związku z tym nie była w stanie uporządkować chronologicznie wydarzeń historycznych. Zrobiliśmy w klasie dodatkową pomoc dydaktyczną - umieszczoną na jednej ze ścian oś czasu. Omawiając dane zagadnienie, w odpowiednim miejscu przyklejaliśmy nad osią jakąś ilustrację najbardziej je charakteryzującą, a pod nią datę wydarzenia. Pomogło, dziewczynka sobie po pewnym czasie z tym radziła (nawet, jak nad osią ilustracje były zasłonięte, to potrafiła przyporządkować wydarzenia do dat).

vuem, to, o czym napisałeś, to nie obniżenie, ale właśnie odpowiednie dostosowanie wymagań. Nawet dostosowane arkusze egzaminacyjne nie są skonstruowane w oparciu o jakieś obniżone wymagania. To są te same wymagania wynikające z podstawy programowej, które obejmują arkusz standardowy, ale w inny sposób sformułowane.

Mam teraz w klasie I gimnazjum uczennicę z ADHD oraz upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Dziewczynka ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Jest w szkole masowej, a nie specjalnej i realizuje tę samą podstawę programową, co pozostali uczniowie. O dostosowaniu form i metod pracy nie będę tu pisać, bo zmagam się z tym na każdej lekcji, często podejmując decyzję inną, niż sobie to zaplanowałam.
Podam tylko prosty przykład dostosowania wymagań podczas sprawdzianu (kartkówka z potęg).

Zadania dla klasy:

Zadanie 1
Działka budowlana ma powierzchnię 1200 m2. Ogród zajmuje 28 % jej powierzchni. Oblicz powierzchnię ogrodu.

Zadanie 2
Cenę pewnego towaru obniżono o 10 %. Jaka była cena tego towaru przed obniżką, jeżeli po obniżce towar kosztuje 36 zł?

Zadanie 3
W banku złożono kwotę 2000 złotych na jeden rok. Po roku oszczędności wyniosły 2240 zł. Oblicz roczne oprocentowanie lokaty

Sprawdzian dostosowany:

Zadanie 1
Działka budowlana ma powierzchnię 1200 m2. Ogród zajmuje 20 % jej powierzchni. Oblicz powierzchnię ogrodu.
100% ---------------- 1200 m2
20% ------------------ x

X= ------------------------------


Odp.

Zadanie 2
Cenę pewnego towaru obniżono o 20 %. Jaka była cena tego towaru przed obniżką, jeżeli po obniżce towar kosztuje 40 zł?

Pierwotna cena towaru to 100%.
Obniżono ją o 10%, czyli nowa cena to 100% - 10% = ………

……% ------------ 40 zł
100% ---------------x

X=



Zadanie 3
W banku złożono kwotę 2000 złotych na jeden rok. Po roku bank dopisał 200 zł odsetek. Jakie było oprocentowanie oszczędności.

W zadaniu 1 podaję schemat, według którego dziewczynka uczyła się wykonywać obliczenia procentowe oraz przypominam o napisaniu odpowiedzi.
W drugim jest dodatkowe wyjaśnienie treści zadania. Zakładam, że odpowiedź napisze bez dodatkowego przypomnienia.

Zadanie trzecie - bada praktycznie to samo, co trzecie dla pozostałych uczniów, ale sformułowane prościej i prowadzi do prostszych obliczeń. Zakładam, że dziewczynka sama napisze właściwe rozwiązanie.

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: Zmiany w ustawie o systemie oświaty

Postautor: iluka » 2015-02-04, 18:17

zmzm99, czy pan Jan Adamski?
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Zmiany w ustawie o systemie oświaty

Postautor: linczerka » 2015-02-04, 18:34

:D
Tylko występują nieścisłości w informacjach podanych tu i http://janadamski.eu/2015/02/panstwo-wr ... ec-dzieci/
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: Zmiany w ustawie o systemie oświaty

Postautor: iluka » 2015-02-04, 18:53

zmzm99 pisze:Nauczyciele, nie mając innego wyjścia, zwalniają takiego ucznia z obowiązku czytania lektur,
Albo pozwalają na korzystanie z audiobooków:)
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: Zmiany w ustawie o systemie oświaty

Postautor: haLayla » 2015-02-04, 19:59

Nie ufam ludziom noszącym muszkę.
<3

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Zmiany w ustawie o systemie oświaty

Postautor: vuem » 2015-02-04, 21:25

malgala pisze:vuem, to, o czym napisałeś, to nie obniżenie, ale właśnie odpowiednie dostosowanie wymagań. Nawet dostosowane arkusze egzaminacyjne nie są skonstruowane w oparciu o jakieś obniżone wymagania. To są te same wymagania wynikające z podstawy programowej, które obejmują arkusz standardowy, ale w inny sposób sformułowane.


Posłużyłem się "skrótem myślowym" dla odróżnienia zmiany w podstawie (obniżenie wymagań poprzez wycięcie z podstawy programowej pewnych treści) o czym pisał nasz rozmówca od zmian w wymaganiach, czyli ich dostosowania.
Wspomniane arkusze miały być tego właśnie dowodem.

Wiesz poza tym dobrze - przynajmniej od czasów dyskusji z miwuesem - o moim wstręcie do podstaw programowych i ichniejszej nowomowy ;)

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Zmiany w ustawie o systemie oświaty

Postautor: malgala » 2015-02-04, 21:32

:D

Awatar użytkownika
zmzm99
Posty: 502
Rejestracja: 2015-02-02, 12:37
Kto: rodzic
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Zmiany w ustawie o systemie oświaty

Postautor: zmzm99 » 2015-02-04, 22:21

iluka pisze:zmzm99, czy pan Jan Adamski?

Sugestia raczej mało elegancka zważywszy, że była Pani uprzejma podać link do mojej wypowiedzi zamieszczonej na innej stronie, podpisanej imieniem i nazwiskiem zgodnym z inicjałami zm, a Janek Adamski na swoim blogu podaje, że pisze o dzieciach swojego przyjaciela.

Awatar użytkownika
zmzm99
Posty: 502
Rejestracja: 2015-02-02, 12:37
Kto: rodzic
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Zmiany w ustawie o systemie oświaty

Postautor: zmzm99 » 2015-02-04, 22:24

haLayla pisze:Nie ufam ludziom noszącym muszkę.

Chyba nie ten styl, o jaki powinno nam chodzić. Możemy się spierać do woli, jednak przytyki osobiste nie są raczej na miejscu.

Awatar użytkownika
zmzm99
Posty: 502
Rejestracja: 2015-02-02, 12:37
Kto: rodzic
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Zmiany w ustawie o systemie oświaty

Postautor: zmzm99 » 2015-02-04, 22:57

vuem pisze:
malgala pisze:vuem, to, o czym napisałeś, to nie obniżenie, ale właśnie odpowiednie dostosowanie wymagań. Nawet dostosowane arkusze egzaminacyjne nie są skonstruowane w oparciu o jakieś obniżone wymagania. To są te same wymagania wynikające z podstawy programowej, które obejmują arkusz standardowy, ale w inny sposób sformułowane.


Posłużyłem się "skrótem myślowym" dla odróżnienia zmiany w podstawie (obniżenie wymagań poprzez wycięcie z podstawy programowej pewnych treści) o czym pisał nasz rozmówca od zmian w wymaganiach, czyli ich dostosowania.
Wspomniane arkusze miały być tego właśnie dowodem.

Wiesz poza tym dobrze - przynajmniej od czasów dyskusji z miwuesem - o moim wstręcie do podstaw programowych i ichniejszej nowomowy ;)

Moim zdaniem, skoro nauczyciel jest osobą, która wymaga od ucznia rozumienia treści wyrażanych w języku polskim, nie powinien podawać tez, które nasuwają wątpliwość, czy sam ten język rozumie. Wymagania edukacyjne to oczekiwanie przez nauczyciela osiągnięcia ucznia. Dostosować wymagania to dostosować oczekiwania. W języku polskim "dostosować" oznacza "zmienić coś tak, aby pasowało do czegoś". Więc żeby dostosować wymagania edukacyjne trzeba je zmienić. Jak zmienić? Ano tak, żeby pasowały. Do czego mają według przepisu pasować? Zapis w przepisie jest jasny jest jasny - mają pasować do potrzeb ucznia. W tym przepisie, ani żadnym innym, nie ma słowa o tym, że mają pasować jeszcze do czegoś. Na przykład do podstawy programowej albo do potrzeb Myszki Miki. Jeśli ktoś twierdzi, że zmienione wymagania mają jeszcze do czegoś pasować, to twierdzi, że dane wyrażenie zawiera treści, których w nich nie ma. Czyli nauczycielka, która twierdzi, że wymagania trzeba dopasować nie tylko do potrzeb ucznia, ale też dodatkowo do podstawy programowej, jak przeczyta w przepisie "weź dwa jajka" to bierze dwa jajka, kilo soli i litr mleka. Ta sól, to synonim podstawy programowej.


Wróć do „Prawo oświatowe”