belfegorr pisze:Skoro tak, to chciałbym zgłosić pewien absurd.
Jeżeli nauczyciel ma ukończone studia magisterskie z jednego przedmiotu i przygotowanie pedagogiczne, to aby uczyć języka angielskiego we wszystkich typach szkół musi:
- uzyskać certyfikat znajomości języka angielskiego na poziomie co najmniej zaawansowanym (C1),
- uzyskać przygotowanie pedagogiczne (np. studia podyplomowe).
W przypadku, gdy ten sam nauczyciel zamiast certyfikatu znajomości języka angielskiego na poziomie zaawansowanym (C1) ukończy dodatkowo studia licencjackie z filologii angielskiej i do tego przygotowanie pedagogiczne do nauczania języka angielskiego (np. studia podyplomowe), to w myśl rozporządzenia nie ma kwalifikacji do nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej. A przecież licencjat z języka angielskiego kończy się ze znajomością języka właśnie na poziomie C1, czyli takim samym jak certyfikat znajomości języka na poziomie zaawansowanym. Nie widzę tutaj logiki w konieczności w takim przypadku ukończenia drugich studiów magisterskich czy też płacenia za certyfikat znajomości języka na tym samym poziomie, co licencjat. Może by po prostu licencjat dodać do listy certyfikatów? Dotyczy to także innych języków obcych.
Rozporządzenie MEN z 1 sierpnia 2017 r. jasno reguluję tę kwestię. Każde studia I stopnia (lic.) z Filologii angielskiej z przygotowaniem pedagogicznym dają uprawnienia do nauczania w przedszkolach i szkołach podstawowych. Należy się tutaj posłużyć:
§ 12 ust. 2. Kwalifikacje do nauczania języków obcych w przedszkolach i szkołach podstawowych posiada również osoba, która:
1) ukończyła studia pierwszego stopnia:
a) na kierunku filologia w specjalności danego języka obcego oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) w specjalności danego języka obcego lub lingwistyki stosowanej w zakresie danego języka obcego oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub2) ukończyła studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i legitymuje się:
a) świadectwem egzaminu z danego języka obcego w stopniu zaawansowanym lub biegłym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) świadectwem złożenia państwowego nauczycielskiego egzaminu z danego języka obcego stopnia II, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, lub
3) ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w dowolnej specjalności oraz legitymuje się:
a) świadectwem egzaminu z danego języka obcego w stopniu zaawansowanym lub biegłym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) świadectwem złożenia państwowego nauczycielskiego egzaminu z danego języka obcego stopnia I lub II, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, lub
4) legitymuje się świadectwem dojrzałości i świadectwem złożenia państwowego nauczycielskiego egzaminu z danego
języka obcego stopnia I lub II, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia
Jeżeli chodzi o § 29 ust. 2., to stanowi on doprecyzowanie § 12 ust. 1 - zostały uznane uprawnia do nauczania języka obcego w szkołach ponadpodstawowych i szkołach policealnych, wynikające ze standardów kształcenia nauczycieli przed 2012 r., gdyż studia licencjackie zgodnie z programem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego kształciły nauczycieli w zakresie nauczania we wszystkich typach szkół. Metodyki/dydaktyki/teorie i praktyki nauczania języka angielskiego (różnie nazywano przedmioty metodyczne i tak też jest czynione obecnie) oraz praktyki obejmowały wszystkie cztery etapy edukacyjne. Więc absolwent takich studiów jest przygotowany do uczenia w przedszkolach, SP, Gim, LO, technikum, BS I (dawniej ZSZ), BS II oraz szkołach policealnych.
MNiSW wprowadziło reformę w 2012 r. zakładającą, że absolwent studiów I stopnia kierunków nauczycielskich (do przedmiotów ogólnych, jak i języków obcych) będzie mógł uczyć w przedszkolu, szkole podstawowej i gimnazjum. Pomysł ten zrodził się niejako z inwencji MEN-u, które uważało, że w LO powinni uczyć przedmiotów ogólnych i języków obcych nauczyciele mający magistra. W związku z tym osoby, które rozpoczęły studia I stopnia 01.10.2012 r. były przygotowywane do uczenia w przedszkolu, SP i Gim.
MNiSW w 2013 r. zaczęło „ulepszać” siatki studiów I stopnia kierunków nauczycielskich, co skutkuje tym, że podejmujący studia od 01.10.2013 r. są przygotowywani już tylko do uczenia w przedszkolu i SP (gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne i szkoły ponadgimnazjalne przerzucono na studia II stopnia).
Także z powyższego widzimy, iż licencjat licencjatowi nie jest równy. Dobrze, że MEN uwzględnił to w rozporządzeniu.
W krajach europejskich poziom C1 daje uprawnienia do nauczania we wszystkich typach szkół. I w Polsce też tak było. Dobrym rozwiązaniem było rozporządzenie z 2009 r. Ale poprzedni rząd (jak obrał jako ministra edukacji osobę niemającą zielonego pojęcia o edukacji, tudzież Joannę Kluzik-Rostkowską) zaczął się grzebać w kwalifikacjach nauczycieli (całe szczęście, że projekt rozporządzenia z tamtego czasu został odrzucony - zakładał wrzucenie wszystkiego do jednego wora) i poczynił wiele zmian. Wcześniej w tempie błyskawicznym polikwidowano Nauczycielskie Kolegia Języków Obcych (kształciły na poziomie C1 lub C2, w zależności od ośrodka). NKJO mogły funkcjonować do 2020 r., a zlikwidowano je do grudnia 2015 r. Szkoda tych szkół, a można było je przekształcić w Wyższe Szkoły Pedagogiczne (taki był pomysł, a nie wcielono tego w życie). Na ostatnim semestrze w kolegium były prowadzone studia eksternistyczne (prowadzone przez uczelnie wyższe) w celu uzyskania tytułu licencjata. Często straszono tym, że jeżeli nie ukończy się licencjatu to nie będzie mogło się pracować w szkole po kolegium (a teraz zapewniono absolwentom NKJO lepszy status na równi z dyplomem studiów II stopnia). Studia I stopnia z filologii obcej to poziom C1, dający uprawniania do nauczania we wszystkich typach szkół. Wynikało to z wprowadzonych standardów europejskich. I było dobrze. Ale MNiSW wpadło na genialny pomysł, aby to wywrócić za pomocą reformy z 2012 r. Także studia I stopnia robione po 2012 r. dają uprawnienia do przedszkola i SP. Mimo, że absolwent tych studiów uzyskuje poziom C1, to ma oferowane jedynie przygotowanie pedagogiczne maksymalnie do SP.