zapytanie o kwalifikacje w odnosienie do nowej ustawy

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Iwona328
Posty: 1
Rejestracja: 2018-07-17, 15:13
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

zapytanie o kwalifikacje w odnosienie do nowej ustawy

Postautor: Iwona328 » 2018-07-17, 15:17

Chciałabym uczyć jezyka obcego w szkole dla dorosłych(liceum ogólnokształcące oraz szkoła policealna).Niestety po ostatnich reformach nie wiem czy mam do tego odpowiednie kwalifikacje.
Chciałabym aby Państwo odpowiedzieli mi czy mogę uczyć w tej szkole czy też nie, jeśli stopień magistra uzyskałam w 2015 roku z biznesu międzynarodowego,wcześniej zdobyłam tytuł licencjata z filologii angielskie( rok 2011)j równocześnie zdobywając kurs przygotowania pedagogicznego.
Jeżeli dobrze rozumię art 29 punkt 1 z dziennika ustaw Dz. U. z 2017 r. poz. 1575 to wydaje mi się że mogę uczyć języka obcego, ale wolę być pewna.
Proszę o szybką odpowiedź,
z góry dziękuje za odpowiedź,

Awatar użytkownika
Multifachlehrer
Posty: 50
Rejestracja: 2018-07-30, 02:41
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Język niemiecki, Łacina, ...
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: zapytanie o kwalifikacje w odnosienie do nowej ustawy

Postautor: Multifachlehrer » 2018-07-30, 03:58

Dzień dobry,
zakładam, że ukończyła Pani studia I stopnia z Filologii angielskiej w standardzie kształcenia nauczycieli z 12 lipca 2007 r. (informację o standardzie kształcenia znajdzie Pani na 1 stronie suplementu do dyplomu). Studia I stopnia z danej filologii obcej (ze spec. nauczycielską lub z kursem kwalifikacyjnym w zakresie przygotowania pedagogicznego) ukończone w standardach wcześniejszych (czyli przed rozporządzeniem MNiSW z 17.08.2012 r.) przygotowywały do nauczania języka obcego we wszystkich typach szkół. Pani nie miała specjalizacji nauczycielskiej z tej filologii, ale za to ukończyła kurs kwalifikacyjny w zakresie przygotowania pedagogicznego.

W związku z powyższym posiada Pani pełne kwalifikacje do nauczania języka angielskiego we wszystkich typach szkół (przedszkole, SP, Gim, LO, LO dla D., T oraz BS I i II stopnia).

§ 29 ust. 1 dotyczy kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela w gimnazjach, zasadniczych szkołach zawodowych, szkołach branżowych I stopnia, placówkach oświatowo-wychowawczych oraz placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania w standardzie kształcenia przed 2012 r. Pani Pytanie wiąże się z ust. 2.

§ 29 ust. 2. Kwalifikacje do nauczania języków obcych w szkołach, o których mowa w § 3 ust. 1, posiadają również osoby, które:
1) ukończyły studia pierwszego stopnia prowadzone na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela:
a) na kierunku filologia w specjalności danego języka obcego oraz posiadają przygotowanie pedagogiczne lub

b) w specjalności danego języka obcego lub lingwistyki stosowanej w zakresie danego języka obcego oraz posiadają przygotowanie pedagogiczne lub
2) ukończyły studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności), prowadzone na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, i legitymują się:
a) świadectwem egzaminu z danego języka obcego w stopniu zaawansowanym lub biegłym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, oraz posiadają przygotowanie pedagogiczne lub
b) świadectwem złożenia państwowego nauczycielskiego egzaminu z danego języka obcego stopnia II, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia.

Cieszę się, że mogłem odpowiedzieć na Pani pytanie, tym bardziej, że jestem akurat autorem § 29 ust. 2 pkt 2 ppkt 1 lit. a,b Rozporządzenia MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. :-)


Polecam zapalonym miłośnikom prawa oświatowego branie udziału w konsultacjach społecznych prowadzonych przez MEN. Mi się udało. W ten sam sposób zaproponowałem certyfikat z języka niemieckiego ÖSD Zertifikat C2, Österreich Institut oraz jasne postawienie sprawy z kursem kwalifikacyjnym w §4. ust. 2 lit. c. :-) I stosowne zapisy wprowadzono. :-) Nie bójcie się działać!!!
Multifachlehrer
_______________________________
Nauczyciel
języka niemieckiego, języka łacińskiego i kultury antycznej, filozofii, etyki, wiedzy o kulturze, historii muzyki, historii sztuki, muzyki, plastyki, zajęć artystycznych, historii, HiT-u, WOS-u, techniki

Oligofrenopedagog, Terapeuta autyzmu

Arteterapeuta, Muzykoterapeuta

Specjalizowanie się w standardach kształcenia nauczycieli określanych przez MNiSW oraz w kwalifikacjach wymaganych przez MEN

belfegorr
Posty: 199
Rejestracja: 2011-09-06, 17:07
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: lubuskie

Re: zapytanie o kwalifikacje w odnosienie do nowej ustawy

Postautor: belfegorr » 2018-07-30, 12:11

Skoro tak, to chciałbym zgłosić pewien absurd.
Jeżeli nauczyciel ma ukończone studia magisterskie z jednego przedmiotu i przygotowanie pedagogiczne, to aby uczyć języka angielskiego we wszystkich typach szkół musi:
- uzyskać certyfikat znajomości języka angielskiego na poziomie co najmniej zaawansowanym (C1),
- uzyskać przygotowanie pedagogiczne (np. studia podyplomowe).

W przypadku, gdy ten sam nauczyciel zamiast certyfikatu znajomości języka angielskiego na poziomie zaawansowanym (C1) ukończy dodatkowo studia licencjackie z filologii angielskiej i do tego przygotowanie pedagogiczne do nauczania języka angielskiego (np. studia podyplomowe), to w myśl rozporządzenia nie ma kwalifikacji do nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej. A przecież licencjat z języka angielskiego kończy się ze znajomością języka właśnie na poziomie C1, czyli takim samym jak certyfikat znajomości języka na poziomie zaawansowanym. Nie widzę tutaj logiki w konieczności w takim przypadku ukończenia drugich studiów magisterskich czy też płacenia za certyfikat znajomości języka na tym samym poziomie, co licencjat. Może by po prostu licencjat dodać do listy certyfikatów? Dotyczy to także innych języków obcych.

Awatar użytkownika
Multifachlehrer
Posty: 50
Rejestracja: 2018-07-30, 02:41
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Język niemiecki, Łacina, ...
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: zapytanie o kwalifikacje w odnosienie do nowej ustawy

Postautor: Multifachlehrer » 2018-07-31, 03:03

belfegorr pisze:Skoro tak, to chciałbym zgłosić pewien absurd.
Jeżeli nauczyciel ma ukończone studia magisterskie z jednego przedmiotu i przygotowanie pedagogiczne, to aby uczyć języka angielskiego we wszystkich typach szkół musi:
- uzyskać certyfikat znajomości języka angielskiego na poziomie co najmniej zaawansowanym (C1),
- uzyskać przygotowanie pedagogiczne (np. studia podyplomowe).

W przypadku, gdy ten sam nauczyciel zamiast certyfikatu znajomości języka angielskiego na poziomie zaawansowanym (C1) ukończy dodatkowo studia licencjackie z filologii angielskiej i do tego przygotowanie pedagogiczne do nauczania języka angielskiego (np. studia podyplomowe), to w myśl rozporządzenia nie ma kwalifikacji do nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej. A przecież licencjat z języka angielskiego kończy się ze znajomością języka właśnie na poziomie C1, czyli takim samym jak certyfikat znajomości języka na poziomie zaawansowanym. Nie widzę tutaj logiki w konieczności w takim przypadku ukończenia drugich studiów magisterskich czy też płacenia za certyfikat znajomości języka na tym samym poziomie, co licencjat. Może by po prostu licencjat dodać do listy certyfikatów? Dotyczy to także innych języków obcych.



Rozporządzenie MEN z 1 sierpnia 2017 r. jasno reguluję tę kwestię. Każde studia I stopnia (lic.) z Filologii angielskiej z przygotowaniem pedagogicznym dają uprawnienia do nauczania w przedszkolach i szkołach podstawowych. Należy się tutaj posłużyć:

§ 12 ust. 2. Kwalifikacje do nauczania języków obcych w przedszkolach i szkołach podstawowych posiada również osoba, która:
1) ukończyła studia pierwszego stopnia:
a) na kierunku filologia w specjalności danego języka obcego oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) w specjalności danego języka obcego lub lingwistyki stosowanej w zakresie danego języka obcego oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub

2) ukończyła studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i legitymuje się:
a) świadectwem egzaminu z danego języka obcego w stopniu zaawansowanym lub biegłym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) świadectwem złożenia państwowego nauczycielskiego egzaminu z danego języka obcego stopnia II, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, lub
3) ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w dowolnej specjalności oraz legitymuje się:
a) świadectwem egzaminu z danego języka obcego w stopniu zaawansowanym lub biegłym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) świadectwem złożenia państwowego nauczycielskiego egzaminu z danego języka obcego stopnia I lub II, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, lub
4) legitymuje się świadectwem dojrzałości i świadectwem złożenia państwowego nauczycielskiego egzaminu z danego
języka obcego stopnia I lub II, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia


Jeżeli chodzi o § 29 ust. 2., to stanowi on doprecyzowanie § 12 ust. 1 - zostały uznane uprawnia do nauczania języka obcego w szkołach ponadpodstawowych i szkołach policealnych, wynikające ze standardów kształcenia nauczycieli przed 2012 r., gdyż studia licencjackie zgodnie z programem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego kształciły nauczycieli w zakresie nauczania we wszystkich typach szkół. Metodyki/dydaktyki/teorie i praktyki nauczania języka angielskiego (różnie nazywano przedmioty metodyczne i tak też jest czynione obecnie) oraz praktyki obejmowały wszystkie cztery etapy edukacyjne. Więc absolwent takich studiów jest przygotowany do uczenia w przedszkolach, SP, Gim, LO, technikum, BS I (dawniej ZSZ), BS II oraz szkołach policealnych.

MNiSW wprowadziło reformę w 2012 r. zakładającą, że absolwent studiów I stopnia kierunków nauczycielskich (do przedmiotów ogólnych, jak i języków obcych) będzie mógł uczyć w przedszkolu, szkole podstawowej i gimnazjum. Pomysł ten zrodził się niejako z inwencji MEN-u, które uważało, że w LO powinni uczyć przedmiotów ogólnych i języków obcych nauczyciele mający magistra. W związku z tym osoby, które rozpoczęły studia I stopnia 01.10.2012 r. były przygotowywane do uczenia w przedszkolu, SP i Gim.

MNiSW w 2013 r. zaczęło „ulepszać” siatki studiów I stopnia kierunków nauczycielskich, co skutkuje tym, że podejmujący studia od 01.10.2013 r. są przygotowywani już tylko do uczenia w przedszkolu i SP (gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne i szkoły ponadgimnazjalne przerzucono na studia II stopnia).

Także z powyższego widzimy, iż licencjat licencjatowi nie jest równy. Dobrze, że MEN uwzględnił to w rozporządzeniu.

W krajach europejskich poziom C1 daje uprawnienia do nauczania we wszystkich typach szkół. I w Polsce też tak było. Dobrym rozwiązaniem było rozporządzenie z 2009 r. Ale poprzedni rząd (jak obrał jako ministra edukacji osobę niemającą zielonego pojęcia o edukacji, tudzież Joannę Kluzik-Rostkowską) zaczął się grzebać w kwalifikacjach nauczycieli (całe szczęście, że projekt rozporządzenia z tamtego czasu został odrzucony - zakładał wrzucenie wszystkiego do jednego wora) i poczynił wiele zmian. Wcześniej w tempie błyskawicznym polikwidowano Nauczycielskie Kolegia Języków Obcych (kształciły na poziomie C1 lub C2, w zależności od ośrodka). NKJO mogły funkcjonować do 2020 r., a zlikwidowano je do grudnia 2015 r. Szkoda tych szkół, a można było je przekształcić w Wyższe Szkoły Pedagogiczne (taki był pomysł, a nie wcielono tego w życie). Na ostatnim semestrze w kolegium były prowadzone studia eksternistyczne (prowadzone przez uczelnie wyższe) w celu uzyskania tytułu licencjata. Często straszono tym, że jeżeli nie ukończy się licencjatu to nie będzie mogło się pracować w szkole po kolegium (a teraz zapewniono absolwentom NKJO lepszy status na równi z dyplomem studiów II stopnia). Studia I stopnia z filologii obcej to poziom C1, dający uprawniania do nauczania we wszystkich typach szkół. Wynikało to z wprowadzonych standardów europejskich. I było dobrze. Ale MNiSW wpadło na genialny pomysł, aby to wywrócić za pomocą reformy z 2012 r. Także studia I stopnia robione po 2012 r. dają uprawnienia do przedszkola i SP. Mimo, że absolwent tych studiów uzyskuje poziom C1, to ma oferowane jedynie przygotowanie pedagogiczne maksymalnie do SP.
Multifachlehrer
_______________________________
Nauczyciel
języka niemieckiego, języka łacińskiego i kultury antycznej, filozofii, etyki, wiedzy o kulturze, historii muzyki, historii sztuki, muzyki, plastyki, zajęć artystycznych, historii, HiT-u, WOS-u, techniki

Oligofrenopedagog, Terapeuta autyzmu

Arteterapeuta, Muzykoterapeuta

Specjalizowanie się w standardach kształcenia nauczycieli określanych przez MNiSW oraz w kwalifikacjach wymaganych przez MEN

belfegorr
Posty: 199
Rejestracja: 2011-09-06, 17:07
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: lubuskie

Re: zapytanie o kwalifikacje w odnosienie do nowej ustawy

Postautor: belfegorr » 2018-07-31, 13:23

No i to jest właśnie absurd w przypadku nauczyciela, który ma tytuł magistra z innego przedmiotu. Sama konieczność zdobycia przygotowania pedagogicznego do szkoły ponadpodstawowej jest akurat zrozumiała, ale po co robić jeszcze certyfikat językowy na ten sam poziom znajomości języka?

Awatar użytkownika
Multifachlehrer
Posty: 50
Rejestracja: 2018-07-30, 02:41
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Język niemiecki, Łacina, ...
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: zapytanie o kwalifikacje w odnosienie do nowej ustawy

Postautor: Multifachlehrer » 2018-08-01, 01:32

Zgadzam się, że to jest absurd. Takiego działania nie da się zrozumieć. Ale jak nie wiadomo, o co chodzi, to chodzi pewnie o pieniądze. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego właśnie z tego powodu wymyśliło takie zmiany. Niejednokrotnie słyszałem i czytałem o tym, jak przedstawiciele MNiSW oraz rektorzy uczelni wypowiadali się o ciągłych zmianach w kształceniu nauczycieli. Dla nich nauczyciel jest najlepszym studentem/słuchaczem, ponieważ jest zdyscyplinowany, realizuje bezproblemowo studia i dba o to, aby ukończyć je w wyznaczonym terminie. Takiemu n-lowi zależy na tym, aby zachować swoje kwalifikacje oraz podwyższyć swoje kompetencje, np. na poczet awansu, dodatkowych godzin, utrzymania całego etatu w jednej szkole. Dlatego MNiSW robi takie psedoreformy, że niby zależy im na podniesieniu kompetencji, wymuszające wykładania ciągle własnych pieniędzy (i to coraz większych).

MNiSW postarało się o zlikwidowanie NKJO (prowadzone były przez MEN) - po 3 lub 4 latach uzyskiwało się kwalifikacje do nauczania języka obcego we wszystkich typach szkół i był poziom C1/C2. Ale MNiSW nie mogło się grzebać w kolegiach, dlatego byli za likwidacją, a nie przekształceniem w Wyższe Szkoły Pedagogiczne (a mogły być tutaj np. 4-letnie studia magisterskie z filologii obcej). Jedno skasowali, to stwierdzili, że trzeba rozkopać licencjat z języka obcego tak, aby trzeba było wziąć magisterkę (mimo, że ktoś już ma taki tytuł, tyle że nie z języka obcego). I tak się stało w 2012 r. - specjalnie wyrzucono z siatek studiów bloki przygotowania pedagogicznego do gimnazjum i liceum. Tylko zapomnieli o tym, że poziom C1 daje wiedzę językową potrzebną do nauczania na wszystkich etapach edukacyjnych. Tak samo, jak mają je certyfikat i dyplomu kolegium (i one są uhonorowane, a licencjat dostąpił degradacji).

Ja jestem za tym, aby zrównać wymogi kwalifikacyjne do nauczania języków obcych z wymogami kwalifikacyjnymi do nauczania przedmiotów ogólnych uzyskiwanymi poprzez studia podyplomowe. Wprowadziłbym trzy przypadki uzyskiwania kwalifikacji do nauczania języka obcego we wszystkich typach szkół (pomijam tutaj magisterkę z filologii obcej, bo to jest oczywiste).

1 przypadek:
Należałoby utworzyć studia podyplomowe „Nauczyciel języka angielskiego” (lub o innych nazwach: „Język angielski w szkole” lub „Nauczanie języka angielskiego”), które w programie studiów miałby blok przedmiotów z kursu zintegrowanego praktycznej nauki języka angielskiego (PNJA). Ten blok byłby zgodny z poziomem C1 (bez konieczności zdawania certyfikatu, ponieważ prowadzący na studiach podyplomowych uczą studentów na studiach I i II stopnia, a także i studiach III stopnia - oni także są egzaminatorami i to w publicznych jednostkach, jakimi są np. uniwersytety). Takie studia podyplomowe uprawniałby (tak jak np. studia podyplomowe z języka polskiego czy wychowania fizycznego) do nauczania na I i II etapie edukacyjnych (jak ktoś ma licencjat z jęz. polskiego/wf-u) i do nauczania na wszystkich etapach edu. (jak ktoś ma magisterkę z jęz. polskiego/wf-u).

2 przypadek:
Należałoby też wprowadzić uzupełniające studia podyplomowe dla tych, którzy ukończyli np. studia I stopnia z Filologii angielskiej z wychowaniem fizycznym (na standardzie z 17 sierpnia 2012 r.) oraz studia II stopnia z Wychowania fizycznego. Realizowaliby wtedy przygotowanie do nauczania języka angielskiego w szkole średniej (bez konieczności certyfikatu, bo studia prowadzone przez Państwo polskie miałby taką samą rangę, jak certyfikat wydawany przez jednostki niepaństwowe (zagraniczne)).

3 przypadek:
Absolwenci studiów I stopnia z Filologii angielskiej (w standardach kształcenia przed 2012 r., czyli np. z 12 lipca 2007 r.) + studiów II z innego przedmiotu (np. historii czy filologii niemieckiej) mają pełne uprawnienia do nauczania we wszystkich typach szkół i nie muszą robić certyfikatu ani podyplomówki. Tylko ten przypadek uznał mi MEN w § 29 ust. 2.

Miejmy nadzieję, że w niedalekiej przyszłości MNiSW oraz MEN wpadną na pomysł (niejako sami), że trzeba utworzyć studia podyplomowe do języków obcych, o których napisałem powyżej.
Multifachlehrer
_______________________________
Nauczyciel
języka niemieckiego, języka łacińskiego i kultury antycznej, filozofii, etyki, wiedzy o kulturze, historii muzyki, historii sztuki, muzyki, plastyki, zajęć artystycznych, historii, HiT-u, WOS-u, techniki

Oligofrenopedagog, Terapeuta autyzmu

Arteterapeuta, Muzykoterapeuta

Specjalizowanie się w standardach kształcenia nauczycieli określanych przez MNiSW oraz w kwalifikacjach wymaganych przez MEN

Alicja
Posty: 17
Rejestracja: 2007-09-01, 19:38
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: pomorskie

Re: zapytanie o kwalifikacje w odnosienie do nowej ustawy

Postautor: Alicja » 2018-08-09, 10:46

Pani Iwono!
Napisała Pani "jeżeli dobrze rozumię..." - może trochę podszkoli Pani ojczysty język???
dare to dream....


Wróć do „Prawo oświatowe”