Ocena na koniec - podwyższanie

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

adner
Posty: 455
Rejestracja: 2008-03-28, 19:16
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: podlaskie

Re: Ocena na koniec - podwyższanie

Postautor: adner » 2008-06-15, 22:01

Chodzi mi o takie egzaminy, o które "można" pisać podania do dyrektora szkoły i odbywające się po wystawieniu ocen, ale przed radą klasyfikacyjną. Jeżeli dobrze zrozumiałem, to przepisów nie ma, czyli są nielegalne?

Jeszcze jedno, w tym rozporządzeniu, które czytałem już wcześniej, jest wzmianka o egzaminach, o które można się ubiegać w wypadku nieprawidłowości trybu wystawiania ocen końcoworocznych. Jakie mogą być to nieprawidłowości?
As I kissed her goodbye I said, all beauty must die
And lent down and planted a rose between her teeth

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: Ocena na koniec - podwyższanie

Postautor: edzia » 2008-06-15, 22:07

Tak, te egzaminy są nielegalne.

O, miwues szybciej odpowiedział :wink:
Ostatnio zmieniony 2010-07-08, 10:59 przez edzia, łącznie zmieniany 2 razy.

adner
Posty: 455
Rejestracja: 2008-03-28, 19:16
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: podlaskie

Re: Ocena na koniec - podwyższanie

Postautor: adner » 2008-06-15, 22:07

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi 8)
As I kissed her goodbye I said, all beauty must die
And lent down and planted a rose between her teeth

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: Ocena na koniec - podwyższanie

Postautor: edzia » 2008-06-22, 17:10

U nas nie ma, ale jak widać tutaj - od postu 9, jest to zjawisko dość powszechne

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: Ocena na koniec - podwyższanie

Postautor: edzia » 2008-06-22, 21:38

i jeszcze tutaj
A swoją drogą ciekawi mnie, jakie macie zapisy w statutach na okoliczność tego:
§ 4. 1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
1) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
2) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania; 3) skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Ocena na koniec - podwyższanie

Postautor: malgala » 2008-06-22, 22:04

U nas jest tak:

1.Na początku każdego roku szkolnego (do 30 września) nauczyciele informują uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania i wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.

............................................................................................

4.Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).

5.Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.

6.Oceny bieżące jak i klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne zgodnie z opracowanym przez siebie wymaganiami wynikającymi z ustaleń zawartych w niniejszym regulaminie.

..............................................................................................

9.Każda ocena ucznia: bieżąca, śródroczna czy roczna nie może przyjmować form porównywania jego osiągnięć z osiągnięciami innych uczniów.

10.Oceny ustala nauczyciel danego przedmiotu i nie mogą być one uchylone decyzją administracyjną.

11.Przy dłuższych nieobecnościach /do 2 miesięcy/ ucznia na zajęciach zasady uzupełnienia materiału pozostają do ustalenia między nauczycielem, uczniem i rodzicem.

....................................................................................................

3.Szczegółowe kryteria wymagań na poszczególne stopnie, wynikające
z realizowanego programu nauczania, opracowują nauczyciele poszczególnych przedmiotów z uwzględnieniem zapisów statutu i podają je uczniom i rodzicom na początku każdego roku szkolnego.

4.Uczeń, który otrzymał w wyniku klasyfikacji śródrocznej ocenę niedostateczną zobowiązany jest do uzupełnienia treści przedmiotowych, które będą niezbędne do realizacji programu.

5.O ustalonej ocenie śródrocznej lub rocznej uczeń jest informowany najpóźniej w dniu klasyfikacyjnego posiedzenia Rady Pedagogicznej z równoczesnym wpisem tej oceny do dziennika lekcyjnego.

6.Miesiąc przed posiedzeniem rady klasyfikacyjnej wychowawca w formie pisemnej informuje rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o zagrożeniu oceną niedostateczną.

7.O przewidywanej śródrocznej i rocznej ocenie klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) są informowani na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.

8.Wyższą od przewidywanej oceny z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych uczeń może uzyskać po ustaleniu z nauczycielem terminu i zakresu materiału, który musi zaliczyć lub sprawdzianu, który przeprowadza komisja w składzie:
nauczyciel przedmiotu – jako egzaminujący,
wychowawca klasy – jako członek komisji,
nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.

9.Warunkiem przystąpienia do komisyjnego sprawdzianu jest złożenie pisemnego wniosku, w którym należy umotywować, że uzyskanie wyższej oceny przez ucznia było niemożliwe lub w znacznym stopniu utrudnione ze względu na długotrwałe nieobecności w szkole potwierdzone zwolnieniami lekarskimi lub inne przyczyny, które nauczyciel danych zajęć uzna za zasadne.

10.Sprawdzian, z którego sporządzany jest protokół jak w przypadku egzaminu poprawkowego, jest przeprowadzany najpóźniej w dniu klasyfikacyjnego posiedzenia Rady Pedagogicznej.

.........................................................................................

5.Zasady poprawiania bieżących ocen określają nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych i podają je uczniom do wiadomości na początku roku szkolnego z uwzględnieniem poniższych warunków:
1)poprawa odbywa się podczas lekcji lub po zajęciach lekcyjnych
w terminie uzgodnionym z nauczycielem,
2)w przypadku jedno-dwudniowej nieobecności uczeń powinien być przygotowany na kolejne zajęcia z danych zajęć edukacyjnych,
3)w przypadku dłuższej nieobecności uczeń winien uzgodnić z nauczycielem termin opanowania zaległych wiadomości lub pisemnego sprawdzianu, pracy klasowej.

.........................................................................................

6.Ustalona ocena śródroczna zachowania jest jednocześnie przewidywaną oceną roczną zachowania, o której rodzice są informowani na śródrocznym zebraniu rodziców a uczeń nie później niż do dnia śródrocznej klasyfikacji.

...........................................................................................

9.Ustala się następujące warunki i tryb uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
1)Uczeń lub jego rodzice w terminie 3 dni od śródrocznego zebrania rodziców składają do wychowawcy pisemny wniosek o chęci uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny zachowania z założeniem, że nie może być ona podwyższona o więcej niż jedną.
2)Wychowawca w formie pisemnego kontraktu określa warunki konieczne do spełnienia, które winny odzwierciedlać kryteria na daną ocenę zachowania i muszą być rygorystycznie przestrzegane przez ucznia przez cały okres kontraktu.

10.Uczeń może uzyskać wyższą niż przewidywana klasyfikacyjną roczną ocenę zachowania, jeśli wypełni wszystkie postanowienia kontraktu a poprawa zachowania będzie wyraźna i niepodważalna oraz jeśli nauczyciele, a także uczniowie danej klasy nie wniosą umotywowanych zastrzeżeń co do wypełnienia kryteriów na daną ocenę w okresie objętym kontraktem.

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: Ocena na koniec - podwyższanie

Postautor: edzia » 2008-06-22, 22:24

malgala pisze:8.Wyższą od przewidywanej oceny z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych uczeń może uzyskać po ustaleniu z nauczycielem terminu i zakresu materiału, który musi zaliczyć lub sprawdzianu, który przeprowadza komisja w składzie:
nauczyciel przedmiotu – jako egzaminujący,
wychowawca klasy – jako członek komisji,
nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.

Czyli jednak komisja. :wink:
malgala pisze:9.Ustala się następujące warunki i tryb uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
1)Uczeń lub jego rodzice w terminie 3 dni od śródrocznego zebrania rodziców składają do wychowawcy pisemny wniosek o chęci uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny zachowania z założeniem, że nie może być ona podwyższona o więcej niż jedną.
2)Wychowawca w formie pisemnego kontraktu określa warunki konieczne do spełnienia, które winny odzwierciedlać kryteria na daną ocenę zachowania i muszą być rygorystycznie przestrzegane przez ucznia przez cały okres kontraktu.

10.Uczeń może uzyskać wyższą niż przewidywana klasyfikacyjną roczną ocenę zachowania, jeśli wypełni wszystkie postanowienia kontraktu a poprawa zachowania będzie wyraźna i niepodważalna oraz jeśli nauczyciele, a także uczniowie danej klasy nie wniosą umotywowanych zastrzeżeń co do wypełnienia kryteriów na daną ocenę w okresie objętym kontraktem.

A to mi się podoba, tylko nie rozumiem tego terminu.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Ocena na koniec - podwyższanie

Postautor: malgala » 2008-06-22, 22:33

Ale ten komisyjny sprawdzian to tylko wyjście dla tych, co to od momentu poinformowania o przewidywanych ocenach do szkoły nie chodzili z powodu choroby lub wystąpiły jakieś inne losowe przyczyny, które nie pozwoliły uczniowi poprawić oceny w uzgodnionym z nauczycielem terminie.
Jeszcze żaden taki komisyjny sprawdzian w naszej szkole się nie odbył.

A termin 3 dni chyba po to, żeby natychmiast po zebraniu rozpoczęli pracę nad sobą i zarabiali sobie na lepszą ocenę.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Ocena na koniec - podwyższanie

Postautor: malgala » 2008-06-23, 19:59

I to jest jak najbardziej słuszne podejście.
I tak musimy pewnych zmian dokonać w statucie, więc przy okazji i ten zapis trzeba będzie poprawić.

Awatar użytkownika
Nosferata
Posty: 257
Rejestracja: 2006-02-23, 19:33
Przedmiot: Inne

Re: Ocena na koniec - podwyższanie

Postautor: Nosferata » 2008-06-25, 09:36

W mojej szkole - ten rok - to masa, masa odwołań od ocen ....kilkoro uczniów składało wnioski nawet z kilku przedmiotów .....plastyka, w-f , muzyka .....ot lawina odwołań od ocen ...

Przygotowaliśmy sprawdziany i co ....i uczniowie aspirujący do 5 otrzymywali z niego 1 ....

Aby uchronić sie od takiej sytuacji w następnych latach :

- wprowadzono zmiany w statucie szkoły..tak aby odwołanie nie było możliwe tylko w wypadku długiej nieobecności a...nie motywowane argumentami typu "syn czuje sie pokrzywdzony" "córka wykazywała się dużą wiedzą w rozmowie z bratem .." (autentyczne)

- konieczność dopracowania wymagań, na każdą z ocen - w sposób bardzo szczegółowy

adner
Posty: 455
Rejestracja: 2008-03-28, 19:16
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: podlaskie

Re: Ocena na koniec - podwyższanie

Postautor: adner » 2008-06-26, 08:34

Haha, to byłoby samobójstwo w mojej szkole pisać ten sprawdzający z plastyki czy muzyki, podczas gdy nauczycielka w roku szkolnym na teorię(historię sztuki) poświęca może ze dwie godziny.
As I kissed her goodbye I said, all beauty must die
And lent down and planted a rose between her teeth

miko18
Posty: 1
Rejestracja: 2008-08-16, 20:04
Kto: uczeń
Przedmiot: Język niemiecki
Lokalizacja: wielkopolskie

Poprawka J.Niemiecki

Postautor: miko18 » 2008-08-16, 20:11

Witam.
Zwracam się z pytanie do nauczycieli J.Niemieckiego w sprawie egzaminu poprawkowego.
Chodzę do 2klasy technikum i chciałbym dowiedzieć się co obowiązkowo muszę umieć, i czy ciężko jest zdać taki egzamin ponieważ nigdy nie miałem z tym do czynienia.
Jeszcze jedno co do samego języka: Kiedy i jak używa się czasownika sollte przy podawaniu porad ? oraz odmiana przymiotnika po rodzajniku nieokreślonym i określonym(niewiem o co chodzi)...
Z góry dziękuje za pomoc

jinks
Posty: 226
Rejestracja: 2010-06-26, 12:24
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka, Informatyka
Lokalizacja: małopolskie

"Nie mamy Pana płaszcza i co nam Pan zrobi?"

Postautor: jinks » 2012-06-13, 14:54

Witam
Jako, że czas ku temu, wracam do dawnej kwestii: odwołanie od trybu ustalenia oceny rocznej.
Uczeń ma prawo takie odwołanie złożyć a dyrektor obowiązek go uwzględnić i ustalić egzamin sprawdzający w przypadku, gdy ocena roczna została ustalona niezgodnie z przepisami prawa, dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny.

Uczeń składa podanie i pisze, że nauczyciel ustalił ocenę niedostateczną niezgodnie z prawem, bo on był grzeczny, zawsze miał zeszyt, odrabiał zadanie, a gdy nauczyciel wystawiał lufę, to padał deszcz a on się źle przy tym czuł.
Tak dla przykładu, bo pomysły powodów bywają durne, często oczerniające nauczyciela w sposób bezczelny i nietuzinkowy.
Dyrektor, jak to dyrektor oczywiście chce "pomóc udręczonemu" dziecku, stwierdza, że nauczyciel prawo złamał, ustala egzamin sprawdzający przy okazji wykluczając nauczyciela z komisji twierdząc, że nauczyciel źle wpływa na samopoczucie ucznia ("wyjątkowy" przypadek o którym mowa w rozporządzeniu), podstawia innych egzaminatorów z dyspozycją wpisania dopa.
Tym sposobem nauczyciel uczący wychodzi na niekompetentnego idiotę, mściwego gnoja, który chciał wpisać uczniowi lufę podczas, gdy uczeń udowodnił, że umie na ocenę pozytywną.

Co może zrobić taki nauczyciel, żeby się bronić, gdy dyrektor chce z niego robić idiotę i wroga wszystkich uczniów, oraz rodziców? Procedury odwoławczej MEN nie przewidział.
Dyrektor cytuje słowa już ze słynnego filmu "Nie mamy Pana płaszcza i co nam Pan zrobi?" śmiejąc się w twarz.
Na pewno jesteśmy tacy bezradni w tego typu przypadkach?


Wróć do „Prawo oświatowe”