Postautor: kryśka » 2008-11-11, 21:22
Rzeczywiście nie czekam na gotowca. Interesują mnie tylko pomysły na realizacje tego zagadnienia w szkole. Dyrektor żąda konkretów. Teraz odnośnie Twoich pytań. To jest moje zdanie...
ad1. ...Dzieci powinny posiadać w szkole prawa niezależnie od obowiązków. Nie można karać pozbawieniem praw za niewykonanie obowiązków.Można pozbawić dziecko różnych przywilejów wyszczególnionych w statucie szkoły lub innych regulaminach wewnętrznych. Ograniczenie się tylko do nauki o prawach wyposaży uczniów jedynie w wiedzę dotyczącą znajomości dokumentów zawierających prawa człowieka, istoty tych praw oraz istnienia konsekwencji w razie ich nieprzestrzegania. Ważne jest, by wraz z przekazywaną wiedzą kształtować umiejętności i postawy, które pomogą naszym wychowankom chronić swoje prawa przed ich naruszaniem, wdrożą do ich przestrzegania.
ad.2.min. - poznawanie i przestrzeganie praw człowieka;
-tworzenie autonomii i godności osoby;
-stwarzanie możliwości świadomego pełnienia ról.
- stopniowe nabywanie umiejętności kontroli własnego postępowania przez uczniów;
ad.3. Hasła można znaleźć w większości przedmiotów, na inetesujących mnie szczeblach nauczania tj. kształcenie zintegrowane i klasy 4-6. Liczy sie ich inerpretacja i pomysł na realizację.
ad.4. Moim zdaniem szkoła powinna tworzyć warunki do budowania przez każde dziecko poczucia indywidualności i własnej osobowości. Uczniowie powinni rozumieć i akceptować takie pojęcia jak wolność, równość, godność, pokój, tolerancja. Podstawą demokracji w szkole jest prawo każdego ucznia do osobistej inicjatywy, a podejmując różnorodne decyzje powinni brać za nie odpowiedzialność. Uczenie dzieci demokracji powinno odbywać się już od najmłodszych klas. Moje dzieci poznają podstawowe dokumenty dotyczące praw człowieka, dziecka, interpretują ich znaczenie (muszę przyznać, że bardzo trafnie), rysują je, tworzą samorząd klasowy(kl.3) uczą się odpowiedzialności za swoje postępowanie. Kary wynikająe z regulaminu klasowego przyjmują godnie (wcześniej dyskutujemy nad problemem).