podstawa programowa, a prawa człowieka

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

kryśka
Posty: 24
Rejestracja: 2008-01-04, 19:05

podstawa programowa, a prawa człowieka

Postautor: kryśka » 2008-11-08, 19:19

Mam przygotować szkolenie rady odnośnie priorytetu: Realizacja podstaw programowych w zakresie praw człowieka. Nie mam pomysłu jak do tego się zabrać. Może u kogoś w szkole już nad tym pracują. Proszę o informacje, jak to ma być realizowane? Jak szkoły nad tym pracują?

Awatar użytkownika
nadia
Posty: 612
Rejestracja: 2007-08-23, 18:50

Re: podstawa programowa, a prawa człowieka

Postautor: nadia » 2008-11-08, 20:20

A dlaczego Ty to masz przygotować? U nas niedawno było podobne szkolenie, ale prowadziła to osoba z Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.

kryśka
Posty: 24
Rejestracja: 2008-01-04, 19:05

Re: podstawa programowa, a prawa człowieka

Postautor: kryśka » 2008-11-09, 10:30

Polecenie dyrektora. Skoro jesteś po szkoleniu, to może mi powiesz jak ta podstawa ma być realizowana odnośnie praw.

Cytryn
Posty: 1205
Rejestracja: 2007-11-09, 12:20

Re: podstawa programowa, a prawa człowieka

Postautor: Cytryn » 2008-11-09, 15:53

Też jestem zainteresowana- mam do wykonania to samo polecenie...

Awatar użytkownika
nadia
Posty: 612
Rejestracja: 2007-08-23, 18:50

Re: podstawa programowa, a prawa człowieka

Postautor: nadia » 2008-11-09, 16:14

Mówiąc szczerze,nie uczestniczyłam w tym szkoleniu ponieważ w tym czasie byłam na zwolnieniu lekarskim. Jednak osoby z mojej szkoły twierdzą,że nic nie wyniosły z tego szkolenia. Pan który to prowadził sprawiał wrażenie jak by w ogóle nie był przygotowany do kursu i podobno bardzo dużo mówił nie na temat.
Tak więc przykro mi ale nie pomogę Wam :)

Awatar użytkownika
Jolly Roger
Posty: 1650
Rejestracja: 2007-12-15, 18:34

Re: podstawa programowa, a prawa człowieka

Postautor: Jolly Roger » 2008-11-10, 16:03

kryśka, a na jakiej podstawie określono twoje kompetencje do realizowania szkolenia??
We gonna ride the sea,
we pray to the wind and the glory
That's why we are raging wild and free

Awatar użytkownika
nadia
Posty: 612
Rejestracja: 2007-08-23, 18:50

Re: podstawa programowa, a prawa człowieka

Postautor: nadia » 2008-11-10, 17:07

No własnie też zastanawiam się na jakiej podstawie prawnej prosi się aby nauczyciel przeprowadził szkolenie.W szkole w której pracuję zawsze szkolenia prowadzą osoby z różnych ośrodków doskonalenia nauczycieli.Jeszcze nie zdarzyło się aby nauczyciel sam poprowadziła takie szkolenie.

kryśka
Posty: 24
Rejestracja: 2008-01-04, 19:05

Re: podstawa programowa, a prawa człowieka

Postautor: kryśka » 2008-11-10, 19:37

U nas nauczyciele często prowadzą rady samokształceniowe. Zdarza się jedno, no dwa szkolenia w ciągu roku szkolnego,które poprowadzi ktoś z poradni. Ale czy naprawdę nikt nie wie jak ta podstawa ma być realizowana? Czy to na każdym przedmiocie, czy trzeba opracować jakiś program?

Cytryn
Posty: 1205
Rejestracja: 2007-11-09, 12:20

Re: podstawa programowa, a prawa człowieka

Postautor: Cytryn » 2008-11-11, 11:00

Dzięki!!! :D :D :D

kryśka
Posty: 24
Rejestracja: 2008-01-04, 19:05

Re: podstawa programowa, a prawa człowieka

Postautor: kryśka » 2008-11-11, 13:54

Z taką oprawą, że tak powiem teoretyczną nie mam kłopotów, to mam już przygotowane w formie prezentacji. Jednak dalej nie wiem jak to zastosować w praktyce? Jak to wszystko ma być realizowane w codziennym toku nauczania?

kryśka
Posty: 24
Rejestracja: 2008-01-04, 19:05

Re: podstawa programowa, a prawa człowieka

Postautor: kryśka » 2008-11-11, 17:48

Hasło mojej prezentacji brzmi: Dziecko - to mały człowiek. Skupiam się na jego prawch w szkole jako człowiea, dziecka i ucznia. Poruszam min:
- problematykę praw człowieka w programach szkolnych;
- demokratyczne wychowanie ucznia;
- cele edukacji w zakresie praw człowieka;
- analiza podstawy programowej w zakresie praw człowieka;
Nie jestem nauczycielem, którego uczniowie mają słuchać bezwarunkowo. Moi wychowankowie mają prawo do własnego zdania, umiem ich słuchać i staram się wychowywać ich w duchu demokracji. Pracuję z małymi dzićmi i możesz mi wierzyć, że wychowuję je jak swoje.

kryśka
Posty: 24
Rejestracja: 2008-01-04, 19:05

Re: podstawa programowa, a prawa człowieka

Postautor: kryśka » 2008-11-11, 21:22

Rzeczywiście nie czekam na gotowca. Interesują mnie tylko pomysły na realizacje tego zagadnienia w szkole. Dyrektor żąda konkretów. Teraz odnośnie Twoich pytań. To jest moje zdanie...
ad1. ...Dzieci powinny posiadać w szkole prawa niezależnie od obowiązków. Nie można karać pozbawieniem praw za niewykonanie obowiązków.Można pozbawić dziecko różnych przywilejów wyszczególnionych w statucie szkoły lub innych regulaminach wewnętrznych. Ograniczenie się tylko do nauki o prawach wyposaży uczniów jedynie w wiedzę dotyczącą znajomości dokumentów zawierających prawa człowieka, istoty tych praw oraz istnienia konsekwencji w razie ich nieprzestrzegania. Ważne jest, by wraz z przekazywaną wiedzą kształtować umiejętności i postawy, które pomogą naszym wychowankom chronić swoje prawa przed ich naruszaniem, wdrożą do ich przestrzegania.

ad.2.min. - poznawanie i przestrzeganie praw człowieka;
-tworzenie autonomii i godności osoby;
-stwarzanie możliwości świadomego pełnienia ról.
- stopniowe nabywanie umiejętności kontroli własnego postępowania przez uczniów;

ad.3. Hasła można znaleźć w większości przedmiotów, na inetesujących mnie szczeblach nauczania tj. kształcenie zintegrowane i klasy 4-6. Liczy sie ich inerpretacja i pomysł na realizację.

ad.4. Moim zdaniem szkoła powinna tworzyć warunki do budowania przez każde dziecko poczucia indywidualności i własnej osobowości. Uczniowie powinni rozumieć i akceptować takie pojęcia jak wolność, równość, godność, pokój, tolerancja. Podstawą demokracji w szkole jest prawo każdego ucznia do osobistej inicjatywy, a podejmując różnorodne decyzje powinni brać za nie odpowiedzialność. Uczenie dzieci demokracji powinno odbywać się już od najmłodszych klas. Moje dzieci poznają podstawowe dokumenty dotyczące praw człowieka, dziecka, interpretują ich znaczenie (muszę przyznać, że bardzo trafnie), rysują je, tworzą samorząd klasowy(kl.3) uczą się odpowiedzialności za swoje postępowanie. Kary wynikająe z regulaminu klasowego przyjmują godnie (wcześniej dyskutujemy nad problemem).

kryśka
Posty: 24
Rejestracja: 2008-01-04, 19:05

Re: podstawa programowa, a prawa człowieka

Postautor: kryśka » 2008-11-12, 12:20

Zdaję sobie sprawę, że ta demokracja w szkole wygląda różnie. Ja na tyn szkoleniu przedstawię co przygotowałam, a nauczycieli i tak będą interesowały tylko sposoby realizacji i sposób dokumentowania. Czyli podkaładka dla wizytacji.
Ja mam takie poglądy, ty masz prawo do swojego zdania. Ja niczego nie naciągam. Poważnie traktuję swoje obowiązki. Mam wrażenie, że jasteś nastawiony "anty" . Każda szkoła jest inna, czy to podstawówka czy gimnazjum. Ludzie też są różni.

Cytryn
Posty: 1205
Rejestracja: 2007-11-09, 12:20

Re: podstawa programowa, a prawa człowieka

Postautor: Cytryn » 2008-11-12, 12:46

miwues
Zgadzam się Z Tobą w całej rozciągłości ! :D

Ale notkę na ten temat trza zrobić- trudno. Pogadankę wygłosić, ładne sprawozdanko napisać, bo "góra" chce. Nikt się tym specjalnie nie przejmuje, a na radzie ludzie ze zmęczenia to bardziej przysypiają i kiedy trzecią godzinę słuchają jakichś mądrości z Internetu, to już nie bardzo słyszą , co się do nich mówi.
Nibylandia trwa. Papierologia trwa. Lasy giną! :twisted:

kryśka
Posty: 24
Rejestracja: 2008-01-04, 19:05

Re: podstawa programowa, a prawa człowieka

Postautor: kryśka » 2008-11-12, 15:00

Wywołałam dyskusję, która tak naprawdę do niczego nie prowadzi. Chciałam konkretów, a otrzymałam tylko czyjeś poglądy, a to za mało by zminić coś w polskich szkołach. Te poglądy trzeba zmienić w czyny.


Wróć do „Prawo oświatowe”

cron