Krystian1010 pisze:Dobry wieczór,
Pierwszy post na forum i od razu prośba o pomoc w rozstrzygnięciu problemu odnośnie kwalifikacji zawodowych.
Ukończyłem studia licencjackie z historii, specjalność historia wojskowości. Następnie magisterium z historii bez specjalności.
Poszedłem na 3 semestralne przygotowanie pedagogiczne, żeby móc uczyć w szkole. Zrobiłem te studia, ale już po skończeniu zacząłem mieć wątpliwości co do uzyskanych uprawnień, w wykazie przedmiotów na dyplomie nie ma dydaktyki historii. Niby liczba pkt ECTS się zgadza, co więcej od roku uczę w szkole. Generalnie w informacjach w internecie jest podane że na Przygotowaniu pedagogicznym powinna być dydaktyka szczegółowa czyli w moim przypadku historii.
I druga sprawa, chciałbym uczyć tez WOS-u, czy w moim przypadku pójście na kierunek Historia i WOS przygotowanie do nauczania kolejnego przedmiotu da mi potrzebne uprawnienia. Czy muszę szukać studiów ściśle z Wiedzy o społeczeństwie.
Proszę o informacje zwłaszcza z kwestią przygotowania pedagogicznego.
Szanowny Panie,
po analizie przedstawionych przez Pana informacji na temat ukończonych kierunków studiów - mogę stwierdzić, iż posiada Pan kwalifikacje do nauczania historii. Oczywiście 100%-towa pewność byłaby wtedy, gdybym zobaczył wykaz przedmiotów z suplementu świadectwa.
Kwestia studiów podyplomowych z „przygotowania pedagogicznego” wygląda następująco:
1) Studia muszą być prowadzone zgodnie z aktualnym rozporządzeniem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW) w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela oraz rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji Narodowej (MEN) w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
2) Programy studiów układane są przez uczelnie w oparciu o wymagane standardy MNiSW, które są podzielone na grupy zajęć. Są to zajęcia z przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, podstawy dydaktyki i emisji głosu, przygotowanie dydaktyczne do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć oraz praktyki zawodowe.
3) Przez to, że uczelnie mają autonomię przy tworzeniu kierunków (ich nazwy i ramowe plany studiów) z zachowaniem regulacji ministerialnych, mogą wystąpić różnice w nazwach przedmiotów, np.:
metodyka nauczania przedmiotu/ metodyka przedmiotu/ metodyka historii
lub dydaktyka nauczania przedmiotu/ dydaktyka przedmiotu/ dydaktyka historii
lub teoria i praktyka nauczania przedmiotu/ teoria i praktyka nauczania historii.
4) W związku z powyższym suplement do świadectwa ukończenia studiów podyplomowych/ kursu kwalifikacyjnego (druga strona świadectwa z wykazem przedmiotów) może mieć:
- charakter dość ogólny (pasujący do wielu kierunków) - dlatego jest metodyka/ dydaktyka nauczania przedmiotu (bez wskazania nazwy przedmiotu) lub
- charakter szczegółowy (dostosowany do konkretnego ukończonego kierunku, do którego zostały podjęte studia podyplomowe z przygotowania pedagogicznego) - stąd metodyka/ dydaktyka historii.
Nie zmienia to jednak faktu, iż jedno i drugie podejście zapewnia kwalifikacje do nauczania konkretnego przedmiotu (powiązanego z ukończonym kierunkiem studiów lic./ mgr.).
Jeżeli chodzi o zdobycie w kwalifikacji do WOS-u - to może Pan oczywiście podjąć kierunek „Historia i WOS - przygotowanie do nauczania kolejnego przedmiotu”. Te studia dadzą pełne kwalifikacje do nauczania WOS-u we wszystkich typach szkół. Pozostaje tylko kwestia historii - czy chce Pan wnioskować o uznanie przedmiotów z zakresu historii na podstawie posiadanych dyplomów i świadectwa ukończenia studiów podyplomowych z przygotowania pedagogicznego, czy chce zrobić sobie taką powtórkę z historii!? W zależności od zasad panujących na danej uczelni, można mieć uznane wybrane przedmioty lub semestr/ dwa semestry (a do tego czasem można być zwolnionym z opłat za uznany semestr). Ale o to trzeba popytać przed podjęciem studiów podyplomowych.
Wybór kierunku „Wiedza o społeczeństwie w szkole”/ „Nauczanie wiedzy o społeczeństwie” wydaje mi się bardziej zasadny. Jest więcej czasu na przyswojenie treści społeczno-politycznych oraz rozwinięcie warsztatu pracy nauczyciela WOS-u. A może warto pokusić się na studia dwu-specjalizacyjne WOS z przedmiotem pokrewnym, np. „Nauczanie wiedzy o społeczeństwie i wychowania do życia w rodzinie”, „Nauczanie wiedzy o społeczeństwie i edukacji dla bezpieczeństwa ”, „Nauczanie wiedzy o społeczeństwie i podstaw przedsiębiorczości”!?
Pozdrawiam serdecznie