Postautor: Multifachlehrer » 2018-08-05, 04:31
O studia podyplomowe nie ma co się obawiać - będą, jak najbardziej kontynuowane. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego wdraża wiele europejskich standardów kształcenia (niektóre, jak zwykle z „wersją polską”), w których wymaganym elementem kształcenia ustawicznego (także i dla nauczycieli, chcących nabyć lub uzupełnić kwalifikacje pedagogiczne/do nauczania kolejnego przedmiotu) są studia podyplomowe. To nie zniknie.
To tak samo, jak straszono, że nie będzie już możliwości kształcenia się poprzez kursy kwalifikacyjne dla nauczycieli; że ośrodki doskonalenia nauczycieli zostaną zlikwidowane. A wszystko przejmą uczelnie wyższe. Pogadali, popisali, a wszystko i tak poszło swoją indywidualna drogą. Owszem kursy kwalifikacyjne do nauczania przedmiotów zostały wyparte przez studia podyplomowe (ale to jest już znak czasu i wymogi europejskie, dzięki którym wykształcenie jest uznawane za granicą; chociaż trochę szkoda tych kursów, bo bardzo dobrze przygotowywały do nauczania przedmiotów). Ale za to MEN zaraz po tym oświadczył, iż będą nadal (ze wznowionym programem) prowadzone kursy kwalifikacyjne z zarządzania oświatą, pedagogiczno-metodyczny dla nauczycieli języka angielskiego/niemieckiego/…, wczesnego nauczania języka angielskiego/niemieckie/…, dla nauczycieli i instruktorów praktycznej nauki zawodu, pedagogiki specjalnej dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu pracujących z młodzieżą niepełnosprawną.
Od czasu do czasu dziennikarze różnych portali (nie mających pewnych źródeł, albo bazujących na jakiś plotach nie wiadomo od kogo) piszą różne pseudo-sensacje. Trzeba na to uważać. Wystarczy przeczytać niektóre artykuły, aby się o tym przekonać.
Jedynym pomysłem, jakim kierowało się MNiSW z inicjatywy MEN-u, jest wprowadzenie jednolitych studiów magisterskich z Pedagogiki z 2 specjalizacji: „edukacja wczesnoszkolna z wychowaniem przedszkolnym” oraz „pedagogika specjalna”. Pozostałe pedagogiki pozostałby w systemie bolońskim (studia I i II stopnia). Stwierdzono (nie wiem, na jakiej podstawie), że „nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego uzyskują pełne kwalifikacje po otrzymaniu tytułu licencjata i nie widzą potrzeby dalszych studiów”. Przyznam szczerze, że nie znam ani jednego nauczyciela kl. 0-III, który by nie chciał robić studiów uzupełniających (magisterskich). Mam do czynienia z nauczycielami I etapu edu. z różnych miast i wiosek, i wszyscy z nich mają tytuł magistra.
Zawsze jestem zadania, że jak nie wiadomo, o co chodzi, to chodzi o pieniądze.
Studia podyplomowe dają pełne uprawnienia do nauczania przedmiotu.
Obowiązuje zasada, iż:
1) absolwent studiów I stopnia z przygotowaniem pedagogicznym, po ukończeniu studiów podyplomowych uzyskuje uprawniania do nauczania przedmiotu na I i II etapie edukacyjnym;
2) absolwent studiów II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich z przygotowaniem pedagogicznym, po ukończeniu studiów podyplomowych uzyskuje uprawniania do nauczania przedmiotu na wszystkich etapach edukacyjnych.
Ważna sprawa - zanim się zapiszecie na studia podyplomowe:
1) zwróćcie szczególną uwagę na nazwę studiów podyplomowych (uczelnie niestety mają prawo formułować fantazyjne nazwy, ale to Wy będziecie musieli się tłumaczyć z takiej nazwy) - w razie wątpliwości pytajcie o dokładną nazwę kierunku i sugerujcie poprawę zapisu (jeżeli nie będzie odzewu, albo „nie da się”), to radziłbym wybrać inną uczelnię. Są uczelnie, które biorą to pod uwagę (przede wszystkim te, które wyspecjalizowały się w kształceniu nauczycieli).
2) zwróćcie się z prośbą o przesłanie Wam ramowego planu studiów - takiego, jaki będzie wydrukowany na drugiej stronie świadectwa ukończenia studiów. To nie jest tajemnica - macie do tego prawo. Nie należy kupować (tudzież płacić za) kota w worku.
3) 3-semestralne studia podyplomowe (kwalifikacyjne) powinny mieć co najmniej 350 godzin, ale nie jest to obligatoryjne. Taki wymóg był kiedyś (po reformie 1999 do ok. roku 2007) - MEN zastosował taki zapis w rozporządzeniu o kwalifikacjach. Po reformie szkolnictwa wyższego w 2007 r. MNiSW zniosło taki wymóg, określając, że każda uczelnia układa własny program studiów, a studia podyplomowe dają pełne kwalifikacje. Do tych wytycznych MEN dostosował rozporządzenie o kwalifikacjach w 2009 r. i potwierdził je obecnie rozporządzeniem w 2017 r.
4) pamiętajcie, że o kwalifikacjach decyduje nazwa studiów - dotyczy to świadectw ukończenia studiów podyplomowych wydanych po 2012 r. (nie ma w dolnej części dokumentu, jak w przypadku świadectwa kursu kwalifikacyjnego, zapisu o uzyskaniu kwalifikacji do nauczania plastyki/historii/… ).
5) w wykazie przedmiotów musi się znaleźć:
a) dydaktyka/metodyka (nauczania) plastyki/historii/…
Dobrze, jeżeli jest możliwość określenia etapu edukacyjnego
+ dydaktyka historii w szkole podstawowej,
+ dydaktyka historii w szkole średniej/ponadpodstawowej/w liceum
lub
+ dydaktyka historii - II etap edukacyjny
+ dydaktyka historii - III etap edukacyjny (Gim i LO)
b) praktyka pedagogiczna - co najmniej 60 godzin.
6) studia podyplomowe (3-semestralne) muszą liczyć nie mniej niż 60 pkt. ECTS.
Multifachlehrer
_______________________________
Nauczyciel
języka niemieckiego, języka łacińskiego i kultury antycznej, filozofii, etyki, wiedzy o kulturze, historii muzyki, historii sztuki, muzyki, plastyki, zajęć artystycznych, historii, HiT-u, WOS-u, techniki
Oligofrenopedagog, Terapeuta autyzmu
Arteterapeuta, Muzykoterapeuta
Specjalizowanie się w standardach kształcenia nauczycieli określanych przez MNiSW oraz w kwalifikacjach wymaganych przez MEN