Infantry pisze:Witam, chciałbym uzyskać odpowiedź na dwa, dosyć różne przypadki dot. uprawnień pedagogicznych:
1) Osoba, która ukończyła w 2011 r. studia licencjackie w NKJO z germanistyki, posiadająca dwa dyplomy (z kolegium i z uczelni); zrealizowała w trakcie studiów przygotowanie pedagogiczne - czy może uczyć j. niemieckiego we wszystkich typach szkół, czy tylko w szkołach podstawowych?
2) Osoba, która ukończyła w 2021 r. studia licencjackie z historii (specjalność archiwistyczna), obecnie kontynuuje studia magisterskie na tym samym kierunku (specjalność muzealna) - czy, jeżeli ukończyłaby studia podyplomowe z przygotowania pedagogicznego przed zdobyciem tytułu magistra historii, może uczyć we wszystkich typach szkół, czy tylko w szkołach podstawowych (i następnie, po obronie pracy magisterskiej musiałaby zrobić przygotowanie ped. po raz drugi, by uczyć w szkołach średnich)?
Będę wdzięczny za odpowiedź.
Szanowny Panie,
poniżej udzielam odpowiedzi na postawione pytania.
1) Osoba, która ukończyła w 2011 r. studia licencjackie w NKJO z germanistyki, posiadająca dwa dyplomy (z kolegium i z uczelni); zrealizowała w trakcie studiów przygotowanie pedagogiczne - czy może uczyć j. niemieckiego we wszystkich typach szkół, czy tylko w szkołach podstawowych?
Opisana osoba realizowała kierunek w zakresie germanistyki (NKJO i studia licencjackie) na standardach kształcenia nauczycieli z 2004 r., które przygotowywały do nauczania języka niemieckiego we wszystkich typach szkół.
Wymagania kwalifikacyjne dla nauczycieli języków obcych zawarte są w § 12 i § 29 ust.2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
W przypadku kwalifikacji do nauczania języka obcego we wszystkich typach szkół ma zastosowanie § 12 ust.1 oraz § 29 ust.2.
§ 12. Kwalifikacje do nauczania języków obcych
1. Kwalifikacje do nauczania języków obcych w przedszkolach, szkołach, kolegiach pracowników służb społecznych i placówkach, o których mowa w § 3 ust. 1, § 4 i § 10, posiada osoba, która ukończyła:
1) studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku filologia w specjalności danego języka obcego lub lingwistyki stosowanej w zakresie danego języka obcego, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, w kraju, w którym językiem urzędowym jest dany język obcy, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
3) studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na dowolnym kierunku (specjalności), i legitymuje się:
a) świadectwem egzaminu z danego języka obcego w stopniu zaawansowanym lub biegłym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) świadectwem złożenia państwowego nauczycielskiego egzaminu z danego języka obcego stopnia II, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, lub
4) nauczycielskie kolegium języków obcych w specjalności danego języka obcego.§ 29. Osoby, które spełniają wymagania kwalifikacyjne
1. [...]
2. Kwalifikacje do nauczania języków obcych w szkołach, o których mowa w § 3 ust. 1, posiadają również osoby, które:
1) ukończyły studia pierwszego stopnia prowadzone na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela:
a) na kierunku filologia w specjalności danego języka obcego oraz posiadają przygotowanie pedagogiczne lub
b) w specjalności danego języka obcego lub lingwistyki stosowanej w zakresie danego języka obcego oraz posiadają przygotowanie pedagogiczne lub
2) ukończyły studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności), prowadzone na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, i legitymują się:
a) świadectwem egzaminu z danego języka obcego w stopniu zaawansowanym lub biegłym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, oraz posiadają przygotowanie pedagogiczne lub
b) świadectwem złożenia państwowego nauczycielskiego egzaminu z danego języka obcego stopnia II, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia.Mogę z całą pewnością stwierdzić, iż opisana osoba posiada pełne kwalifikacje do nauczania języka niemieckiego we wszystkich typach szkół. Jej kwalifikacje potwierdza §12 ust.1 pkt4 oraz §29 ust.2 pkt1 lit.a wymienionego rozporządzenia.
2) Osoba, która ukończyła w 2021 r. studia licencjackie z historii (specjalność archiwistyczna), obecnie kontynuuje studia magisterskie na tym samym kierunku (specjalność muzealna) - czy, jeżeli ukończyłaby studia podyplomowe z przygotowania pedagogicznego przed zdobyciem tytułu magistra historii, może uczyć we wszystkich typach szkół, czy tylko w szkołach podstawowych (i następnie, po obronie pracy magisterskiej musiałaby zrobić przygotowanie ped. po raz drugi, by uczyć w szkołach średnich)?
Jeżeli opisana osoba podejmie teraz studia podyplomowe w zakresie przygotowania pedagogicznego i ukończy je przed uzyskaniem dyplomu z tytułem magistra, to uzyska jedynie kwalifikacje do nauczania historii w szkole podstawowej. Chcąc zdobyć pozostałe kwalifikacje do nauczania historii (tj. w szkołach ponadpodstawowych) musi podjąć drugie studia podyplomowe w zakresie przygotowania pedagogicznego (ze szczególnym uwzględnieniem tego etapu edukacyjnego - dydaktyki nauczania historii w szkołach ponadpodstawowych i praktyki pedagogicznej w szkole ponadpodstawowej).
Gdyby ta osoba podjęła studia podyplomowe w zakresie przygotowania pedagogicznego po ukończeniu studiów magisterskich (lub w trakcie trwania studiów magisterskich, ale te studia podyplomowe musiałyby się zakończyć równo z datą ukończenia studiów magisterskich albo później), to za jednym razem uzyskałaby kwalifikacje do nauczania historii w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
Z poważaniem