Statystyka w nauczaniu

jak sobie z nią radzić, jak uniknąć rutyny

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

katarzynkazuza
Posty: 22
Rejestracja: 2010-09-02, 13:00
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: mazowieckie

Pomoc

Postautor: katarzynkazuza » 2012-03-21, 21:05

Proszę o pomoc. Wytłumaczcie mi jak obliczyć staniny. Proszę, bo dla mnie humanistki matematyczne wyjaśnienia to czarna magia.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Statystyka w nauczaniu

Postautor: malgala » 2012-03-21, 22:15

Przedziały w skali staninowej mogą w poszczególnych latach się różnić. Wszystko zależy od ile procent szkół w skali kraju osiągnęło wynik niższy bądź wyższy od danego. Podawane są one w raportach CKE.
Można oczywiście pobawić się i policzyć staniny dla każdego ucznia w skali szkoły, ale to mija się z celem.
A do czego teraz tych stanin potrzebujesz, bo można zastąpić je inną interpretacją wyników?

katarzynkazuza
Posty: 22
Rejestracja: 2010-09-02, 13:00
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Statystyka w nauczaniu

Postautor: katarzynkazuza » 2012-03-22, 08:40

Jest to mi potrzebne do analizy próbnego sprawdzianu kl.VI

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Statystyka w nauczaniu

Postautor: malgala » 2012-03-22, 11:22

A po jakie licho określać staniny?
Przeanalizuj łatwość zadań, łatwość standardów, określ, które zadania sprawiły uczniom najwięcej trudności i co one sprawdzały, które były dla uczniów najłatwiejsze.
Przeanalizuj stopień opanowania poszczególnych umiejętności, policz średnie, ewentualnie odchylenie standardowe, ilość uczniów z najlepszymi wynikami, ilość z najsłabszymi i pamiętaj o wnioskach.

katarzynkazuza
Posty: 22
Rejestracja: 2010-09-02, 13:00
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Statystyka w nauczaniu

Postautor: katarzynkazuza » 2012-03-22, 19:15

Malaga! dziękuję za podpowiedź :)

Awatar użytkownika
akia
Posty: 8
Rejestracja: 2007-10-30, 23:52

Re: Statystyka w nauczaniu

Postautor: akia » 2012-06-15, 21:15

Witam!
Dopisuję się do wątku staninowego :?
Nasza pani dyrektor kocha staniny i wymaga od nas ich obliczania.
Aktualnie robię analizę próbnego sprawdzianu w klasach 5, łącznie mam 60 osób.
Powiedzcie mi czy to w ogóle ma sens dla takiej liczby dzieci?
Nawet te staniny policzyłam, pięknie według zasady.
Tylko jak dla mnie dziwne wyniki powychodziły. Ponieważ uczniowie dość dobrze napisali na ok 70% więc dziwnie ustawiły mi się przedziały punktowe stanin
tzn. np. stanina
4-17% 40% 25-29p
5-20% 60% 30-32
6-17% 77% 33-35
7-12% 89% 36
8-7% 96% 37
9-4% 38-40
tak wyszło, bo 46 osób napisało powyżej 25punktów, tylko to dla mnie bez sensu, bo z tego wynika, że poziom "niżej średni" jest od 25 punktów, średni 30 itd. a przecież 30p. to jak dla mnie raczej wysoki
poza tym nie podoba mi się, że np. w staninie 7 i 8 nie mam przedziału punktowego
już mi ręce opadają, albo coś skopałam, albo za głupia jestem, albo już sama nie wiem :( :roll:

napiszcie co o tym sądzicie, ja chyba jakaś niedouczona jestem :(
(ale wykres wyszedł wzorcowy :wink: )

ps. na wszystkie możliwe sposoby już przeanalizowałam ten sprawdzian, pod każdym kątem, tylko mi te nieszczęsne staniny zostały

soma
Posty: 40
Rejestracja: 2012-06-15, 14:24
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: zachodniopomorskie

Re: Statystyka w nauczaniu

Postautor: soma » 2012-06-18, 21:43

Akia..podaj max liczbe punktow do zdobycia i ilosc uczniow z poszczegolna liczba punktow, np. 25 punktow mialo 14 uczniow itd..to ci policze i podam staniny.


Wróć do „Szkolna codzienność”