Gosiu,
Niedostosowanie społeczne to termin bardzo szeroki. Bez szczegółowych opinii z poradni psychologiczno pedgogicznej / lekarskiej trudno będzie podjąć jakieś konkretne kroki. Możliwe, że chłopiec cierpi na jakieś konkretne zaburzenie, a wiedza o nim na pewno ułatwi sprawę. Domyślam się, że lekcję z tą klasą masz 3 - 4 razy w tygodniu i musisz uczyć naraz trzydziestkę dzieci. Realizacja programu i mała ilość godzin zawsze utrudnia nauczycielowi rozwiązywanie małych konfliktów, a co mówić o dużych.
Ciekawi mnie, czy konkretne zachowanie agresywne chłopca było czymś wywołane? Możliwe, że stało się coś przed lekcją, czego nie widziałaś lub chłopiec jest nie lubiany w klasie i w taki sposób odreagowuje wewnętrzne napięcie, które trwa od pierwszej klasy. Możliwe też, że w domu nie sprawia kłopotów - respektuje zasady - a w szkole - bez kontroli mamy - jest zupełnie inny. Napisz też proszę jak mama chłopca reaguje na jego zachowanie i czy współpracuje ze szkołą?
Bez większej znajomości szczegółów mogę dać Ci takie rady:
- Spróbuj na przerwach podejść do chłopca i zacząć z nim rozmawiać o jego zainteresowaniach, marzeniach itp. O niczym konkretnym, po prostu wzbudź jego zaufanie do twojej osoby. Jeżeli cię polubi to jest duża szansa, że na twoich lekcjach będzie spokojniejszy.
- Porozmawiaj z jego kolegami/koleżankami. Na pewno w klasie jest dziecko, które obiektywnie przedstawi to czego ty nigdy nie zobaczysz np. może ktoś z klasy (lub cała klasa) mu dokucza.
- Wprowadź system nagród np. zainwestuj w słodycze za dobre sprawowanie (wiem, że nie w każdej szkole to przechodzi) oraz atrakcyjne wycieczki od czasu do czasu.
- Jeżeli chłopiec zachowuje się agresywnie przed "publicznością" to w takich momentach wezwij koniecznie psychologa/pedagoga szkolnego w celu wyciszenia go, "chwilowego odizolowania". Można domniemywać, że nie rzucałby ławką siedząc sam w domu.
- Warto też pomyśleć o dodatkowych zajęciach z wychowania fizycznego, albo na wybranych lekcjach angielskiego zaproponowanie uczniowi uczęszczania na wf do innej klasy (jeżeli jest to w ogóle możliwe).
- Można też zorganizować lekcję o emocjach i uczuciach np. czy nad emocjami możemy panować? Jak one wpływają na nas i czy wpływają na innych? Dla tego wieku realizacja poprzez zadanie plastyczne wykonywane w parach może przynieść dobre efekty.
Jeżeli nie jesteś wychowawcą klasy to widzę tylko takie możliwości. Powodzenia