wystawianie ocen

jak sobie z nią radzić, jak uniknąć rutyny

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
Andulencja
Posty: 913
Rejestracja: 2008-08-13, 20:21
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: lubelskie

Re: wystawianie ocen

Postautor: Andulencja » 2009-01-03, 09:37

Nie mogę liczyć sztywno średniej bo...bym zginęła, poległa, padła :wink:
Mam "tylko" 140 uczniów i każdy z nich ma od 12 do 14 ocen. :P
Przy tylu ocenach po prostu widzę co postawić 8)

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: wystawianie ocen

Postautor: dushka » 2009-01-03, 09:57

Sytuacja - proszę o ocenę.

Uczeń ma 11 ocen ndst za braki prac domowych (po prostu w pewnym momencie nauczyciel już nawet przestał stawiać każdą ndst do dziennika - z braku miejsca). Z klasówek ma 2, 3+, kilka innych ocen dop.

Co byście postawili? Uczeń nie robi nic, kompletnie. Ja twardo stoję przy ndst na semestr, inni wychowawcy nieco krzywo na mnie patrzą, że nie wyciągam ręki do dziecka. :?

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: wystawianie ocen

Postautor: malgala » 2009-01-03, 10:44

dushka pisze:Co byście postawili? Uczeń nie robi nic, kompletnie. Ja twardo stoję przy ndst na semestr, inni wychowawcy nieco krzywo na mnie patrzą, że nie wyciągam ręki do dziecka. :?

A do czego może doprowadzić takie wyciąganie ręki? Tylko do tego, że nadal nic nie będzie robił i pozostali uczniowie zaczną brać z niego przykład, bo nic nie robił i wybrnął.
Po pierwsze dzieciak musi zrozumieć, że ponosi konsekwencje swojego postępowania, a po drugie inni też muszą zobaczyć, czym to grozi.

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: wystawianie ocen

Postautor: dushka » 2009-01-03, 10:46

Problem w tym, że on już 3 raz klasę powtarza - ale nic nie robi, tatuś też niewiele. Zawiadomienie o ocenach ndst wysyłałam pocztą.

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: wystawianie ocen

Postautor: dushka » 2009-01-03, 10:53

Semestralnych. Taki wymóg - miesiąc wcześniej rodzic musi podpisać, że wie iż dziecko zagrożone jest ndst na semestr/koniec roku. No to poszło pocztą i.... nie ja płaciłam :D Sukces :shock:

A pocztą - bo tatuś nie przyszedł do szkoły.

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: wystawianie ocen

Postautor: dushka » 2009-01-03, 11:03

Moja dyrekcja jest nieugięta w tej kwestii.

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: wystawianie ocen

Postautor: dushka » 2009-01-03, 11:08

Wiem. Ale jak myślisz - ilu nauczycieli się sprzeciwi temu, co mówi dyrekcja?

Awatar użytkownika
p0j0
Posty: 19
Rejestracja: 2008-09-28, 18:27
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Geografia
Lokalizacja: pomorskie

Re: wystawianie ocen

Postautor: p0j0 » 2009-01-05, 17:07

Z takimi ocenami i z takim podejściem ze spokojnym sumieniem postawiłbym "gościowi" ndst., a jeżeli to gimnazjum to długo już nie pochodzi bo do 18 roku, a potem można już kombinować żeby się go pozbyć. Ważny jest wydźwięk "społeczny" takiej oceny. Jedynka daje sygnał innym, że tak nie można, inaczej wygląda to na przyzwolenie nieuctwa. Nauczyciel ma prawo wystawić ocenę adekwatną do poziomu wiedzy i zaangażowania ucznia i nikt jej nie podważy. Czasami tylko w niektórych WSO są wpisane egzaminy sprawdzające na wniosek rodziców, ale większość szkół pozbyła się tego punktu, bo brak takiego zapisu w ustawie nadrzędnej. A poza tym pomimo wystawiania ocen semestralnych z tego co pamiętam to jest rozliczenie roczne i cała ta klasyfikacja semestralna jest po części fikcją.
No chyba, że to "niedosłuch" - zauważyłem właśnie dopisek oligofreno... . To trochę zmienia sprawę. Pracowałem w szkole dla dzieci niedosłyszących i z własnego doświadczenia wiem, że to wtedy nie takie proste.
PJ

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: wystawianie ocen

Postautor: dushka » 2009-01-05, 18:27

Nie, szkoła integracyjna. Poza tym oligofreno - to upośledzenie, a nie niedosłuch ;)

Lekcja dzisiajsza - angielski, chłopcy robią zadanie a uczeń siedzi. Przedmiotowiec z ciekawości postanowił wziąć go na przetrzymanie i sprawdzić, po jakim czasie i czy w ogóle uczeń coś zrobi. Po 10 minutach zorientował się chyba (uczeń), że coś podejrzanie nikt go do roboty nie zmusza i zapytał, co on ma robić. Tragikomedia.

Awatar użytkownika
Dorota64
Posty: 12
Rejestracja: 2008-12-29, 16:33
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: wystawianie ocen

Postautor: Dorota64 » 2009-01-05, 20:19

Cieszę się, że tu zaglądnęłam...wszystkie uwagi wyczytałam i się podbudowałam.
Od kilku lat zaczynałam wątpić nie tylko w to co robię i myślę ale nawet w to czy niezaczynam tracić w sobie "dobro człowiecze".

Ja męczę uczniów, straszę ich jedynkami, zostawiam ich i zostaję po lekcjach, wzywam i rozmawiam z rodzicami....... a tyle dobrych osób mówi mi abym coś zrobiła i takiemu (co nic nie robi, wszystko i wszystkich ma mocno gdzieś).....nie dokładała problemów bo życie i tak mu pokaże".

Serdecznie pozdrawiam.
Dorota

Awatar użytkownika
p0j0
Posty: 19
Rejestracja: 2008-09-28, 18:27
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Geografia
Lokalizacja: pomorskie

Re: wystawianie ocen

Postautor: p0j0 » 2009-01-05, 21:14

OK. dushka, mam takie skojarzenia z oligofreno... , bo większość niedosłuchów jest często upośledzona w stopniu lekkim, a przynajmniej tak się to nazywa, a wygląda dużo gorzej i dlatego sporo nauczycieli kończy oligofreno... Co do wystawiania ocen w takim przypadku, to raczej skupiłbym się na rokowaniach co do dalszych postępów w edukacji, a z tym tu raczej kiepsko więc mówiąc kolokwialnie "uwalić" go i trudno... , albo jeżeli jest to odosobniony przypadek - mam na myśli przedmiot - zmienić metodę nauczania na "manualną" - bawię się, dotykam coś, robię coś ciekawego, nazywam => jeżeli nie nazywam, nie opisuję =>nie bawię się! No i co ok 15-20 min. czyli 2x w ciągu lekcji jakaś atrakcja zupełnie z "innej bajki". Ja stosowałem sztuczki magiczne - znikanie monety, lewitujące długopisy, szklanki przechodzące przez blat stołu, itp. za obietnicę pokazania kolejnej sztuczki lub jej powtórzenie dzieci były w stanie wykrzesać z siebie niesamowite pokłady chęci i energii do nauki i to z reguły ci najbardziej "trudni"/ niestety tylko przez następne 15 minut/. Kiedyś musiałem kombinować i szukać pomysłów sam, a teraz wystarczy wejść na www.spryciarze.pl i trochę poćwiczyć. Tajemnica sukcesu tkwi w pokazywaniu tych tajemnic "od niechcenia", tak mimochodem, jakby to był "wypadek przy pracy", coś co się nam "wymsknęło". Ups...Chyba ostro "zjechałem" z tematu oceniania:?
PJ

marek474
Posty: 155
Rejestracja: 2008-08-26, 15:38
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: śląskie

Re: wystawianie ocen

Postautor: marek474 » 2009-01-07, 17:27

Witam! A ja takie pytanie, czy ocena z religii wlicza się do średniej? Proszę o szybką odpowiedź...

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: wystawianie ocen

Postautor: dushka » 2009-01-07, 17:39

Tak, i to nie od dzisiaj.

Kamila86
Posty: 179
Rejestracja: 2014-04-14, 20:12
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: wystawianie ocen

Postautor: Kamila86 » 2015-01-08, 21:29

Podpowiedzcie jaką ocenę wystawić na semestr w takim przypadku.
Mam kilku uczniów w klasie, którym z ocen (nie licząc zadań domowych) wychodzi 3. Niestety z zadań domowych mają po 3-4 jedynki. Jedna jedynka to trzy braki zadań. Lenie do potęgi. I zastanawiam się czy nie obniżyć im ocen na 2, mimo, że to nie są głupie dzieci, tylko niedopilnowane, zapominalskie i leniwe. Jeśli im nie obniżę, to w drugim semestrze będzie podobnie. Zaplanowałam, że dam im dodatkowe zadania na poprawę tych jedynek, ale też się obawiam, że w drugim semestrze, wiedząc, że na koniec będzie szansa poprawy, nie będą mi robić zadań w ciągu semestru.
Jak to dobrze rozwiązać?

Awatar użytkownika
sharkinator
Posty: 335
Rejestracja: 2011-09-24, 20:06
Kto: nauczyciel
Przedmiot: geografia, przyroda, wychowanie fizyczne
Lokalizacja: Kraków

Re: wystawianie ocen

Postautor: sharkinator » 2015-01-08, 21:46

Oprócz wiedzy oceniam zaangażowanie. Uczeń, który wykazuje najmniejszą inicjatywę, chodzi regularnie na ZDW nie dostanie u mnie ndst na koniec. Nieodrabianie zadań i brak pracy na lekcji spowoduje, że nawet najlepszym uczniom obniżę ocenę śródroczną.

Nie umiem dotrzeć do uczniów, którym nie chce się nic. Nie dość, że nic nie umieją to w dodatku nie wykazują najmniejszych chęci poprawy ocen, nawet nie zapytają czy i w jaki sposób mogą poprawić jedynki. Obawiam się, że dyrekcja "zaleci" aby takich uczniów przepuszczać.


Wróć do „Szkolna codzienność”