Sensamilla pisze:Czy taki kontrakt to po prostu PSO? Zawiera on wykaz co uczeń musi umieć na poszczególną ocenę itp? Czy w takim razie w klasie 4-6 szkoły podstawowej wystarczy aby dzieci podpisały PSO czy lepiej (bezpieczniej) jest skserować każdemu uczniowi i dać do podpisu rodzicom?
Nie, nie. PSO jest dla nauczyciela, są to kryteria oceniania z przedmiotu, który uczysz. Kontrakt to jest jeden z jego punktów.
Przykład (nie ten, z którego ja korzystam. Ty opracuj swój lub zajrzyj do PSO obowiązującego w twojej szkole, opracowanego przez zespół nauczycieli uczących danego przedmiotu):
KONTRAKT Z UCZNIAMI
1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
2. Ocenie podlegają wszystkie wymienione formy aktywności ucznia.
3. Każdy uczeń powinien otrzymać w ciągu semestru minimum 10 ocen.
4. Prace klasowe są obowiązkowe.
5. Prace klasowe są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i podawany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiedzy.
6. Krótkie sprawdziany nie muszą być zapowiadane.
7. Uczeń nie obecny na pracy klasowej powinien ją napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
8. Uczeń ma prawo poprawić każdą ocenę z pracy klasowej, sprawdzianu, wypowiedzi ustnej lub wypracowania z tym że poprawić można nie więcej niż 4 oceny w ciągu semestru. Poprawa jest dobrowolna i odbywa się w terminie ustalonym przez nauczyciela. Uczeń poprawia ocenę tylko raz. Przy wystawianiu ocen brane pod uwagę są obie oceny.
9. Przy poprawianiu prac klasowych, sprawdzianów, wypowiedzi ustnych, wypracowań i pisaniu w drugim terminie kryteria ocen nie zmieniają się.
10. Uczeń, który opuścił lekcje, ma obowiązek nadrobić braki w wiadomościach, zapisach lekcyjnych i pracach domowych w ćwiczeniach lub wypracowaniach. W przypadku dłuższej niż tydzień nieobecności termin uzupełnienia braków należy ustalić z nauczycielem.
11. Uczeń ma prawo do trzykrotnego w ciągu semestru zgłoszenia nieprzygotowania do lekcji, za wyjątkiem wcześniej zapowiedzianych prac klasowych i sprawdzianów. Uczeń zgłasza nieprzygotowanie przed rozpoczęciem lekcji. Przez nieprzygotowanie do lekcji rozumiemy: brak pracy domowej, niegotowość do odpowiedzi, brak pomocy potrzebnych do lekcji.
12. Po wykorzystaniu limitu określonego w punkcie 11 uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie ocenę niedostateczną.
13. Na koniec semestru nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych.
Aby zacząć biegać, trzeba najpierw nauczyć się chodzić.