Propozycja regulaminu forum

miejsce na wszelkie zażalenia, uwagi, propozycje dotyczące forum

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Propozycja regulaminu forum

Postautor: malgala » 2009-03-27, 15:46

REGULAMIN FORUM 45minut.pl

1. Forum jest miejscem gdzie można swobodnie dyskutować na tematy określone w opisie poszczególnych FOR.

2. Dyskusja powinna być toczona z zachowaniem zasad netykiety oraz zwykłej grzeczności, bez obrażania przedmówców.

3. FORUM JEST MIEJSCEM WYMIANY MYŚLI I POGLĄDÓW. Postaraj się, aby dyskutując nie robić wycieczek osobistych. Pamiętaj, że jesteś gościem i użytkownikiem, dlatego zachowuj się tak jak przystało na odpowiedzialną osobę. WĄTKI z "wycieczkami osobistymi", krytyką i złośliwościami będą kasowane, a autorzy takich postów otrzymają ostrzeżenia łącznie z możliwością zbanowania.

4. Na forum nie reklamujemy stron zawierających gotowe materiały dla uczniów w postaci różnych ściąg i opracowań. Nie proponujemy również sprzedaży gotowych prac. Forum jest miejscem wymiany doświadczeń, a nie handlu. Osoby pragnące podzielić się z innymi własnymi materiałami proszone są o zamieszczanie ich w dziale Publikacje.

5. Przed napisaniem posta należy skorzystać z wyszukiwarki i sprawdzić czy dany problem nie był dyskutowany już w innym wątku oraz czy nie została już udzielona odpowiedź na postawione pytanie. Jeśli problem będzie już wyjaśniony w innym wątku, administrator może dany temat zamknąć .

6. Posty niepasujące do tematu forum będą przenoszone lub kasowane.

7. Jeśli zakładasz nowy wątek, zastanów się nad tytułem dla niego. Powinien być jasno i wyraźnie sformułowany, aby wynikało z niego co chcesz osiągnąć. Wątki z tematami pisanymi WIELKIMI LITERAMI będą kasowane. Wątki z tematem POMOCY, RATUNKU będą także usuwane.

8. Nie męcz innych użytkowników prywatnymi wiadomościami z prośbą o pomoc. Pamiętaj, że jeśli pytasz używając forum to więcej osób jest w stanie odpowiedzieć i pomóc. Poza tym następna osoba z podobnym problemem będzie wiedziała, co ma zrobić i nie będzie zamęczać o to samo.

9. Jeśli masz problem z forum napisz do administratora. Postaramy się pomóc.

10. Jeśli uważasz, że któraś z tych zasad powoduje naruszenie twoich dóbr oraz nie zgadzasz się z nim, to prosimy o taką informację. KONTO UŻYTKOWNIKA zostaje wtedy skasowane.


Czekamy na uwagi i sugestie.

Awatar użytkownika
Ingeborga
Posty: 1591
Rejestracja: 2007-10-16, 20:32

Re: Propozycja regulaminu forum

Postautor: Ingeborga » 2009-03-27, 17:23

Moim zdaniem regulamin jest jasny, przejrzysty i zawiera chyba wszystko, co powinien :) Nie mam do jego treści zastrzeżeń. :D Ale czy nie można było dodać tego tematu do ważnych wątków - jeden wyświetla się wszędzie, zamiast tworzenia ze 25 nowych takich samych tematów :?:
...

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Propozycja regulaminu forum

Postautor: malgala » 2009-03-27, 17:30

Celowo zamieściłam w każdym dziale, bo niektórzy zaglądają tylko do wybranych części forum. Jest wtedy szansa, że więcej osób przeczyta.

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: Propozycja regulaminu forum

Postautor: edzia » 2009-03-27, 17:44

malgala, ale naśmieciłaś, aż się przeraziłam (pomyślałam, że coś się popsuło :wink: ). Myślę, że skoro to dopiero propozycja, to wystarczyłoby w jednym dziale przedyskutować. No, ale dobra. :wink:

Ad. 2. Pasowałoby może te zasady netykiety tu wpisać, choćby o pisaniu małymi literami itp.

Mnie brakuje też zapisu dot. staranności językowej.

Ad. 7. Może nie tak od razu kasować? Może raczej poprosić o przeedytowanie? Co do formułowania tematów - zdaje się, że zwykły użytkownik nie ma możliwości naniesienia zmian w tytule wątku, więc byłaby to rola moderatorek. Ale chyba warto dokładniej precyzować tytuły, choćby za forumowiczów.

Ad. 10. Czy dobrze zrozumiałam, że jak się ktoś nie zgadza z ww. zasadami, to zostanie usunięte jego konto? Czemu tak?

No i może przy okazji określić zasady obecności uczniów na forum?


Mam pytanie: Czy technicznie byłoby możliwe, aby noworejestrowani musieli zapoznać się z tymi opracowanymi już zasadami (coś w rodzaju kolejnego kroku rejestracji, niemożliwego do pominięcia :wink: )?

Awatar użytkownika
renati23
Administrator
Posty: 3073
Rejestracja: 2007-06-08, 18:48
Przedmiot: Inne

Re: Propozycja regulaminu forum

Postautor: renati23 » 2009-03-27, 17:48

edzia pisze:Co do formułowania tematów - zdaje się, że zwykły użytkownik nie ma możliwości naniesienia zmian w tytule wątku, więc byłaby to rola moderatorek.

zwykły użytkownik może w każdym momencie edytować swój post , łącznie z tytułem i go poprawić

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: Propozycja regulaminu forum

Postautor: edzia » 2009-03-27, 17:52

A to przepraszam, nie wiedziałam (o tym tytule). Muszę kiedyś wypróbować.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Propozycja regulaminu forum

Postautor: malgala » 2009-03-27, 18:02

edzia pisze:Mam pytanie: Czy technicznie byłoby możliwe, aby noworejestrowani musieli zapoznać się z tymi opracowanymi już zasadami (coś w rodzaju kolejnego kroku rejestracji, niemożliwego do pominięcia :wink: )?

Myślę, że jest to do zrobienia. Przegadamy to ze specem od tych spraw.

edzia pisze:No i może przy okazji określić zasady obecności uczniów na forum?

Trochę o tym już jest w kąciku uczniowskim.
Dajcie konkretne propozycje.

Awatar użytkownika
Ingeborga
Posty: 1591
Rejestracja: 2007-10-16, 20:32

Re: Propozycja regulaminu forum

Postautor: Ingeborga » 2009-03-27, 18:04

edzia pisze:Ad. 10. Czy dobrze zrozumiałam, że jak się ktoś nie zgadza z ww. zasadami, to zostanie usunięte jego konto?
Tu chyba chodzi o to, że jak Ci się nie podoba, bo uważasz, że np. nie musisz przetrzegać netykiety, to piszesz do administracji, że nie zamierzasz przestrzegać regulaminu, bo Ci nie odpwiada - a skoro przestrzeganie zasad jest koniecznością, wymogiem, to po prostu jesteś usuwana. Coś na zasadzie "mi się to nie podoba, rezygnuję". Tak ja to rozumiem.
Mam nadzieję, że w miarę jasno się wyraziłam. :oops:
...

Awatar użytkownika
Ingeborga
Posty: 1591
Rejestracja: 2007-10-16, 20:32

Re: Propozycja regulaminu forum

Postautor: Ingeborga » 2009-03-27, 18:06

malgala pisze:Dajcie konkretne propozycje.
Uczniowie nie zabierają głosu w tematach, na które nie mają pojęcia ;) np. w poradach prawnych lub dydaktyce, bo wtdy powstaj zamęt. Ale czytanie tych tematów bym zostawiła jako dostępne ;D :wink:
...

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Propozycja regulaminu forum

Postautor: dushka » 2009-03-27, 18:37

malgala pisze:4. Na forum nie reklamujemy stron zawierających gotowe materiały dla uczniów w postaci różnych ściąg i opracowań. Nie proponujemy również sprzedaży gotowych prac. Forum jest miejscem wymiany doświadczeń, a nie handlu. Osoby pragnące podzielić się z innymi własnymi materiałami proszone są o zamieszczanie ich w dziale Publikacje.


A co z innymi reklamami? Skoro forum nie jest miejscem handlu, to również nie powinno być możliwości reklamowania innych rzeczy, całkowicie nie związanych ze szkolnictwem. Nie mam tu na myśli ofert szkoleń i kursów rzecz jasna.

malgala pisze:7. Jeśli zakładasz nowy wątek, zastanów się nad tytułem dla niego. Powinien być jasno i wyraźnie sformułowany, aby wynikało z niego co chcesz osiągnąć. Wątki z tematami pisanymi WIELKIMI LITERAMI będą kasowane. Wątki z tematem POMOCY, RATUNKU będą także usuwane.


Dodałabym też, iż tematy, w których pierwszy post wygląda "Błagam pomocy!!!!!!!!! SZUKAM SPRAWDZIANU Z ANGIELSKIEGO, niech mi ktoś przyśle plisssss całuski wielkie koffani jesteście" też powinny być usunięte.

edzia pisze:No i może przy okazji określić zasady obecności uczniów na forum?


Otóż to. Oczywiście, są uczniowie świetni, potrafiący rozmawiać (choćby Ingeborga :) ), ale sami wiecie, że pojawiają się tu trolle, robiący tylko zadymkę, Po co nam to?

Inge dobrze tu podała - np. nie powinni mieć możliwości zabierania głosu w dyskusjach dotyczących prawa, natomiast nie wydaje mi się słuszne, by mogli czytać np. o problemach wychowawczych.

konris
Posty: 120
Rejestracja: 2009-02-24, 21:19
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: pomorskie

Re: Propozycja regulaminu forum

Postautor: konris » 2009-03-27, 19:11

Przejrzałem różne fora i rózne regulaminy. Ponizej przedstawiam pewne zagadnienia (niekiedy alternatywne) do rozważenia i ewentualnego zastosowania. Niekoniecznie dosłownie. Kolejność jest przypadkowa:


Moderatorzy mają prawo ingerencji w post, jeśli jest niezrozumiały, razi brakiem ortografii lub jego składnia i budowa przyczynia się do nieprawidłowego wyświetlania strony z forum. (taka ingerencja bez informowania użytkownika winna służyć tylko poprawieniu postu lub jego ułożeniu, aby forum działało poprawnie i nie występowały problemy ze zrozumieniem treści oraz z wyświetlaniem się stron.

Ingerencja może dotyczyć też załączanych np. plików graficznych, jeśli ich objętość jest zbyt duża - wtedy moderatorzy mają prawo do ich znacznego zmniejszenia lub całkowitego usunięcia.

Jeżeli czujesz się pokrzywdzony przez moderację, możesz zwrócić się ze swoją sprawą do Administratora, który stanowi na forum najwyższą instancję. Administracyjne decyzje moderatorów można kwestionować poprzez wysłanie maila lub prywatnej wiadomości (PW) do administratora Forum.

Decyzje Administratora forum są ostateczne – na podjęcie decyzji Administrator ma 14 dni.

Usuwane będą konta nie aktywowane w ciągu 14 dni od zarejestrowania oraz konta osób, które nie zalogują się na Forum ani razu w ciągu miesiąca od daty aktywacji. Usuwane będą też konta, na których użytkownik nie zalogował się przez okres 6 miesięcy lub nic nie napisał przez okres 1 roku.

Usuwane będą konta użytkownika, u którego w profilu zostanie stwierdzone, że podają fałszywy adres mailowy, lub taki, którego nie jest on właścicielem bądź osobą upoważnioną do korzystania z niego; podają fałszywe dane osobowe (wymagane dane przy rejestracji) lub podszywają się pod kogoś innego.

Konsekwencją niestosowania się do regulaminu forum – po pierwszym zwróceniu uwagi przez moderatora - może być usunięcie postu (lub fragmentu wypowiedzi), zamknięcie tematu, nadanie ostrzeżenia, przy czym: 3 ostrzeżenia = zakaz czasowego pisania na forum/np. 30 dni/, 5 ostrzeżeń = zablokowanie dostępu do forum.

Uczestnicy forum publikują swoje wypowiedzi wyłącznie na własną odpowiedzialność. Administracja nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za treści zamieszczane przez użytkowników na łamach forum. W sposób kulturalny można wyrażać również poglądy kontrowersyjne. Nie oznacza to jednak prawa do prowadzenia agitacji na rzecz poglądów i działań, które są jednoznacznie sprzeczne z zasadami określonymi w regulaminie bądź zawarte w ostrzeżeniach gospodarzy forum.

Zabronione jest działanie wymierzone w sprawne funkcjonowanie forum takie jak dublowanie nicków, spam i flooding (definicja: pl.wikipedia.org/wiki/Flooding)

W żadnym wypadku nie wolno cytować na forum poczty prywatnej ani w całości, ani we fragmentach.

Zabronione jest nabijanie postów dla pokazania się na stronie (kara: blokada IP).

Na forum mogą pisać tylko zarejestrowani użytkownicy. Rejestracji na forum można dokonać tylko raz, korzystanie z kilku kont jest zabronione i karane banem/kasacją wszystkich utworzonych kont użytkownika (używanie proxy jest zakazane).

Każdy użytkownik ma prawo do przeglądania zawartości forum, jednakże tylko osoby posiadające konto i zalogowane mogą dodawać tematy oraz wypowiedzi.

Użytkownikom i moderatorom zabierającym głos w dyskusjach zabrania się trollingu (działań mających na celu wzniecenie kłótni internetowej); definicja: pl.wikipedia.org/wiki/Trolling

Nick, avatar, podpis oraz inne informacje w profilu świadczą o Tobie. Nie mogą naruszać regulaminu, obrażać uczucia innych lub zawierać treści powszechnie uznawane za niestosowne.

Do wymiany uwag i pytań prywatnych i wszelkich uwag niezwiązanych z tematem winno służyć PW oraz e-mail.

Zadaniem moderatora jest czuwanie nad porządkiem na forum. Nie jest natomiast obowiązkiem animowanie dyskusji. Moderator ma prawo do zabierania głosu w danym wątku, ale nie jest upoważniony do arbitralnych podsumowań tematu.

W trakcie dyskusji moderator może wydzielić z tematu wątki poboczne, gdy uzna, że temat stanie się czytelniejszy (lub na prośbę autora tematu).

Interwencje moderatora mogą przybierać następujące formy:
- publiczne zwrócenie uwagi użytkownikowi w danym temacie;
- upomnienie/ostrzeżenie poprzez wysłanie PW lub e-mail'a;
- zablokowanie/zamknięcie tematu;
- usunięcie pojedynczego postu;
- usuwanie wszystkich postów danego użytkownika z danego wątku
- usunięcie całego tematu

Administracja zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian do regulaminu zgodnie z zapotrzebowaniem i kierunkiem rozwoju forum. O wprowadzeniu zmian użytkownicy będą poinformowani.


Sprawy techniczne:
Funkcje dodatkowe w pisaniu postów są dla ludzi, zanim ozdobisz swój post kolorami, emotikonami, pogrubieniami i kursywą – przy pomocy funkcji "podgląd" sprawdź, czy post będzie czytelny.

Ze względów technicznych i porządkowych kolor czerwony jest zarezerwowany dla moderacji i administracji forum.

Przy wklejaniu obrazków, zdjęć itp. zastanów się, czy wielkość danego obiektu nie utrudni użytkownikom jego poprawnego i szybkiego "otwarcia" lub nie spowoduje tzw. "rozjechania się" obrazu (trudności dla przeglądarek i kart graficznych).

Awatar użytkownika
ann
Posty: 933
Rejestracja: 2008-01-21, 21:18
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Geografia, Informatyka, ...
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Re: Propozycja regulaminu forum

Postautor: ann » 2009-03-27, 19:16

malgala pisze:Celowo zamieściłam w każdym dziale, bo niektórzy zaglądają tylko do wybranych części forum. Jest wtedy szansa, że więcej osób przeczyta.

Można było dać jako ogłoszenie globalne (czy coś w tym rodzaju - nie pamiętam jak to się w tym skrypcie nazywało) :roll:
Prywatnie żyję tak, jak każdy:
Jem, piję, sypiam, patrzę w gwiazdy

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Propozycja regulaminu forum

Postautor: malgala » 2009-03-27, 19:26

ann pisze:Można było dać jako ogłoszenie globalne (czy coś w tym rodzaju - nie pamiętam jak to się w tym skrypcie nazywało) :roll:

Może i była taka możliwość. Nie zastanawiałam się nad tym. Zależy nam jednak na czasie i jak najszybszym zebraniu Waszych uwag.
Po zredagowaniu wersji właściwej wszystkie one zostaną usunięte.

konris
Posty: 120
Rejestracja: 2009-02-24, 21:19
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: pomorskie

Re: Propozycja regulaminu forum

Postautor: konris » 2009-03-28, 13:41

Jestem za tym, by na forum nie reklamować stron zawierających gotowe materiały dla uczniów w postaci różnych ściąg i opracowań ani nie proponować sprzedaży gotowych prac (także licencjackich, mgr itd.).

Jednak - tu zwracam sie do forumowiczów a nie moderatorów - proszę rozważyć celowość istnienia podforum typu KUPIĘ/SPRZEDAM/ZAMIENIĘ/POSZUKUJĘ/ODDAM W DOBRE RĘCE.

Dlaczego w subforum OGŁOSZENIA DROBNE tak być nie może?

Jeśli to będzie sprecyzowane w powyższym JEDNYM konkretnym miejscu pod okreslonymi warunkami: żadnej profesjonalnej komercji, zadnych wulgaryzmów itp., wyłącznie INDYWIDUALNE oferty użytkowników od kupna jaj strusia na Wielkanoc po sprzedaż ciepłego szalika pod choinkę - co w tym jest złego?
Musi być "nie, bo nie"?

I czy przez to forum nie zyska nowych uzytkowników, którzy bedą zaglądać i pisać w innych wątkach?

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Propozycja regulaminu forum

Postautor: dushka » 2009-03-28, 13:45

Wydaje mi się, że forum pedagogiczne raczej tematyką przyciąga i skłania do pisania, a nie ofertami kupna/sprzedaży. Zły argument ;)


Wróć do „Uwagi o forum”

cron