zapis

kącik miłośników "królowej nauk"

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

jolantan66

zapis

Postautor: jolantan66 » 2013-09-06, 16:43

W klasie 4 i użyłam zapisu 2 kg pomarańczy = 4 zł 70 gr
Czy ten zapis jest poprawny dydaktycznie? Myślę, że może być bardziej zrozumiały dla uczniów klasy 4.
Bałem się, że gdybym wpisała 2 kg pomarańczy - 4 zł 70 gr uczeń pomyliłby ten znak z minusem.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: zapis

Postautor: malgala » 2013-09-06, 17:04

jolantan66 pisze:Bałem się, że gdybym wpisała 2 kg pomarańczy - 4 zł 70 gr uczeń pomyliłby ten znak z minusem.

Dzieci w klasie czwartej wiedzą już, że kreska pozioma nie tylko znak odejmowania symbolizuje, ale może być również myślnikiem.
Nie pomylą, a zapis taki będzie poprawny.

jolantan66 pisze:2 kg pomarańczy = 4 zł 70 gr

Z tego zapisu można natomiast wywnioskować, że kg=zł.

Moja rada:
Nawet jak sądzisz, że jakiś zapis może być bardziej dla uczniów zrozumiały, to i tak staraj się ich od początku przyzwyczaić do posługiwania się poprawnym językiem matematycznym oraz właściwym zapisem.
Oczywiście pewne zapisy należy dodatkowo wyjaśniać, ale z przyswojeniem ich dzieci raczej problemu nie mają.

Awatar użytkownika
Higgs
Posty: 82
Rejestracja: 2013-07-16, 12:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka, Fizyka
Lokalizacja: Berlin

Re: zapis

Postautor: Higgs » 2013-09-06, 21:38

Można też tak:
2 kg pomarańczy: 4 zł 70 gr
albo tak:
2 kg pomarańczy -> 4 zł 70 gr (strzałka)
Gwizdanie czajnika powoduje wrzenie wody.

jolantan66

Re: zapis

Postautor: jolantan66 » 2013-09-07, 07:57

Czy uznalibyście zapis 2 kg jabłek = 4 zł 30 gr za błąd?

Art.3.9.UoSO
Posty: 661
Rejestracja: 2009-09-13, 23:19
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: zapis

Postautor: Art.3.9.UoSO » 2013-09-07, 11:45

Ja używam myślnika: 2 kg jabłek - 4 zł 70 gr. Poprawnie byłoby też tak: 2 kg jabłek za 4 zł 70 gr. Ze znakiem równości jest nadużyciem, jak np.: 1% = 0,01.

Awatar użytkownika
Higgs
Posty: 82
Rejestracja: 2013-07-16, 12:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka, Fizyka
Lokalizacja: Berlin

Re: zapis

Postautor: Higgs » 2013-09-09, 06:39

matmanamaksa pisze:Ze znakiem równości jest nadużyciem, jak np.: 1% = 0,01.
To akurat nie jest wcale nadużyciem.
Gwizdanie czajnika powoduje wrzenie wody.

Art.3.9.UoSO
Posty: 661
Rejestracja: 2009-09-13, 23:19
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: zapis

Postautor: Art.3.9.UoSO » 2013-09-10, 20:01

Higgs pisze:
matmanamaksa pisze:Ze znakiem równości jest nadużyciem, jak np.: 1% = 0,01.
To akurat nie jest wcale nadużyciem.
Masz rację, to jest błąd. Tak nie można pisać. Zapytaj, dlaczego.

Awatar użytkownika
Higgs
Posty: 82
Rejestracja: 2013-07-16, 12:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka, Fizyka
Lokalizacja: Berlin

Re: zapis

Postautor: Higgs » 2013-09-10, 21:34

matmanamaksa pisze:
Higgs pisze:
matmanamaksa pisze:Ze znakiem równości jest nadużyciem, jak np.: 1% = 0,01.
To akurat nie jest wcale nadużyciem.
Masz rację, to jest błąd. Tak nie można pisać. Zapytaj, dlaczego.

Dlaczego?
Gwizdanie czajnika powoduje wrzenie wody.

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: zapis

Postautor: edzia » 2013-09-10, 21:41

Też chcę się dowiedzieć, dlaczego.

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: zapis

Postautor: iluka » 2013-09-10, 23:36

matmanamaksa pisze:Zapytaj, dlaczego.
Dlaczejo?
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

Art.3.9.UoSO
Posty: 661
Rejestracja: 2009-09-13, 23:19
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: zapis

Postautor: Art.3.9.UoSO » 2013-09-11, 13:22

% jest umownym zapisem ułamka setnego z, wskaźnikiem części setnej z (wielkości mianowanej) i, zależnie od jej wartości, uzyskującym wynik szczególny, stosowny do okoliczności. Np. 50% jabłka dla was i, aby było sprawiedliwie, też 50% ananasa dla nas.
0,01 to liczba o stałej wartości niemianowanej. Ba, ma nawet swoje stałe miejsce na osi liczbowej.
Gdyby nie rozdzielać powyższego, to 1%=0,01, czyli 0,01 zł= 1% zł. Ale jak wyjaśnić wtedy 1% z lokaty 2000 zł. Czy 50%=50%?
Zadania typu automatycznego: oblicz 15% z 35 nie mają sensu podobnie, jak porównanie 15% z 35 zł i 15% z 35 $ (wynik ten sam, dziwne?, a każdy wie, że w dolcach lepiej brać)
Uważam 1% = 0,01 za błąd i powtarzam swoim uczniom: %-ty nie istnieją. A jeśli ktoś ma inne zdanie, proszę mi je przynieść.

Awatar użytkownika
Higgs
Posty: 82
Rejestracja: 2013-07-16, 12:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka, Fizyka
Lokalizacja: Berlin

Re: zapis

Postautor: Higgs » 2013-09-11, 17:44

Szanowna MatmoNaMaksa! Oto moje inne zdanie, które ja Tobie teraz przynoszę: % nie jest umownym zapisem ułamka setnego (Co to niby jest "ułamek setny"? Z numerkiem 100 w kolejce, czy jak?) tylko według definicji sposób wyrażenia liczby jako ułamka o mianowniku 100. Odsyłam np. do Wikipedii, ale gdyby dla Ciebie Wikipedia nie była wiarygodnym źródłem informacji, to zaglądnij proszę tu: http://www.math.edu.pl/procenty . Czyli zapis 1%=0,01 jest jak najbardziej prawidłowy. Ba, nawet trzeba go w tej postaci przedstawiać uczniom, gdyż inaczej się po prostu nie da. Dziwi mnie więc Twe twierdzenie, jakoby "Zadania typu automatycznego: oblicz 15% z 35 nie mają sensu". Dlaczego by nie? Tego typu obliczenia wykonywane są masowo w ekonomii, bankowości, technice i bo ja wiem, gdzie jeszcze. Tylko u Ciebie na lekcjach nie. Szkoda. Ale to nic, podszkol się trochę, poczytaj więcej i w końcu ty też doznasz olśnienia.
Pa!
Gwizdanie czajnika powoduje wrzenie wody.

Awatar użytkownika
zwrotka
Posty: 9
Rejestracja: 2013-09-02, 20:44
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: śląskie

Re: zapis

Postautor: zwrotka » 2013-09-11, 20:58

Ja krótko: % istnieją - nie mieszajmy uczniom w głowach.
Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko masz rację - wydaje ci się.

Art.3.9.UoSO
Posty: 661
Rejestracja: 2009-09-13, 23:19
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: zapis

Postautor: Art.3.9.UoSO » 2013-09-12, 06:35

zwrotka pisze:Ja krótko: % istnieją - nie mieszajmy uczniom w głowach.
Przepraszam, to istnienie jest pozorne.
Higgs pisze:"Zadania typu automatycznego: oblicz 15% z 35 nie mają sensu". Dlaczego by nie? Tego typu obliczenia wykonywane są masowo w ekonomii, bankowości, technice i bo ja wiem, gdzie jeszcze.
A co to jest 35? Gdzie to ma zastosowanie w ekonomii, itd. Wiki to treści pisane przez maniaków, a nie dr. i prof.
Sposób wyrażenia liczby? % to wskaźnik części o umownym mianowniku sto, czyli setny. A Twoje wyjaśnienie prowadzi mnie do pomysłu zapisywania liczb na osi %.
Odsyłam do autorytetów UWroc.

Awatar użytkownika
Higgs
Posty: 82
Rejestracja: 2013-07-16, 12:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka, Fizyka
Lokalizacja: Berlin

Re: zapis

Postautor: Higgs » 2013-09-12, 07:24

matmanamaksa pisze:A co to jest 35?
Liczba rzeczywista.
matmanamaksa pisze:Gdzie to ma zastosowanie w ekonomii, itd.
Wszędzie.
matmanamaksa pisze:Wiki to treści pisane przez maniaków, a nie dr. i prof.
Jestem dr. i czasem też redaguję Wiki.
matmanamaksa pisze:A Twoje wyjaśnienie prowadzi mnie do pomysłu zapisywania liczb na osi %.
Gratuluję pomysłu.
matmanamaksa pisze:Odsyłam do autorytetów UWroc.
Kompleksy?
Gwizdanie czajnika powoduje wrzenie wody.


Wróć do „Matematyka”

cron