zapis

kącik miłośników "królowej nauk"

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: zapis

Postautor: iluka » 2013-09-15, 14:56

E, no! To nie fair :( , że uciekliście na niemiecki :roll:
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: zapis

Postautor: haLayla » 2013-09-15, 19:15

iluka pisze:E, no! To nie fair :( , że uciekliście na niemiecki :roll:


Tu masz przyśpieszony kurs niemieckiego:
https://www.youtube.com/watch?v=Lur-SGl3uw8
<3

Awatar użytkownika
Higgs
Posty: 82
Rejestracja: 2013-07-16, 12:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka, Fizyka
Lokalizacja: Berlin

Re: zapis

Postautor: Higgs » 2013-09-15, 19:50

iluka pisze:E, no! To nie fair :( , że uciekliście na niemiecki :roll:
Dla Ciebie przechodzę znów na polski.
Gwizdanie czajnika powoduje wrzenie wody.

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: zapis

Postautor: edzia » 2013-09-17, 20:21

Procenty zawsze związane są z pewną wielkością. Może być na przykład 20% populacji szczurów, 40% zawartości alkoholu, 10% wynagrodzenia zasadniczego (np. dodatek wiejski).
Oznacza to dokładnie to samo, co stwierdzenie, że spośród całej populacji szczurów 0,20 tej liczby charakteryzuje się określoną cechą, 0,40 danej objętości napoju alkoholowego stanowi w nim objętość czystego alkoholu, wysokość dodatku wiejskiego, to 0,10 wysokości wynagrodzenia zasadniczego.
Czyli w tym znaczeniu byłby to poprawny zapis? Bo sądziłam, że to oczywiste, iż procenty łączymy z jakimiś wielkościami. A więc i 0,01 też trzeba łączyć, by móc pomiędzy nimi postawić znak równości. Tak?

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: zapis

Postautor: malgala » 2013-09-17, 22:38

edzia pisze:A więc i 0,01 też trzeba łączyć, by móc pomiędzy nimi postawić znak równości. Tak?

W tym przypadku tak, ale 0,01 jest również liczbą w znaczeniu czysto abstrakcyjnym.
Istnieje w oderwaniu od różnych wielkości. procenty oderwane od nich nie są, dlatego też poprawny będzie zapis 1% kg=0,01 kg, natomiast zapis 1%=0,01 jest już nieprecyzyjny (ponieważ 1% zawsze musi czegoś dotyczyć, a 0,01 jest po prostu liczbą), dlatego też można go przyjąć jedynie umownie dla lepszego zobrazowania, że obliczenie 1% jakiejś wielkości sprowadza się do obliczenie 0,01 tej wielkości.

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: zapis

Postautor: haLayla » 2013-09-17, 22:56

A nie można przyjąć, że 1% w domyśle odnosi się do 1? Czyli wtedy 1% to 1/100, zaś 100% oznacza 1.
<3

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: zapis

Postautor: malgala » 2013-09-17, 23:35

haLayla pisze:A nie można przyjąć, że 1% w domyśle odnosi się do 1?

Można, ale nawet wtedy 1% musisz potraktować jako 1% liczby 1 i wtedy oznacza on to samo co 1/100 liczby 1, czyli 1/100.
Można wtedy napisać równość 1% liczby 1=1/100, a to nie jest dokładnie to samo, co 1%=1/100, bo w ostatnim zapisie nie wiemy czego ten 1% dotyczy.

A co zrobisz, gdy ten 1% będzie dotyczył liczby 100? A przecież może.
wtedy prawdziwa będzie jedynie równość 1% liczby 100 = 0,01 liczby 100 = 1. Jeżeli pominiesz czego ten procent dotyczy, to otrzymasz równość 1%=1.

Awatar użytkownika
Higgs
Posty: 82
Rejestracja: 2013-07-16, 12:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka, Fizyka
Lokalizacja: Berlin

Re: zapis

Postautor: Higgs » 2013-09-17, 23:42

Cały ten bajzel z procentami można porównać do pytania: czy można dzielić przez zero? Ja sądzę, że można, bo kto mi zabroni? Można, tylko nic z tego nie wyjdzie. Nawet kalkulator, zanim wyświetli "Error" przy tego typu działaniu, najpierw wykona komendę "dziel", dopiero potem algorytm wybierze opcję "niewykonalne".
Gwizdanie czajnika powoduje wrzenie wody.

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: zapis

Postautor: haLayla » 2013-09-18, 00:48

malgala pisze:
haLayla pisze:A nie można przyjąć, że 1% w domyśle odnosi się do 1?

Można, ale nawet wtedy 1% musisz potraktować jako 1% liczby 1 i wtedy oznacza on to samo co 1/100 liczby 1, czyli 1/100.
Można wtedy napisać równość 1% liczby 1=1/100, a to nie jest dokładnie to samo, co 1%=1/100, bo w ostatnim zapisie nie wiemy czego ten 1% dotyczy.

A co zrobisz, gdy ten 1% będzie dotyczył liczby 100? A przecież może.
wtedy prawdziwa będzie jedynie równość 1% liczby 100 = 0,01 liczby 100 = 1. Jeżeli pominiesz czego ten procent dotyczy, to otrzymasz równość 1%=1.


Chodziło mi raczej o to, że przyjmujemy w domyśle, o ile nie wiemy czego dotyczy ten 1%, że dotyczy to całości, reprezentowanej przez 1. Gdy na worku z płynem fizjologicznym znajdą się procenty, to wiadomo, że odnoszą się do całej objętości tego woreczka.
<3

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: zapis

Postautor: malgala » 2013-09-18, 10:05

haLayla pisze:Gdy na worku z płynem fizjologicznym znajdą się procenty, to wiadomo, że odnoszą się do całej objętości tego woreczka.

A no właśnie do całej objętości, która jest wyrażona konkretną liczbą i nie zawsze musi to być liczba 1.

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: zapis

Postautor: haLayla » 2013-09-18, 16:46

Owszem, bo może to być np. 0,75l. Ale chodzi mi raczej o to, że zapis procentowy nie musi być bez sensu, bo może się odnosić w domyśle do pewnej wartości. Gdy znajdziemy go na butelce roztworu, to oznacza nam stężenie. Gdy pojawi się na kabanosach wieprzowo-drobiowych, to jego wartość odnosi się do produktu w opakowaniu, jak i każdego pojedynczego kabanosa, bo to w sumie produkt jednorodny. Zmierzam do tego, że gdy nie ma do czego odnieść tej wartości procentowej, to podświadomie odnosimy to do jedynki i dlatego otrzymujemy 1% = 1/100
<3

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: zapis

Postautor: malgala » 2013-09-18, 17:04

haLayla pisze:Zmierzam do tego, że gdy nie ma do czego odnieść tej wartości procentowej, to podświadomie odnosimy to do jedynki i dlatego otrzymujemy 1% = 1/100

I dlatego taki zapis możemy przyjąć jedynie jako umowny, ale nie jest to równość w sensie matematycznym. Raczej pewne symboliczne wyobrażenie 1%, w bardzo uproszczonej wersji.

Awatar użytkownika
JHN
Posty: 177
Rejestracja: 2010-06-05, 19:09
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: zapis

Postautor: JHN » 2013-09-22, 13:41

Ech, puryści... Mam nadzieję, że nikt nie zakwestionuje poprawności zapisu:

1 % a=0,01a

Pozdrawiam
Szacunek? Dam Ci go tyle, ile dostałem od Ciebie!
Broń inteligentnego człowieka walczącego z otaczającą go głupotą: sarkazm.

Awatar użytkownika
Higgs
Posty: 82
Rejestracja: 2013-07-16, 12:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka, Fizyka
Lokalizacja: Berlin

Re: zapis

Postautor: Higgs » 2013-09-22, 13:46

JHN pisze:Ech, puryści... Mam nadzieję, że nikt nie zakwestionuje poprawności zapisu:

1 % a=0,01a
Ja nie kwestionuję. Powiedziałbym nawet, że 1 % b = 0,01 b.
Gwizdanie czajnika powoduje wrzenie wody.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: zapis

Postautor: malgala » 2013-09-22, 14:37

Higgs pisze:Powiedziałbym nawet, że 1 % b = 0,01 b.

A ja dodam, że 1% c=0,01 c :mrgreen:


Wróć do „Matematyka”