mnożenie ułamków

kącik miłośników "królowej nauk"

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

konto usunięte

mnożenie ułamków

Postautor: konto usunięte » 2013-11-20, 06:14

Czy można zapisać tac:

6/7 * 14/8 = (skracam)=3/1*2/4 ? można tak zapisać?

Awatar użytkownika
Higgs
Posty: 82
Rejestracja: 2013-07-16, 12:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka, Fizyka
Lokalizacja: Berlin

Re: mnożenie ułamków

Postautor: Higgs » 2013-11-20, 06:24

Czy można zapisać tac:

6/7 * 14/8 = (skracam)=3/1*2/4 ? można tak zapisać?
A czemu by nie?
Ostatnio zmieniony 2013-12-26, 15:50 przez Higgs, łącznie zmieniany 1 raz.
Gwizdanie czajnika powoduje wrzenie wody.

konto usunięte

Re: mnożenie ułamków

Postautor: konto usunięte » 2013-11-20, 06:31

Właśnie sama nie wiem, miałam wątpliwości co do tego zapisu ponieważ 6/7 nie jest równe 3/1.
Albo jak mamy mnożenia ułamka i liczby mieszanej: 6*7/8=(skracam)=3*7/4??
Ostatnio zmieniony 2013-12-27, 20:40 przez konto usunięte, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Higgs
Posty: 82
Rejestracja: 2013-07-16, 12:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka, Fizyka
Lokalizacja: Berlin

Re: mnożenie ułamków

Postautor: Higgs » 2013-11-20, 10:35

Właśnie sama nie wiem, miałam wątpliwości co do tego zapisu ponieważ 6/7 nie jest równe 3/1.
No to co? 5 nie równa się 2, a mimo wszystko można pisać 5*4= 2*10.
Albo jak mamy mnożenia ułamka i liczby mieszanej: 6*7/8=(skracam)=3*7/4??
Skracasz.
Ostatnio zmieniony 2013-12-26, 15:50 przez Higgs, łącznie zmieniany 1 raz.
Gwizdanie czajnika powoduje wrzenie wody.

konto usunięte

Re: mnożenie ułamków

Postautor: konto usunięte » 2013-11-20, 17:32

A czy wprowadzając mnożenie ułamków zwykłych warto pisać (na początku):
np. 9/7 * 14/3 = (skracam)=3/1*2/1=6/1=6
lub 4/9*7/12=(skracam)=1/9*7/3=7/27
??

Awatar użytkownika
Higgs
Posty: 82
Rejestracja: 2013-07-16, 12:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka, Fizyka
Lokalizacja: Berlin

Re: mnożenie ułamków

Postautor: Higgs » 2013-11-20, 17:42

A czy wprowadzając mnożenie ułamków zwykłych warto pisać (na początku):
np. 9/7 * 14/3 = (skracam)=3/1*2/1=6/1=6
lub 4/9*7/12=(skracam)=1/9*7/3=7/27
??
Tak na pewno nie, ponieważ 9/7 * 14/3 NIE RÓWNA SIĘ (skracam) !!! "skracam" możesz napisać nad znakiem równości, albo przed działaniem z dwukropkiem itp.
A tak a propos Zuzia, chyba fajna z ciebie dziewczyna, ale te pytania jakieś naiwne mi się wydają. Normalnie takie rzeczy się wie, jak dokonać zapisu chyba też. No chyba, że chcesz sobie tak tylko pogawędzić na forum. Możemy gawędzić...
Ostatnio zmieniony 2013-12-26, 15:51 przez Higgs, łącznie zmieniany 1 raz.
Gwizdanie czajnika powoduje wrzenie wody.

konto usunięte

Re: mnożenie ułamków

Postautor: konto usunięte » 2013-11-25, 20:35

Nie chce pisać 4/9*7/12=(skracam)=1/9*7/3=7/27, skracać ma oznaczać zapis np ze skracam 4 i 12 przekreślam 12 i nad nią piszę 4, podobnie z 4 i nad nią piszę 1,a po skróceniu piszę: = 1/9*7/3=7/27. Zastanawiam się czy wprowadzając mnożenie ułamków warto na początku tak pisać.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: mnożenie ułamków

Postautor: malgala » 2013-11-25, 20:43

skracać ma oznaczać zapis np ze skracam 4 i 12 przekreślam 12 i nad nią piszę 4, podobnie z 4 i nad nią piszę 1,a po skróceniu piszę: = 1/9*7/3=7/27. Zastanawiam się czy wprowadzając mnożenie ułamków warto na początku tak pisać.

ale 1/9*7/3 spokojnie możesz pominąć.
Ostatnio zmieniony 2013-12-26, 15:51 przez malgala, łącznie zmieniany 1 raz.

konto usunięte

Re: mnożenie ułamków

Postautor: konto usunięte » 2013-11-25, 20:48

Tak wiem tylko, czy to nie jest błąd - pod kątem dydaktycznym. Wydaję mi się ze takim zapis można na początku nawiązać do skracania i przypomnieć że ułamek przed skróceniem, jest równy ułamkowi po skarceniu.
Żeby uczniowie nie robili tego mechanicznie tylko wiedzieli po co skracam.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: mnożenie ułamków

Postautor: malgala » 2013-11-25, 22:27

Wydaję mi się ze takim zapis można na początku nawiązać do skracania i przypomnieć że ułamek przed skróceniem, jest równy ułamkowi po skarceniu.

Ale z zapisu 4/9*7/12=(skracam)=1/9*7/3 to nie wynika (pomijam już fakt, że nie należy pisać =(skracam)=.
Tu raczej sugerowałabyś, że 4/9=1/9 i 7/12=7/3, co nie jest prawdą.
Dlatego też mnożenie lepiej jest przedstawić następująco
4/9 * 7/12 = 4*7 / 9*12 tu skrócić skreślając i = 7/27.
Odwołujesz się tym samym do algorytmu mnożenia ułamków. Uczeń widzi, że w liczniku ma teraz do pomnożenia nie liczby 4 i 7, ale 1 i 7. Podobnie w mianowniku zamiast 12 jest 3.
Ostatnio zmieniony 2013-12-26, 15:51 przez malgala, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: mnożenie ułamków

Postautor: malgala » 2013-11-25, 22:32

Żeby uczniowie nie robili tego mechanicznie tylko wiedzieli po co skracam.

A po co skracają?
Chyba nie po to żeby mechaniczne skracanie wyćwiczyć?
Niech policzą kilka przykładów bez skracania, ale wynik niech doprowadzą do postaci nieskracalnej i potem te same skracając przed wykonaniem mnożenia, to sami dojdą do wniosku po co to robią.
Ostatnio zmieniony 2013-12-26, 15:52 przez malgala, łącznie zmieniany 1 raz.

konto usunięte

Re: mnożenie ułamków

Postautor: konto usunięte » 2013-12-14, 09:06

Czy używacie takiego zapisu na lekcjach?
9 * 5/6= 3 * 5/2 = 3=15/2= 7 i 1/2
Co myślicie o takim zapisie?

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: mnożenie ułamków

Postautor: linczerka » 2013-12-14, 09:31

9 * 5/6= 3 * 5/2 = 3=15/2= 7 i 1/2

źle to jest
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

konto usunięte

Re: mnożenie ułamków

Postautor: konto usunięte » 2013-12-14, 09:39

Przepraszam, tak:
9 * 5/6= 3 * 5/2 = 15/2= 7 i 1/2
spotkałam taki zapis,na jednej ze stron edukacyjnych, dlatego pytam, co o tym sądzicie?
Ostatnio zmieniony 2013-12-27, 20:42 przez konto usunięte, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: mnożenie ułamków

Postautor: malgala » 2013-12-14, 10:15

I zastanawiam się, czy na początku można to tak rozpisywać.

Nie widzę takiej potrzeby, podobnie jak uzasadniłam to przy mnożeniu ułamków.
Lepiej zapisać tak:
9 * 5/6= (9 * 5)/6 i w tym zapisie skrócić 9 i 6 przez 3.
Skreślają 9 i 6, w ich miejscu mają 3 i 2 i wtedy widzą, że należy w liczniku wykonać mnożenie 3*5.
Po wykonaniu serii ćwiczeń polegających na pomnożeniu liczby naturalnej przez ułamek sami zauważą, że zapis iloczynu lej liczby przez licznik w liczniku ułamka można pominąć i poradzą sobie ze skracaniem.
Najważniejsze żeby wiedzieli, że taki iloczyn zawsze obliczamy mnożąc liczbę naturalną przez licznik ułamka.
Aby im to lepiej zobrazować można na początku liczbę naturalną zapisać jako ułamek o mianowniku 1 i odwołać się do znanego już im sposobu mnożenia ułamków.


Wróć do „Matematyka”