Moja kuzynka miała takie zad. do rozwiązania:
4 *3 i 1/8 - (2 i 1/2)^2
Najpierw nauczycielka przypomniała kolejność wykonywania działań , następnie podała kilka przykładów - wszystko w formie notatki.
Rozwiązanie zadania (z zeszytu):
4 *3 i 1/8 - (2 i 1/2)^2 = 4* 25/8 - (2 i 1/2)^2 = 25/2 - (5/2)^2 = 25/2 - 5/2 * 5/2 = ...
rozwiązanie poprawne, ale nie powinno się najpierw potęgować? (pyt. kuzynki i mówiła że nauczycielka powiedziała że w tym przypadku możemy tak rozwiązać zadanie bo w tym przypadku nie ma znaczenia czy najpierw policzę iloczyn a później kwadrat liczby)
Czy pod względem dydaktycznym jest to poprawne?
i jeszcze jeden przykład:
1 i 1/8 * (4 i 3/5 - 2 i 7/10) + (1/2)^3 =1 i 1/8 *(4 i 6/10 - 2 i 7/10) + (1/2)^3 =
= 1 i 1/8 * 1 i 9/10) + (1/2)^3 = 9/8 * 19/8 + (1/2)^3= 171/80 * 1/2* 1/2*1/2=...
Bardzo proszę o komentarz do tych zadań (zad. klasa 5 sp).